Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2019-20
L 116 Bilag 2
Offentligt
2174647_0001.png
VERSION 3. APRIL 2020
Bekendtgørelse om tilskud til individuelle varmepumper ved
skrotning af oliefyr (skrotningsordningen)
12
I medfør af § 7, stk. 2 og 3, og § 9, stk. 4, § 19, § 21, stk. 2, og § 22, stk. 2, i lov om fremme af
besparelser i energiforbruget, jf. lovbekendtgørelse nr. 881 af 23. august 2019, som ændret ved § 1 i lov nr.
xx af xxx 2020, fastsættes:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Energistyrelsen kan efter ansøgning give tilsagn om tilskud til virksomheder, der gennemfører
projekter hos varmekunder om energibesparelser og energieffektiviseringer, jf. stk. 2. Tilsagn om tilskud
tildeles prækvalificerede energitjenesteleverandører, jf. kapitel 3 og 4, til et projekt, hvor der gennemføres
installationer af en varmepumpe hos en eller flere varmekunder mod skrotning af deres oliefyr uden for de
kollektive fjernvarme- og gasnet.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan efter stk. 1 yde tilskud til delvis dækning af energitjenesteleverandørens
omkostninger til indkøb af en varmepumpe, der leverer varme til individuel opvarmning i bygninger, som
installeres hos en varmekunde, hvis oliefyr skrottes og erstattes af en varmepumpe.
Energitjenesteleverandøren skal indkøbe varmepumpen til brug for en abonnementsordning, hvor
energitjenesteleverandøren varetager ejerskabet og tilbyder installation, drift og vedligeholdelse af
varmepumpen samt levering af varme til varmekunden mod løbende fakturering.
§ 2.
Tilskud til indkøb af varmepumper efter denne ordning udgør statsstøtte i medfør af artikel 107, stk.
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU af 25.
oktober 2012 om energieffektivitet, om ændring af direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævelse af direktiv 2004/8/EF og
2006/32/EF, EU-Tidende 2012, nr. L 315, side 1, som senest ændret ved Kommissionens delegerede forordning (EU) 2019/826 af 4.
marts 2019 om ændring af bilag VIII og IX til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2012/27/EU om indholdet af de omfattende
vurderinger af potentialet for varme- og køleeffektivitet, EU-Tidende 2019, nr. L 137, side 3.
2
Bekendtgørelsen har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om
en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester (kodifikation).
1
L 116 - 2019-20 - Bilag 2: Orientering om, at 3 bekendtgørelser sendes i høring
2174647_0002.png
1, i Traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde. Støtteordningen er anmeldt til Europa-
Kommissionen i henhold til Kommissionens forordning (EU) nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om visse
kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108 (den
generelle gruppefritagelsesforordning), EU-Tidende 2014, nr. L 187, s. 1, og administreres i
overensstemmelse hermed.
§ 3.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Arbejdets påbegyndelse: Som defineret i den generelle gruppefritagelsesforordnings artikel 2, nr. 23.
2) Bygninger: Bygninger uden for de kollektive fjernvarme- og gasnet, hvor hovedanvendelsen er
helårsbeboelse, herunder helårshuse, sommerhuse, som lovligt anvendes som helårsbeboelse, helårshuse
med liberalt erhverv, m.v.
3) Drift: Indkøb af energi til at drive varmepumpen og levering af varme til bygningen, lovpligtige eftersyn,
service, vedligeholdelse og løbende optimering af varmepumpen med henblik på at sikre optimal
effektivitet.
4) Energitjenesteleverandør: En virksomhed, der er prækvalificeret i henhold til kapitel 3 og 4.
5) Installation: Rådgivning, dimensionering, tilkobling, indregulering og idriftsættelse af varmepumpen.
6) Kriseramt: Som defineret i artikel 2, nr. 18, i den generelle gruppefritagelsesforordningen.
7) Levering af varme: Varme leveret fra varmepumpen til bygningers rumvarme og forsyning med varmt
vand.
