Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
L 116 Bilag 1
Offentligt
2154872_0001.png
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fremme af be-
sparelser i energiforbruget, lov om fremme af energibesparelser i bygninger,
afskrivningsloven og ligningsloven samt ophævelse af en række love under
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets område
Center
Center for Klimaneutralt
Danmark
Team
Klima- og energiadfærd
Dato
17. januar 2020
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af besparelser i energiforbruget, lov
om fremme af energibesparelser i bygninger, afskrivningsloven og ligningsloven
samt ophævelse af en række love under Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets
område blev sendt i høring den 8. november 2019 med frist for afgivelse af hø-
ringssvar den 6. december 2019.
Der er modtaget i alt 23 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 5 høringsparter har angivet, at de ikke har bemærkninger til udkast til
lovforslaget: Advokatrådet (Advokatsamfundet), Erhvervsflyvningens Sammenslut-
ning, Dansk Arbejdsgiverforening, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FSR
Danske Revisorer.
Følgende 18 høringsparter har afgivet bemærkninger til udkast til lovforslaget:
Bosch, Bygherreforeningen, Danmarks Almene Boliger, Dansk Byggeri, Dansk
Energi, Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Industri, Dansk Standard, Dan-
ske Bygningskonsulenter, Datatilsynet, HOFOR, Kommunernes Landsforening,
Landbrug og Fødevarer, Rådet for Grøn Omstilling, SYNERGI, TEKNIQ Arbejdsgi-
verne og Varmepumpeindustrien i Danmark.
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive gen-
nemgået efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert enkelt emne. Bemærk-
ningerne er markeret med
kursiv.
For detaljerede oplysninger om svarenes indhold
henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på Høringsportalen
Svarene har især berørt følgende punkter:
1) Generelle bemærkninger
2) Skrotningsordningen
a) Afgrænsning af skrotningsordningen
b) Krav til prækvalifikation i skrotningsordningen
c) Kvaliteten af varmepumpeinstallationer
d) Administration af skrotningsordningen
e) Tekstnære bemærkninger
f) Øvrige bemærkninger til skrotningsordningen
3) Tilskud til energiforbedringer i bygninger til helårsbeboelse (bygningspuljen)
a) Afgrænsningen af bygningspuljens tilskudsordning
b) Konkurrenceudsat tilskudsordning med flere årlige ansøgningsrunder
c) Afgrænsning af tilskudsberettigede energiforbedringstiltag ved en positivli-
ste og fastsættelse af minimusstøtteniveau
d) Ordningens afsæt i bygningens energimærkning
J nr.
2019-30
Kontor i Energistyrelsen
Center for Energieffektivise-
ring
J nr.
2019-89852
Side 1/24
L 116 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2154872_0002.png
4)
5)
6)
7)
8)
e) Understøttende aktiviteter og informationsindsats
f) Øvrige bemærkninger vedr. bygningspuljens tilskudsordning
Tilskud til energibesparelser i erhverv (erhvervspuljen)
a) Afgrænsning af tilskudsmodtagere i erhvervspuljen
b) Tildelingskriterier i erhvervspuljen
c) Administration af erhvervspuljen
d) Antal årlige ansøgningsrunder i erhvervspuljen
e) Informationsindsats
f) Øvrige bemærkninger vedr. erhvervspuljens tilskudsordning
Energimærket
Ophævelsen af ældre love samt ændring af afskrivningsloven og ligningsloven
Øvrigt
Eventuelle ændringer som høringssvarene har givet anledning til
1. Generelle bemærkninger
Dansk Byggeri bakker op om regeringens lovforslag og bemærker, at der er behov
for en øget indsats for energieffektivisering og energibesparelser, hvis Danmark
skal leve op til både EU’s mål om energieffektiviseringer i 2030 og det danske mål
om klimaneutralitet i 2050. Det bemærkes, at lovforslaget går den rigtige vej, men
der spørges ind til, om initiativerne er tilstrækkelige til at udnytte potentialet for
energibesparelser i bygningsmassen, såvel bolig som erhverv, hvorfor det er vig-
tigt, at indsatsen fortsætter ud over forslagets horisont, som er 2024.
Dansk Energi ser positivt på, at der nu skabes lovhjemmel til at videreføre indsat-
sen på energieffektiviseringsområdet, der kan understøtte udfasning af fossile
brændsler, der i dag fortsat anvendes til bygningsopvarmning og i industriens pro-
cesser. Dansk Energi bemærker, at energieffektiviseringsindsatsen og de politiske
initiativer i lovforslaget bør målrettes brugen af fossile brændsler, hvorved der sik-
res store drivhusgasreduktioner. Dansk Energi bemærker endvidere, at det i forbin-
delse med, at energiselskabernes energispareforpligtelse ophæves ved udgangen
af 2020, er vigtigt, at der sikres en smidig transition til de nye politiske virkemidler
og at fastholde et energisparemarked med en lang række aktører, der arbejder
målrettet med at fremme energieffektivitet.
Dansk Fjernvarme bemærker, at det af lov om fremme af besparelser i energifor-
brugets § 3 fremgår, at kollektive forsyningsvirksomheder bl.a. er pålagt at ”sikre
realisering af energibesparelser i overensstemmelse med forpligtelser fastsat ved
lov”. Dansk Fjernvarme henstiller til, at
varmeforsyningsloven § 28b og energispa-
rebekendtgørelsen i sin helhed konsekvensrettes som følge af at energisparefor-
pligtelsen med udløb af den nuværende energispareordning ikke længere påhviler
net- og distributionsselskaberne.
Dansk Industri bemærker, at det er positivt, at der er fokus på, at tilskudspuljerne
skal bidrage til opfyldelsen af Danmarks energispareforpligtelser i EU i perioden fra
2021 til 2030. Energiaftalen af 2018 udløber dog i 2024, hvortil Dansk Industri ger-
Side 2/24
L 116 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2154872_0003.png
ne vil bemærke, at puljerne bør forlænges frem mod 2030 for at sikre en tilstrække-
lig indsats, hvor Danmark realiserer sine energieffektiviseringspotentialer og lever
op til de danske EU-forpligtelser.
Landbrug & Fødevarer finder det positivt, at den nuværende energispareordning
ikke forlænges ved dens udløb i 2021, og at der i henhold til energiaftalen af juni
2018 implementeres en ny energispareindsats med formålet om at øge effekten af
energieffektiviseringsprojekter. Landbrug & Fødevarer ser mange gode elementer i
indførelsen af nye markedsbaserede tilskudspuljer finansieret over Finansloven.
Rådet for Grøn Omstilling finder det beklageligt, at den samlede økonomiske ram-
me for ydelse af støtte til energibesparelser er blevet drastisk reduceret for den
fremtidige indsats. Rådet for Grøn Omstilling fremfører, at selv om de nye ordnin-
ger administreres mere effektivt, frygter man, at der vil være tale om betydelig re-
duktion af indsatsen for energibesparelser. Dette rejser efter Rådets opfattelse tvivl
om, hvorvidt Danmark vil være i stand til at leve op til sine forpligtelser om gennem-
førelser af energibesparelser i henhold til EU’s Energieffektiviseringsdirektiv (EED).
Rådet finder, at denne tvivl forstærkes af, at lovforslagets bemærkninger ikke inde-
holder en vurdering af omfanget af de energibesparelser, der forventes opnået, og
hvorledes ordningen forventes at bidrage til opnåelsen af den nationale forpligtelse
til gennemførelse af energibesparelser. Rådet foreslår derfor, at bemærkningerne
udvides med en beregning af de forventede energibesparelser og en vurdering af
disse i forhold til opfyldelsen af spareforpligtelsen i EED, herunder, at det i be-
mærkningerne til lovforslaget præciseres, at der fastlægges operationelle mål og
succeskriterier for ordningerne, og at der årligt udarbejdes en redegørelse for ord-
ningerne, der omfatter ydelsen af tilskud, og som viser fremdriften i forhold til de
fastsatte mål for at kunne vurdere behovet for justeringer i ordningens administrati-
on.
SYNERGI bemærker, at de i alt 500 mio. kr. til tilskud til energieffektivisering er en
betydelig reduktion af energispareindsatsen sammenlignet med den eksisterende
energispareordning. SYNERGI bemærker desuden, at tilskudspuljerne kun rækker
frem mod 2024. SYNERGI ser på den baggrund frem til konkretiseringen af rege-
ringens energieffektiviseringsudmeldinger i en kommende klimahandlingsplan, hvor
SYNERGI imødekommer en skitsering af Danmarks energispareindsats efter 2024
med henblik på energieffektiviseringsindsatsens økonomiske langsigtede fremtid.
