Retsudvalget 2019-20
L 104 Bilag 8
Offentligt
2204949_0001.png
Til lovforslag nr.
L 104
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 28. maj 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af retsplejeloven
(Styrkelse af politiets muligheder for efterforskning af kriminalitet på internettet)
[af justitsministeren (Nick Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Justitsmi-
nisteren har stillet ændringsforslag nr. 1, 4 og 5, og Sociali-
stisk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 2, 3 og 6.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (V, S, KF, SIU og JF) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de af ministeren stillede æn-
dringsforslag. Flertallet vil stemme imod de under nr. 2, 3
og 6 stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF og NB) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de under nr. 1, 2, 4 og 5 stillede æn-
dringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de under nr. 3
og 6 stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (RV og Sikandar Siddique
(UFG)) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de under
nr. 1 og 3-6 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stem-
me imod ændringsforslag nr. 2.
Et
tredje mindretal
i udvalget (SF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (EL) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de under nr. 1 og 3-6 stillede ændringsforslag
og vil stemme imod det under nr. 2 stillede ændringsforslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (IA) vil stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsfor-
slag.
Liberal Alliance, Alternativet og Sambandsflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udval-
get og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder, at det
giver god mening at udvide politiets adgang til at anvende
agenter i efterforskningen af visse former for kriminalitet på
internettet, så politiet kan blive bedre i stand til at identifice-
re gerningsmænd, der gemmer sig bag falske profiler osv.
Det er også godt, at politiet bliver langt bedre i stand til at
komme børneporno til livs. I den forbindelse er det vigtigt at
understrege, at politiet selvfølgelig ikke må videreformidle
eller bede om nyt materiale, idet det så gør sig skyldig i
yderligere krænkelser. DF finder i øvrigt, at straffen for at
besidde børneporno skal være langt højere, end den er i dag.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget anerken-
der, at kriminaliteten i disse år flytter over på internettet,
hvilket politiet tilsvarende bliver nødt til at gøre. Det er i
samfundets interesse, at alvorlige forbrydelser som børne-
porno og bagmænds handel med narkotika, ulovlige våben
og sprængstoffer kan bekæmpes, også selv om den slags kri-
minalitet i stigende grad bevæger sig over på det mørke in-
ternet eller på mere åbne platforme.
SF mener, det er et problem, at det i dag ikke er muligt at
bruge agenter på internettet for at bekæmpe visse forbrydel-
ser, fordi strafferammen er for lav. Med internettets mange
muligheder er der desværre utallige måder at opretholde et
marked for præcis disse forbrydelser, fordi det er så utrolig
nemt for gerningsmændene at etablere nye kontakter, sælge
stjålne varer eller udnytte børn. SF er således enig i, at ad-
gangen til at bruge agenter ændres. Adgangen til at bruge
agenter skal med lovforslaget ske med en kendelse, så rets-
sikkerheden er i orden.
SF har dog ønsket at udvide muligheden for at bruge
agenter på internettet. Ministeren har overtaget dette forslag
AX024736
L 104 - 2019-20 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 28. maj 2020
2204949_0002.png
2
og har fremsat et ændringsforslag herom. Det handler om
bedrageri, datamisbrug, økonomisk kriminalitet m.m, jf. æn-
dringsforslag nr. 1. Det er SF stærkt tilfreds med, da det
styrker politiets efterforskningsmuligheder.
Til gengæld er der et par ændringsforslag, hvor SF ikke
er blevet imødekommet, og som SF derfor selv har fremsat,
jf. ændringsforslag nr 2, 3 og 6. Det drejer sig f.eks. om lov-
overtrædelser vedrørende offentligt embedsmisbrug, handel
med CO
2
-kvoter og miljø, som SF også ønsker omfattet af
lovændringen.
SF støtter ligeledes, at der skal være en ny mulighed for
politiet for at erhverve ting til salg på nettet med henblik på
at afsløre gerningsmandens identitet. Det forekommer at væ-
re en rigtig god idé, da det er undergravende for tilliden til
hinanden, når vi bliver udsat for snyd, hæleri og fup på net-
tet. Imidlertid har mange interessenter i deres høringssvar
påpeget, at der bør en retskendelse til her. SF er ikke enig i,
at det er nødvendigt, når det alene handler om at købe en
genstand, og politiet hverken forøger eller fremprovokerer
en handling. Her er der ikke tale om et indgreb, og politiets
muligheder er her faktisk godt hegnet ind, så betingelserne
for, hvornår og hvordan politiet kan gå ind i det, er klare. I
SF’s optik handler dette alene om, at politiet får lov til at la-
ve god og gammeldags efterforskning ved at undersøge tin-
gene nærmere.
Til gengæld er SF enig med de høringssvar, der kræver
en evaluering af reglerne, så vi kan blive klogere på, hvor-
dan de nye regler bruges. Derfor stiller SF ændringsforslag
om en revision af loven, jf. ændringsforslag nr. 6.
SF kan støtte det samlede forslag.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af IA):
1)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 754 a, stk. 1,
nr. 3,
indsættes efter »§ 235, stk. 1 eller 2,«: »§ 279, jf. §
285, § 279 a, jf. § 285, § 281, jf. § 285, § 290 a, stk. 1,«.