8) Varmekunde: En bygningsejer, som ikke er energitjenesteleverandøren eller energitjenesteleverandørens
koncernforbundne selskab, som indgår en kontrakt med energitjenesteleverandøren om installation, drift
og vedligeholdelse af en varmepumpe samt levering af varme mod skrotning af varmekundens oliefyr.
9) Vedligeholdelse: Reparation, udskiftning af reservedele og lignende.
10) Virksomhedsstørrelse: Som defineret i artikel 2, nr. 2 og 24 i den generelle gruppefritagelsesforordning.
L 116 - 2019-20 - Bilag 2: Orientering om, at 3 bekendtgørelser sendes i høring
2174647_0003.png
Kapitel 2
Støtteberettigede omkostninger og støtteintensitet
§ 4.
De støtteberettigede omkostninger er de yderligere investeringsomkostninger, der er nødvendige for
at fremme produktionen af energi fra vedvarende energikilder, og som er direkte relateret til
gennemførelsen af projektet.
Stk. 2.
De støtteberettigede omkostninger omfatter energitjenesteleverandørens udgifter til indkøb af
varmepumper inklusiv målerudstyr fratrukket prisen for referenceanlægget. Ved beregning af de
støtteberettigede omkostninger fratrækkes 3.500 kr. fra energitjenesteleverandørens omkostninger til indkøb
af varmepumper, som er prisen for referenceanlægget.
Stk. 3.
Ved beregningen af de støtteberettigede omkostninger tages udgangspunkt i indkøbsprisen for en
varmepumpe. De støtteberettigede omkostninger opgøres eksklusiv merværdiafgift (moms), som ikke bæres
endeligt af tilskudsmodtager. Ved opgørelsen af de støtteberettigede omkostninger modregnes opnåede eller
forventede tilbagekrediteringer, rabatter eller lignende.
Stk. 4.
De støtteberettigede omkostninger omfatter ikke installation af varmepumpen.
§ 5.
Der kan ydes tilsagn om tilskud til en energitjenesteleverandør med op til 20.000 kr. pr.
varmepumpe, dog maksimalt 45 pct. af de støtteberettigede omkostninger.
Stk. 2.
Tilsagn om tilskud efter stk. 1 kan for en energitjenesteleverandørs installationer af de første 400
varmepumper udgøre 20.000 kr. pr. varmepumpe. Herefter vil tilsagn om tilskud udgøre 15.000 kr. pr.
varmepumpe.
Stk. 3.
Der kan ydes tilskud til én varmepumpe pr. adresse.
Stk. 4.
For at fremme en geografisk spredning af tilskuddet vil Energistyrelsen forlods reservere 75 pct. af
tilskudsmidlerne, der frit kan søges i alle fem regioner. Endvidere vil Energistyrelsen forlods reservere 5 pct.
af tilskudsmidlerne til hver af de fem regioner, dog således at fordelingen af tilskudsmidlerne kan ske i
overensstemmelse med § 12, stk. 2.
L 116 - 2019-20 - Bilag 2: Orientering om, at 3 bekendtgørelser sendes i høring
2174647_0004.png
Stk. 5.
Der ydes ikke tilskud til omkostninger, hvortil der ydes statsstøtte fra andre ordninger eller støtte
fra EU-institutioner eller andre organer under EU. Der kan desuden ikke ydes tilskud til tiltag, som
virksomheder er forpligtet til at foretage i henhold til anden lovgivning.
Kapitel 3
Ansøgning om prækvalifikation
§ 6.
Energistyrelsen foretager en offentlig indkaldelse af ansøgninger om prækvalifikation på
Energistyrelsens hjemmeside. Ansøgere kan løbende søge om prækvalifikation frem til 16. november 2023.
Stk. 2.
Ansøger skal anvende en ansøgningsblanket udarbejdet af Energistyrelsen, som skal indsendes
digitalt til Energistyrelsen sammen med de i § 7 påkrævede dokumenter.
