Skatteudvalget 2019-20
L 137 Bilag 7
Offentligt
2190012_0001.png
Til lovforslag nr.
L 137
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2020
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af momsloven, kildeskatteloven,
skatteindberetningsloven og lov om afgifter af spil
(Modernisering af momsreglerne for grænseoverskridende handel med varer og ydelser solgt til forbrugere i EU, digitale
salgsregistreringssystemer, håndtering af A-skat m.v. i forbindelse med udbetaling fra feriegarantiordninger m.v. og
udskydelse af ikrafttrædelsestidspunktet for den digitale logbog m.v.)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 11 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved be‐
tænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I den under
nr. 3
foreslåede
§ 4 c
ændres i
stk. 3, nr. 1,
og
stk. 4, nr. 1,
»§§ 47, 49-50 a eller 51 eller 51 a« til: »§§
47, 49-50 a, 51 eller 51 a«.
[Sproglig ændring]
2)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 10, stk. 2, nr. 1,
ændres »jf. § 14, stk. 1, nr. 2, 3.
pkt.« til: »jf. § 4 c, stk. 3.««
[Konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 3 og 5]
3)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 14 a, stk. 4,
ændres »Stk.
1-3« til: »Stk. 1 og 2«.
[Præcisering af henvisning]
4)
I den under
nr. 8
foreslåede
§ 14 b
ændres i
stk. 4
»brugte genstande, kunstgenstande, samlerobjekter og antik‐
viteter eller på leveringer af brugte transportmidler« til:
»brugte varer, herunder brugte transportmidler, kunstgen‐
stande, samlerobjekter og antikviteter«.
[Præcisering af bestemmelsen]
5)
To steder i den under
nr. 10
foreslåede
§ 21 e
ændres i
stk. 1, nr. 2,
»end der, hvor leverandøren er etableret« til:
»end der, hvor leverandøren er etableret eller i mangel af et
etableringssted har sin bopæl eller sædvanlige opholdssted«.
[Præcisering af bestemmelsen]
6)
Nr. 37
affattes således:
»37.
§ 66 g, stk. 1, 4. pkt.,
affattes således:
DokumentId
Journalnummer
L 137 - 2019-20 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2190012_0002.png
2
»Afgiftsangivelsen skal indsendes inden udgangen af den
måned, der følger efter udgangen af den afgiftsperiode, som
angivelsen vedrører.««
[Rettelse af paragrafangivelse og en sproglig ændring]
7)
I den under
nr. 46
foreslåede
§ 66 q
ændres i
1. pkt.
»Den afgiftspligtige person« til: »En afgiftspligtig person,
der anvender importordningen,«.
[Præcisering af bestemmelsen]
8)
Nr. 51
affattes således:
»51.
I
§ 81, stk. 1, nr. 5,
ændres: »eller § 38, stk. 3, 1. pkt.,«
til: »§ 38, stk. 3, 1. pkt., eller § 55 c, stk. 1.««
[Lovteknisk ændring]
Til § 5
9)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 9
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
§ 1, nr. 1 og 3, træder i kraft den 1. juli 2020.««
[Præcisering af ikrafttrædelsestidspunktet for § 1, nr. 1 og 3,
i lov nr. 1430 af 5. december 2018]
Til § 7
10)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
§§ 2 og 3 træder i kraft den 1. januar 2021.«
[Ikrafttrædelsestidspunktet for de foreslåede momsregler for
e-handel og den foreslåede ændring af lov om afgifter af spil
udgår af dette stykke med regler, der foreslås at træde i kraft
den 1. januar 2021]
11)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Skatteministeren fastsætter tidspunktet for ikraft‐
trædelse af § 1, nr. 1-3, 01 og 4-21, momslovens § 55 b som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 22, og § 1, nr. 23-46 og 49.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
[Bemyndigelse til skatteministeren til at fastsætte tidspunk‐
tet for ikrafttræden af de foreslåede momsregler for e-han‐
del]
Bemærkninger
Til nr. 1
I momslovens § 14, stk. 1, nr. 2, 3. pkt., er der en defini‐
tion af fjernsalg af varer. Det fastsættes blandt andet, at et
salg ikke er omfattet af fjernsalgsreglerne, hvis køber er
momsregistreret efter momslovens §§ 47, 49-50 a eller 51
eller 51 a, hvilket betyder, at alene grænseoverskridende
salg til ikke-momsregistrerede forbruger er omfattet. Salg
mellem momsregistrerede virksomheder behandles derfor
ikke momsmæssigt efter reglerne om fjernsalg.