TEKNIQ Arbejdsgiverne finder det positivt, at der som følge af energiaftalen iværk-
sættes initiativer, der kan understøtte udfasningen af brugen af fossile brændsler til
bygningsopvarmning samt delvis opfyldelse af Danmarks energispareforpligtelse i
henhold til Bygningsdirektivet.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for de generelt positive tilkendegi-
velser i forhold til lovforslaget.
Side 3/24
L 116 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2154872_0004.png
I forhold til bemærkningerne fra Dansk Energi og Dansk Fjernvarme om transitio-
nen fra den nuværende energispareordning er Klima-, Energi- og Forsyningsmini-
steriet enige i behovet for at fastlægge de nærmere vilkår, samt udbrede kendska-
bet til disse, så hurtigt som muligt med henblik på at sikre en god overgang fra den
nuværende energispareindsats til den kommende. Klima- Energi- og Forsynings-
ministeriet bemærker i den forbindelse, at der vil blive planlagt og gennemført en
bred informationsindsats og understøttende aktiviteter i samarbejde med relevante
aktører og interessenter.
For så vidt angår Dansk Fjernvarmes bemærkning om regelgrundlaget for den nu-
gældende energispareordning er ministeriet opmærksom på behovet for at konse-
kvensrette regelgrundlaget, herunder varmeforsyningsloven og energisparebe-
kendtgørelsen i forbindelse med afslutning af energispareordningen.
Til Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Industri, Rådet for Grøn Omstilling og
SYNERGIs høringssvar om de foreslåede ordningers varighed frem til 2024 og
foreslået afsatte midler bemærkes, at puljernes overordnede udformning i forhold til
gennemførelse af energibesparelser følger af energiaftalen fra 2018 og dermed det
politiske mandat, der ligger til grund for lovforslaget. Med hensyn til energispare-
indsatsen efter 2024 fremgår det af energiaftalen fra 2018, at der i energiaftalens
periode skal tages initiativ til drøftelse af den videre energipolitik efter 2024.
Til Rådet for Grøn Omstillings forslag om præcisering af bemærkningerne med
hensyn til målsætninger og redegørelser m.v. bemærker Klima-, Energi- og Forsy-
ningsministeriet, at dette arbejde vil indgå i forbindelse med den præcise udmønt-
ning af de enkelte ordninger, herunder i forbindelse med udarbejdelse af bekendt-
gørelser og det administrative grundlag for puljerne, og finder ikke anledning til, at
dette skal fremgå af lovforslagets bemærkninger.
For så vidt angår bemærkningen fra bl.a. Dansk Energi med hensyn til at under-
støtte udfasningen af fossile brændsler, henviser Klima-, Energi- og Forsyningsmi-
nisteriet til dette notats afsnit 8, hvoraf det fremgår, at der i lovforslagets specielle
bemærkninger til foreslået § 7, stk. 2, i energispareloven er tilføjet en tekst, hvoref-
ter tilskud til energibesparelser inden for lovens rammer og i et vist omfang vil kun-
ne målrettes ansøgersegmenter med henblik på opnåelse af CO
2
-reduktion.
2.
Skrotningsordningen
a. Afgrænsning af skrotningsordningen
Bosch, Dansk Fjernvarme, Dansk Energi, Landbrug & Fødevarer, TEKNIQ Ar-
bejdsgiverne og Varmepumpeindustrien finder det uhensigtsmæssigt, at der alene
gives tilskud til en abonnementsordning og mener, at der bl.a. også bør gives til-
skud til, at bygningsejere kan købe deres egen varmepumpe. Kritikken begrundes
Side 4/24
L 116 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2154872_0005.png
dels med, at tilskud til et bestemt forretningskoncept opfattes som konkurrencefor-
vridende, samt at barrierer såsom investeringsbarrierer kan løses på andre måder
end ved en abonnementsløsning. Konkret foreslås statsgaranteret lån og leasing af
varmepumper som øvrige modeller, hvorpå finansieringsmæssige barrierer kan
søges håndteret.
BOSCH og Varmepumpeindustrien fremhæver, at formålet med nuværende ord-
ning, varmepumper på abonnement, var at igangsætte et marked for varmepumper
på abonnement, og at dette formål må betragtes som værende opfyldt.
Dansk Fjernvarme fremhæver kravet i den nuværende abonnementsordning om, at
kontrakterne mellem energitjenesteleverandøren og varmekunden skal have en
varighed på minimum 10 år. I den forbindelse mener Dansk Fjernvarme, at 10-års
horisonten er for kort, og at det fordyrer abonnementsløsningen for varmekunden.
Landbrug & Fødevarer efterspørger en redegørelse for, hvor mange oliefyr der
fortsat findes uden for kollektiv forsyning med henblik på, om man med fordel kan
udvide ordningen til også at omfatte oliefyr inden for kollektiv forsyning.
TEKNIQ Arbejdsgiverne udtrykker bekymring for, at Energistyrelsen vil hæve til-
skuddet pr. installeret varmepumpe, hvis ordningen viser sig ikke at have tilstræk-
keligt afløb. Det skyldes, at dette ifølge TEKNIQ Arbejdsgiverne vil være omkost-
ningsmæssigt ineffektivt og konkurrenceforvridende.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at forligskredsen bag energiaf-
talen 2018 har truffet en politisk beslutning om at udmønte skrotningsordningen
som en abonnementsordning, som bygger videre på modellen og erfaringerne fra
den nuværende ordning varmepumper på abonnement. Den politiske beslutning
om en abonnementsordning beror bl.a. på en vurdering af, at en abonnementsord-
ning resulterer i flere tilskyndede varmepumper og således har en højere additiona-
litet sammenlignet med en ordning, der ville omfatte tilskud til, at bygningsejere kan
købe deres egen varmepumpe.
I overensstemmelse med energiaftalen fra 2018 målrettes støtten energibesparel-
ser og energieffektiviseringer, der ikke ville være blevet gennemført eller gennem-
ført i et mindre omfang i fravær af et tilskud, med henblik på at opnå så høj additio-
nalitet som muligt.
Ministeriet bemærker i den forbindelse, at det generelle varmepumpesalg er opad-
gående, og at tilskud til varmepumpeabonnementer ikke vurderes at medføre nega-
tive konsekvenser for det generelle varmepumpesalg. Dette beror på vurderingen
af abonnementsløsningens tilskyndelseseffekt, og at abonnementsløsningen såle-
des forventes i højere grad at henvende sig til oliefyrsejere, der ikke ville have købt
Side 5/24
L 116 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2154872_0006.png
en varmepumpe selv, og som er en praktisk og økonomisk tilgængelig alternativ
varmeløsning til oliefyrsejere uden for kollektiv forsyning.
Ministeriet bemærker i relation til bemærkningerne om formålet med den nuværen-
de abonnementsordning, at det primære formål med skrotningsordningen er at
tilskynde flest mulige konverteringer fra oliefyr uden for kollektiv forsyning til var-
mepumper.
Ministeriet bemærker, at bl.a. krav til længden på kontrakterne mellem energitjene-
steleverandørerne og varmekunderne vil indgå i Energistyrelsens videre arbejde
med tilskudsmodellen. Betragtningen om, at kontrakterne i den nugældende ord-
ning varmepumper på abonnement er korte, er i den forbindelse noteret og vil blive
taget med i overvejelserne.
Det noteres, at der ikke eksisterer præcise opgørelser over antallet af oliefyr i
Danmark, men at Energistyrelsen under ministeriet kan oplyse, at styrelsen i en
analyse af bestanddelen af oliefyr vurderer, at der eksisterer omtrent 50-55.000
oliefyr uden for kollektive forsyningsnet ud af de ca. 80.000, der vurderes at være i
alt i Danmark. Det fremgår af energiaftaleteksten, at puljens målgruppe er oliefyrs-
ejere uden for kollektiv forsyning, hvorfor ministeriet ikke finder anledning til at om-
fatte oliefyr inden for kollektive forsyningsnet.
Ministeriet bemærker, at støtteniveauet i skrotningsordningen søges fastsat med
henblik på flest mulige konverteringer af oliefyr uden for kollektiv forsyning.
b. Krav til prækvalifikation i skrotningsordningen
BOSCH og Varmepumpeindustrien vurderer, at krav i forbindelse med prækvalifika-
tion kan være konkurrenceforvridende og vil udelukke mindre aktører.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at de krav, der forventes at
indgå i prækvalifikationen, bl.a. beror på forbrugerhensyn, og at kravene giver stør-
re sikkerhed for, at kontraktuelle vilkår overholdes. I tillæg hertil kan det oplyses, at
krav til prækvalifikation har til formål at sikre, at energitjenesteleverandørerne har
kompetencer til at efterleve de vilkår, der måtte være forbundet med tilskud fra
skrotningsordningen. Dertil bemærkes, at alle har mulighed for at ansøge om præ-
kvalifikation, ligesom det også forventes at være muligt at søge om prækvalifikation
løbende inden for tilskudsperioden.
c. Kvaliteten af varmepumpeinstallationer
Dansk Fjernvarme mener, at der er behov for at fokusere på kvaliteten af varme-
pumpeinstallationerne og anbefaler, at der indføres et energitjek ved dimensione-
ringen af varmepumpen. Ligeledes foreslår Dansk Fjernvarme, at der indføres
Side 6/24
L 116 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2154872_0007.png
skærpede krav til installationsprocessen, samt at TEKNIQ Arbejdsgiverne og Tek-
nologisk Institut bør inddrages i denne proces.