§ 7.
Ansøgning om prækvalifikation skal vedhæftes:
1) Standardkontrakt, som energitjenesteleverandøren vil bruge over for varmekunden, med oplysning om
vilkår for udtrædelse, fakturering, minimumsafregning, elafregning, el-leverandør, oplysning om at
kontrakten mellem energitjenesteleverandøren og varmekunden indgås med forbehold for
Energistyrelsens tilsagn om tilskud samt mulighed for ændring af kontraktvilkårene i kontraktperioden.
2) Seneste årsregnskab.
3) Eventuelle aftaler med investorer.
4) Eventuelle rabataftaler, mængderabataftaler, oplysninger om forventede tilbagekrediteringer eller
lignende,
5) Oplysninger om referenceprojekter vedrørende installation af individuelle varmepumper.
6) Virksomhedens vedtægter, konsortieaftaler eller andre aftaler med installatører og underleverandører, der
klart fordeler ansvaret mellem ansøger og installatører eller underleverandører.
7) Dokumentation for kvalitetssikrings- og ledelsessystem, som kontrolleres af en uvildig tredjepart.
Stk. 2.
Energitjenesteleverandøren skal forud for afgivelsen af de i stk. 1 nævnte dokumenter orientere de
registrerede, hvis personoplysninger indgår heri, om videregivelsen til Energistyrelsen.
Energitjenesteleverandørens forpligtelse til at orientere de registrerede gælder endvidere de oplysninger og
den dokumentation, som videregives til Energistyrelsen i medfør af § 23, stk. 3.
L 116 - 2019-20 - Bilag 2: Orientering om, at 3 bekendtgørelser sendes i høring
2174647_0005.png
Kapitel 4
Afgørelse om prækvalifikation
§ 8.
Energistyrelsen vurderer de indkomne ansøgninger og træffer afgørelse om, hvorvidt betingelserne
for prækvalifikation er opfyldt. Energistyrelsen lægger ved vurderingen vægt på, at
energitjenesteleverandøren:
1) har et organisatorisk set-up, der kan håndtere både installation, service og administration af
varmepumpen og forholdet til varmekunden,
2) enten selv har rådighed over den fornødne kapital eller har indgået aftale med en investor til minimum at
kunne installere 100 varmepumper,
3) har erfaring med installation og service af husstandsvarmepumper,
4) som minimum kan tilbyde abonnementsløsninger i én region,
5) installerer en hovedmåler til elafregning,
6) har ejerskabet af varmepumpen i minimum 10 år, jf. dog § 22, og varetager indkøb, installation, drift,
vedligeholdelse samt levering af varme, og
7) tilbyder en prisstruktur opdelt i:
a) Prisen på varmekundens abonnement angivet i kr. per år.
b) Afregning per kWh leveret varme.
c) Varmekundens engangsbetaling på installationstidspunktet.
Stk. 2.
Energistyrelsen offentliggør listen over prækvalificerede energitjenesteleverandører på
Energistyrelsens hjemmeside.
§ 9.
Energistyrelsen kan fastsætte yderligere vilkår i afgørelse om prækvalifikation efter § 8, stk. 1,
herunder fravige de i § 8, stk. 1, nr. 1-7, angivne betingelser, hvis særlige forhold taler herfor.
§ 10.
Sker der væsentlige ændringer i de forudsætninger, der lå til grund for afgørelsen om
prækvalifikation, hvorefter energitjenesteleverandøren ikke længere opfylder betingelserne i kapitel 4, kan
L 116 - 2019-20 - Bilag 2: Orientering om, at 3 bekendtgørelser sendes i høring
2174647_0006.png
Energistyrelsen træffe afgørelse om bortfald af prækvalifikation, og energitjenesteleverandøren vil blive
fjernet fra listen over prækvalificerede energitjenesteleverandører, jf. § 8, stk. 2.
Kapitel 5
Ansøgning om tilsagn om tilskud
§ 11.
