Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 173 Bilag 8
Offentligt
2213486_0001.png
Til lovforslag nr.
L 173
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 18. juni 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service
(Psykologbehandling til kvinder, der får ophold på krisecenter)
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV, EL og ALT) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Flertallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V og DF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (KF og LA) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (NB) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at Venstre
arbejder for at nedbringe alle typer af vold i samfundet. In-
gen danskere skal udsættes for vold af nogen art. Vold i en-
hver form har store konsekvenser for den enkeltes trivsel,
tryghed og generelle sundhed. Desværre bliver mange kvin-
der og mænd udsat for såkaldt partnervold. I V vil vi ikke se
passivt til, når mennesker i Danmark udsættes for vold af
nogen art. Derfor kan V støtte lovforslaget, som pålægger
kommunerne at tilbyde 10 timers psykologbehandling til
kvinder, der får ophold på et krisecenter. Det er væsentligt at
sikre, at kvinder, der har været udsat for vold, trusler om
vold eller tilsvarende krise i nære relationer, hurtigt får den
hjælp, de har behov for til at bearbejde konsekvenserne af
volden, og dermed hurtigere kommer på fode igen.
V kan også støtte det ændringsforslag, som DF har stillet.
I V vil vi hjælpe både mænd og kvinder, der er udsat for
vold i nære relationer. Mænd, der har taget ophold på et
mandecenter, jf. servicelovens § 110 som følge af vold i næ-
re relationer, skal også have ret til 10 timers psykologbe-
handling. Ud fra et ligestillingsperspektiv er det ulogisk, at
der er forskel. Mænd kan også blive udsat for partnervold.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder, at alle
former for vold er fuldstændig uacceptabelt, uanset hvem
der begår den.
Det skønnes, at 38.000 kvinder og 19.000 mænd i Dan-
mark har været udsat for partnervold. Hvor vold mod kvin-
der har ligget nogenlunde på samme niveau, har man set en
stigning i vold mod mænd.
Når der er vold i en familie, kan det ikke undgås, at det
rammer flere, herunder de børn, som lever med vold i fa-
milien. De børn skal have hjælp, uanset om de møder op
sammen med mor på et kvindekrisecenter eller far på et
mandecenter. Børn, der møder op med far, vil ikke modtage
samme hjælp som børn, der møder op med mor på et kvin-
dekrisecenter, jf. ministerens svar på spørgsmål 9 til lovfor-
slaget. Hvorfor ligestiller man ikke kvinder, mænd og børn,
så de kan få det samme tilbud om psykologbehandling? Men
vælger at forskelsbehandle på baggrund af køn. Det undrer
os dybt.
DF har arbejdet for at gøre dette lovforslag endnu bedre,
og det er desværre ikke lykkedes.
Med dette lovforslag foreslås det, at kommunalbestyrel-
sen skal tilbyde 10 timers psykologbehandling til kvinder,
AX024848
L 173 - 2019-20 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 18. juni 2020
2213486_0002.png
2
der får ophold på et krisecenter efter servicelovens § 109, og
tilbuddet kan iværksættes under selve opholdet på krisecen-
teret eller umiddelbart i forlængelse heraf. Det er rigtig godt,
at man vil hjælpe kvinder, der er udsat for vold, og det vil vi
også gerne i DF. »Kommunalbestyrelsen skal tilbyde mid-
lertidigt ophold i boformer til kvinder, som har været udsat
for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til
familie- eller samlivsforhold. Kvinderne kan være ledsaget
af børn, og de modtager under opholdet omsorg og støtte.«
Men hvorfor ikke udvide den paragraf til også at inkludere
mænd? For DF handler det ikke om køn. Det handler om
volden, og det handler om, at man skal have hjælp, uanset
hvem man er, hvis man er udsat for vold.
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten
Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af
udvalget støtter lovforslaget om, at kvinder, der gør ophold
på et krisecenter, tilbydes 10 timers psykologbehandling.
Det er vigtigt, at kvinder får den nødvendige behandling til
at bearbejde de traumer, et liv i vold uundgåeligt har ført
med sig, og hjælp til at genetablere et liv med familie, ven-
ner og arbejde – væk fra volden.
SF og EL anerkender, at partnervold er kønsbestemte
voldsformer, der altovervejende udøves af mænd og rammer
kvinder oftere og med mere alvorligere konsekvenser.