Dansk Energi foreslår at koble
”godkendelsesordningen for
små vedvarende ener-
gianlæg” (VE-godkendelsesordningen)
med den foreslåede prækvalifikation med
henblik på at sikre, at varmepumperne installeres optimalt.
Dansk Standard finder det afgørende, at tilskud fremmer energieffektive varme-
pumper, og på den baggrund foreslås det, at tilskud gennem Skrotningsordningen
betinges af, at der benyttes ny Dansk Standard (DS 1150).
TEKNIQ Arbejdsgiverne foreslår, at tilskud fra ordningen betinges af, at der anven-
des installatører, der er godkendte i henhold til VE-Godkendelsesordningen med
henblik på at sikre optimale varmepumpeinstallationer.
Varmepumpeindustrien fremhæver, at de ser behov for øget kompetenceopbygning
og uddannelse af installatører.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at den tiltænkte incitaments-
struktur for energitjenesteleverandørerne betyder, at energitjenesteleverandørerne
har et klart økonomisk incitament til at sikre optimale varmepumpeinstallationer,
som resulterer i en så høj virkningsgrad som muligt. Det skyldes, at energitjeneste-
leverandørerne betaler for den el, der leveres til varmepumpen, og at varmekunden
betaler pr. leveret kWh varme. Ministeriet vil i det videre arbejde vurdere, hvorvidt
tilskud skal betinges af, at der anvendes VE-godkendte installatører eller ny Dansk
Standard ved installationen. De dertil medfølgende administrationsomkostninger for
energitjenesteleverandørerne bør derfor vurderes i lyset af, om kvaliteten af var-
mepumpeinstallationerne løftes betydeligt.
d. Administration af skrotningsordningen
Dansk Fjernvarme bemærker, at de betragter den nuværende ordning som admini-
strativ tung, eftersom der skal installeres ekstra el- og varmemålere.
TEKNIQ Arbejdsgiverne foreslår, at konceptet for varmepumper på abonnement
justeres, således at de administrative byrder mindskes for energitjenesteleverandø-
rerne, herunder at energitjenesteleverandørerne ikke afregner for den leverede
strøm.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at man i det videre arbejde
med skrotningsordningen er opmærksom på at undgå unødige administrationsom-
kostninger for energitjenesteleverandørerne. For så vidt angår afregning af strøm
Side 7/24
L 116 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2154872_0008.png
henvises der til bemærkningerne ovenfor om, at den tiltænkte incitamentsstruktur
vurderes at medføre energieffektive varmepumpeinstallationer.
e. Tekstnære bemærkninger
Dansk Standard foreslår, at der i lovforslaget indskrives en udtrykkelig hjemmel i
den foreslåede bestemmelse i forslag til § 7, stk. 2, nr. 4, i energispareloven, hvor-
efter der kan fastsættes et krav om, at den nye standard for installation af varme-
pumper skal følges, når der ydes tilskud til installation af varmepumper under den
foreslåede abonnementsordning. Konkret foreslår Dansk Standard, at det i forbin-
delse med fastsættelse af regler om de betingelser, der skal opnås for at kunne
opnå tilsagn om tilskud forventes, at der under abonnementsordningen bliver et
krav, at varmepumpeinstallationen installeres efter DS 1150.
Ministeriets bemærkninger.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet finder ikke anledning til at præcisere be-
stemmelsen § 7, stk. 2, nr. 4, så den udtrykkeligt nævner overholdelse af bestemte
standarder. Ministeriet vurderer, at bestemmelsen indeholder en tilstrækkelig
hjemmel til at kunne fastsætte krav til overholdelse af bestemte standarder i den
kommende bekendtgørelse for skrotningsordningen, såfremt dette måtte vurderes
at være relevant for skrotningsordningen.
Ministeriet finder ikke anledning til at tilføje i lovbemærkningerne, at det forventes,
at det under abonnementsordningen bliver et krav, at varmepumpeinstallationerne
installeres efter DS 1150. Der henvises til bemærkning ovenfor om installationens
kvalitet, at den tiltænkte incitamentsstruktur vurderes at medføre energieffektive
varmepumpeinstallationer.
f.
Øvrige bemærkninger til skrotningsordningen
Varmepumpeindustrien foreslår bl.a., at varmepumper udbredes gennem øget vej-
ledning til slutbrugere eller gennem informationskampagner.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at styrelsen er opmærksom på
behovet for større kendskab til varmepumper blandt forbrugerne, og at der f.eks. på
sparenergi.dk gøres en indsats for at imødekomme dette.
3. Tilskud til energiforbedringer i bygninger til helårsbeboelse (byg-
ningspuljen)
a. Afgrænsningen af bygningspuljens tilskudsordning
Danmarks Almene Boliger bemærker, at det ikke fremgår klart af forslaget, hvorvidt
hjemlen til at yde tilskud også omfatter de almene boliger, og det anføres, at lov-
Side 8/24
L 116 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2154872_0009.png
forslaget bør præciseres, således at det klart fremgår, hvorvidt de almene boliger er
omfattet
og dermed ligestilles andre boligformer.
Rådet for Grøn Omstilling bemærker, at hvis alle ansøgninger vedrørende energi-
forbedringer i bygninger til helårsbeboelse vurderes på lige linje i forbindelse med
udbuddet af puljemidler, vil det kunne føre til, at puljen hurtigt tømmes af store,
velorganiserede bygningsejere som f.eks. almene boligforeninger eller administra-
torer af bygningsporteføljer af private udlejningsboliger, hvilket de finder uheldigt,
idet der er et stort potentiale for energibesparelser i parcelhussegmentet. Rådet
finder det også uheldigt, hvis puljemidler anvendes til renoveringer af private udlej-
ningsboliger som led i udnyttelsen af boligreguleringslovens § 5, stk. 2, idet de be-
mærker, at disse renoveringer er særdeles rentable for udlejerne i forvejen.
Ministeriets bemærkninger:
Klima, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at der med lovforslaget vil etab-
leres hjemmel til at kunne yde tilskud til almene boliger. For at tydeliggøre hvilke
bygninger, der vil kunne være omfattet af tilskudsbestemmelsen, er der tilføjet en
præcisering i lovbemærkningerne, hvoraf det fremgår, at der med hjemmel i den
foreslåede § 7, stk. 1, nr. 2, i energispareloven også vil kunne ydes tilskud til alme-
ne boliger.
Ministeriet bemærker endvidere for så vidt angår mulighed for at målrette puljens
midler yderligere, at de anførte bemærkninger vil blive taget videre i forbindelse
med udmøntningen af puljen ved bekendtgørelse, der også kommer i offentlig hø-
ring.
b. Konkurrenceudsat tilskudsordning med flere årlige ansøg-
ningsrunder
Dansk Byggeri bemærker med tilfredshed, at bygningspuljens tilskudsordning ud-
formes som en konkurrencepræget tilskudspulje, og kvitterer bl.a. for, at der med
forslaget lægges op til flere tilskudsrunder pr. år, hvortil de tilføjer, at månedlige
tilskudsrunder, evt. undtaget juli, bør overvejes.
Rådet for Grøn Omstilling ser ligeledes positivt på, at ordningen udmøntes som en
tilskudsordning med direkte tilskud til bygningsejeren. Rådet ser også positivt på, at
der vil etableres konkurrence om midlerne med flere årlige ansøgningsrunder, hvor
Rådet opfordrer til, at der gennemføres så mange runder som muligt for at sikre, at
bygningsejerne, der søger om tilskud, ikke skal vente for længe på at få afgjort, om
de kan få tilskud.
Dansk Energi bemærker, at der lægges op til en konkurrencebaseret tilskudsord-
ning, hvor der ikke fokuseres på at opnå de mest omkostningseffektive besparel-
ser, men flest besparelser pr. m².
Side 9/24
L 116 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2154872_0010.png
TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker, at de hensyn, der er lagt vægt på ved udmønt-
ningen af bygningspuljen, kan risikere at være modsatrettede, dvs. hensyn om at
sikre så høj additionalitet som muligt, samtidig med at der lægges op til, at ansø-
gerne skal konkurrere mod hinanden i flere årlige ansøgningsrunder, hvor størst
energibesparelse pr. m² favoriseres for at give flere dybe renoveringer. TEKNIQ
Arbejdsgiverne bemærker derudover, at ansøgning i runder frem for løbende be-
handling i højere grad vil understøtte planlagte renoveringer end løbende renove-
ringer, hvor man ikke nødvendigvis har tid til at vente flere måneder på svar på en
ansøgning. TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker endvidere, at de finder, at et fokus
på flest mulige besparelser pr. m² umiddelbart vil favorisere energibesparelser i
mindre bygninger, da identiske projekter vil give den største besparelse pr. m².