Energistyrelsen kan pr. 1. januar 2021 efter ansøgning fra en prækvalificeret
energitjenesteleverandør træffe afgørelse om tilsagn om tilskud efter denne bekendtgørelse. Tilskudsbeløbet
opgøres på baggrund af det forventede antal installerede varmepumper og de støtteberettigede
omkostninger, jf. §§ 4 og 5.
Stk. 2.
Ansøgning om tilsagn om tilskud udarbejdes af energitjenesteleverandøren på baggrund af et
projekt, hvor der gennemføres installationer af en varmepumpe hos en eller flere varmekunder mod
skrotning af deres oliefyr uden for de kollektive fjernvarme- og gasnet.
Stk. 3.
Ansøgning om tilsagn om tilskud skal indsendes digitalt på en ansøgningsblanket udarbejdet af
Energistyrelsen via den ansøgningsportal, som offentliggøres på Energistyrelsens hjemmeside og på
www.statens-tilskudspuljer.dk.
Stk. 4.
Energistyrelsen skal have modtaget energitjenesteleverandørens ansøgning om tilsagn, jf. stk. 3,
og vedhæftede underskrevne kontrakter, som er indgået med en eller flere varmekunder med forbehold for
Energistyrelsens tilsagn om tilskud, inden den 1. november i det kalenderår, hvorfra der søges tilskud.
Stk. 5.
Tilskud kan ydes inden for den bevillingsmæssige ramme for 2021 til 2024 afsat på finansloven.
§ 12.
Energistyrelsens prioritering af ansøgninger sker efter først til mølle-princippet og behandles i den
rækkefølge, som de kommer i, hvorefter Energistyrelsen vil meddele tilsagn om tilskud inden for de midler,
der er til rådighed for hvert af årene i perioden 2021 til 2024 samt afslag på de resterende ansøgninger, jf. §
11, stk. 5.
Stk. 2.
Såfremt en eller flere regioner ikke udnytter de tilskudsmidler, som forlods er reserveret til dem, jf.
§ 5, stk. 4, og de 75 pct. af tilskudsmidlerne er opbrugt, jf. § 5, stk. 4, kan energitjenesteleverandører med
projekter i de andre regioner ansøge om tilsagn om tilskud og om at få del af de uudnyttede reserverede
tilskudsmidler inden den 1. november i det år, hvor tilskudsmidlerne skal tildeles. Energistyrelsen vil i givet
L 116 - 2019-20 - Bilag 2: Orientering om, at 3 bekendtgørelser sendes i høring
2174647_0007.png
fald meddele energitjenesteleverandørerne om ovennævnte og indkalde til ansøgninger om tilsagn om
tilskud. Energistyrelsen vil prioritere og behandle de indsendte ansøgninger efter først til mølle-princippet og
meddele tilsagn om tilskud inden for de midler, der er til rådighed, samt afslag på de resterende
ansøgninger, jf. § 11, stk. 5.
§ 13.
Ansøger skal erklære på tro og love, at de oplysninger, der er fremsendt med ansøgningen, er
korrekte, og at betingelser, krav og vilkår er overholdt.
Kapitel 6
Afgørelse om tilsagn om tilskud
§ 14.
