Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
L 116 Bilag 2
Offentligt
2174646_0001.png
Udkast version 3. april 2020
Bekendtgørelse om tilskud til energibesparelser og
energieffektiviseringer i erhvervsvirksomheder
1
I medfør af § 7, stk. 2 og 3, § 9, stk. 4, § 19, § 21, stk. 2, og § 22, stk. 2, i lov om fremme af besparelser i
energiforbruget, jf. lovbekendtgørelse nr. 881 af 23. august 2019, som ændret ved § 1 i lov nr. xx af xxx 2020,
fastsættes:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse for tilsagn om tilskud til virksomheder, der gennemfører projekter
med henblik på at opnå energibesparelser og energieffektiviseringer i det endelige energiforbrug i Danmark.
§ 2.
Tilskud til virksomheder, der gennemfører projekter med henblik på at opnå energibesparelser og
energieffektiviseringer efter denne ordning udgør statsstøtte i medfør af artikel 107, stk. 1, i Traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde. Støtteordningen er anmeldt til Europa-Kommissionen i henhold til
Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det
indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108 (den generelle gruppefritagelsesforordning), EU-Tidende
2014, nr. L 187, s. 1, [SA.XXXXX,] og administreres i overensstemmelse hermed.
§ 3.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Afskæringspris og vejledende tilsagnsramme: Den pris pr. kWh pr. år, som den sidste ansøgning i
prioritetsrækken i en ansøgningsrunde kan komme i betragtning med på grundlag af en vejledende tilsagnsramme
(tærskelværdi), som er den grænse, der af Energistyrelsen fastlægges for den enkelte ansøgningsrunde, og som
rammes af den sidste prioriterede og godkendte ansøgning.
2) Arbejdets påbegyndelse: Som defineret i den generelle gruppefritagelsesforordnings artikel 2, nr. 23.
3) Endeligt energiforbrug: Al energi leveret til industri, tjenesteydelser, transportsektoren, landbrug, fiskeri,
gartneri og skovbrug, dog ikke leverancer til energiomdannelsessektoren og energiindustrien selv, jf. artikel 2, nr.
3, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU af 25. oktober 2012 om energieffektivitet, om ændring af
direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævelse af direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF.
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU af 25.
oktober 2012 om energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævelse af direktiv 2004/8/EF
og 2006/32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L 315, side 1, som senest ændret ved Kommissionens delegerede forordning (EU) 2019/826 af
4. marts 2019 om ændring af bilag VIII og IX til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU om indholdet af de omfattende
vurderinger af potentialet for varme- og køleeffektivitet, EU-Tidende 2019, nr. L 137, side 3.
Bekendtgørelsen har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU
om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation).
1
L 116 - 2019-20 - Bilag 2: Orientering om, at 3 bekendtgørelser sendes i høring
2174646_0002.png
4) Energi: Alle former for energiprodukter, brændsel, varme, vedvarende energi, elektricitet og andre former for
energi som defineret i artikel 2, litra d, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1099/2008 af 22.
oktober 2008 om energistatistik.
5) Energiforbrug i transportsektoren: Energiforbrug som anvendes til al vejtransport med indregistrerede
køretøjer, togdrift, herunder elforbrug til tog, signaler m.v. samt luft- og skibsfart.
6) Energisparetiltag: Tiltag, som er aktiviteter, der medfører energibesparelser i det endelige energiforbrug.
7) Energispareprojekt: Et projekt, som består af et eller flere konkrete energisparetiltag.
8) Første års energibesparelse: Den energibesparelse som fremgår fra datoen for ansøgning om udbetaling og 12
måneder år frem.
9) Kollektivt produktionsanlæg: El- og varmeproduktionsanlæg hos slutbrugere, som leverer energi til et kollektivt
forsyningsnet, med minimum årlig levering af varme til offentlige net på over 10 TJ eller med en el-effekt over 5
MW.
10) Kriseramt: Som defineret i den generelle gruppefritagelsesforordnings artikel 2, nr. 18.
11) Levetider: Den gennemsnitlige levetid af et energisparetiltag som fastlagt i bilag 1.