Ministeriets bemærkninger:
Klima, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at et konkurrenceelement vedr.
flest besparelser pr. m² imødekommer energiaftalens krav om så høj additionalitet
som muligt i højere grad end et kriterium baseret på tilskudskronen.
Det kan endvidere bemærkes, at der som et af flere energiforbedringstiltag lægges
op til at give tilskud til køb og installation af varmepumper gennem bygningspuljen,
hvilket vil have en direkte CO
2
-reducerende effekt.
Som led i udmøntningen af energiaftalen, hvorefter indsatsen skal konkurrenceud-
sættes, er det vurderet nødvendigt at åbne op for ansøgninger i flere årlige runder,
hvor ansøgningerne kan bedømmes op mod hinanden. For så vidt angår ansøg-
ningsrundernes tilrettelæggelse bemærker Klima- Energi- og Forsyningsministeriet,
at der i forbindelse med den konkrete opsætning af tilskudsordningen, som bl.a.
udmøntes ved bekendtgørelse, vil blive set på, hvorledes ansøgningsrunderne
bedst tilrettelægges, herunder deres antal og placering hen over året. Hertil be-
mærkes, at det tilstræbes, at ansøgningstiden vil blive så kort som mulig.
I hvilket omfang fokus på flest mulig kWh/m² vil favorisere mindre bygninger af-
hænger af den nærmere udformning af tilskudsordningen. Det er dog dokumente-
ret, at det største energibesparelsespotentiale findes i mindre bygninger, jf. rappor-
ten ”Varmebesparelser i eksisterende bygninger” (SBi 2017). Derfor er det vurde-
ringen, at anvendelsen af dette kriterium som udgangspunkt er hensigtsmæssig.
c. Afgrænsning af tilskudsberettigede energiforbedringstiltag
ved en positivliste og fastsættelse af minimusstøtteniveau
Dansk Byggeri bemærker, at de finder det fornuftigt, at der arbejdes ud fra en posi-
tivliste, og bidrager gerne til dens udarbejdelse, idet det bemærkes, at den eksiste-
rende positivliste for håndværkerfradraget (Boligjobordningen) ikke bør overføres i
sin helhed.
Dansk Energi bemærker ligeledes, at de finder anvendelse af en positivliste som en
fornuftig måde at sikre en enkel administration af ordningen. Hertil bemærkes, at
Side 10/24
L 116 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2154872_0011.png
der ved listens udarbejdelse med fordel kan ses på, hvad der er gældende krav i
bygningsreglementet samt erfaringer fra standardværdikataloget.
Dansk Fjernvarme stiller sig også til rådighed som samarbejdspartner under ud-
formning af en positivliste, der skal lette ansøgning om tilskud under den nye pulje-
ordning. Det foreslås desuden, at Energisparerådet og eventuelt andre interessen-
ter inddrages i arbejdet forud for udsendelse af nye bekendtgørelser i høring i for-
året 2020.
Rådet for Grøn Omstilling bemærker, at de mangler en redegørelse for, hvor meget
det planlægges at yde i tilskud og det foreslås, at der redegøres for dette i be-
mærkningerne. Rådets generelle holdning er, at store tilskud set i forhold til de
samlede omkostninger vil indebære et fald i additionaliteten, hvis der ydes mere
end nødvendigt for at tilskynde bygningsejeren til at gennemføre energibesparel-
sen. Det gælder således om at finde en balance, og Rådet foreslår, at der redegø-
res herfor i bemærkningerne til lovforslaget.
TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker, at dybe renoveringer typisk omfatter investe-
ringer i klimaskærm, vinduer og ventilation, som ud fra en gennemsnitsbetragtning
har en lavere additionalitet end investeringer i områder som f.eks. kedler eller byg-
ningens varmeanlæg.
KL bemærker, at de overordnet finder høringsmaterialet positivt, men spørger,
hvordan lovbemærkningernes tekst
om, at det er et formål at ”reducere antallet af
støttede energirenoveringsprojekter, der
fører til små energibesparelser” skal for-
stås. KL kan ikke umiddelbart læse af lovforslaget, hvordan små energibesparelser
er defineret, men alt efter hvordan det defineres, kan det have en betydning for,
hvordan kommunerne kan sammensætte vedligeholdelsesprojekter.
Ministeriets bemærkninger:
Klima- Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for de positive tilbagemeldinger og
ønske om samarbejde om positivlisten.
For så vidt angår de konkrete tilskudsstørrelser finder ministeriet ikke anledning til
at tilføje dette i lovbemærkningerne, da den konkrete udmøntning og afgrænsning
vil foregå ved udformningen af bekendtgørelse om ordningen.
Der er tale om en konkurrencebaseret tilskudspulje, hvor der lægges op til at støtte
2
de energiforbedringsprojekter, som indeholder den største energibesparelse pr. m .
Endvidere lægges op til at anvende en minimumsbeløbsgrænse for tilskud. Dermed
understøttes de dybe energirenoveringer og ikke de små energibesparelsesprojek-
ter. De konkrete tiltag, der vil kunne opnås tilskud til, vil komme til at fremgå på
ordningens positivliste.
Side 11/24
L 116 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2154872_0012.png
For så vidt angår afgrænsningen af en dyb renovering bemærkes, at den vil blive
målt på energibesparelsen, hvor også konvertering fra f.eks. oliefyr til varmepumpe
kan give en stor energibesparelse og derved medvirke væsentligt til en dyb renove-
ring.
Herudover bemærkes, at det fremgår af lovforslaget, at der gennem bygningspul-
jens tilskudsordning alene vil kunne ydes tilskud til private bygningsejere og virk-
somheder til gennemførelse af energiforbedringsprojekter i deres bygninger, hvor
hovedanvendelsen er helårsbeboelse. Ordningen vil således ikke omfatte offentlige
bygninger.
Endvidere kan det supplerende til de bemærkninger, der fremgår af afsnittet oven-
for om skrotningsordningen, tilføjes, at der under bygningspuljen, som et af flere
energiforbedringstiltag på ordningens positivliste, lægges op til at give tilskud til køb
og installation af varmepumpe.
d. Ordningens afsæt i bygningens energimærkning
Dansk Energi bemærker, at de som udgangspunkt kan bakke op om anvendelse af
energimærket som en central del af dokumentationsarbejdet. Dansk Energi bakker
ligeledes op om muligheden for at yde tilskud til udarbejdelse af energimærker
anvendt til dokumentation i forbindelse med tilsagn om tilskud i konkrete sager.
Rådet for Grøn Omstilling ser positivt på, at energimærkningen af bygninger får en
fremtrædende rolle ved ydelsen af tilskud, idet det bemærkes, at de finder, at det vil
bidrage til, at tilskuddene målrettes de bygninger, hvor der opnås størst effekt, samt
at ansøgningsprocessen forenkles, og at kravene til dokumentation i forbindelse
med ansøgning forenkles.
Ministeriets bemærkninger:
Klima- Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for de positive tilbagemeldinger.
Endvidere bemærkes, at der som led i det igangværende initiativ om en mere ro-
bust energimærkningsordning for bygninger, som et første skridt, er sat fokus på at
styrke kvaliteten i de udstedte mærker. Der er derfor allerede i 2019 taget nye,
digitale redskaber i brug for at stoppe fejl, før boligejeren får sit energimærke. Sam-
tidig er der sat ind med mere målrettet, dataunderstøttet og risikobaseret tilsyn.
e. Understøttende aktiviteter og informationsindsats
Dansk Byggeri bemærker, at der bakkes op om, at puljen også kan dække informa-
tionsindsats og tilføjer, at der er behov for målrettet information, da det kan forven-
tes, at brugen af ordningen vil tage lidt tid at løbe i gang. Dansk Byggeri foreslår
derfor, at det kan overvejes, om puljens størrelse kan justeres, således at tilbage-
værende midler i puljen overføres til efterfølgende år.
Side 12/24
L 116 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2154872_0013.png
SYNERGI bemærker ligeledes, at det er væsentligt, at informationen omkring den
nye bygningspulje påbegyndes så tidligt som muligt i 2020 for at opnå et kendskab
blandt danskerne. Man kan derfor med fordel overveje, hvorvidt puljens størrelse i
starten af puljens levetid bør være mindre end senere i puljens levetid.
HOFOR bemærker, at de gennem mange år har arbejdet målrettet med at undgå
energispild hos energiforbrugerne og vil ved udløbet af den nuværende energispa-
reaftale stille deres viden på området til rådighed for den fremadrettede indsats.