Energistyrelsen vurderer de indkomne ansøgninger og træffer afgørelse om, hvorvidt betingelserne
for at få tilsagn er opfyldt, jf. §§ 6-13 og § 14, stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Det er en betingelse, at
1) ansøger ikke har modtaget et krav om tilbagebetaling af støtte ydet af den samme medlemsstat, som
Europa-Kommissionen ved en tidligere afgørelse har erklæret ulovlig og uforenelig med det indre marked,
som ikke er fuldt ud efterkommet,
2) ansøger ikke er kriseramt, på ansøgningstidspunktet, jf. § 3, nr. 6, og afgiver tro- og loveerklæring
herom,
3) indkøb ikke er gennemført, og arbejdet på projektet ikke er påbegyndt, førend Energistyrelsen har
meddelt tilsagn om tilskud, jf. § 3, nr. 1,
4) varmepumpen ikke ville være blevet installeret uden tilskud efter denne bekendtgørelse,
5) varmepumpen er eldrevet og anvender en vedvarende energikilde, herunder luft-til-vand- og væske-til-
vand varmepumper,
6) varmepumpen erstatter et eksisterende oliefyr til bygningsopvarmning hos varmekunden,
7) varmekundens oliefyr skrottes,
8) varmepumpen installeres i en bygning, som befinder sig uden for de kollektive fjernvarme- og gasnet,
9) kontrakter mellem energitjenesteleverandøren og varmekunden indgås med forbehold for
Energistyrelsens tilsagn om tilskud,
L 116 - 2019-20 - Bilag 2: Orientering om, at 3 bekendtgørelser sendes i høring
2174647_0008.png
10)
hele tilskudsbeløbet anvendes til nedsættelse af varmekundens engangsbetaling til
energitjenesteleverandøren ved installation af varmepumpen,
11)
varmekundens engangsbetaling til energitjenesteleverandøren, ved installation af varmepumpen, fremgår
af kontrakten både inklusiv og eksklusiv indregning af tilskud,
12)
varmepumpen ikke installeres i en bygning ejet af energitjenesteleverandøren eller dennes
koncernforbundne selskab, og
13)
energitjenesteleverandøren til udførelse af projektet anvender installatører, der er godkendt efter VE-
godkendelsesordningen, jf. bekendtgørelse nr. 1047 af 26. august 2013 om en godkendelsesordning for
virksomheder der monterer små vedvarende energianlæg.
Stk. 3.
Energistyrelsen kan fastsætte yderligere vilkår for tilsagn om tilskud, herunder frister for indkøb
og installation, drift, vedligeholdelse, levering af varme hos varmekunden, varighed af ejerskab, varighed af
drift, frist for afslutning af installationen samt frist for ansøgning om udbetaling m.v.
§ 15.
Energistyrelsen kan efter begrundet skriftlig ansøgning godkende, at et tilsagn om et projekt
ændres, selvom projektet er igangsat, men ikke er afsluttet. Ved vurderingen af denne ansøgning lægges
vægt på, at projektet i det væsentlige er indeholdt i den oprindelige projektansøgning, at væsentlige dele af
projektet er gennemført, herunder at væsentlige dele af installationer, kontrakter m.v. er gennemført, eller
at en fuldstændig gennemførelse ville være forbundet med betydelige vanskeligheder, og det oprindelige
projekts målsætning om energieffektivisering helt eller delvist vil kunne gennemføres. Energistyrelsen kan i
den forbindelse nedjustere det tilskudsbeløb, der følger af det oprindelige tilsagn.
Stk. 2.
Anmodning om ændring af et tilsagn om et projekt, jf. stk. 1, skal være modtaget i Energistyrelsen
inden rimelig tid før den dato, hvor projektet senest skal være afsluttet.
Kapitel 7
Udbetaling af tilskud
§ 16.
Energistyrelsen træffer efter ansøgning fra en energitjenesteleverandør afgørelse om udbetaling af
tilskud.
L 116 - 2019-20 - Bilag 2: Orientering om, at 3 bekendtgørelser sendes i høring
2174647_0009.png
Stk. 2.
Ansøgning om udbetaling af tilskud skal indsendes digitalt på en ansøgningsblanket udarbejdet af
Energistyrelsen via den ansøgningsportal, som offentliggøres på Energistyrelsens hjemmeside.
Stk. 3.
Energistyrelsen skal have modtaget ansøgningen om udbetaling af tilskud senest 120 dage efter
projektets slutdato, hvor energitjenesteleverandøren har installeret den sidste varmepumpe, der er omfattet
af tilsagnet.
Stk. 4.
