Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 112 Bilag 15
Offentligt
2191227_0001.png
SAMRÅDSTALE
SAMRÅDSTALE
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
Samrådsspørgsmål A
”Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen
vil sikre den politiske involvering af Folketinget i
udmøntningen af loven samt redegøre for
konsekvenserne af hjemlerne i lovforslaget?”
Indledning
Tak for ordet og tak for spørgsmålet.
Jeg tager spørgsmålet som et udtryk for, at I er
mange partier, som støtter op om den grønne
dagsorden og det som lovforslaget står for: Mere
cirkulær økonomi, mere genanvendelse og
mindre brug- og smid væk.
Udvidet producentansvar er et vigtigt
virkemiddel i omstillingen til en mere cirkulær
økonomi.
Og den omstilling er nødvendig. Vi forbruger i
dag langt mere end vores klode kan holde til. Når
vi smider brugbare ting ud og forbrænder
plastikaffald, så udleder vi CO2 til atmosfæren og
vi spilder klodens ressourcer.
Vi forbrænder alt for meget affald og vi genbruger
og genanvender for lidt. Alt for mange ting bliver
til affald uden at have været brugt mere end få
1
2
L 112 - 2019-20 - Bilag 15: Miljøministerens talepapir fra samrådet 13/5-20 til besvarelse af samrådsspm. A, fra miljøministeren
2191227_0002.png
SAMRÅDSTALE
SAMRÅDSTALE
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
gange. Vi lader vores dyrebare ressourcer gå op i
røg, det udleder CO2 og er et enormt spild.
Med den globale sundhedskrise som vi står midt
i, ser vi også ind i en fremtid med store
økonomiske konsekvenser overalt i verden.
Dansk økonomi er ikke undtaget. Vi har ikke
længere råd til at spilde vores ressourcer.
Vi har en enestående mulighed for at gøre
genopretningen af Danmark grøn og få den
grønne omstilling til at gå hånd i hånd med
genrejsningen af dansk økonomi.
Affald og cirkulær økonomi, hvor vi bruger vores
ressourcer langt mere optimalt, kan spille en
væsentlig rolle i genopretningen. En stærkere
genanvendelsessektor med nye grønne
arbejdspladser skal stimuleres, nye cirkulære
forretningsmodeller skal fremmes.
I en cirkulær økonomi spiller udvidet
producentansvar en væsentlig rolle. Med udvidet
producentansvar får producenterne ansvaret for
3
deres produkter, når de bliver til affald.
Når producenterne skal betale for at få
affaldsbehandlet deres udtjente produkter, får de
direkte motivation til at designe bedre produkter.
Vi skal have mere producentansvar og vi skal
forbedre de ordninger, der allerede er.
Inddragelse af Folketinget
Som jeg også tilkendegav over for udvalget i
sidste uge på den tekniske gennemgang af
lovforslaget i ministeriet, så vil jeg invitere til
forhandlinger om udmøntningen lovforslagets
hjemler.
Vi står overfor væsentlige politiske beslutninger
om den bedst mulige indretning af vores
affaldssystem. Det er vigtigt, at vi samarbejder
bredt om at få sat de rette rammer for en sektor,
som i den grad skal til at omstille sig fra at
forbrænde affald og til i højere grad at genbruge
og genanvende.
4
L 112 - 2019-20 - Bilag 15: Miljøministerens talepapir fra samrådet 13/5-20 til besvarelse af samrådsspm. A, fra miljøministeren
2191227_0003.png
SAMRÅDSTALE
SAMRÅDSTALE
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
Erhvervslivet melder sig klar til at tage ansvaret.
Dansk Affaldsforening er kommet med deres
forslag. Ligesom I i Miljø- og Fødevareudvalget
også har fået henvendelser og haft besøg af
forskellige brancheorganisationer. De har
forskellige bud på, hvordan de synes, at det
udvidede producentansvar for emballage kan
etableres bedst muligt.
Det ligger mig derfor meget på sinde at få
inddraget og hørt de aktører, som skal løfte de
konkrete opgaver i producentansvaret. Det kan
også bidrage til at skabe grobunden for det tætte
samarbejde, som er nødvendigt for at de
ambitiøse mål for genanvendelse kan nås.