I lovforslaget foreslås det at flytte definitionen af fjern‐
salg til en ny § 4 c, således at § 4 c, stk. 3, kommer til at
indeholde definitionen af fjernsalg af varer inden for EU, og
§ 4 c, stk. 4, kommer til at indeholde en definition af fjern‐
salg af varer fra steder uden for EU. Det er foreslået, at defi‐
nitionerne fremover afgrænses ved blandt andet at anvende
den samme opremsning af registreringsbestemmelser som i
den gældende § 14, stk. 1, nr. 2, 3. pkt.
Det foreslås at ændre opremsningen af registreringsbe‐
stemmelser således, at den bliver sproglig mere korrekt, og
»eller« ikke forekommer to gange.
Til nr. 2
Momslovens § 10, stk. 2, nr. 1, som ændret ved § 4, nr. 9,
i lov nr. 1295 af 5. december 2019, indeholder en henvis‐
ning til definitionen af fjernsalg inden for EU i momslovens
§ 14, stk. 1, nr. 2, 3. pkt.
Som konsekvens af dette lovforslags § 1, nr. 5 og 8, hvor
definitionen foreslås at udgå af § 14, stk. 2, og i stedet fore‐
slås indsat i en ny § 4 c, stk. 3, foreslås henvisningen i
momslovens § 10 ændret til § 4 c, stk. 3.
Til nr. 3
Ved momslovens § 14 a, der blev indsat ved lov nr. 1295
af 5. december 2019, blev der i overensstemmelse med ved‐
tagne EU-regler indført en præcisering af reglerne for leve‐
ringssted i forbindelse med kædehandler mellem virksomhe‐
der i EU. I bemærkningerne til lovforslaget blev det anført,
at reglerne ikke skal gælde i situationer, hvor elektroniske
platforme m.v. efter de i EU vedtagne fælles EU-momsreg‐
ler for e-handel anses for selv at have modtaget og leveret
de varer, som de sælger gennem deres platforme.
De fælles EU-momsregler for e-handel og dermed regler‐
ne for platforme m.v. foreslås implementeret ved dette lov‐
forslag, hvorfor der i § 1, nr. 7, er foreslået indsat et nyt stk.
4 i momslovens § 14 a, hvor det fremgår, at momslovens §
14 a, stk. 1-3, ikke vil skulle finde anvendelse i situationer,
der er omfattet af den foreslåede § 4 c, stk. 1 og 2, som om‐
handler reglerne for platformene.
Da det imidlertid alene er § 14 a, stk. 1 og 2, der indehol‐
der materielle bestemmelser for leveringsstedet for kæde‐
handel, mens stk. 3 alene indeholder en definition af, hvad
der forstås ved en mellemhandler, foreslås henvisningen
præciseret til alene at omfatte stk. 1 og 2.
Til nr. 4
De gældende bestemmelser om leveringsstedet for varer
– det vil sige det sted, hvor momsen af varesalg skal betales
– fremgår alle af momslovens § 14, herunder også reglerne
for fjernsalg af varer inden for EU. I lovforslagets § 1, nr. 8,
foreslås indsat en ny § 14 b i momsloven, hvor hovedregler‐
ne for, hvor moms af fjernsalg skal betales, samles. I over‐
ensstemmelse med EU-reglerne er det i den foreslåede nye
bestemmelses stk. 4 foreslået, at disse bestemmelser ikke vil
skulle gælde for leveringer af »brugte genstande, kunstgen‐
stande, samlerobjekter og antikviteter eller leveringer af bru‐
ge transportmidler, der pålægges moms i henhold til særord‐
ningen i lovens kapitel 17«.