Hvis ansøgning om udbetaling, jf. stk. 3, ikke er indgivet rettidigt, kan Energistyrelsen træffe
afgørelse om, at tilsagnet bortfalder helt eller delvist, jf. § 24, stk. 1, nr. 4.
Stk. 5.
Energistyrelsen kan efter en begrundet ansøgning i særlige tilfælde forlænge fristen for
ansøgningen om udbetaling af tilskud, jf. § 16, stk. 3. Forlængelse kan dog kun ske, hvis projektet er
påbegyndt, samt ansøgningen har være forbundet med betydelige vanskeligheder eller force majeure-
lignende hændelser.
Stk. 6.
Energistyrelsen kan for ændrede tilsagn godkendt i medfør af § 15 tillade, at tilskud udbetales helt
eller delvist, selv om ansøger ikke har gennemført projektet, som det var forudsat i det oprindelige tilsagn.
§ 17.
Udbetaling af tilskud efter § 16, stk. 1, er betinget af, at:
1) energitjenesteleverandøren på udbetalingstidspunktet fortsat opfylder forudsætningerne for
prækvalifikation,
2) det dokumenteres, at indkøb og installation er gennemført i overensstemmelse med Energistyrelsens
tilsagn samt øvrige fastsatte vilkår,
3) det dokumenteres, at installation er gennemført af en installatør, der er godkendt efter VE-
godkendelsesordningen, jf. bekendtgørelse nr. 1047 af 26. august 2013 om en godkendelsesordning for
virksomheder der monterer små vedvarende energianlæg,
4) det dokumenteres, at oliefyret på varmekundens adresse er skrottet og erstattet af en varmepumpe,
5) støtteberettigede aktiviteter er udført eller leveret af en momsregistreret virksomhed, jf. dog stk. 2,
6) energitjenesteleverandøren har indsendt en opgørelse over betalte støtteberettigede omkostninger, jf. §
4, dokumentation for betalingen og et projektregnskab rettidigt til Energistyrelsen, og
7) udbetalingsanmodningen er underskrevet af den tegningsberettigede for den energitjenesteleverandør,
der er angivet som ejer af varmepumpen i ansøgningen.
L 116 - 2019-20 - Bilag 2: Orientering om, at 3 bekendtgørelser sendes i høring
2174647_0010.png
Stk. 2.
Energistyrelsen kan fravige betingelsen i stk. 1, nr. 5, når de støtteberettigede aktiviteter er
momsfritaget i henhold til lov om merværdiafgift (momsloven).
§ 18.
Det endelige tilskud beregnes på baggrund af de faktisk afholdte støtteberettigede omkostninger.
Stk. 2.
Tilskuddet udbetales per installeret varmepumpe, jf. § 20, stk. 1, nr. 5.
Stk. 3.
Såfremt det i tilsagnet opgjorte tilskudsbeløb, jf. § 11, stk. 1, overstiger 45 pct. af de faktisk
afholdte støtteberettigede omkostninger, nedjusteres tilskuddet således, at den tilladte støtteintensitet på 45
pct. af de støtteberettigede omkostninger ikke overskrides, jf. 5, stk. 1.
§ 19.
Ansøgningen om udbetaling af tilskud skal indeholde et projektregnskab for projektet med
oplysninger om størrelsen af de afholdte og betalte støtteberettigede omkostninger. Regnskabet skal være
underskrevet af den tegningsberettigede for energitjenesteleverandøren og ledsaget af en liste over
regnskabsbilag, jf. § 20.
Stk. 2.
Hver gang det ansøgte tilskudsbeløb medfører, at det samlede tilskudsbeløb for
energitjenesteleverandørens tilskudsberettigede projekter i hele tilskudsperioden 2021 til 2024 udgør mindre
end 1.000.000 kr., skal regnskabet vedlægges en kopi af regnskabsbilagene vedrørende de støtteberettigede
omkostninger og en ansøgererklæring udformet efter Energistyrelsens anvisninger.
Stk. 3.