HOFOR noterer sig derfor med tilfredshed, at der på finansloven forventes at være
hjemmel til at anvende en del af tilskudspuljens midler til understøttende aktiviteter,
herunder samarbejde og partnerskaber med bl.a. forsyningsselskaber.
Rådet for Grøn Omstilling støtter, at der anvendes puljemidler til understøttende
aktiviteter for ordningen, som giver mulighed for at inddrage de involverede aktører
i en bred indsats til målretning og effektivisering af puljemidlerne, idet det bemær-
kes, at Rådet lægger vægt på, at kommunerne motiveres til at tage lokale initiativer
til fremme af energibesparelser i kommunens boliger, og herunder bidrage til en
målretning af puljemidlerne. Rådet foreslår, at der afsættes tilstrækkelige midler til
de understøttende aktiviteter til sikring af en bred og omfattende indsats.
Ministeriets bemærkninger:
Klima, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for de positive tilbagemeldinger,
og er enig i, at de understøttende aktiviteter er vigtige for at udbrede kendskabet til
puljen, herunder at det i den forbindelse er centralt at have fokus på den lokale
forankring hos kommunerne m.fl. Herudover bemærkes, at relevante interessenter
vil blive søgt inddraget i forbindelse med tilskudspuljens udmøntning og i
forbindelse med fastlæggelsen og implementeringen af de understøttende
aktiviteter og værktøjer. Endvidere bemærkes, at der som led i udmøntningen af
puljen vil blive set på mulighederne for, hvordan overskydende puljemidler vil kun-
ne overføres til efterfølgende år.
f.
Øvrige bemærkninger vedr. bygningspuljens tilskudsordning
HOFOR foreslår, at der ved udmøntningen af bygningspuljen sikres fokus på at
opnå den optimale effekt af de gennemførte energirenoveringer, og det tilføjes, at
det er særligt relevant at udnytte potentialerne ved aktiv brug af den store mængde
data, som energiforsyningsvirksomhederne råder over qua udrulningen af fjernaf-
læste el-, fjernvarme- og gasmålere.
HOFOR foreslår derfor to konkrete tiltag. Som et første tiltag foreslås det, at støt-
temodtagere tilbydes en bonus, hvis energiforbruget efter energiforbedringen rent
faktisk falder til det forventede forbrug pr. m², og at dette kunne følges op. Som et
andet tiltag foreslås det, at energiforsyningsvirksomheders data om energiforbrug
indtænkes fra start i evaluering af ordningen, herunder ved at muliggøre en sam-
menligning det målte årlige energiforbrug før og efter gennemførelsen af energifor-
bedringen.
Side 13/24
L 116 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2154872_0014.png
Rådet for Grøn Omstilling bemærker, at der savnes en redegørelse for, hvorledes
man har tænkt sig at afgrænse de bygninger, hvor der ikke er tale om statsstøtte,
og de bygninger, hvor tilskud ydes efter de gældende forordninger.
Dansk Fjernvarme bemærker med henvisning til § 28, stk. 2, i lov om fremme af
energibesparelser i bygninger, at net- og distributionsvirksomheder er forpligtede til
at stille oplysninger til rådighed for udarbejdelse af energimærkning, at det kan føre
til en skævvridning i administrative byrder for net- og distributionsselskaber i områ-
der med en bygningsmasse af gennemsnitligt lavere energimæssig standard, og
som ikke er handlet så ofte som gennemsnittet på boligmarkedet, da det vil være
her, der er størst potentiale for energibesparelser. Dansk Fjernvarme bemærker, at
dette bør indtænkes, når net- og distributionsselskaber inddrages i arbejdet med
den nye ordning.
Ministeriets bemærkninger:
Klima- Energi- og Forsyningsministeriet bemærker til forslagene fra HOFOR, at der
for nærværende er ved at blive set på den nærmere udmøntning af tilskudsordnin-
gen, herunder anvendelse af data og digitalisering, incitamenter for at fremme gen-
nemførelse af energiforbedringstiltag og evaluering af ordningen, og at HOFORs
bemærkninger vil blive inddraget i overvejelserne.
Klima- Energi- og Forsyningsministeriet bemærker til kommentaren fra Rådet for
Grøn Omstilling, at bygningspuljens tilskudsordning er målrettet helårsboliger. Der
vil derfor i udgangspunktet ikke være tale om statsstøtte i de situationer, hvor der
alene ydes tilskud til private bygningsejere, og hvor der hverken direkte eller indi-
rekte er knyttet erhvervsmæssige aktiviteter til bygningen. Tilskudsordningen vil
derimod indebære statsstøtte i de situationer, hvor der ydes tilskud til energibespa-
relser og energieffektiviseringer i udlejningsbygninger, der udlejes til boligformål, og
hvor der ydes tilskud til private boliger, der udlejer lokaler til erhverv eller værelser
til boligformål. Afgørende for, om der er tale om statsstøtte i henhold til EU-retten vil
således være, om den tilskudsberettigede enhed udøver økonomisk aktivitet.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker til kommentarerne fra Dansk
Fjernvarme, at disse bemærkninger vil blive taget med i det videre arbejde med
bygningspuljen i forhold til bygningernes energimærkning.
4. Tilskud til energibesparelser i erhverv (erhvervspuljen)
a. Afgrænsning af tilskudsmodtagere i erhvervspuljen
Dansk Energi bemærker, at lovforslaget begrænser fremtidige forretningsmodeller,
der ikke omhandler en direkte tilskudsordning til slutkunder og fremhæver, at de ser
en række udfordringer med en direkte tilskudsmodel i forhold til at sikre afløb for de
afsatte midler og sikkerhed for, at det ønskede niveau af energibesparelser realise-
Side 14/24
L 116 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2154872_0015.png
res. Dansk Energi ser ligeledes en risiko for, at mindre virksomheder ikke kan opnå
tilskud uden mulighed for tredjeparts aggregering.
Dansk Gartneri bemærker, at hvad angår præciseringen af de tilskudsberettigede
foranstaltninger, er det vigtigt, at der ikke bliver lagt for firkantede kriterier for tilde-
lingen af tilskud, f.eks. for høje bundgrænser i forhold til energibesparelserne i de
enkelte projekter. Dansk Gartneri bemærker, at det derved sikres, at de politiske
intentioner med ordningen flugter med de energibesparende projekter, der får mu-
lighed for at ansøge om tilskud.
Rådet for Grøn Omstilling finder det ikke hensigtsmæssigt, at ordningen udmøntes
som tilskudsordningen med direkte tilskud til slutbrugerne, og ikke ved udbud. Rå-
det for Grøn Omstilling vurderer, at der er etableret virksomheder, der er i stand til
at være aktører eller mellemmænd, der kan påtage sig en forpligtelse at gennemfø-
re energibesparelser i virksomheder. Rådet for Grøn Omstilling vurderer endvidere,
at der på den måde kan skabes incitamenter til gennemførelse af flere besparelser
end ved ydelse af tilskud til slutbrugeren. Desuden vil disse aktører kunne gennem-
føre besparelser i SMV-segmentet og samle disse besparelser i fælles ansøgninger
om tilskud. Rådet finder, at SMV-segmentet med den foreslåede ordning tabes
fuldstændigt, idet det vil være for administrativt tungt for virksomhederne at søge
tilskud og for myndigheden at administrere sådanne små tilskud.
SYNERGI er positive over udformningen af erhvervspuljen til energibesparelser og
energieffektiviseringer i procesenergi i industri og serviceerhverv.
TEKNIQ Arbejdsgiverne vurderer, at der er risiko for, at puljen tilrettelægges på en
måde, så den i højere grad kommer store virksomheder til gavn end små og mel-
lemstore virksomheder.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker, at udmøntningen af erhvervs-
puljen som en konkurrencebaseret tilskudsmodel rettet mod slutbrugere blandt
andet er baseret på en vurdering af, hvordan der opnås størst mulig effekt af mid-
lerne samt, hvordan der kan opnås mest mulig gennemsigtighed i og bedst mulig
kontrol af tildelingen af tilskudsmidlerne. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
bemærker i den forbindelse, at der i udmøntningen af erhvervspuljen er mulighed
for, at tilskudsmodtagere involverer tredjepart i form af eksempelvis rådgivning i
forbindelse med de konkrete projekter, men at selve tilskuddet udbetales direkte til
den slutbruger, der gennemfører det tilskudsberettigede tiltag. Ministeriet bemær-
ker yderligere, at der i forbindelse med fastsættelse af de nærmere vilkår i er-
hvervspuljen i form af bekendtgørelsen, der kommer i offentlig høring, vil tages
hensyn til, hvordan det kan sikres, at puljen kommer både store, mellemstore og
små virksomheder til gavn.