SF og EL støtter ikke ændringsforslaget om at udvide til-
buddet om psykologhjælp til at omfatte borgere på tilbud ef-
ter servicelovens § 110, men mener, at alle, der udsættes for
partnervold, har brug for behandling og beskyttelse fra sam-
fundet. Partierne er tilfredse med, at der med finansloven for
2020 er afsat varige midler til den ambulante rådgivning og
behandling både til mænd og kvinder, og partierne vil gerne
fortsætte dialogen om, hvordan vi bedre kan hjælpe mænd,
der udsættes for partnervold.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget an-
erkender hensigten med lovforslaget. For os er det vigtigt at
hjælpe og støtte voldsramte kvinder. Det skal gøres med den
rigtige indsats.
KF mener, at indsatsen og behovet for hjælp skal bero på
en faglig, individuel vurdering, hvor den enkelte kvinde ind-
drages og høres.
KF har ikke været inviteret med til forhandlingerne, og vi
har derved ikke haft indflydelse på aftalen. Den er lavet
mellem regeringen og dens støttepartier. Vi mener, at der
kan sættes spørgsmålstegn ved, om 10 timers psykologhjælp
er den rigtige indsats for alle kvinder. Samtidig undrer det
os, at voldsramte mænd ikke er tænkt ind i aftalen. KF støt-
ter derfor ikke lovforslaget, selv om hensigten er god.
4 Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(V og NB):
Til titlen
1)
I undertitlen ændres »kvinder« til: »personer«.
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 2]
Til § 1
2)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 110, stk. 6,
ændres »henholdsvis optagelsen og« til:
»optagelsen, herunder om der er tale om en mand udsat for
vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til fa-
milie- eller samlivsforhold, og begrundelse for«.
02.
I
§ 110
indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde 10 timers psy-
kologbehandling til mænd, der grundet vold, trusler om vold
eller tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsfor-
hold får ophold i boformer efter stk. 1. Behandlingen skal
udføres af en autoriseret psykolog. Pligten til at tilbyde psy-
kologbehandling gælder uanset opholdets varighed. Tilbud-
det skal iværksættes under selve opholdet eller i umiddelbar
forlængelse heraf.««
[Ligestilling af mænd og kvinder i forhold til behandlingstil-
buddet om 10 timers psykologbehandling]
Til § 2
3)
I
stk. 2
ændres »Loven« til: »§ 1, nr. 1,«.
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 2]
4)
Efter stk. 2 indsættes som
stk. 3
og
4:
»Stk. 3.
§ 1, nr. 02, finder tillige anvendelse for mænd,
der grundet vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i re-
lation til familie- eller samlivsforhold inden lovens ikraft-
træden har fået ophold på en boform efter § 110, stk. 1, i lov
om social service, og som fortsat har ophold på boformen
efter lovens ikrafttræden.
Stk. 4.
Har en mand inden lovens ikrafttræden fået ophold
på en boform efter § 110, stk. 1, i lov om social service
grundet vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i rela-
tion til familie- eller samlivsforhold, og har han fortsat op-
hold på boformen efter lovens ikrafttræden, skal boformen
sende en ny orientering, jf. § 110, stk. 4, i lov om social ser-
vice, til kommunalbestyrelsen.«
[Nye overgangsbestemmelser]
Bemærkninger
Til nr. 1
Da der med ændringsforslagene bl.a. foreslås indsat et
nyt stk. 7 i § 110 i lov om social service (herefter servicelo-
ven) om, at kommunen også til mænd skal give det tilbud
om psykologbehandling, som med lovforslaget foreslås ind-
ført til kvinder, vil det som en konsekvens heraf være nød-
vendigt at ændre lovforslagets undertitel.
Til nr. 2
Efter servicelovens § 110, stk. 1, skal kommunalbestyrel-
sen tilbyde midlertidigt ophold i boformer til personer med
L 173 - 2019-20 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 18. juni 2020
2213486_0003.png
3
særlige sociale problemer, som ikke har eller ikke kan op-
holde sig i egen bolig, og som har behov for botilbud og for
tilbud om aktiverende støtte, omsorg og efterfølgende hjælp.
Personerne kan være ledsaget af børn, og de modtager under
opholdet omsorg og støtte.