[Udvidet adgang til brug af agenter i sager om overtrædelse
af straffelovens bestemmelser om bedrageri, databedrageri,
afpresning og hvidvask]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(DF og NB):
2)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 754 a, stk. 1,
nr. 3,
ændres »§ 235, stk. 1 eller 2, eller § 290, stk. 1« til: »§
152, § 155, § 235, stk. 1 eller 2, § 290, stk. 1, eller § 299,
stk. 2«.
[Udvidet adgang til brug af agenter i sager om overtrædelse
af straffelovens bestemmelser om tavshedspligt i offentlig
tjeneste, tjenestemisbrug i offentlig tjeneste og bestikkelse i
den private sektor]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(RV, EL og Si-
kandar Siddique (UFG)):
3)
I den under
nr. 2
foreslåede ændring af
§ 754 a, stk. 1,
nr. 3,
ændres »eller af lovgivningen om våben og eksplosiv-
stoffer« til: », af lovgivningen om våben og eksplosivstoffer
eller af miljølovgivningen«.
[Udvidet adgang til brug af agenter i sager om overtrædelse
af miljølovgivningen]
Af
justitsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af IA):
4)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 792 a, stk. 2, nr. 1,
ændres »stk. 4« til: »stk. 5«.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 2
5)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2020, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1, nr. 01, træder i kraft dagen efter bekendtgørel-
sen i Lovtidende.«
[Udskydelse af lovens ikrafttræden]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(RV, EL og Si-
kandar Siddique (UFG)):
Ny paragraf
6)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
Justitsministeren fremsætter senest i folketingsåret
2022-23 forslag om revision af denne lov.«
[Indsættelse af bestemmelse om revision af loven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring indebærer, at politiet får mulig-
hed for at anvende agenter som led i efterforskningen af
overtrædelser af straffelovens bestemmelser om bedrageri (§
279), databedrageri (§ 279 a), afpresning (§ 281) og hvid-
vask (§ 290 a), når disse overtrædelser begås ved brug af in-
ternettet. Fælles for bestemmelserne i §§ 279, 279 a og 281
er, at lovovertrædelserne efter straffelovens § 285 straffes
med fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Straffen kan dog stige
til fængsel indtil henholdsvis 6 år (§ 281) eller 8 år (§§ 279
og 279 a), hvis forbrydelsen er af særlig grov beskaffenhed,
herunder på grund af udførelsesmetoden eller den opnåede
eller tilsigtede vinding, eller når et større antal forbrydelser
er begået m.v.
Efter straffelovens § 290 a, stk. 1, straffes hvidvask med
bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Straffen kan dog
L 104 - 2019-20 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 28. maj 2020
2204949_0003.png
3
stige til fængsel indtil 8 år, hvis hvidvasken er af særlig grov
beskaffenhed, herunder på grund af forbrydelsens professio-
nelle karakter eller som følge af den opnåede eller tilsigtede
vinding, eller når et større antal forbrydelser er begået m.v.
Den foreslåede ændring omfatter således alene tilfælde af
bedrageri, databedrageri og afpresning, hvor straffen skal
fastsættes i medfør af straffelovens § 285, og hvidvask om-
fattet af straffelovens § 290 a, stk. 1. Hvis overtrædelserne
er af særlig grov beskaffenhed og straffen derfor skal fast-
sættes i medfør af straffelovens § 286, stk. 1 eller 2, eller §
290 a, stk. 2, vil den foreslåede ændring ikke finde anven-
delse, idet sådanne overtrædelser allerede vil være omfattet
af de gældende regler om agentvirksomhed.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring indebærer, at politiet får mulig-
hed for at anvende agenter som led i efterforskningen af
overtrædelser af straffelovens bestemmelser om overtrædel-
se af tavshedspligt i offentlig tjeneste (§ 152), tjenestemis-
brug i offentlig tjeneste (§ 155) og bestikkelse i den private
sektor (§ 299, stk. 2), når disse overtrædelser begås ved brug
af internettet.
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at politiet får
mulighed for at anvende agenter som led i efterforskningen
af overtrædelser af miljølovgivningen, når disse overtrædel-
ser begås ved brug af internettet.
»Miljølovgivningen« forstås på samme måde som i straf-
felovens § 196 og omfatter således i denne sammenhæng lo-
ve om beskyttelse af det ydre miljø mod forurening. Begre-
bet omfatter således f.eks. miljøbeskyttelsesloven, lov om
kemiske stoffer og produkter, lov om beskyttelse af havmil-
jøet, lov om miljø og genteknologi og en eventuel kommen-
de lovgivning om jordforurening. Derimod omfatter begre-
bet ikke love, der regulerer andre miljømæssige interesser,
som f.eks. skovloven, naturbeskyttelsesloven og bygnings-
kulturlovgivningen. Heller ikke arbejdsmiljølovgivningen
omfattes af bestemmelsen. Efter straffelovens § 196, stk. 1,
straffes med fængsel indtil 6 år den, der under skærpende
omstændigheder i strid med miljølovgivningen forurener
luft, vand, jord eller undergrund med den følge, at der sker
betydelig skade på miljøet eller fremkaldes nærliggende fare
derfor, eller opbevarer eller bortskaffer affald eller lignende
stoffer med den følge, at der sker betydelig skade på miljøet
eller fremkaldes nærliggende fare derfor.