12) Nyanlæg: Etablering af nye bygninger eller anlæg, herunder helt nye produktionssteder, nye produktionslinjer
m.v.
13) Procesenergi: Virksomheders energiforbrug, der ikke anvendes til rumvarme, varmt brugsvand eller køling af
komforthensyn.
14) Standardforudsætninger: En betegnelse for bestemte forudsætninger, som skal bruges til opgørelse af et
energisparetiltag.
15) Standardløsninger: En betegnelse for bestemte anvendelsesmetoder og fremgangsmåder, som skal bruges til
opgørelse af et energisparetiltag.
16) Tilbagebetalingstid: Investering delt med værdien af første års energibesparelse.
17) Virksomhedsstørrelse: Som defineret i artikel 2, nr. 2 og 24, i den generelle gruppefritagelsesordning
Kapitel 2
Støtteberettigede omkostninger og støtteintensitet.
§ 4.
De støtteberettigede omkostninger omfatter de yderligere investeringsomkostninger, der er nødvendige for at
nå det højere energieffektivitetsniveau, og som er direkte relateret til gennemførelsen af projektet.
Stk. 2.
De støtteberettigede omkostninger omfatter bl.a.:
1) ekstern rådgivning, projektudvikling, herunder udarbejdelse af ansøgningsmateriale og projektering forbundet
med anlægsomkostninger,
2) miljøgodkendelse,
3) anskaffelse af nødvendige anlægskomponenter,
4) entreprenørydelser og installation og
L 116 - 2019-20 - Bilag 2: Orientering om, at 3 bekendtgørelser sendes i høring
2174646_0003.png
5) revision af regnskab som krævet af Energistyrelsen.
Stk. 3.
De støtteberettigede omkostninger opgøres som de nettoomkostninger, der er forbundet med
gennemførelsen af projektet, jf. stk. 1, dog fratrukket moms, som ikke bæres endeligt af tilskudsmodtager, samt
tilbagekrediteringer, rabatter og lignende.
Stk. 4.
De støtteberettigede omkostninger omfatter ikke afledte omkostninger af projektet.
§ 5.
Der kan ydes tilskud afhængig af virksomhedens størrelse, jf. § 3, nr. 17. Der kan ydes tilskud på op til 30
pct. af de støtteberettigede omkostninger for store virksomheder, op til 40 pct. for mellemstore virksomheder og
op til 50 pct. for små virksomheder.
Stk. 2.
Det samlede tilskud pr. energispareprojekt kan maksimalt udgøre et beløb svarende til 15 mio. euro.
tilbagediskonteret til nutidsværdi med en rente på 4 pct.
Stk. 3.
Der kan maksimalt ydes et tilskud på 7 øre pr. kWh pr. år over energisparetiltagenes levetid, jf. bilag 1,
Kapitel 3
Betingelser for tilskud og vilkår i tilsagn
§ 6.
Energistyrelsen kan forud for et projekts påbegyndelse give tilsagn om tilskud til virksomheder, der har søgt
om støtte til gennemførelse af projekter med henblik på at opnå energibesparelser og energieffektiviseringer i det
endelige energiforbrug i Danmark, ud fra en prioritering af den forventede pris pr. kWh pr. år over levetiden for
projektet.
Stk. 2.
Ikke-offentlige virksomheder kan ansøge om tilsagn om tilskud.
§ 7.
For at opnå tilsagn om tilskud skal følgende betingelser være opfyldt:
1) Ansøger må ikke have modtaget et krav om tilbagebetaling af tilskud ydet af den samme medlemsstat, som
Europa-Kommissionen ved en tidligere afgørelse har erklæret ulovlig og uforenelig med det indre marked, som
ikke er fuldt ud efterkommet.
2) Ansøger må ikke være kriseramt på ansøgningstidspunktet, jf. § 3, nr. 10, og afgiver tro- og loveerklæring
herom,
3) Indkøb må ikke være gennemført, og arbejdet på projektet ikke påbegyndt, førend Energistyrelsen har meddelt
tilsagn om tilskud, jf. § 3, nr. 2.
4) Over 50 pct. af den samlede energibesparelse, jf. § 8, stk. 1, fra energispareprojektet skal findes inden for
procesenergi.
