Til lovforslag nr.
L 117
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 11. juni 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om klima
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Dan Jørgensen)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af NB og
LA) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (NB og LA) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget noterer sig, at vi står
over for alvorlige klimaforandringer, som kræver politisk
handling. Med dette lovforslag implementeres aftalen om
klimaloven, og der sættes et mål om en 70-procentsreduk-
tion af drivhusgasser i Danmark i 2030 sammenlignet med
1990. Det bakker Venstre fuldt op om.
For Venstre er det vigtigt, at grøn omstilling går hånd i
hånd med sunde finanser. For gør vi Danmark fattigere, ta-
ber både klimaet og Danmark. Der vil være færre penge til
den grønne omstilling, og der vil være færre lande, der vil se
Danmark som et grønt globalt foregangsland, som de vil
vælge at følge. Venstre tror på, at den grønne omstilling i
stedet kan være en vækstmotor for danske virksomheder,
som eksempelvis kan eksportere grønne løsninger og grøn
teknologi. Og især oven på coronakrisen er det ekstra vigtigt
for Danmark at sikre vækst og eksport.
Derfor ser Venstre særlig positivt på, at der med klimalo-
ven sættes fokus på, at indfrielsen af Danmarks klimamål
skal ske så omkostningseffektivt som muligt under hensyn-
tagen til både den langsigtede grønne omstilling, bæredygtig
erhvervsudvikling og dansk konkurrencekraft, sunde offent-
lige finanser og beskæftigelse, samt at dansk erhvervsliv
skal udvikles og ikke afvikles.
Venstre noterer sig, at disse principper ligger i forlængel-
se af Venstres klimapolitik. Venstre ønsker, at Danmark skal
være med til at vise vejen i den grønne omstilling for andre
lande. Det betyder, at vi skal sikre en ægte grøn omstilling,
hvor vi ikke bare flytter udledning til udlandet i kampen for
at reducere udledningerne i Danmark. Det betyder også, at
vi skal bruge virksomhederne aktivt i den grønne omstilling.
Danske virksomheder skal opfattes som en del af den grøn-
ne løsning og ikke som en modsætning. Derfor står Venstre
også fast på et skatte- og byrdestop, som betyder, at vi ikke
samlet set vil gøre det dyrere at være dansker eller at drive
virksomhed.
Selv om erhvervslivet og investorer i høj grad vil være en
stor finansieringskilde i den grønne omstilling, kommer det
ikke til at være gratis for Danmark. Derfor har Venstre alle-
rede meldt ud, at vi er klar til at bruge af råderummet for at
sikre den grønne omstilling.
Derudover mener Venstre, at vi skal bruge forskning og
innovation for at sikre, at Danmark hele tiden er foran, når
det gælder de nye grønne løsninger. På den måde kan vi sti-
mulere, at de nye grønne teknologiske kvantespring også
sker i Danmark i fremtiden.
For at sikre den fortsatte folkelige opbakning til den
grønne omstilling mener Venstre også, at vi skal gøre det så
attraktivt og nemt som muligt at være grøn.
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af
udvalget ser nærværende klimalov som et nybrud for dansk
klimapolitik. For SF og Enhedslisten er det helt centralt, at
de nationale drivhusgasreduktionsmål bliver juridisk bin-
dende ved at blive indskrevet i en lovtekst, som det er tilfæl-
det her. Det er partiernes opfattelse, at nærværende klimalov
vil forpligte nuværende og kommende regeringer på løbende
at sætte ambitiøse drivhusgasreduktionsmål for at bekæmpe
AX024770