Retsudvalget 2019-20, Retsudvalget 2019-20, Retsudvalget 2019-20
L 130 , L 130 A , L 130 B
Offentligt
2189179_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. maj 2020
Strafferetskontoret
Louise Degn Brammer
2020-0037-0077
1471653
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Initiativer mod fremmedkrigere og andre terror-
dømte) (L 130), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren
den 28. april 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Vermund
(NB).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 130 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at udlændinge, der begår en af de af lovforslaget omfattede terrorhandlinger, skal udvises for bestandigt uanset foreneligheden heraf med Danmarks internationale forpligtelser, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 10 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Initiativer mod fremmedkrigere og andre
terrordømte) (L 130):
”Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af et æn-
dringsforslag, der indebærer, at udlændinge, der begår en af de
af lovforslaget omfattede terrorhandlinger, skal udvises for be-
standigt uanset foreneligheden heraf med Danmarks internatio-
nale forpligtelser, og vil ministeren redegøre for sin holdning til
et sådant ændringsforslag?”
Svar:
Jeg har forstået spørgsmålet således, at der ønskes teknisk bistand til et æn-
dringsforslag om, at der tilvejebringes hjemmel i udlændingeloven til, at ud-
lændinge, der dømmes for overtrædelse af en af de i den foreslåede bestem-
melse i straffelovens § 79 b, stk. 1, nævnte terrorbestemmelser, skal udvises
for bestandig, uanset om dette er foreneligt med Danmarks internationale
forpligtelser.
Et sådant ændringsforslag kan formuleres som anført nedenfor.
Regeringen kan ikke støtte et sådant ændringsforslag, idet det er Justitsmi-
nisteriets vurdering, at en regel om, at udlændinge, der dømmes efter straf-
felovens terrorbestemmelser, i alle tilfælde, uden at der foretages en konkret
vurdering af bl.a. vedkommendes opholdsgrundlag, varigheden af opholdet
her i landet eller den familiemæssige tilknytning til Danmark, jf. nærmere
nedenfor , skal udvises for bestandig efter udlændingelovens regler, vil være
i strid med Danmarks internationale forpligtelser.
Ændringsforslag
til
lov om ændring af straffeloven (Initiativer mod fremmedkrigere og
andre terrordømte) (L 130)
Af (…):
Til titlen
1)
Efter
»straffeloven«
indsættes:
»og udlændingeloven«.
[Udvidelse af lovens område]
2
L 130 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at udlændinge, der begår en af de af lovforslaget omfattede terrorhandlinger, skal udvises for bestandigt uanset foreneligheden heraf med Danmarks internationale forpligtelser, til justitsministeren
Ny paragraf
2)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 2. oktober 2019 med
senere ændringer, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 26, stk. 2,
indsættes efter »dog«: »stk. 3 og«.
[Konsekvensrettelse]
2.
I § 26 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk.
3.
En udlænding, der efter straffelovens § 101 a, §§ 114-114 j, §
136, stk. 1, for så vidt angår tilskyndelse til en af de i straffelovens 12. eller
13. kapitel omhandlede forbrydelser, § 136, stk. 2, eller § 136, stk. 3, for så
vidt angår billigelse af handlinger omfattet af §§ 114-114 j, idømmes ube-
tinget fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller
giver mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville have
medført en straf af denne karakter, skal udvises efter § 22, nr. 6, § 23, nr. 1,
jf. § 22, nr. 6, eller § 24, nr. 1, jf. § 22, nr. 6, uanset om dette vil stride mod
Danmarks internationale forpligtelser eller de principper, der efter EU-reg-
lerne gælder for begrænsning af retten til fri bevægelighed.«.
[Udvidet mulighed for udvisning]
3.
I
§ 26 b
indsættes efter »bevægelighed«: »jf. dog § 26, stk. 3.«.
[Udvidet mulighed for udvisning]
4.
I
§ 32, stk. 3,
indsættes som
2. og 3. pkt.:
»Indrejseforbud i forbindelse med udvisning efter § 22, nr. 6, § 23, nr. 1, jf.
§ 22, nr. 6, eller § 24, nr. 1, jf. § 22, nr. 6, meddeles for bestandig, hvis
udlændingen efter straffelovens § 101 a, §§ 114-114 j, § 136, stk. 1, for så
vidt angår tilskyndelse til en af de i straffelovens 12. eller 13. kapitel om-
handlede forbrydelser, § 136, stk. 2, eller § 136, stk. 3, for så vidt angår
billigelse af handlinger omfattet af §§ 114-114 j, idømmes ubetinget
fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver
mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville have med-
ført en straf af denne karakter. § 32, stk. 5, 3. pkt., og stk. 8, finder ikke
anvendelse.«.
[Udvidelse af indrejseforbud]
3
L 130 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at udlændinge, der begår en af de af lovforslaget omfattede terrorhandlinger, skal udvises for bestandigt uanset foreneligheden heraf med Danmarks internationale forpligtelser, til justitsministeren
5.
