Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
18. maj 2020
Besvarelse af spørgsmål 21 ad L 149 stillet af udvalget den 11. maj 2020
efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere på Aalto Universitets Forskergruppes under-
søgelse af de finske renteloft (https://www.aalto.fi/sites/g/fi-
les/flghsv161/files/2020-05/KorkokattoLuotonenPuttonenRantapuska5-5-
2020.pdf), der påviser, at et loft over renten har medført, at lånebeløbene
er steget markant, lånevilkårene er blevet forlænget og finnerne er blevet
mere gældsatte, og redegøre for, hvor lovforslaget adskiller sig fra de finske
rente- og omkostningslofter, så det kan godtgøres, at lovforslaget ikke med-
fører samme øgede gældsætning, som man har oplevet i Finland.
Svar:
Lovforslaget indebærer et egentlig opgør med de dyre forbrugslån, der har
betydet, at blandt andet en række unge og socialt udsatte danskere er endt i
gældsfælder.
I Finland har man indført et renteloft på referencerenten (pt. 7 pct.) + 20
procentpoint, samt et loft over andre kreditomkostninger end renten på
maksimalt 0,01 pct. af kreditbeløbet per dag, og maksimalt 150 euro årligt.
Med lovforslaget L 149 indføres der i Danmark et ÅOP-loft på 35 pct.
Modsat et renteloft inkluderer et ÅOP-loft både renter og omkostninger
forbundet med et lån gennem dets løbetid. Dermed indebærer et ÅOP-loft
en absolut grænse for niveauet af årlige omkostninger inkl. renter.
Samtidig sikrer det danske omkostningsloft, i modsætning til det finske, en
entydig og effektiv grænse for, hvor meget en forbruger i alt kan komme
til at betale for et forbrugslån. Det gælder også i forhold til eventuelle mis-
ligholdelsesomkostninger. Det danske omkostningsloft er således et abso-
lut loft på 100 pct., af det lånte beløb. Det sikrer, at det bl.a. ikke er attrak-
tivt at forlænge løbetiden på lån.
Med venlig hilsen
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
Simon Kollerup