Retsudvalget 2019-20, Retsudvalget 2019-20, Retsudvalget 2019-20
L 130 , L 130 A , L 130 B
Offentligt
2189142_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. maj 2020
Strafferetskontoret
Louise Degn Brammer
2020-0037-0077
1472073
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 14 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Initiativer mod fremmedkrigere og andre terror-
dømte) (L 130), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren
den 28. april 2020. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 130b - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om andre lovbestemte tilsyn, hvor myndigheder uden retskendelse kan skaffe sig adgang til borgeres private boliger, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 14 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Initiativer mod fremmedkrigere og andre
terrordømte) (L 130):
”Kan ministeren oplyse, hvorvidt Finanstilsynet og Arbejdstil-
synet uden mistanke om en begået lovovertrædelse har adgang
til privatpersoners bolig uden retskendelse, jf. grundlovens §
72?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Erhvervsministeriet, der har oplyst følgende:
”Finanstilsynet kan med hjemmel i § 347, stk. 3, i lov om finan-
siel virksomhed til enhver tid mod behørig legitimation og uden
retskendelse få adgang til finansielle virksomheder og dens fili-
aler, en finansiel holdingvirksomhed, en forsikringsholdingvirk-
somhed eller en fælles datacentral med henblik på indhentelse
af oplysninger, herunder ved inspektioner.
Finanstilsynet har som udgangspunkt udelukkende adgang til
forretningslokaler og således ikke til private boliger.
I tilfælde af, at en virksomhed er af så begrænset størrelse, at
virksomhedens forretningslokale befinder sig i et privat hjem,
har Finanstilsynet dog adgang hertil.
Finanstilsynet er som offentlig myndighed underlagt et propor-
tionalitetsprincip. Det betyder, at den mindst indgribende befø-
jelse altid skal anvendes, herunder også ved udførelsen af kon-
trol. Det vil inden anvendelsen af beføjelsen til at foretage kon-
trolbesøg derfor blive vurderet, om andre og mindre indgribende
kontrolforanstaltninger er tilstrækkelige.
Der findes tilsvarende bestemmelser i andre love på det finansi-
elle område, hvor tilsynet med overholdelsen af regler foretages
af Finanstilsynet.”
Justitsministeriet har endvidere indhentet et bidrag fra Beskæftigelsesmini-
steriet, der har oplyst følgende:
”Det følger af arbejdsmiljølovens § 76, at Arbejdstilsynets me-
darbejdere uden retskendelse mod behørig legitimation til en-
hver tid har adgang til offentlige og private arbejdssteder i det
omfang, det er påkrævet, for at Arbejdstilsynet kan varetage de-
res hverv.
2
L 130b - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om andre lovbestemte tilsyn, hvor myndigheder uden retskendelse kan skaffe sig adgang til borgeres private boliger, til justitsministeren
Arbejdstilsynet kan gennemføre tilsyn alle steder, hvor der ud-
føres arbejde af erhvervsmæssig karakter. Det gælder også i pri-
vate boliger, f.eks. hvis en virksomhed udfører bygningsrenove-
ring på en villa. Det er den virksomhed, der udfører arbejde, som
vil være genstand for Arbejdstilsynets kontrol – og ikke privat-
personen/ejeren af ejendommen.
Arbejdstilsynet kan derimod ikke føre tilsyn med arbejdet, hvis
en person, f.eks. en villaejer, udfører ikke-erhvervsmæssigt ar-
bejde på eller i sin egen private bolig, fritidsbolig, grund i til-
knytning hertil, køretøj, fritidsfartøj eller andre løsøregenstande
tilhørende husstanden.”
Justitsministeriet bemærker, at en lang række myndigheder, herunder Finan-
stilsynet og Arbejdstilsynet, således allerede i dag i vidt omfang har mulig-
hed for uden retskendelse at foretage kontrol- og tilsynsvirksomhed. Der
henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 16 fra Folke-
tingets Retsudvalg vedrørende lovforslaget.
3