5) Tilbagebetalingstiden for energispareprojektet skal på ansøgningstidspunktet være længere end 3 år, når
tilskuddet ikke medregnes.
6) Tilbagebetalingstiden for energispareprojektet skal på ansøgningstidspunktet være kortere end 10 år, når
tilskuddet medregnes.
7) Den totale første års energibesparelse for projektet skal være over 100 MWh.
8) Anlæg skal være funktionsdygtige og have været i drift på virksomheden i minimum 24 måneder.
L 116 - 2019-20 - Bilag 2: Orientering om, at 3 bekendtgørelser sendes i høring
2174646_0004.png
9) Projektet ikke ville være gennemført i fravær af tilskuddet.
Stk. 2.
Der kan ikke ydes tilskud til omkostninger, hvortil der ydes statsstøtte fra andre ordninger eller tilskud fra
EU-institutioner eller andre organer under EU. Der kan desuden ikke ydes tilskud til tiltag, som virksomheder er
forpligtet til at foretage i henhold til anden lovgivning.
§ 8.
Energibesparelsen opgøres som nettoforskellen mellem energiforbruget før og energiforbruget efter
gennemførelsen af energispareprojektet over levetiden. Energibesparelsen skal opgøres i forhold til situationen før
gennemførelsen af energispareprojektet og kan ikke være større end forbruget før gennemførelsen af
energispareprojektet, jf. dog stk. 4.
Stk. 2.
Følgende energisparetiltag kan bl.a. medregnes i projektets energibesparelse:
1) Udnyttelse af overskudsvarme, såfremt den reducerer virksomhedens mængde af tilført energi.
2) Effektivisering af eksisterende kollektive produktionsanlæg, jf. § 3, nr. 9, med tilknyttet udstyr hos slutbrugere,
såfremt det energibesparende tiltag reducerer virksomhedens mængde af tilført energi.
3) Etablering af energiproducerende anlæg, som begrænser behovet for tilførsel af energi til den konkrete
forbruger, jf. dog stk. 3, nr. 9.
4) Ændringer i råvarer, der indgår i en produktion eller energiforbrugende proces, dog kun hvis der sker en
reduktion i den tilførte energi til virksomheden, hvis produktionsmængden og den producerede vare eller ydelse er
uændret i før- og eftersituation, hvis ændringen ikke alene betyder nedlæggelse af energiforbrugende anlæg,
komponenter eller installationer på virksomheden, og hvis der foretages en investering i en teknisk foranstaltning.
Stk. 3.
Følgende energisparetiltag kan ikke medregnes i projektets energibesparelse:
1) Effekten af øget produktionskapacitet og -volumen i forbindelse med energieffektiviseringer.
2) Energibesparelser, som alene skyldes sammenlægning, hel eller delvis nedlæggelse af produktionen eller
flytning af produktionen til en anden produktionsenhed.
3) Energibesparelser i forbindelse med etablering af nye bygninger og nyanlæg, herunder helt nye
produktionssteder, nye produktionslinjer m.v.
4) Energibesparelser, der opstår ved almindelig vedligeholdelse.
5) Energibesparelser i forbindelse med energiforbruget i transportsektoren, jf. § 3, nr. 5.
6) Energibesparelser i forbindelse med energiforbruget til IT- og serverudstyr, herunder projekter vedrørende
køleanlæg i serverrum og UPS anlæg i tilknytning til serverrum.
7) Energibesparelser, opnået ved at reducere varme- eller elforbruget alene ved sænkning af temperatur,
belysningsstyrke eller ventilationsmængde, hvor der ikke gennemføres andet end en manuel sænkning.
8) Energibesparelser opnået på baggrund af ændret adfærd.
9) Energibesparelser i forbindelse med etablering eller optimering af energiproducerende anlæg, hvis der fra
anlægget er mulighed for at eksportere el eller gas ud af virksomheden, herunder solceller, vindmøller,
vandkraftanlæg og biogasanlæg.
L 116 - 2019-20 - Bilag 2: Orientering om, at 3 bekendtgørelser sendes i høring
2174646_0005.png
Stk. 4.
