Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
L 114 Bilag 6
Offentligt
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi, lov om elforsyning, lig-
ningsloven og personskatteloven (Afholdelse af udbud af pristillæg i 2020-2024, ændring af
værditabsordning, ophævelse af køberetsordning samt oprettelse af salgsoptionsordning, VE-
bonusordning, grøn puljeordning m.v.) (L 114).
Ændringsforslag til []. behandling
Til § 1
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
[…]:
1)
I den under
nr. 3
foreslåede affattelse af
§ 6, stk. 1,
indsættes efter »opstilling af« ordet:
»følgende«.
[Lovteknisk ændring og ændring i bemærkningerne om hegn omkring solcelleanlæg]
2)
I den under
nr. 6
foreslåede
§ 6 a, stk. 2, nr. 1 og 2,
ændres »tildelt et krav på betaling af
værditab« til: »tilkendt værditabsbetaling«.
[Tydeliggørelse]
3)
I den under
nr. 6
foreslåede
§ 6 a, stk. 5,
affattes
sidste pkt.
således:
»Tidsfristen er dog for landbrugsejendomme altid mindst 6 måneder og for øvrige ejendomme
altid mindst 3 måneder fra det tidspunkt, hvor taksationsmyndighedens afgørelse efter § 7 fore-
ligger.«
[Tydeliggørelse af, at ejere af landbrugsejendommes betænkningstid altid er mindst 6 måneder
ved tilbud om salgsoption]
Til § 5
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
[…]:
1)
I
stk. 1,
ændres »stk. 2-11« til: »stk. 2 og 3«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til § 1
Til nr. 1
L 114 - 2019-20 - Bilag 6: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Der er tale om en nødvendig lovteknisk ændring, der dog samtidig anvendes til at ændre bemærk-
ningerne vedrørende, hvilke accessoriske anlæg til et solcelleanlæg der kan betragtes som en del af
solcelleanlægget, der kan påføre beboelsesejendomme værditab. Ændringen vedrørende de accesso-
riske anlæg sker på baggrund af en henvendelse fra taksationsmyndigheden.
I bemærkningerne til den foreslåede affattelse af § 6, stk. 1, i det fremsatte lovforslag er det anført,
at
”for
så vidt angår solcelleanlæg i forslaget til
§ 6, stk. 1, nr. 2-4,
omfattes også paneler, stativer,
invertere og transformere af værditabsordningen. Hvis inverter og transformer er placeret i en tek-
nikbygning, vil denne udgøre en del af anlægget, for så vidt angår dette lovforslag. Omgivende
hegn vil til gengæld ikke kunne regnes som en del af anlægget.”
Taksationsmyndigheden har efter fremsættelsen af lovforslaget gjort Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriet opmærksom på, at taksationsmyndigheden i forbindelse med konkrete besigtigelser
har konstateret, at hegn og afskærmning etableret af en opstiller omkring et solcelleanlæg, herunder
beplantningsbælter, i visse tilfælde i sig selv kan indebære en visuel dominans og en visuel gene,
der kan medføre værditab, og derfor bør disse betragtes som en del af solcelleanlægget, der er om-
fattet af værditabsordningen.
Bemærkningerne ændres derfor for så vidt angår omgivende hegn omkring solcelleanlæg. Hegn og
afskærmning, herunder beplantningsbælter, som opstilleren etablerer i forbindelse med et solcelle-
anlæg, skal også kunne regnes som en del af solcelleanlægget, der kan påføre beboelsesejendomme
værditab.
Til nr. 2
Med ændringen ensrettes terminologien i den foreslåede § 6 a, stk. 2, nr. 1 og 2, med terminologien
i den foreslåede affattelse af § 9, stk. 8, sidste pkt.
Det har ikke været hensigten, at der skal være forskel ved brugen af ordene »tildelt et krav på beta-
ling af værditab« i den foreslåede § 6 a, stk. 2, nr. 1 og 2, og ordene »tilkendes værditabsbetaling« i
den foreslåede affattelse af § 9, stk. 8, sidste pkt
.
Der menes i begge tilfælde, at værditabsbetaling er
tilkendt eller tilkendes af taksationsmyndigheden. For at tydeliggøre dette foreslås ordene »tildelt et
krav på betaling af værditab« i § 6 a, stk. 2, nr. 1 og 2, ændret til »tilkendt værditabsbetaling«.
Til nr. 3
Med ændringen tydeliggøres, at ejere af landbrugsejendomme altid skal have mindst 6 måneder til
at tage stilling til, om de vil benytte en tilbudt salgsoption.
Tydeliggørelsen er nødvendig, fordi den i lovforslaget foreslåede tekst i § 6 a, stk. 5, sidste pkt.,
kunne give anledning til den misforståelse, at ejere af landbrugsejendomme kun ville have mindst 6
måneders betænkningstid, hvis taksationsmyndighedens afgørelse efter § 7 forelå efter 9 måneder
efter første producerede kilowatt-time, men ikke hvis afgørelsen fx forelå efter 7 måneder efter før-
ste producerede kilowatt-time.
L 114 - 2019-20 - Bilag 6: Ændringsforslag fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Til § 5
Til nr. 1
Med ændringen henvises der i stk. 1 kun til stk. 2 og 3, som også indeholder regler om lovens
ikrafttræden. Stk. 4-11 indeholder kun overgangsregler og ikke nogen regler om lovens ikrafttræ-
den. Der skal derfor i stk. 1 kun være en henvisning til stk. 2. og 3 og ikke til stk. 4-11.