Hver gang det ansøgte tilskudsbeløb medfører, at det samlede tilskudsbeløb for
energitjenesteleverandørens tilskudsberettigede projekter i hele tilskudsperioden 2021 til 2024 overstiger
1.000.000 kr., skal regnskabet vedlægges en ansøgererklæring udformet efter Energistyrelsens anvisning og
revideres i overensstemmelse med revisorinstruks udarbejdet af Energistyrelsen.
Stk. 4.
Energistyrelsen kan bestemme, at oplysningerne i udbetalingsansøgningen og regnskabet
bekræftes af en statsautoriseret eller en registreret revisor, herunder at regnskabet ledsages af en
revisorerklæring.
§ 20.
Energitjenesteleverandøren skal påføre regnskabsbilaget følgende oplysninger:
1) Navn og CVR-nr. på den virksomhed, hvor varmepumpen er indkøbt.
2) Fakturadatoen.
3) Start- og slutdatoen for installering af varmepumpen hos varmekunden.
4) Den eller de adresser installationerne vedrører.
L 116 - 2019-20 - Bilag 2: Orientering om, at 3 bekendtgørelser sendes i høring
2174647_0011.png
5) Varmekundens bekræftelse af, at varmepumpen er installeret, og oliefyret er skrottet.
Stk. 2.
Dækker et regnskabsbilag både over støtteberettigede og ikke-støtteberettigede omkostninger,
skal det klart fremgå, hvilke omkostninger, der er de støtteberettigede omkostninger.
Stk. 3.
Energistyrelsen skal på forlangende have forevist originale regnskabsbilag.
§ 21.
Tilskuddet udbetales til energitjenesteleverandørens NemKonto, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Tilskuddet kan udbetales til et pengeinstitut, realkreditinstitut eller lignende efter skriftlig
anmodning fra den tegningsberettigede hos energitjenesteleverandøren.
Kapitel 8
Overdragelse af rettigheder
§ 22.
Energitjenesteleverandøren kan efter projektets afslutning overdrage ejerskabet af en
varmepumpe, til en anden virksomhed efter forudgående aftale med Energistyrelsen.
Stk. 2.
Energitjenesteleverandøren kan ikke overdrage sine rettigheder og pligter vedrørende et tilskud til
et projekt til varmekunden eller tredjepart uden Energistyrelsens skriftlige samtykke. Anmodning om skriftligt
samtykke skal være underskrevet af både energitjenesteleverandøren og varmekunden eller tredjepart.
Kapitel 9
Kontrol og oplysningsforpligtelser
§ 23.
Energistyrelsen fører kontrol med overholdelse af bestemmelserne i denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Energistyrelsen kan foretage regnskabsmæssig stikprøvekontrol af ansøgninger om udbetaling og
afsluttede sager om tilskud.
Stk. 3.
Enhver energitjenesteleverandør er forpligtet til, efter anmodning fra Energistyrelsen, at
tilvejebringe oplysninger og dokumentation til brug for vurderingen af ansøgningen om tilsagn, ansøgningen
om udbetaling af tilskud og indholdet af aftalegrundlaget mellem energitjenesteleverandøren og
varmekunden. Energitjenesteleverandøren er endvidere forpligtet til at tilvejebringe oplysninger og
dokumentation til brug for vurderingen af forudsætningerne, der er lagt vægt på ved prækvalifikation samt
til brug for Energistyrelsens generelle tilsynsførelse og kontrol efter denne bekendtgørelse. Energistyrelsen
kan endvidere kræve, at oplysningerne bekræftes af en uafhængig ekspert.
L 116 - 2019-20 - Bilag 2: Orientering om, at 3 bekendtgørelser sendes i høring
2174647_0012.png
Stk. 4.
Energitjenesteleverandøren skal gøre Energistyrelsen opmærksom på virksomhedens ændrede
forhold, der kan være af betydning for prækvalifikation, meddelelse af tilsagn eller udbetaling af tilskud eller
som strider imod de af Energistyrelsen fastsatte betingelser og vilkår.
