HØRINGSNOTAT
Center i departement
Center for Grøn Omstilling
Dato
2. oktober 2019
Høringsnotat vedr. forslag til lov om ændring af lov om naturgasforsyning og
lov om Energinet
(Gennemførelse af ændret gasdirektiv, præcisering af transmis-
sionsselskabers ansvar for gasforsyningssikkerhed og præcisering af ekspropriati-
onsadgang for gasinfrastruktur m.v.)
Lov om ændring af lov om naturgasforsyning og lov om Energinet blev sendt i eks-
tern høring 9. juli 2019 med frist for afgivelse af høringssvar den 22. august 2019.
Der er modtaget 11 høringssvar i høringsperioden.
Følgende syv eksterne høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
-
Dansk Gasteknisk Center (herefter DGC), Dansk Gas Distribution/HMN
GasNet (herefter DGD), Dansk Industri (herefter DI), Landbrug & Fødeva-
rer, Nature Energy, SEAS-NVE og Ørsted.
J nr.
2019-120
/ MIBIN
Følgende fire høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforsla-
get:
-
Advokatsamfundet, Dansk Byggeri, Datatilsynet FSR- Danske Revisorers
Forsyningsarbejdsgruppe.
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive gen-
nemgået efterfulgt af ministeriets bemærkninger for hvert emne. Bemærkninger er
markeret med
kursiv.
For detaljerede oplysninger om svarenes indhold henvises
der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Ad ansvaret for gasforsyningssikkerhed
Ørsted, SEAS-NVE, DGC og Landbrug & Fødevarer
anfører, at lovforslagets
præcisering af Energinets ansvar for gasforsyningssikkerheden er korrekt eller ser
positivt ud. Herudover anfører både Ørsted og SEAS-NVE, at lovforslagets be-
mærkninger omkring ansvaret for gasforsyningssikkerhed kan føre til en tolkning af,
at der søges indført et kollektivt ansvar eller lignende for markedsaktørerne med
henblik på at sikre gasforsyningssikkerheden i Danmark.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet bemærker hertil,
at for så vidt angår
spørgsmålet om de kommercielle aktørers roller i forhold til gasforsyningssikker-
hed, bemærkes det, at disse i udgangspunktet er uregulerede i forhold til lov om
naturgasforsyning. Ministeriet bemærker, at opfattelsen af, at hver enkelt aktør kun
er ansvarlig for at balancere sin egen portefølje, er korrekt. Dette svarer til formule-
ringen i gasforsyningssikkerhedsforordningens art. 3, om ansvar for gasforsynings-
Side 1/5