Hvis der i forbindelse med gennemførelsen af et energisparetiltag sker en forøgelse af
produktionskapaciteten eller -volumen i det konkrete anlæg eller den enhed, som energieffektiviseres, skal
energibesparelsen opgøres som følger:
1) For den del af det fremtidige produktionsvolumen, som svarer til produktionsvolumen i før-situationen,
opgøres besparelsen som nettoforskellen mellem energiforbruget med anvendelse af det oprindelige anlæg
eller udstyr og energiforbrug med anvendelse af det nye anlæg eller udstyr.
2) For det produktionsvolumen, der i eftersituationen ligger ud over produktionsvolumen i før-situationen, kan
der ikke medregnes en energibesparelse.
§ 9
.
I det tilfælde en standardforudsætning eller en standardløsning, jf. § 3, nr. 14 og 15, findes i
ansøgningsskemaet, skal denne anvendes.
Stk. 2.
Levetider fremgår af bilag 1, og skal benyttes til opgørelse af energibesparelser.
§ 10.
Energistyrelsen kan fastsætte vilkår i tilsagn, herunder om:
1) Afrapporteringer om projektets gennemførelse.
2) Seneste tidspunkt for projektets påbegyndelse og afslutning.
3) Frist for ansøgning om udbetaling af tilskud efter afslutning af projektet.
4) At tilsagnsmodtager skal stå til rådighed for erfaringsopsamling og evaluering af ordningen.
Kapitel 4
Ansøgning om tilskud
§ 11.
Energistyrelsen indkalder ansøgninger om tilsagn om tilskud på Statens-tilskudspuljer.dk og på
Energistyrelsens hjemmeside.
Stk. 2.
Indkaldelserne efter stk. 1 offentliggøres senest fire uger før ansøgningsrunderne åbner med angivelse af
ansøgningsfrist.
Stk. 3.
Energistyrelsen offentliggør en vejledende tilsagnsramme, jf. § 3, nr. 1, der vil være en vejledende
tilsagnsramme for ansøgningsrunden.
§ 12.
Ansøgning om tilsagn om tilskud indsendes i to faser inden for to frister. Ansøgningen skal indsendes digitalt
på en ansøgningsblanket udarbejdet af Energistyrelsen via den ansøgningsportal, som offentliggøres på
Energistyrelsens hjemmeside.
ansøgningsblanketten for første fase:
a) Virksomhedsoplysninger.
b) Besparelsens størrelse fordelt på levetider, jf. bilag 1.
c) Ansøgt tilskudsbeløb i øre pr. kWh pr. år over levetiden for projektet.
d) Anvendt energiart.
Stk. 2.
Ansøgning om tilsagn om tilskud indkaldt i medfør af § 11, stk. 1, skal indeholde følgende oplysninger i
Stk. 3.
Ansøgninger, som Energistyrelsen har modtaget inden for ansøgningsfristen, jf. § 11, stk. 2, prioriteres ud
fra det i ansøgningen angivne tilskudsbeløb, jf. stk. 2, litra c, som ikke kan ændres. Ansøger modtager en
L 116 - 2019-20 - Bilag 2: Orientering om, at 3 bekendtgørelser sendes i høring
2174646_0006.png
kvittering for modtagelse af ansøgningen, som indeholder oplysning om den foreløbige afskæringspris, samt en
frist på otte uger for indsendelse af den supplerende dokumentation.
Stk. 4.
Ansøgning om tilsagn om tilskud i anden fase skal indeholde dokumentation for de oplysninger, der
fremgår i ansøgningsblanketten vedrørende det konkrete energisparetiltag, herunder dokumentation for før-
forbruget og før-situationen, samt forventning om besparelsens størrelse efter projektets gennemførelse. Ud over
de i ansøgningsblanketten angivne dokumentationskrav, kan Energistyrelsen anmode om supplerende
dokumentation, herunder stille krav til ansøger om ekstern energifaglig kvalitetssikring af ansøgningen.
§ 13.
Et energisparetiltag må kun fremgå af én ansøgning pr. ansøgningsrunde.
Stk. 2.
Ansøgninger skal indeholde en underskrevet tro- og loveerklæring på, at de i ansøgningen indeholdte
energisparetiltag ikke fremgår af andre ansøgninger i samme ansøgningsrunde.