Side 15/24
L 116 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2154872_0016.png
b. Tildelingskriterier i erhvervspuljen
Dansk Energi ser positivt på konkurrenceelementet i erhvervspuljen, hvorved de
billigst mulige besparelser først får tilsagn om tilskud.
Landbrug & Fødevarer
ser prioriteringen af ”at fremme størst mulige
energibespa-
relse pr. tilskudskrone samt at fremme så høj additionalitet som mulig”, som en
fornuftig disposition. Landbrug & Fødevarer er dog bekymrede for, at det enspore-
de fokus på pris pr. kWh sammenholdt med, at der ikke længere er mulighed for at
aggregere projekter gennem en energisynskonsulent, vil føre til, at puljen kun tilgo-
deser de ”nemme besparelser” i større virksomheder.
Det er således Landbrug &
Fødevarers bekymring, at projekterne i SMV-segmentet har svært ved at nå et
omfang, hvor de kan nå ned på en pris, der kan konkurrere med projekttyper, der
kan gennemføres i større og mere energitunge virksomheder, hvor det er muligt at
aggregere projekter, der ikke er additionelle, og som driver støtteniveauet ned.
Dette forstærkes af kravet om lange tilbagebetalingstider og den finansielle risiko,
som virksomheden pålægges.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for de positive tilkendegivelser og
bemærker, at prioriteringen af midlerne på baggrund af størst mulig energibespa-
relse pr. tilskudskrone skal sikre størst mulig effekt af midlerne i henhold til mål-
sætningerne i energiaftalen fra 2018. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet be-
mærker yderligere, at alle projekter, der ydes tilskud til uanset disses størrelse, skal
overholde de konkrete vilkår i ordningen, der fastsættes blandt andet med henblik
på at sikre additionaliteten i erhvervspuljen. Med hensyn til mindre virksomheders
muligheder for at opnå tilskud henvises til ovenstående bemærkninger vedrørende
afgrænsning af tilskudsmodtagere.
c. Administration af erhvervspuljen
Dansk Energi bemærker, at ministeren får beføjelser til at fastsætte en række reg-
ler på området i forbindelse med tilsagn om tilskud, herunder mulighed for at stille
krav til en positiv/negativliste samt øvrige dokumentationskrav og kriterier for an-
søgning. Dansk Energi ser gerne entydige og stramme, men fair krav til dokumen-
tation, der på en gang sikrer høj effekt og en administrativt enkel tilskudsordning.
Dansk Energi vurderer samtidig, at omfattende adgang til tilsagnsmodtagers regn-
skaber mv. vil kunne være en barriere for nogle slutkunder.
Dansk Gartneri henstiller til, at kontrolbeføjelserne ikke anvendes ud over, hvad der
måtte være nødvendigt for at sikre, at reglerne for ordningen overholdes af hensyn
til, at erhvervene ikke pålægges unødige administrative byrder.
Landbrug & Fødevarer er kritiske over for forslaget om, at udbetaling af tilskud først
sker, når projektet er gennemført, da det er med til at skabe en større usikkerhed
Side 16/24
L 116 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2154872_0017.png
for ansøger. Denne usikkerhed forstærkes endvidere af muligheden for reduktion
eller tilbagebetaling af tilskudsmidler, jf. den foreslåede § 10 i energispareloven.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er enige i hensynet til, at administrationen
af erhvervspuljen er så enkel som muligt samtidig med, at der sikres en sikker og
gennemsigtig kontrol af ordningen. Med hensyn til tidspunkt for udbetaling af til-
skuddet bemærker Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, at dette blandt andet
er fastsat ud fra et hensyn til kontrol af midlerne samt af hensyn til de generelle
vilkår og bestemmelser for udbetaling af statslige tilskudsmidler. Den administrative
udmøntning af ordningen vil desuden ske ved bl.a. udstedelse af en bekendtgørel-
se, der forinden kommer i offentlig høring.
d. Antal årlige ansøgningsrunder i erhvervspuljen
Landbrug & Fødevarer er tilfredse med, at der i tilrettelæggelsen af erhvervspuljens
ansøgningsrunder tages hensyn til, at afviste projekter hurtigst muligt kan få gen-
behandlet reviderede ansøgninger, så projekterne ikke falder på gulvet ved at an-
søger prioriterer sine midler anderledes i perioden ml. ansøgningsrunderne.
SYNERGI fremfører, at et afgørende element i puljen bør være, at antallet af årlige
udbudsrunder er højt og behandlingstiden kort. SYNERGI forslår derfor mindst 11
årlige udbudsrunder med henblik på en mere omkostningseffektiv brug af puljemid-
lerne med højere additionalitetsgevinster til følge. SYNERGI mener yderligere, at
hyppige udbudsrunder vil modvirke favorisering af store virksomheder på bekost-
ning af mindre energiforbrugende virksomheder.
TEKNIQ Arbejdsgiverne bemærker, at ansøgning i runder frem for løbende be-
handling i højere grad vil understøtte planlagte renoveringer end løbende renove-
ringer, hvormed store virksomheder vil komme til at dominere i ordningen. På den
baggrund ønsker TEKNIQ Arbejdsgiverne, at Energistyrelsen i den endelige ud-
formning af støtteordningen sikrer, at der også er let adgang til puljen for mindre
virksomheder, og at der er et stærkt fokus på at sikre additionalitet.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for de positive tilkendegivelser og
henviser til lovforslagets bemærkninger, hvoraf det fremgår, at der i fastsættelse af
antallet af ansøgningsrunder både skal tages hensyn til ansøgernes muligheder for
at søge ofte, sagsbehandlingstiden samt den administrative byrde i ordningen.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker yderligere, at antallet af ansøg-
ningsrunder vil blive fastlagt i forbindelse med udarbejdelse af bekendtgørelsen,
som vil komme i offentlig høring.
Side 17/24
L 116 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2154872_0018.png
e. Informationsindsats
Landbrug og Fødevarer vil gerne opfordre til, at Energistyrelsen kommunikerer de
nye tilskudsregler ud, så snart rammerne for puljerne fastlægges. Dermed vil po-
tentielle ansøgere hurtigst muligt kunne tilpasse deres projektideer til de nye an-
søgningsvilkår, og det vil være muligt at afvikle en ansøgningsrunde i begyndelsen
af 2021. Det er Landbrug & Fødevarers indtryk, at der i 2020 kun vil være beske-
den efterspørgsel på energibesparelser blandt energiselskaberne. Dette betyder
reelt, at der ikke vil være nogen tilskudsmuligheder i et helt år, hvilket igen vil bety-
de, at mange projekter ikke vil blive igangsat, og at mange vil afvente med at initie-
re projekter, til den nye ordning træder i kraft.
Rådet for Grøn Omstilling savner en beskrivelse af, om det planlægges at gennem-
føre understøttende aktiviteter, og i givet fald hvilken type aktiviteter.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet er enige i behovet for at fastlægge de
nærmere vilkår, samt udbrede kendskabet til disse, så hurtigt som muligt og kvitte-
rer for opfordringen til at dette. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker i
den forbindelse, at det forventes, at der vil blive planlagt og gennemført understøt-
tende aktiviteter i bredt samarbejde med aktører og målgruppen for ordningen i
løbet af 2020. Herudover forventes den kommende bekendtgørelse sendt i offentlig
høring i løbet af første halvår 2020, hvor udmøntningen af ordningen vil være kon-
kretiseret.
f.
Øvrige bemærkninger vedr. erhvervspuljens tilskudsordning
Landbrug & Fødevarer ser gerne, at de kommende tilskudspuljer vil sikre en højere
gennemsigtighed i bevillingerne, end hvad tilfældet har været i den nuværende
energispareordning.
Landbrug & Fødevarer havde gerne set en større prioritering af energispareindsat-
sen i form af flere tilskudsmidler i erhvervspuljen, da det er deres erfaring, at der
fortsat findes et stort potentiale for energieffektiviseringer i erhvervet, herunder
landbruget, hvilket de anser som et omkostningseffektivt virkemiddel til at nedbrin-
ge drivhusgasudledningerne.
Rådet for Grøn Omstilling anbefaler, at erhvervspuljen sammentænkes med ener-
gisynsordningen, således at resultaterne fra energisynene f. eks. benyttes som
dokumentation i forbindelse med ansøgninger om tilskud. Herved sikres også, at de
obligatoriske energisyn fører til konkrete energibesparelser i virksomhederne.