Da der kan opstå tvivl om, hvorvidt det kun er brugte
transportmidler, der omfattes af kapitel 17, foreslås ordlyden
i stk. 4 præciseret således, at det tydeligt fremgår, at bestem‐
melsen skal omfatte alle leveringer omfattet af særordningen
i kapitel 17, hvilket vil sige brugte varer, herunder brugte
L 137 - 2019-20 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2190012_0003.png
3
transportmidler, kunstgenstande, samlerobjekter og antikvi‐
teter.
Til nr. 5
Den i lovforslagets § 1 foreslåede nye § 21 e i momslo‐
ven indeholder en særregel for begrænset salg inden for EU
af elektroniske ydelser, teleydelser og radio- og tv-spred‐
ningstjenester og fjernsalg af varer. Særreglen betyder, at
hvis en virksomhed i et EU-land har salg af de nævnte ydel‐
ser og varer til forbrugere i andre EU-lande, der ikke over‐
stiger 10.000 euro hverken i det foregående eller indeværen‐
de kalenderår, vil de kunne undlade at bruge hovedreglen
om, at moms skal pålægges i forbrugslandet eller der, hvor
transporten afsluttes, og i stedet angive og pålægge moms
efter sit hjemlands regler.
I den foreslåede § 21 e, stk. 1, nr. 1, foreslås det, at leve‐
randørens hjemland er det sted, hvor leverandøren er etable‐
ret eller i mangel af et etableringssted har sin bopæl eller
sædvanligt opholdssted.
I § 21, stk. 1, nr. 2, foreslås som yderligere betingelse, at
leverancerne skal ske til forbrugere i andre EU-lande end
der, hvor sælger er etableret. For at gøre bestemmelsen tyde‐
lig og sikre overensstemmelse med de bagvedliggende di‐
rektivregler, foreslås det, at ordlyden »end der, hvor leve‐
randøren er etableret« to steder ændres til »end der, hvor le‐
verandøren er etableret eller i mangel af et etableringssted
har sin bopæl eller sædvanlige opholdssted«.
Til nr. 6
I lovforslagets § 1, nr. 37, foreslås en ændring til moms‐
lovens § 66, stk. 1, 4. pkt. Paragrafangivelsen er imidlertid
forkert, idet den rettelig burde være § 66 g, stk. 1, 4. pkt.
Dette forslås ændret.
Herudover foreslås en sproglig justering af selve den
foreslåede ændring til § 66 g, stk. 1, 4. pkt., som ved en ny‐
affattelse kommer til at lyde »Afgiftsangivelsen skal indsen‐
des inden udgangen af den måned, der følger efter udgangen
af den afgiftsperiode, som angivelsen vedrører.«
Til nr. 7
Momslovens kapitel 16 indeholder særregler for angivel‐
se og betaling af grænseoverskridende salg af elektroniske
ydelser, teleydelser og radio- og tv-spredningstjenester til
ikkeafgiftspligtige personer (almindelige forbrugere). Der er
tale om den såkaldte Mini One Stop Shop (MOSS) for EU-
virksomheders salg til forbrugere i andre EU-lande (EU-ord‐
ningen) og for tredjelandsvirksomheders salg til forbrugere i
EU (ikke-EU-ordningen).
Disse særordninger foreslås udvidet og ved lovforslagets
§ 1, nr. 46, foreslås der blandt andet i kapitel 16 indsat en ny
særordning for fjernsalg af varer med værdi op til 150 euro
indført fra steder uden for EU (importordningen). Under
overskriften for denne særordning hører de foreslåede §§ 66
l-66 u. Anvendes importordningen, kan en virksomhed væl‐
ge at angive og betale alt salg til forbrugere i EU gennem
ordningen, men det er ikke muligt i ordningen af fradrage
eventuelle momsudgifter, som virksomheden har haft ved
indkøb i EU. Det foreslås derfor blandt andet i § 66 q, at
»Den afgiftspligtige person kan få godtgjort afgift efter reg‐
lerne i § 45, stk. 1«, som giver mulighed for, at tredjelands‐
virksomheder kan ansøge om godtgørelse af momsudgifter
af indkøb her i landet.