Kapitel 5
Afgørelse om tilsagn om tilskud
§ 14.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om tilsagn om tilskud inden for den bevillingsmæssige ramme for 2021
til 2024 afsat på finansloven.
§ 15.
På grundlag af oplysningerne i indkomne ansøgninger, herunder dokumentation, jf. § 12, stk. 4, vurderer
Energistyrelsen, om ansøgningen kan godkendes efter § 7, og der kan meddeles tilsagn om tilskud til det ansøgte
projekt. Dog kan Energistyrelsen meddele afslag til det ansøgte projekt, hvis projektet afviger væsentligt fra de
oplysninger, der er indgivet under første fase i ansøgningsprocessen, jf. § 12, stk. 2.
Stk. 2.
Ansøgninger, der er godkendt i medfør af stk. 1, kan få tilsagn om tilskud inden for den vejledende
tilsagnsramme, jf. § 11, stk. 3. Det dyreste projekt, der når den vejledende tilsagnsramme (tærskelværdien), og
som er godkendt i medfør af stk. 1, fastsætter den endelige afskæringspris og kan opnå tilsagn om tilskud i sin
helhed.
Stk. 3. Såfremt flere projekter har samme pris og når den vejledende tilsagnsramme (tærskelværdien), jf. stk. 2,
prioriterer Energistyrelsen ansøgningen med den største forventede CO2-reduktion. Såfremt CO2-reduktionen
også er ens for ansøgningerne nævnt i 1. pkt., prioriterer Energistyrelsen ansøgningen med den største
forventede energibesparelse.
§ 16.
Energistyrelsen kan efter begrundet ansøgning godkende, at en afgørelse om et tilsagn ændres, selvom
projektet er igangsat, men ikke afsluttet. Ved vurderingen af denne ansøgning lægges vægt på, at projektet i det
væsentlige er indeholdt i den oprindelige projektansøgning, og det oprindelige projekts målsætning om
energibesparelse eller energieffektivisering helt eller delvist vil kunne gennemføres. Energistyrelsen kan i den
forbindelse nedjustere det tilskudsbeløb, der følger af det oprindelige tilsagn.
Stk. 2.
Anmodning om ændring af et tilsagn om et projekt, jf. stk. 1, skal være modtaget i Energistyrelsen inden
30 dage før den dato, hvor projektet senest skal være afsluttet.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan efter begrundet skriftlig ansøgning tillade, at en ny ejer, driftsansvarlig eller bruger,
som er omfattet af § 6, som ny tilsagnshaver indtræder i rettigheder og pligter, der følger af et allerede meddelt
tilsagn, også selv om projektet er påbegyndt. Ansøgningen skal være underskrevet af både overdrager og
erhverver af virksomheder, som projektet vedrører.
Kapitel 6
Udbetaling af tilskud
L 116 - 2019-20 - Bilag 2: Orientering om, at 3 bekendtgørelser sendes i høring
2174646_0007.png
§ 17.
Energistyrelsen træffer efter ansøgning afgørelse om udbetaling af tilskud.
§ 18.
Ansøgning om udbetaling af tilskud skal indsendes digitalt på en ansøgningsblanket udarbejdet af
Energistyrelsen via den ansøgningsportal, som offentliggøres på Energistyrelsens hjemmeside. Ansøgningen skal
indsendes senest 30 dage efter projektets afslutning, medmindre der er fastsat vilkår om andet, jf. § 10.
Stk. 2.
Hvis ansøgning om udbetaling, jf. stk. 1, ikke er indgivet rettidigt, kan Energistyrelsen træffe afgørelse om,
at tilsagnet bortfalder helt eller delvist, jf. § 24, nr. 5.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan dispensere fra fristen i stk. 1 på baggrund af en begrundet skriftlig ansøgning. Ved
vurdering af denne ansøgning lægges vægt på, at projektet opfylder tilsagnets betingelser og vilkår, samt at
ansøgning om udbetaling har være forbundet med betydelige vanskeligheder eller force majeure-lignende
hændelser.
Stk. 4. Energistyrelsen kan for den ændrede afgørelse godkendt i medfør af § 16 tillade, at tilskud udbetales helt
eller delvist, selv om ansøger ikke har gennemført hele projektet, som det var forudsat i det oprindelige tilsagn.