SYNERGI efterspørger en konkret løsning på problematikken omkring ubrugte
midler. SYNERGI har forståelse for, at puljemidler ikke kan overføres til efterføl-
Side 18/24
L 116 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2154872_0019.png
gende år, men ser det som en forudsætning for ordningen, at alle midler bruges til
det tiltænkte formål, evt. via en opsamlingspulje sidst på året.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker til kommentarerne fra Landbrug
& Fødevarer, at udmøntningen af ordningen netop er tilrettelagt med henblik på høj
gennemsigtighed, herunder i valget af en konkurrencebaseret tilskudsmodel, hvor
slutbruger selv ansøger og modtager tilskuddet direkte. Med hensyn til prioritering
af energispareindsatsen i form af flere tilskudsmidler i erhvervspuljen bemærkes, at
puljernes overordnede udformning i forhold til gennemførelse af energibesparelser
følger af energiaftalen fra 2018 og dermed det politiske mandat, der ligger til grund
for lovforslaget.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for opfordringen fra Rådet for
Grøn Omstilling om at inddrage energisynsordningen i administrationen og tager
den med i det videre arbejde med udmøntningen af ordningen.
Ministeriet bemærker med hensyn til størrelsen af det planlagte tilskud, at forslaget
medfører, at det konkrete tilskud, der ydes til et enkelt projekt, afhænger af den
faktiske realiserede energibesparelse i projektet samt det ansøgte tilskudsbeløb pr.
sparet kWh, som der er givet tilsagn om.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet noterer sig betragtningerne fra SYNERGI
om behovet for, at midlerne har så stor effekt som muligt og derfor skal anvendes til
det tiltænkte formål. Ministeriet bemærker i den forbindelse, at der i udmøntningen
af puljen vil blive set på mulighederne for, hvordan eventuelle overskydende pulje-
midler vil kunne overføres til efterfølgende år.
5. Energimærket
Bygherreforeningen bemærker, at energimærket som indikation for bygningernes
performance har en række mangler. Det gælder eksempelvis to forhold, nemlig at
visse bygninger har fået et forbedret energimærke som følge af tidligere ændringer
i energifaktorerne, uden at dette har medført reelle besparelser i slutforbruget, og at
energimærkningen mangler en indbygget dynamik, således at energimærket kan
opdateres løbende i takt med, at der foretages energibesparende tiltag
og ikke
som i dag, hvor kravet om opdatering/fornyelse (for større bygninger) kun gælder
for hvert 10. år.
Bygherreforeningen foreslår at give bygningsejerne (og/eller deres rådgivere) ad-
gang til selv at opdatere energimærker i takt med gennemførelse af besparelser
inden for energimærkets gyldighedsperiode. Dette kunne foregå således, at en
fornyelse af energimærket f.eks. hvert 10. år samtidigt bliver en ekstern verificering
af de foretagne, løbende indberetninger
eventuel suppleret med kommunal eller
statslig stikprøvekontrol i lighed med den eksisterende ordning generelt.
Side 19/24
L 116 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2154872_0020.png
Danmarks Almene Boliger bemærker, at omkostningerne ved ordningen er ufor-
svarligt høje i forhold til nytten. Baggrunden angives som følgende:
I almene boliger får beboerne den fulde gevinst ved rentable energiinvesterin-
ger, og de kan kollektivt gennem beboerdemokratiet beslutte disse. I den al-
mene model er der indbygget gode finansieringsmuligheder. Incitamenterne til
at gennemføre rentable investeringer er således til stadighed tilstede.
Almene boligorganisationer skal løbende opdatere langsigtede drifts- og ved-
ligeholdelsesplaner, og i disse indgår naturligt også overvejelser om rentable
energiinvesteringer. Set i det lys er energimærkningsordningen dyrt dobbelt-
arbejde.
Såfremt energimærkeordningen fastholdes i sin nuværende form, så ønsker Dan-
marks Almene Boliger ændringer i forhold til række- og kædehuse, hvor ordningen
er særlig uhensigtsmæssigt, set fra deres side. De peger her på, at energikonsu-
lenten skal vurdere hvert hus for sig på trods af, at de er helt ens. Derfor ønsker
Danmarks Almene Boliger, at det ved ensartet byggeri kun skal være nødvendigt at
vurdere en bolig.
Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Industri og SYNERGI bakker op om mulighe-
den for at annullere et energimærke, hvor en berigtigelse af energimærket ikke
vurderes at give et tilstrækkeligt retvisende energimærke. Dansk Energi bakker op
om muligheden for at yde tilskud til udarbejdelse af energimærker anvendt til do-
kumentation i forbindelse med tilsagn om tilskud i konkrete sager. SYNERGI opfor-
drer til, at indsatsen for at få energimærket flere boliger bør styrkes.
Danske Bygningskonsulenter har en bemærkning til forslag om ændring af § 12 stk.
1, i lov om fremme af energibesparelser i bygninger, hvorefter
”energikonsulent”
ændres til
”virksomhed eller person”.
Der henvises til, at personer ikke kan energi-
mærke en bygning, og at det derfor ikke giver mening at skrive personer. Derfor
foreslås i stedet følgende ændring:
”energikonsulent”
ændres til:
”certificeret
virk-
somhed”.
Danske Bygningskonsulenter mener også, at det er vigtigt, at energimærkninger,
som ikke er retvisende, altid først forsøges rettet gennem berigtigelse. Danske
Bygningskonsulenter er enige med hensigten bag ændringen, når det nævnte ek-
sempel, dvs. at der ikke findes et ansvarligt certificeret energimærkningsfirma, fo-
rekommer i praksis.
Udvidelsen af bemyndigelsesbestemmelsen synes ifølge Danske Bygningskonsu-
lenter meget bred, hvorfor man foreslår, at de regler, som udvidelsen af bemyndi-
gelsesbestemmelsen giver klima-, energi- og forsyningsministeren til at fastsætte i
hvilke andre tilfælde energimærkningen mister sin gyldighed, skal defineres, gerne i
dialog med branchen, beskrives og offentliggøres til de certificerede energimærk-
ningsfirmaer.
Side 20/24
L 116 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2154872_0021.png
HOFOR bemærker i forbindelse med ændringer i lov om fremme af energibespa-
relser i bygninger, at det overvejes at ændre kravet i § 20 om, at energimærker skal
opsættes, så de er synlige for brugere af bygningen i bygninger, der ejes eller bru-
ges af offentlige institutioner og virksomheder m.v. Kravet betyder, at op til 10 år
gamle energimærker skal hænge synligt i administrationsbygninger i forbindelse
med kraftvarmeanlæg, spildevandsanlæg m.v., hvor offentligheden ikke har ad-
gang.
Kravet i § 20 kunne ifølge HOFOR alternativt affattes, så det er i overensstemmel-
se med bygningsdirektivet, som kun kræver, at energimærket opsættes i bygninger
2
over 500 m , der anvendes af offentlige myndigheder og ofte besøges af offentlig-
heden.
HOFOR foreslår samtidigt, at der i stedet stilles krav om øget anvendelse af data
ved at synliggøre bygningens faktiske årlige og/eller månedlige energiforbrug for
brugerne i alle bygninger anvendt af offentlige institutioner og virksomheder, her-
under administrationsbygninger m.v. Et sådan krav vurderes af HOFOR at ville
have større effekt, da brugerne af bygningen dermed bliver motiveret til at tænke
over energirigtig adfærd og -drift, særligt hvis brugerne kan konstatere at energifor-
bruget er steget i forhold til tidligere år.
Ministeriets bemærkninger:
Til Danmarks Almene Boligers høringssvar bemærkes, at Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet i 2018 igangsatte en indsats, som skal styrke energimærknings-
ordningen for bygninger. Som led i denne indsats er der en række initiativer for
udvikling af bl.a. eksisterende, større bygninger. Der henvises her til
Initiativplan
en mere robust energimærkningsordning.
Et af disse initiativer er at analysere, om
mere vidtgående initiativer til energieffektivisering, f.eks. certificeret energiledelse,
krav om energisyn eller krav om vedligeholdelsesplaner, helt eller delvist kan er-
statte energimærkningen af store bygninger.
Række- og kædehuse er af ministeriet vurderet som værende generelt mere selv-
stændige end etagebygninger. I modsætning til etagebygninger kan række- og
kædehuse variere fra enhed til enhed i alt lige fra tag til vinduer. Ministeriet er dog
forstående over for Danmarks Almene Boligers udfordringer på lejemarkedet, hvor
drift og vedligehold foretages centralt. Ministeriet tager derfor opfordringerne fra
Danmarks Almene Boligers til efterretning, men vurderer ikke, at bemærkningerne
giver anledning til ændringer i nærværende lovforslag.
Til Bygherreforeningens høringssvar bemærkes, at en bygnings energimæssige
ydeevne ikke alene er bygningens umiddelbare energiforbrug, men også hvor me-
get energi, der samlet set forbruges for at forsyne bygningen. Da en stigende
mængde af Danmarks energi kommer fra vindkraft, solenergi og andre vedvarende
energikilder, kræver det generelt mindre energi at producere elektricitet og fjern-
varme. Derfor blev energifaktorerne nedjusteret den 1. juli 2018, så de afspejler
Side 21/24
L 116 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2154872_0022.png
den faktisk forventede energiforsyning i 2020. For visse bygninger har det medført
et forbedret energimærke, hvilket er en naturlig konsekvens af, at der anvendes
mere vedvarende energi til at forsyne bygningerne.