I
§ 32, stk. 5, 3. pkt.,
indsættes efter »forpligtelser«: »jf. dog stk. 3, 2. og
3. pkt.«.
[Konsekvensrettelse]
6.
I § 32, stk. 8, 1. pkt. indsættes efter »derfor«: »jf. dog stk. 3, 2. og 3. pkt.«.
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringen er en konsekvensrettelse, hvorved lovens område udvides til
også at omfatte en ændring af udlændingeloven.
Til nr. 2 og 3
Efter udlændingeloven kan en udlænding udvises, hvis den pågældende
idømmes ubetinget frihedsstraf for nærmere bestemte overtrædelser af
navnlig straffeloven. Det gælder uanset frihedsstraffens længde og varighe-
den af udlændingens ophold i Danmark, jf. udlændingelovens § 22, nr. 4-8,
§ 23, nr. 1, og § 24, nr. 1.
Udlændinge, der har haft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 9
år, og udlændinge med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 eller §
8, stk. 1 eller 2, der har haft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste
8 år, kan udvises af de i udlændingelovens § 22, nr. 1-8, anførte grunde.
Det følger bl.a. af udlændingelovens § 22, nr. 6, at en udlænding kan udvi-
ses, hvis udlændingen efter bl.a. straffelovens § 101 a, §§ 114-114 j, § 136,
stk. 1, for så vidt angår tilskyndelse til en af de i straffelovens 12. eller 13.
kapitel omhandlede forbrydelser, § 136, stk. 2, eller § 136, stk. 3, for så vidt
angår billigelse af handlinger omfattet af §§ 114-114 j, idømmes ubetinget
fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver
mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville have med-
ført en straf af denne karakter.
Tilsvarende kan udlændinge, der har haft lovligt ophold her i landet i mere
end de sidste 5 år, og udlændinge, der lovligt har haft lovligt ophold her i
landet i mindre end 5 år, udvises af de i udlændingelovens § 22, nr. 6, anførte
grunde, jf. henholdsvis udlændingelovens § 23, nr. 1, og § 24, nr. 1.
4
L 130 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at udlændinge, der begår en af de af lovforslaget omfattede terrorhandlinger, skal udvises for bestandigt uanset foreneligheden heraf med Danmarks internationale forpligtelser, til justitsministeren
Efter udlændingelovens § 26, stk. 2, skal en udlænding udvises efter §§ 22-
24, medmindre dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks interna-
tionale forpligtelser, herunder artikel 8 i Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention (EMRK) om retten til respekt for bl.a. privat- og familieliv.
For udlændinge, som er omfattet af EU-reglerne, kan udvisning dog kun ske
i overensstemmelse med de principper, der efter EU-reglerne gælder for be-
grænsning af retten til fri bevægelighed, jf. udlændingelovens § 26 b.
Det foreslås med ændringsforslaget, at der indsættes en ny bestemmelse i
udlændingeloven som § 26, stk. 3, hvorefter en udlænding, der efter straffe-
lovens § 101 a, §§ 114-114 j, § 136, stk. 1, for så vidt angår tilskyndelse til
en af de i straffelovens 12. eller 13. kapitel omhandlede forbrydelser, § 136,
stk. 2, eller § 136, stk. 3, for så vidt angår billigelse af handlinger omfattet
af §§ 114-114 j, idømmes ubetinget fængselsstraf eller anden strafferetlig
retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en
lovovertrædelse, der ville have medført en straf af denne karakter, skal ud-
vises efter udlændingelovens § 22, nr. 6, § 23, nr. 1, jf. § 22, nr. 6, eller §
24, nr. 1, jf. § 22, nr. 6, uanset om dette vil stride mod Danmarks internatio-
nale forpligtelser.
Ændringen indebærer, at udlændinge, der idømmes en ubetinget frihedsstraf
mv. for overtrædelse af de i den foreslåede § 79 b, stk. 1, nævnte terrorbe-
stemmelser, i alle tilfælde skal udvises fra Danmark. Dette vil bl.a. gælde
uanset, om dette f.eks. på grund af vedkommendes opholdsgrundlag, varig-
heden af opholdet her i landet eller den familiemæssige tilknytning til Dan-
mark efter en konkret vurdering vil være i strid med Danmarks internatio-
nale forpligtelser, herunder EMRK artikel 8 om retten til respekt for bl.a.
privat- og familieliv, eller de principper, der efter EU-reglerne gælder for
begrænsning af retten til fri bevægelighed. Som konsekvens heraf foreslås
det endvidere, at der i udlændingelovens § 26, stk. 2, og § 26 b tilføjes en
henvisning til den foreslåede bestemmelse i § 26, stk. 3.