Energistyrelsen vil i det tilfælde foretage en vurdering af, hvor meget, der kan udbetales.
§ 19.
Ansøgning om udbetaling af tilskud skal indeholde dokumentation for, at betingelser og vilkår i tilsagnet
vedrørende det konkrete energisparetiltag er opfyldt, herunder dokumentation for efter-forbruget og efter-
situationen, samt besparelsens størrelse efter projektets gennemførelse. Dokumentationen skal desuden indeholde
et projektregnskab med oplysninger om de afholdte og betalte støtteberettigede omkostninger. Regnskabet skal
være underskrevet af den, der tegner virksomheden, skal være vedlagt en liste over regningsbilagene med
regnskabsbilagene i kopi og en ansøgererklæring udformet efter Energistyrelsens anvisning.
Stk. 2.
Udgør tilskudsbeløbet 500.000 kr. eller derover, skal regnskabet ud over en ansøgererklæring, jf. stk. 1,
revideres i overensstemmelse med en revisionsinstruks udarbejdet af Energistyrelsen.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan, når tilskudsbeløbet overstiger 500.000 kr., bestemme, at oplysningerne i ansøgningen
og regnskaberne bekræftes af en statsautoriseret eller registreret revisor, eller at regnskabet vedlægges en
revisorerklæring efter Energistyrelsens anvisning.
Stk. 4.
Regningsbilag, der anvendes som dokumentation for afholdte og betalte støtteberettigede omkostninger,
jf. § 4, for energispareprojektet, skal af den udførende virksomhed være påført oplysninger om følgende:
1) Den udførende virksomheds CVR-nummer eller andet nationalt identifikationsnummer.
2) Hvilken virksomhed og hvilken adresse arbejdet vedrører.
3) Hvilket arbejde, der er udført i forhold til det tilskudsberettigede projekt.
4) Start- og slutdato for udførelsen af arbejdet.
Stk. 5.
Såfremt et regnskabsbilag dækker både over tilskudsberettigede og ikke-tilskudsberettigede omkostninger,
skal det klart fremgå, hvilke omkostninger, der er de tilskudsberettigede omkostninger.
Stk. 6.
Energistyrelsen skal på forlangende have originale bilag forevist.
§ 20.
Udbetaling af tilskud er betinget af, at:
1) projektet er gennemført som beskrevet i tilsagnet med eventuelle vilkår og
2) der efter anmodning kan fremvises supplerende klar, detaljeret og ajourført dokumentation herfor.
L 116 - 2019-20 - Bilag 2: Orientering om, at 3 bekendtgørelser sendes i høring
2174646_0008.png
§ 21.
Tilskud udbetales til tilsagnshavers NemKonto, medmindre der over for Energistyrelsen er givet transport til
tredjemand, jf. § 16, stk. 3.
Kapitel 7
Kontrol og oplysningsforpligtelser
§ 22.
Energistyrelsen fører kontrol med, at tilskudsmodtageren overholder betingelser og vilkår for tilsagnet.
det skønnes nødvendigt for at tilvejebringe oplysninger til brug for kontrolopgaver i henhold til lovens kapitel 3
eller regler udstedt i medfør heraf, mod behørig legitimation og uden retskendelse adgang til fysiske installationer
og konstruktioner i virksomheder, hvortil der er givet tilsagn om tilskud til energibesparelser eller
energieffektiviseringer. På tilsvarende måde har Energistyrelsen og personer, der er særligt bemyndiget dertil,
adgang til virksomheders regnskaber, forretningsbøger, papirer m.v., herunder materiale, der opbevares i
elektronisk form.
§ 23.
Enhver, der modtager tilsagn efter denne bekendtgørelse, er forpligtet til efter anmodning at afgive enhver
oplysning, der har betydning for Energistyrelsens behandling af ansøgninger om tilsagn eller udbetaling samt
kontrol med de fastsatte betingelser og vilkår.
Stk. 2.
Energistyrelsen og personer, der af Energistyrelsen er særligt bemyndiget dertil, jf. lovens § 19, har, hvis
Stk. 2.