Bygherreforeningen foreslår at energimærket for større bygninger opdateres lø-
bende i takt med, at der foretages energibesparende tiltag. Forslaget er i tråd med
den indsats, som skal styrke energimærkningsordningen for bygninger, hvor data
og digitalisering skal gøre det muligt at understøtte større bygningsejers behov.
Til Danske Bygningskonsulenters høringssvar bemærkes at grunden til, at ændrin-
gen henfører til både virksomhed eller person, skyldes et ønske om fleksibilitet,
dvs. muligheden for at tilrettelægge energimærkeordningen på en anden måde end
anvendelse af certificerede energimærkningsfirmaer. Denne mulighed foreligger i
lovens øvrige bestemmelser, hvorfor denne linje også følges her.
Bestemmelsen er en bemyndigelsesbestemmelse, hvilket betyder, at der skal ind-
sættes en konkret bestemmelse i bekendtgørelse om energimærkning af bygnin-
ger, inden energimærker kan gøres ugyldige. Eventuel indførsel af konkrete be-
stemmelser vil derfor følge sædvanlig praksis for udstedelse af bekendtgørelser,
herunder høring, hvor det er muligt at indgive høringssvar. Berigtigelse af energi-
mærker vil forstsat være den normale praksis for at sikre, at bygningsejer får kon-
krete energimærkninger.
Til HOFORs høringssvar bemærkes, at bygningsdirektivet fastslår, at bygninger op
2
til 250 m , der anvendes af offentlige myndigheder og ofte besøges af offentlighe-
2
den, samt at andre bygninger over 600 m og ofte besøges af offentligheden, skal
have synlig opsætning af energimærket.
For bygninger, der anvendes af offentlige myndigheder, gælder også, at der skal
foreligge et gyldigt energimærke. Såfremt der foretages ændringer, som i væsent-
ligt omfang påvirker bygningens energimæssige ydeevne, vil det medføre, at der
skal ske fornyet energimærkning. Dette nye energimærke skal erstatte det tidligere
energimærke og erstattet det synligt opslåede energimærke. Dette er uafhængigt af
den 10 årige gyldighedsperiode.
For andre bygninger over 600 m og som ofte besøges af offentligheden, skal alene
gyldigt energimærke være opsat. Såfremt der foretages ændringer, som i væsent-
ligt omfang påvirker bygningens energimæssige ydeevne, skal energimærket her
nedtages, såfremt der ikke foreligger et gyldigt energimærke. Det betyder, at det
energimærke, som er synligt, skal afspejle bygningens energimæssige tilstand.
For så vidt angår forslaget om øget anvendelse af data ved at synliggøre bygnin-
gens energiforbrug for brugerne i bygninger anvendt af offentlige institutioner og
virksomheder bemærkes, at der i dag allerede offentliggøres energiforbrug i staten
på webadressen
sparenergi.dk.
Herudover bemærkes at de i høringssvaret frem-
2
Side 22/24
L 116 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2154872_0023.png
sendte bemærkninger vil bringes videre i forhold til udarbejdelsen af den kommen-
de energibesparelsesindsats.
6. Ophævelsen af ældre love, samt ændring af afskrivningsloven og lig-
ningsloven
Dansk Industri og SYNERGI ser positivt på ophævelsen af ældre love og ændrin-
ger af lignings- og afskrivningsloven, hvortil der ligeledes ses positivt på den fore-
slåede ligningslovsændring, der sikrer, at fremtidige tilskud til private bygningsejere
bliver skattefritaget i medfør af den foreslåede hjemmel i energispareloven.
Dansk Fjernvarme anfører for så vidt angår ændringen i afskrivningsloven, at de
opfatter denne ændring således, at det vil føre til ændrede vilkår for virksomheder-
ne, hvor de til forskel fra tidligere vil skulle betale skat af et tilskud i det år, de mod-
tager tilskuddet, men først kan få fradrag for afskrivningerne i takt med de alminde-
lige afskrivningsregler. Der opfordres derfor til, at der indsættes en adgang til at
foretage straksafskrivning for virksomheder også i den nye energispareordning.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet kvitterer for de positive tilbagemeldinger.
Endvidere bemærkes til kommentaren fra Dansk Fjernvarme, at den omhandlede
bestemmelse i afskrivningsloven er begrænset til tilskud ydet efter lov om statstil-
skud til energibesparelser m.v. i erhvervsvirksomheder. Efter denne lov kunne der
frem til finansåret 2001 ydes tilskud til investeringsomkostningerne til projekter, der
førte til mere effektiv energiudnyttelse eller energibesparelser i erhvervets energi-
anvendelse. Da der ikke har været bevillinger på finansloven siden 2001, er det
ministeriets vurdering, at denne lov har udtømt sit indhold og derfor bør ophæves.
En ophævelse af den pågældende bestemmelse i afskrivningsloven vil således ikke
føre til en forringelse i forhold til gældende ordninger.
7. Øvrigt
Dansk Fjernvarme bemærker til den foreslåede § 9, stk. 2 (lovforslagets § 1, nr. 7),
at myndighederne i forbindelse med kontrolopgaver hos tilskudsmodtager uden
retskendelse kan få adgang til fysiske installationer og regnskaber samt øvrigt, ikke
nærmere defineret fysisk og elektronisk materiale. Dansk Fjernvarme bemærker, at
når der med speciallovgivning hjemles til adgang uden retskendelse, bør dette kun
ske på præcist definerede vilkår og med et eksakt beskrevet formål. Samtidig aner-
kendes behovet for kontrol med tilskudsordninger men henstilles til, at stedlig kon-
trol kun sker ved begrundet mistanke og med fokus på det materiale, der konkret
vedrører den undersøgte energibesparesag.
Datatilsynet henviser til lovforslagets § 1, nr. 7 og § 2, nr. 8 og gør opmærksom på
reglerne om behandling af personoplysninger i databeskyttelsesforordningens arti-
kel 6. De henstiller til, at Energistyrelsen overvejer, om der vil ske behandling af
Side 23/24
L 116 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2154872_0024.png
personoplysninger som følge af lovforslaget, og hvis dette er tilfældet, overvejer på
hvilket grundlag i databeskyttelsesforordningens artikel 6 behandlingen kan ske.
Datatilsynet forudsætter, at enhver behandling af personoplysninger foranlediget af
udkastet vil ske i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningen og databe-
skyttelsesloven, herunder de grundlæggende principper for behandling af person-
oplysninger i databeskyttelsesforordningens artikel 5.
Ministeriets bemærkninger:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker til kommentaren fra Dansk
Fjernvarme om kontroladgang uden retskendelse, at det er forventningen, at langt
størsteparten af tilskudssagerne vil kunne kontrolleres administrativt på baggrund
af de krav, der stilles til dokumentation. Der kan dog være situationer, eksempelvis
ud fra en specifik risikovurdering eller ved særlig mistanke om uregelmæssigheder,
hvor det vurderes nødvendigt at foretage fysisk kontrol på stedet af de installationer
mv., der er givet virksomhedsejeren tilsagn om tilskud til at etablere. Adgangen vil
dog begrænses til fysiske installationer mv. i relevante dele af virksomheders drifts-
sted og øvrige lokaliteter, hvor projektet efter ansøgningen om tilsagn skal gennem-
føres. For så vidt angår adgangen til at gøre sig bekendt med materiale, vil det
være afgrænset til relevant skriftligt materiale, der er nødvendigt for at udøve kon-
trol efter loven.
Endelig har ministeriet taget Datatilsynets bemærkninger til efterretning og vurde-
rer, at der ikke sker behandling af personoplysninger som umiddelbar følge af lov-
forslaget, men at det vil indgå i udmøntningen af hjemler i henhold til lovforslaget.
8. Evt. ændringer, som høringssvarene har givet anledning til
Høringssvarene har givet anledning til følgende ændringer i lovforslaget:
Klima-, Energi-, og Forsyningsministeriet bemærker, at der med lovforslaget vil
etableres hjemmel til at kunne yde tilskud til almene boliger. For at tydeliggøre,
hvilke bygninger, der vil kunne være omfattet af tilskudsbestemmelsen, er der tilfø-
jet en præcisering i lovbemærkningerne, hvoraf det fremgår, at der med hjemmel i
den foreslåede § 7, stk. 1, nr. 2, også vil kunne ydes tilskud til almene boliger.
Herudover er det i lovforslagets specielle bemærkninger til foreslået § 7, stk. 2, i
energispareloven tilføjet en tekst, hvorefter tilskud til energibesparelser inden for
lovens rammer og i et vist omfang vil kunne målrettes ansøgersegmenter med
henblik på opnåelse af CO
2
-reduktion.
Side 24/24