Optagelse på boformer efter stk. 1 kan efter servicelovens
§ 110, stk. 2, ske ved egen henvendelse eller ved henvisning
fra offentlige myndigheder. Det er lederen af boformen, der
træffer afgørelse om optag og udskrivning, jf. § 110, stk. 3.
Boformer efter servicelovens § 110, stk. 1, har efter lo-
vens § 110, stk. 4, orienteringspligt om optagelse af perso-
ner og eventuelle ledsagende børn til den kommune, der har
pligt til at yde hjælp efter serviceloven, jf. §§ 9-9 b i retssik-
kerhedsloven. Efter lovens § 110, stk. 6, skal orienteringen
efter stk. 4 som minimum indeholde personens navn og cpr-
nummer samt dato og begrundelse for optagelsen.
Med den forslåede ændring af § 110, stk. 6, i servicelo-
ven vil boformer efter servicelovens § 110, stk. 1, som noget
nyt også skulle orientere kommunen om, hvorvidt der er tale
om en mand udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende
krise i relation til familie- eller samlivsforhold. Formålet
hermed er at sikre, at kommunen modtager oplysninger om
optagelse i boformen med henblik på at iværksætte de ind-
satser, som kommunalbestyrelsen skal tilbyde borgeren, her-
under det foreslåede nye tilbud om psykologbehandling.
Med henblik på at sikre, at mænd, der får ophold på bo-
former efter servicelovens § 110, stk. 1, og som har været
udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i rela-
tion til familie- eller samlivsforhold, hurtigt får den hjælp,
de har brug for, vil kommunalbestyrelsen med det foreslåe-
de § 110, stk. 7, 1. pkt., i serviceloven som noget nyt skulle
tilbyde 10 timers psykologbehandling til mænd, der får op-
hold i boformer efter § 110, stk. 1.
Kommunalbestyrelsens tilrettelæggelse af psykologbe-
handlingen vil ske under hensyn til det forventede forløb,
herunder i forhold til hvor manden forventes at opholde sig
under forløbet. Psykologbehandling til manden vil så vidt
muligt skulle koordineres med den øvrige indsats for man-
den på boformen samt andre indsatser efter serviceloven og
anden relevant lovgivning.
Ved 1 times psykologbehandling forstås konsultationer,
der varer 45-60 minutter, og honoraret herfor inkluderer de
opgaver, som er relateret til den konkrete konsultation, her-
under forberedelse, afregning, tidsbestilling, føre optegnelse
m.v.
Den foreslåede ordning vil ikke ændre målgruppen for
optag på boformer efter servicelovens § 110, stk. 1, som le-
deren af boformen efter en konkret og individuel vurdering
træffer afgørelse om.
Med det foreslåede § 110, stk. 7, 2. pkt., vil psykologbe-
handlingen skulle forestås af en autoriseret psykolog. Af
hensyn til at sikre den fornødne faglighed i behandlingen
bør kommunalbestyrelsen i videst muligt omfang anvende
psykologer, der har relevant fagligt kendskab til og behand-
lingsmæssig erfaring med de særlige problematikker, det ve-
drører, herunder f.eks. vold i nære relationer, social kontrol
m.v.
Med det foreslåede § 110, stk. 7, 3. pkt., vil pligten til at
tilbyde psykologbehandling gælde uanset opholdets varig-
hed. Imidlertid vil ophold, hvor manden og eventuelle ledsa-
gende børn f.eks. af sikkerhedsmæssige hensyn overflyttes
til en anden boform efter servicelovens § 110, stk. 1, ikke i
denne forbindelse være at betragte som et nyt ophold med
yderligere tilbud om 10 timers psykologbehandling. Tilsva-
rende vil det gælde for mænd, der har gentagne ophold in-
den for en kort tidsperiode, og som allerede er i gang med et
forløb hos en psykolog efter denne ordning, at der som ud-
gangspunkt ikke vil bevilges yderligere psykologbehand-
ling.
Med det foreslåede § 110, stk. 7, 4. pkt., skal tilbuddet
iværksættes under selve opholdet eller i umiddelbar forlæn-
gelse heraf. Kommunalbestyrelsen vil, snarest muligt efter
de har modtaget orientering efter § 110, stk. 4, om mandens
ophold, fremsætte tilbuddet til manden, med henblik på at
forløbet kan iværksættes. Forløbet kan fortsætte, efter man-
den er etableret i egen bolig.