Tilsagnshaver skal gøre Energistyrelsen opmærksom på virksomhedens ændrede forhold, der kan være af
betydning for tilsagn om tilskud eller udbetaling af tilskud, eller som strider imod de af Energistyrelsen fastsatte
betingelser og vilkår.
Kapitel 8
Bortfald og tilbagebetaling af tilskud
§ 24.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, at tilsagn om tilskud bortfalder helt eller delvist, hvis:
1) projektet ikke er gennemført som forudsat i afgørelse om tilsagn om tilskud
2) tilskudsmodtageren ikke opfylder tilsagnets vilkår,
3) betingelser for tilsagn om tilskud eller udbetaling af tilskud ikke er opfyldt,
4) tilsagnsmodtageren har afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller har fortiet oplysninger af betydning
for ansøgningen om tilsagn om tilskud eller udbetaling af tilskud,
5) den fastsatte frist for projektets gennemførelse i tilsagnet eller indsendelse af udbetalingsansøgning
overskrides, dog gælder § 18, stk. 3, eller
6) tildeling af tilskud til energispareprojektet er i strid med gruppefritagelsesforordningen.
§ 25.
Hvis tilskuddet er udbetalt, kan det kræves helt eller delvist tilbagebetalt i henhold til de i § 24 opregnede
tilfælde.
Stk. 2.
Tilbagebetaling af tilskud skal ske senest 14 dage efter påkrav. Tilbagebetales det skyldige beløb ikke
rettidigt, tillægges renter efter forfaldsdagen svarende til den rente, der er fastsat i rentelovens § 5, jf.
lovbekendtgørelse nr. 459 af 13. maj 2014.
Kapitel 9
Klageadgang og straf
L 116 - 2019-20 - Bilag 2: Orientering om, at 3 bekendtgørelser sendes i høring
2174646_0009.png
§ 26.
Energistyrelsens afgørelser efter denne bekendtgørelse kan påklages til Energiklagenævnet inden for 4 uger
fra meddelelse om afgørelse.
Stk. 2.
Afgørelser truffet af Energiklagenævnet i henhold til denne bekendtgørelse kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
§ 27.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den tilsagnsmodtager, der
afgiver urigtige eller vildledende oplysninger i forbindelse med:
1) ansøgning om tilskud, jf. § 12, stk. 1 eller 4,
2) ansøgning om udbetaling af tilskud, jf. § 19, stk. 1, 4, 5 eller 6,
3) Energistyrelsens anmodning om afgivelse af yderligere oplysninger efter § 23, stk. 1, eller
4) ansøgers underretningspligt, jf. § 23, stk. 2.
Stk. 2.
Tilsagnsmodtager kan straffes med bøde for ikke at yde fornøden vejledning og hjælp ved kontrollens
gennemførelse i overensstemmelse med lovens § 9, stk. 3.
Stk. 3.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 10
Ikrafttrædelse
§ 28.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2020.
L 116 - 2019-20 - Bilag 2: Orientering om, at 3 bekendtgørelser sendes i høring
2174646_0010.png
Bilag 1
Levetider for energisparetiltag
Tabel 1: Levetider for energisparetiltag
1. Procesanlæg
1.1. Optimering af styring og regulering af
procesanlæg
1.2. Ombygning/optimering af procesanlæg
1.3. Udskiftning af proces-anlæg
Levetid
4
2. Forsynings- og serviceanlæg
2.1. Optimering af styring og regulering af
forsyningsanlæg
2.2. Ombygning/optimering af
forsyningsanlæg
2.3. Udskiftning af forsyningsanlæg
Levetid
4
8
10
8
10
3. Energimålere og -styring samt CTS og
BMS
Levetid
3
3.1 Optimering med energimålere samt CTS
og BMS
4. Energiforbrugende apparater
4.1 Optimering af energiforbrugende
apparater
4.2. Udskiftning af energiforbrugende
apparater
Levetid
2
4
5. Bygninger
5.1. Optimering af belysning og HVAC
5.2. Udskiftning af belysning og HVAC
5.3. Optimering af klimaskærm
Levetid
4
8
12
2
5
6. Arbejdsrelateret transport
6.1. Optimering af transport
6.2. Udskiftning af transport
Levetid