Jeg vil derfor gerne invitere til forhandlinger på
et bagtæppe af grundig inddragelse af
interessenterne og nærmere analyser af de mest
effektive løsninger. Jeg forestiller mig derfor, at
forhandlingerne kan finde sted i løbet af 2021.
Konsekvenser af hjemler
Jeg bliver også bedt om at redegøre for
konsekvenserne af lovforslagets hjemler.
Lovforslaget fastsætter en række hjemler, som
skal sikre, at vi når i mål med producentansvar
inden for de rammer, som EU sætter.
Hjemlerne skal fastsættes nu, så vi inden for EU-
fristen kan dokumentere over for resten af
Europa: at ja, vi vil indføre udvidet
producentansvar for emballage og ja, det vil vi
gøre i overensstemmelse med de krav, som vi i
EU i fællesskab er blevet enige om at stille til
udvidet producentansvar.
Den nærmere konkretisering vil ske på
bekendtgørelsesniveau. Det har baggrund i, at det
kan være nødvendigt løbende at tilpasse reglerne
for ordningernes administration. Det er også en
fordel for alle, der varetager opgaver i et udvidet
producentansvar, at gøre det på den måde. Fordi
det betyder, at de administrative regler løbende
kan forenkles og tilpasses på en smidig måde.
5
6
L 112 - 2019-20 - Bilag 15: Miljøministerens talepapir fra samrådet 13/5-20 til besvarelse af samrådsspm. A, fra miljøministeren
2191227_0004.png
SAMRÅDSTALE
SAMRÅDSTALE
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
Der er dog fortsat et vist nationalt handlerum,
når det skal fastlægges, hvem der gør hvad med
affaldet i et producentansvar.
Dette handlerum er hegnet ind af lovforslagets
bemærkninger, hvor der tilkendegives en række
principper for udmøntningen:
- Udgangspunktet er den til enhver tid
gældende organisering af affaldssektoren,
samt organiseringen af de øvrige
producentansvarsordninger.
- Det står der fordi, at vi skal sikre en
strømlinet affaldssektor med klar rolle- og
ansvarsfordeling, enkel at forstå og benytte
for borgere og virksomheder, samt enkel at
føre kontrol og tilsyn med.
- Der vil blive fastsat krav til
indsamlingsordningerne ift. hvilke
fraktioner emballageaffaldet skal indsamles
i. Dette med henvisning til
affaldsdirektivets krav til særskilt
indsamling af affald.
- Enkel administration med henblik på
færrest mulige administrative
omkostninger.
- Giver mulighed for at benytte
affaldsdirektivets undtagelsesmulighed for
fuld producentfinansiering.
- Følge EU-vejledninger med henblik på så
stor grad af harmonisering på tværs af EU
som muligt.
At det fremgår af lovteksten, at udmøntningen
skal ske med udgangspunkt i den til enhver tid
gældende organisering af affaldssektoren, er jo
også en klar tilkendegivelse af, at Danmarks
affaldspolitik fastlægges i politiske aftaler.
Konkret er lovforslaget derfor udarbejdet med
udgangspunkt i den seneste brede politiske aftale
om organiseringen af affaldssektoren fra 2007,
8
7
L 112 - 2019-20 - Bilag 15: Miljøministerens talepapir fra samrådet 13/5-20 til besvarelse af samrådsspm. A, fra miljøministeren
2191227_0005.png
SAMRÅDSTALE
SAMRÅDSTALE
”Det talte ord gælder”
”Det talte ord gælder”
hvor det blandt andet blev aftalt, at
genanvendeligt erhvervsaffald er
konkurrenceudsat.
Opsummering
Lovforslaget giver således ikke en fri og åben vej
for den konkrete udmøntning.
Det har hverken jeg eller regeringen interesse i.
Vi har derimod interesse i, at vi sikrer os, at vi
lever op til de miljømæssige ambitioner, mål og
krav, som vi er blevet enige med resten af Europa
om, skal være gældende for producentansvar.
Med den invitation til forhandlinger, som jeg
kommer med her i dag, får I mulighed for at være
med i dette arbejde.
Tak for ordet.
9
10