Selv om § 66 q står under overskriften for importordnin‐
gen, er det måske ikke helt tydeligt, at bestemmelsen kun
vedrører afgiftspligtige personer, der anvender denne sær‐
ordning. Det foreslås derfor, at bestemmelsen præciseres
ved at ændre »Den afgiftspligtige person« til »En afgifts‐
pligtig person, der anvender importordningen,«.
Til nr. 8
Ved lovforslagets § 1, nr. 51, foreslås indført mulighed
for bødestraf ved undladelse af at efterkomme et påbud efter
momslovens § 55 c, stk. 1, om at benytte et digitalt salgsre‐
gistreringssystem.
Efter gældende ret kan den, der forsætligt eller groft
uagtsomt undlader at efterkomme et påbud efter momslo‐
vens § 29, stk. 2, eller § 38, stk. 3, 1. pkt., straffes med bøde,
jf. momslovens § 81, stk. 1, nr. 5. Ved den foreslåede tilfø‐
jelse af, at man også skal kunne straffes med bøde ved und‐
ladelse af at efterkomme et påbud efter § 55 c, stk. 1, er »el‐
ler« før § 38, stk. 3, 1. pkt., fejlagtigt ikke foreslået at skulle
udgå.
Der foreslås derfor ved dette ændringsforslag at rette op
herpå ved at nyaffatte bestemmelsen, så opremsningen af de
bestemmelser, hvorefter man skal kunne straffes med bøde
for ikke at efterkomme et påbud, vil komme til at se således
ud: »§ 29, stk. 2, § 38, stk. 3, 1. pkt., eller § 55 c, stk. 1,«.
Til nr. 9
Ved § 1, nr. 2, og §§ 2, 7 og 8 i lov nr. 1430 af 5. decem‐
ber 2018 blev der indført bestemmelser, hvorefter Skattefor‐
valtningen, Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
(STAR) og kommunerne skal kunne pålægge en arbejdsgi‐
ver at foretage daglig digital registrering af oplysninger
(logbog) om de personer, der er beskæftiget hos den pågæl‐
dende arbejdsgiver.
§ 1 i lov nr. 1430 af 5. december 2018 indeholder imid‐
lertid også et nr. 1 og 3, som omhandler pålæg om at benytte
en virksomhed, der er registreret som leverandør af lønad‐
ministrationsydelser efter regler, der er udstedt i medfør af
lov om et indkomstregister, i forbindelse med virksomhe‐
dens lønadministration.
Ved lov nr. 1430 af 5. december 2018 var det forudsat, at
§ 1 skulle træde i kraft den 1. juli 2020. Da ikrafttrædelses‐
tidspunktet for denne lovs § 1, nr. 2, nu foreslås ændret til,
at skatteministeren bemyndiges til at fastsætte ikrafttrædel‐
sestidspunktet, er der behov for at præcisere, at lovens § 1,
nr. 1 og 3, træder i kraft den 1. juli 2020 som forudsat.
Det foreslås således ved dette ændringsforslag at indsætte
et nyt stk. 3 i § 9 i lov nr. 1430 af 5. december 2018, hvoref‐
ter det præciseres, at § 1, nr. 1 og 3, i lov nr. 1430 af 5. de‐
cember 2018 træder i kraft den 1. juli 2020.
L 137 - 2019-20 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2190012_0004.png
4
Til nr. 10
Det foreslås i lovforslagets § 7, at loven træder i kraft den
30. juni 2020, da § 5 vedrørende udskydelse af den digitale
logbog bør træde i kraft på dette tidspunkt.
I stk. 2 foreslås blandt andet, at de foreslåede nye moms‐
regler for e-handel træder i kraft den 1. januar 2021. Da der
p.t. drøftes et forslag fra Europa-Kommissionen om at ud‐
skyde EU-reglernes ikrafttrædelse, jf. bemærkningerne til
ændringsforslagets nr. 11, foreslås det, at henvisningerne til
de foreslåede bestemmelser for de nye e-handelsregler udgår
af stk. 2, således at ikrafttrædelsestidspunktet ikke er fastsat
til den 1. januar 2021.