Til nr. 4-6
Det følger af udlændingelovens § 32, stk. 1, at en dom, kendelse eller be-
slutning, hvorved en udlænding udvises, medfører, at udlændingens visum
og opholdstilladelse bortfalder, og at udlændingen ikke uden tilladelse på
ny må indrejse og opholde sig her i landet (indrejseforbud).
Udlændingelovens § 32, stk. 2, regulerer varigheden af indrejseforbuddet i
forbindelse med udvisning efter udlændingelovens §§ 22-24. Varigheden
5
L 130 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at udlændinge, der begår en af de af lovforslaget omfattede terrorhandlinger, skal udvises for bestandigt uanset foreneligheden heraf med Danmarks internationale forpligtelser, til justitsministeren
afhænger af den idømte frihedsstraf. Indrejseforbuddet meddeles for bestan-
dig, hvis udlændingen idømmes en ubetinget fængselsstraf af mere end 1 år
og 6 måneder eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller gives
mulighed for en frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville have
medført en straf af denne varighed, jf. bestemmelsens stk. 2, nr. 4 og 5. Det
følger af bestemmelsens stk. 3, at et indrejseforbud i forbindelse med bl.a.
udvisning efter § 22, nr. 4-8, § 23, nr. 1, jf. § 22, nr. 4-8, eller § 24, nr. 1, jf.
§ 22, nr. 4-8, dog meddeles for mindst 6 år.
Efter udlændingelovens § 32, stk. 5, 3. pkt., kan der meddeles et indrejse-
forbud af kortere varighed i forbindelse med udvisning efter §§ 22-24, hvis
et indrejseforbud af den varighed, der er nævnt i bl.a. bestemmelsens stk. 2,
vil indebære, at udvisning med sikkerhed vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser. Det er således alene i tilfælde, hvor varigheden
af et indrejseforbud vil have selvstændig og afgørende betydning for, om
udvisning vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser, at der
kan meddeles indrejseforbud af kortere varighed.
Efter udlændingelovens § 32, stk. 8, 1. pkt., kan et indrejseforbud meddelt
en statsborger i et land, der er tilsluttet Den Europæiske Union eller omfattet
af aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, en
schweizisk statsborger eller en udlænding i øvrigt omfattet af EU-reglerne,
jf. § 2, stk. 2, ophæves, såfremt særlige grunde taler derfor.
Det foreslås med ændringsforslaget, at der indsættes en ny bestemmelse i
udlændingeloven som § 32, stk. 3, 2. pkt., hvorefter et indrejseforbud i for-
bindelse med udvisning efter § 22, nr. 6, § 23, nr. 1, jf. § 22, nr. 6, eller §
24, nr. 1, jf. § 22, nr. 6, meddeles for bestandig, hvis udlændingen efter straf-
felovens § 101 a, §§ 114-114 j, § 136, stk. 1, for så vidt angår tilskyndelse
til en af de i straffelovens 12. eller 13. kapitel omhandlede forbrydelser, §
136, stk. 2, eller § 136, stk. 3, for så vidt angår billigelse af handlinger om-
fattet af §§ 114-114 j, idømmes ubetinget fængselsstraf eller anden straffe-
retlig retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for
en lovovertrædelse, der ville have medført en straf af denne karakter. Det
foreslås endvidere, at udlændingelovens § 32, stk. 5, 3. pkt., og stk. 8, ikke
finder ikke anvendelse i sådanne sager, jf. den foreslåede § 32, stk. 3, 3. pkt.
Forslaget indebærer, at udlændinge, der idømmes en ubetinget frihedsstraf
mv. for overtrædelse af de i den foreslåede § 79 b, stk. 1, nævnte terrorbe-
stemmelser, i alle tilfælde skal meddeles et indrejseforbud for bestandig i
forbindelse med udvisning efter udlændingelovens § 22, nr. 6, § 23, nr. 1,
6
L 130 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, der indebærer, at udlændinge, der begår en af de af lovforslaget omfattede terrorhandlinger, skal udvises for bestandigt uanset foreneligheden heraf med Danmarks internationale forpligtelser, til justitsministeren
jf. § 22, nr. 6, eller § 24, nr. 1, jf. § 22, nr. 6, uanset om dette vil stride mod
Danmarks internationale forpligtelser. Endvidere vil et indrejseforbud til en
udlænding, der er omfattet af EU-reglerne, ikke kunne ophæves, uanset om
særlige grunde måtte tale herfor. Som konsekvens heraf foreslås det endvi-
dere, at der i udlændingelovens § 32, stk. 5, 3. pkt., og stk. 8, 1. pkt. tilføjes
en henvisning til den foreslåede bestemmelse i § 32, stk. 3, 3. pkt.
Det er Justitsministeriets vurdering, at en regel om, at udlændinge, der døm-
mes efter straffelovens terrorbestemmelser, i alle tilfælde, uden at der fore-
tages en konkret vurdering af de forhold, der er nævnt umiddelbart ovenfor,
skal udvises efter udlændingelovens regler, vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser.
7