Kapitel 10
Bortfald og tilbagebetaling af tilskud
§ 24.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om helt eller delvist bortfald af tilsagn om tilskud eller helt
eller delvist tilbagebetaling af tilskud, hvis:
1) energitjenesteleverandøren har afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller har fortiet oplysninger
af betydning for sagens afgørelse,
2) betingelserne for tilsagn om tilskud eller udbetaling af tilskud eller vilkår i tilsagnet ikke er opfyldte,
3) projektet ikke er gennemført som forudsat i tilsagnet, med mindre der er opnået tilladelse hertil, jf. § 15,
stk. 1.
4) den i tilsagnet fastsatte frist for installationens gennemførelse og indsendelse af udbetalingsanmodning
overskrides, jf. dog § 16, stk. 5, eller
5) tilskudsmodtager undlader at afgive oplysninger, der har betydning for udbetaling af tilskuddet, på
anmodning fra Energistyrelsen.
Stk. 2.
Hvis tilskud er udbetalt i henhold til tilsagn, der helt eller delvist er bortfaldet i medfør af stk. 1,
kan det kræves helt eller delvist tilbagebetalt i henhold til de i § 24, stk. 1, nr. 1-5 opregnede tilfælde.
Stk. 3.
Tilbagebetaling af tilskuddet skal ske senest 14 dage efter påkrav. Tilbagebetales det skyldige
beløb ikke rettidigt, tillægges renter efter forfaldsdagen, svarende til den rente der er fastsat i § 5 i
renteloven.
§ 25.
Energistyrelsen kan træffe afgørelse om, at tilsagn om tilskud bortfalder helt eller delvist, hvis
tildeling af tilskud er sket i strid med den generelle gruppefritagelsesforordning.
Stk. 2.
Hvis tilskuddet er udbetalt, kan den kræves helt eller delvist tilbagebetalt i overensstemmelse med
EU’s statsstøtteregler.
L 116 - 2019-20 - Bilag 2: Orientering om, at 3 bekendtgørelser sendes i høring
2174647_0013.png
Kapitel 11
Klageadgang og straf
§ 26.
Energistyrelsens afgørelser efter denne bekendtgørelse kan påklages til Energiklagenævnet inden
for 4 uger fra meddelelse om afgørelse.
Stk. 2.
Afgørelser truffet af Energiklagenævnet i henhold til denne bekendtgørelse kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed.
§ 27.
Med mindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den
energitjenesteleverandør, der afgiver urigtige eller vildledende oplysninger i forbindelse med
1) Ansøgning om tilskud, jf. §§ 11-15.
2) Ansøgning om udbetaling af tilskud, jf. §§ 16-20.
3) Energistyrelsens anmodning om afgivelse af yderligere oplysninger efter § 23, stk. 3, eller
4) Energitjenesteleverandørens underretningspligt, jf. § 23, stk. 4.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.
kapitel.
Kapitel 13
Ikrafttræden
§ 28.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2020.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 807 af 23. juni 2016 om tilskud til nye forretningskoncepter for varmepumper
ophæves den 1. januar 2021. Nævnte bekendtgørelse finder dog fortsat anvendelse for tilsagn om tilskud,
der er meddelt i henhold til den nævnte bekendtgørelse inden den 1. januar 2021.
Stk. 3.
Bekendtgørelse nr. 967 af 7. juli 2017 om tilskud til nye forretningskoncepter for varmepumper til
bygningsopvarmning og procesformål i erhverv ophæves den 1. januar 2021. Nævnte bekendtgørelse finder
dog fortsat anvendelse for tilsagn om tilskud, der er meddelt i henhold til den nævnte bekendtgørelse inden
den 1. januar 2021.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den
L 116 - 2019-20 - Bilag 2: Orientering om, at 3 bekendtgørelser sendes i høring
2174647_0014.png
Dan Jørgensen
/ Martin Hansen