I lovforslagets § 4 foreslås det, at en henvisning til en op‐
hævet paragraf i lov om afgifter af spil udgår. I lovforslagets
§ 7, stk. 2, foreslås denne ændring at træde i kraft den 1. ja‐
nuar 2021. Da der imidlertid ikke nogen grund til, at denne
ændring af lov om afgifter af spil ikke skal træde i kraft på
det tidligst mulige tidspunkt, foreslås det, at ændringen træ‐
der i kraft ved lovens ikrafttrædelse den 30. juni 2020. Rent
teknisk foreslås dette at ske ved at fjerne henvisningen til §
4 i lovforslagets § 7, stk. 2, som nævner de bestemmelser,
der foreslås at træde i kraft den 1. januar 2021.
Til nr. 11
Momsreglerne for e-handel skal i henhold til Rådets di‐
rektiver (EU) 2017/2455 og (EU) 2019/1995 træde i kraft
den 1. januar 2021. Europa-Kommissionen har imidlertid
den 8. maj 2020 fremsat forslag til en Rådsbeslutning om at
udskyde tidspunktet for ikrafttrædelse af de nye momsregler
for e-handel med 6 måneder til den 1. juli 2021. Europa-
Kommissionen begrunder forslaget om udskydelse med, at
flere EU-lande og post- og kurerbranchen på grund af hjem‐
sendelser m.v. under corona-krisen har anmodet om ekstra
tid til at færdiggøre de it-systemer, der er nødvendige til un‐
derstøttelse af de nye regler.
Det er derfor muligt, at det på EU-niveau besluttes at ud‐
sætte datoen for reglernes ikrafttrædelse. Da forslaget imid‐
lertid fortsat er under behandling, og det endelige ikrafttræ‐
delsestidspunkt derfor er usikkert, foreslås det, at skattemi‐
nisteren bemyndiges til at sætte reglerne i kraft i overens‐
stemmelse med det eventuelt udskudte ikrafttrædelsestids‐
punkt i EU-reglerne, som EU-medlemslandene bliver enige
om.
Det er hensigten, at skatteministeren vil udstede en ikraft‐
trædelsesbekendtgørelse så hurtigt som muligt efter, at der
er i Økofinrådet er taget endelig stilling til Europa-Kommis‐
sionens forslag om udsættelse.
Provenuvirkning
Som anført i lovforslagets afsnit 4.1 er det med betydelig
usikkerhed skønnet, at de ny momsregler for e-handel vil
medføre et årligt merprovenu på ca. 335 mio. kr. umiddel‐
bart og på ca. 300 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd (2020-
niveau). En udsættelse af reglernes ikrafttrædelse skønnes at
nedsætte merprovenuet med en 1/12 pr. måneds udskydelse.
Det vil sige, at udskydes ikrafttrædelsen 6 måneder, skønnes
merprovenuet i 2021 at falde til ca. 165 mio. kr. umiddelbart
og ca. 150 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. marts 2020 og var til 1.
behandling den 23. april 2020. Lovforslaget blev efter 1. be‐
handling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <1> møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslag om modernisering af momsregler‐
ne for e-handel har været sendt i høring forud for fremsæt‐
telsen. Et udkast til lovforslag om håndtering af A-skat m.v.
i forbindelse med udbetaling fra feriegarantiordninger m.v.
og udskydelse af ikrafttrædelsestidspunktet for den digitale
logbog har været sendt i høring forud for fremsættelsen.
Forslaget om justering i lov om afgifter af spil har ikke væ‐
ret sendt i høring.
Den 19. marts 2020 sendte skatteministeren høringssva‐
rene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <6> bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S)
fmd.
Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S) Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF)
Theresa Berg Andersen (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Rasmus Nordqvist (SF) Louise Schack Elholm (V)
Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
nfmd.
Torsten Schack Pedersen (V)
Marie Bjerre (V) Morten Dahlin (V) Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF)
Hanne Bjørn-Klausen (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA)
L 137 - 2019-20 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2190012_0005.png
5
Nye Borgerlige, Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4