N OTAT
Dato: 18. februar 2020
Sag: 20/01995-5
Sagsbehandler: MØK/DEB
Konkurrencerådets høringssvar i forbindelse med forslag til ændring
af lov om forbrugslånsvirksomhed mv. (opgør med kviklån)
Konkurrencerådet
offentliggjorde i 2015 analysenMarkedetfor kviklån,
som kortlagde det danskemarked for mindre, kortfristede forbrugslån,
der ofte kaldeskviklån. Disselån var kendetegnet kort løbetid,typisk
ved
maksimaltén måned,og megethøj ÅOP, typisk omkring 700 pct.
Analysen viste, at forbrugernehar det svært på kviklånsmarkedet.En
betydeligdel af låntagerne
fortryder hurtigt, at de har tagetet kviklån, og
lånenekan i mangetilfælde medførevæsentligeøkonomiskeproblemer
for de pågældende. var derfor efter Konkurrencerådets
Der
vurdering et
klart behovfor regulering,der kunneafhjælpeproblemerne.
På baggrund af Konkurrencerådets
anbefaling blev der indført en be-
tænkningsperiode 48 timer ved indgåelseaf aftaler om kviklån, dvs.
på
blankoforbrugslån
med løbetid på op til tre måneder.Mange udbydere
ændrede
imidlertid herefterderesprodukt ved at forlængeløbetiden,så-
ledesat lånenefaldt uden for betænkningsperiodens
anvendelsesområde.
Denne udfordring kunne potentielt være adresseret
ved at lade betæn
k-
ningsperioden
gældefor alle lån meden ÅOP over et vist niveau.
Det centraleforslag i høringsudkastet imidlertid at indføre et ÅOP-lof t
er
på 35 pct. for alle kreditaftalerundtagenved pant i fast ejendom.
Det foreslåede
loft er forholdsvist lavt, når man ser på kreditomkostni
n-
gernepå de kviklån, som oprindeligt var målet for indgrebet.Loftet kan
svækkeden effektive konkurrenceog kan ramme ret almindelige korte
lån, der ikke rummerde risici, som kendetegner nævntekviklån. Des-
de
uden kan ÅOP-loftet potentielt virke normerendepå prisdannelsen
og
dermedprisforøgende lån, som i daghar lavereÅOP.
for
Konkurrencerådet derfor gerneet højereÅOP-loft , eller dokumentat
så
i-
on for, at et loft på 35 pct. ikke har væsentlige
utilsigtedekonsekvenser
for konkurrencen for almindeligeforbrugere.ÅOP-loft et bør desuden
og
være et tillæg til en relevant referencerente
fastsat af Nationalbanken.
Dennepraksissesogsåi flere af de lande,der har indført lignendelofter.
Det er vanskeligtat se en saglig begrundelse den del af lovforslaget,
bag
der forbyder markedsføring alle instituttetsforbrugslån hvis et kredit-
af
,
institut udbyderbareét fin ansielt produkt med ÅOP på mere end 25 pct.
KONKURRENCE
- OG
FORBRUGERSTYRELSEN
ERHVERVSMINISTERIET