Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
L 114 Bilag 1
Offentligt
2154882_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
26. februar 2020
J nr.
2019-1549
Orientering om afsluttet høring af lovforslag
Til Udvalgets orientering fremsendes høringsnotat, der sammenfatter
høringssvarene, som er modtaget i forbindelse med høring af forslag til lov om
ændring af fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning, ligningsloven og
personskatteloven.
Lovforslaget var i høring fra den 3. december 2019 til 14. januar 2020.
Høringsnotatet og høringssvarene er vedlagt.
Formålet med lovforslaget er at udmønte elementer fra energiaftalen 2018, at give
ministeren bemyndigelse til at afholde teknologineutrale udbud 2020, samt den
politiske aftale om VE-ordningerne indgået på energiforligskredsmøde i november
2019. Det bemærkes, at forligskredsen skal træffe beslutning om budgetter for de
teknologineutrale udbud. Desuden udmønter loven et behov for mindre ændringer i
VE-loven, som Energistyrelsen har konstateret i forbindelse med den
igangværende revision af bekendtgørelse om teknisk certificeringsordning for
vindmøller, der fastsætter regler for sikkerhed omkring vindmøller.
Der er modtaget i alt 24 eksterne høringssvar og 7 interne høringssvar fra øvrige
myndigheder. Høringen har i korte træk givet anledning til mindre præciseringer fra
lovforslaget. Der henvises til høringsnotatet for grundigere gennemgang.
Der er i lovarbejdet blevet foretaget to substansændringer, som jeg gerne vil gøre
udvalget særligt opmærksomme på.
I udarbejdelsen af loven blev der identificeret en potentiel statsstøtteudfordring i
tilbagebetalingsmekanismen, hvor midlerne i Grøn Pulje tilbagebetales til opstiller,
hvis kommunerne ikke tildeler midlerne efter 3 år. Energistyrelsen har været i
dialog med EU-Kommissionen, som anbefaler, at lovforslaget ændres, således at
ikke-allokerede midler overføres til statskassen i stedet for opstiller, da potentiel
tilbagebetaling til opstiller er problematisk i forhold til statsstøttereglerne. Det
bemærkes, at tilbagebetalingsmekanismen forventes anvendt yderst sjældent, idet
midlerne alene skal være tildelt (og ikke anvendt) inden for tidsrammen, og da det
forventes, at kommuner har betydelige incitamenter til at anvende midler, inden
dette sker. Energistyrelsen vurderer ikke, at der på baggrund af denne ændring af
lovforslaget er behov for fornyet ekstern høring.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.kefm.dk
L 114 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Der er desuden identificeret behov for præcisering af, hvordan de nye ordninger
påvirker forsøgsmøller inden for de to nationale testcentre.
Som udgangspunkt ønskes det, at hverken opstilleren eller borgerne/kommunen
skal stilles dårligere, når der opstilles forsøgsmøller, end når der opstilles
produktionsmøller.
Under de nuværende regler er forsøgsmøller undtaget
køberetsordningen, men underlagt værditabsordningen og grøn ordning.
Værditabsordningen og salgsoptionen er allerede færdigbehandlet for de
eksisterende testcentre og deres testpladser. For at forhindre nye vurderinger, hver
gang der sættes en ny mølle op, blev værditabsordningen baseret på
maksimalhøjden af vindmøller i testcentret. Værditabet til omkringliggende boliger
er dermed allerede færdigbehandlet og der vil ikke skulle foretages nye
værditabsvurderinger med mindre testcentrene udvides. Der gælder desuden
specifikt for de to nationale testcentre i Østerild og Høvsøre en forløber for den
foreslåede salgsoptionsordning, hvor ejere af beboelsesejendomme inden for
konkrete zoner kan anmode den driftsansvarlige (DTU) om at købe ejendomme til
en pris svarende til den offentlige ejendomsvurdering. Denne ordning er forankret i
testcenterloven, jf. LBK nr. 1069 af 21/08/2018.
Vedr. Grøn Pulje foreslås det i lovforslaget, at forsøgsmøller inden for centrene
undtages grøn pulje, da der potentielt skulle udbetales 88.000 kr. pr. MW hvert
tredje år for den samme beliggenhed. Det kan i øvrigt hertil tilføjes, at de relevante
kommuner allerede har modtaget midler under den tidligere grønne ordning, hvor
det blev vurderet, hvor mange MW der maksimalt kunne være på centeret.
Eftersom køberetsordningen ikke gælder for nuværende, foreslås det, at
forsøgsmøller inden for testcentrene undtages VE-bonusordningen.
De nye ordninger foreslås i øvrigt at komme til at gælde for forsøgsmøller
uden for
de nationale testcentre på lige fod med andre VE-anlæg, således at nye
forsøgsmølleprojekter uden for centrene, der opnår byggetilladelse efter lovens
ikrafttrædelse og deltager i 2020-udbud eller er støttefrie, omfattes af både
salgsoption, værditabsordning, grøn pulje og VE-bonus.
Energistyrelsen vurderer ikke, at der på baggrund af denne præcisering vedr.
forsøgsmøller inden for testcentrene er behov for fornyet ekstern høring af
lovforslaget.
Lovforslaget fremsættes den 26. februar 2020.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 2/2