Efter straffelovens § 196, stk. 2, straffes på samme måde
den, der i strid med miljølovgivningen forurener luft, vand,
jord eller undergrund eller opbevarer eller bortskaffer affald
eller lignende stoffer, når der er tale om overtrædelser af
mere systematisk eller organiseret karakter. Med henvisnin-
gen til miljølovgivningen i den foreslåede ændring af rets-
plejelovens § 754 a, stk. 1, nr. 3, sigtes der således alene til
tilfælde, som ikke er omfattet af den skærpede strafferamme
i straffelovens § 196, stk. 1 og 2, idet sådanne overtrædelser
allerede vil være omfattet af de gældende regler om agen-
tvirksomhed.
Til nr. 4
Det følger af retsplejelovens § 792 a, stk. 2, nr. 1, at le-
gemsundersøgelse af en sigtet kun må foretages, såfremt der
er begrundet mistanke om, at den pågældende har gjort sig
skyldig i en lovovertrædelse, der efter loven kan medføre
fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover, eller i en overtræ-
delse af straffelovens § 124, stk. 4, eller § 29, første led.
Ved lov nr. 466 af 29. april 2019 om ændring af straffelo-
ven (Skærpelse af strafniveauet for flugt og medvirken til
flugt fra lukkede fængsler og arresthuse samt undersøgelse
af arrestanter m.v. i forbindelse med transporter) blev der
indsat et nyt stk. 3 i straffelovens § 124. Som følge heraf
blev § 124, stk. 4, til § 124, stk. 5.
Det følger af straffelovens § 124, stk. 5, at den, der i et
arresthus eller lukket fængsel som anholdt, fængslet eller
forvaringsanbragt uretmæssigt besidder en mobiltelefon el-
ler lignende kommunikationsudstyr, straffes med bøde eller
fængsel indtil 6 måneder. Bestemmelsen fastsætter endvide-
re, at besøgende og andre personer, som uretmæssigt medta-
ger en mobiltelefon eller lignende kommunikationsudstyr i
et arresthus eller lukket fængsel, straffes på samme måde.
Endelig fastsætter bestemmelsen, at en varetægtsarrestant,
der som frihedsberøvet i institution m.v. uden for kriminal-
forsorgen uretmæssigt besidder en mobiltelefon eller lignen-
de kommunikationsudstyr, tilsvarende straffes.
Ved en fejl blev der ikke samtidig foretaget en konse-
kvensændring af henvisningen til § 124 i retsplejelovens §
792 a, stk. 2, nr. 1. Der skal rettelig henvises til straffelovens
§ 124, stk. 5.
Justitsministeriet er i færd med at afdække eventuelle
hjemmelsmæssige konsekvenser af den fejlagtige henvis-
ning.
Formålet med ændringsforslaget er at foretage en konse-
kvensændring i retsplejelovens § 792 a, stk. 2, nr. 1, som
følge af lov nr. 466 af 29. april 2019 om ændring af straffe-
loven, således at bestemmelsen henviser til straffelovens §
124, stk. 5.
Til nr. 5
Ændringsforslagets stk. 1 indebærer, at ikrafttrædelsesda-
toen udskydes fra den 1. maj 2020 til den 1. juli 2020, hvil-
ket skyldes, at Folketingets 2. og 3. behandling af lovforsla-
get blev udskudt som følge af covid-19-situationen.
Det foreslås i stk. 2, at § 1, nr. 5, træder i kraft dagen ef-
ter bekendtgørelsen i Lovtidende. Formålet med ændringen
af retsplejelovens § 792 a, stk. 2, nr. 1, er at genoprette en
klar hjemmel til at foretage legemsundersøgelse i sager om-
fattet af straffelovens § 124, stk. 5. Det foreslås derfor, at
bestemmelsen træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås det, at der senest i folke-
tingsåret 2022-23 foretages en revision af lovens anvendel-
se. Justitsministeren skal forinden oversende en redegørelse
med en evaluering af lovens anvendelse til Folketingets
Retsudvalg.
L 104 - 2019-20 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 28. maj 2020
2204949_0004.png
4
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. februar 2020 og var til
1. behandling den 25. februar 2020. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 11. december
2019 dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 136.
Den 4. februar 2020 sendte justitsministeren høringssvarene
og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 11 spørgsmål
til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Flemming Møller Mortensen (S) Jeppe Bruus (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S)
Lars Aslan Rasmussen (S) Kristian Hegaard (RV)
nfmd.
Nils Sjøberg (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Theresa Berg Andersen (SF) Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (UFG) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V)
fmd.
Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (V)
Inger Støjberg (V) Morten Dahlin (V) Michael Aastrup Jensen (V) Karsten Lauritzen (V) Peter Skaarup (DF)
Pernille Bendixen (DF) Karina Adsbøl (DF) Naser Khader (KF) Mai Mercado (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4