Hvis manden indledningsvis takker nej til tilbuddet om
psykologbehandling, vil han under opholdet på boformer ef-
ter servicelovens § 110, stk. 1, eller i umiddelbar forlængel-
se heraf kunne genoptage tilbuddet ved at rette henvendelse
til kommunen herom. En mand vil således kunne genoptage
tilbuddet efter flytning til egen bolig, så længe det sker i til-
knytning til overgangen hertil. Kommunen er ikke forpligtet
til at genfremsætte tilbuddet.
Til nr. 3.
Da der med ændringsforslagene bl.a. foreslås indsat et
nyt stk. 7 i § 110 i serviceloven om, at kommunen også til
mænd skal give det tilbud om psykologbehandling, som
med lovforslaget foreslås indført til kvinder, og da der med
ændringsforslagene også foreslås indsat en tilhørende over-
gangsbestemmelse til det nye § 110, stk. 7, i serviceloven,
vil det som en konsekvens heraf være nødvendigt at præci-
sere i lovforslagets § 2, stk. 2, at den foreslåede overgangs-
bestemmelse alene vedrører lovforslagets § 1, nr. 1.
Til nr. 4.
Det foreslås med lovforslagets § 2, stk. 1, at loven skal
træde i kraft den 1. juli 2020. Det vil betyde, at kommunal-
bestyrelsen fra dette tidspunkt vil skulle tilbyde 10 timers
psykologbehandling til mænd, der efter lovens ikrafttræden
får ophold på boformer efter servicelovens § 110, stk. 1, når
dette skyldes, at manden har været udsat for vold, trusler om
vold eller tilsvarende krise i relation til familie- eller sam-
livsforhold. Dette vil også medføre, at boformer efter ser-
vicelovens § 110, der efter lovens ikrafttræden skal give en
orientering om optagelse efter servicelovens § 110, stk. 6,
vil skulle oplyse, om opholdet skyldes, at manden har været
udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i rela-
tion til familie- eller samlivsforhold. Dette vil også gælde
for situationer, hvor opholdet, jf. fristen på 3 hverdage i ser-
vicelovens § 110, stk. 6, er indledt før lovens ikrafttræden.
Med ændringsforslaget vil kommunalbestyrelsen også
skulle tilbyde 10 timers psykologbehandling til mænd, der
før lovens ikrafttræden har fået ophold på boformer efter
L 173 - 2019-20 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 18. juni 2020
2213486_0004.png
4
servicelovens § 110, stk. 1, og fortsat har ophold der efter
lovens ikrafttræden, hvis kommunalbestyrelsen på tidspunk-
tet for mandens optagelse på boformen var orienteret om, at
der var tale om en mand udsat for vold, trusler om vold eller
tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsforhold.
Boformer efter servicelovens § 110, stk. 1, har ikke forud
for lovens ikrafttræden været forpligtet til at orientere kom-
munalbestyrelsen om, hvorvidt der er tale om en mand udsat
for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til
familie- eller samlivsforhold. Kommunalbestyrelsen vil der-
for ikke nødvendigvis have information om, hvorvidt man-
den er berettiget til psykologhjælp efter servicelovens § 110,
stk. 7.
Med ændringsforslaget foreslås der i lovforslagets § 2, at
kommunalbestyrelsen forpligtes til at give en orientering ef-
ter stk. 4 til kommunalbestyrelsen, såfremt en mand inden
lovens ikrafttræden har fået ophold på en boform efter §
110, stk. 1, i lov om social service grundet vold, trusler om
vold eller tilsvarende krise i relation til familie- eller sam-
livsforhold og han fortsat har ophold på boformen efter lo-
vens ikrafttræden. Formålet hermed er at sikre, at kommu-
nen modtager oplysninger om optagelse i boformen med
henblik på at iværksætte de indsatser, som kommunalbesty-
relsen skal tilbyde borgeren, herunder det foreslåede nye til-
bud om psykologbehandling.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 16. april 2020 og var til 1.
behandling den 7. maj 2020. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Social- og Indenrigsudval-
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
20. januar 2020 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del –
bilag 133. Den 16. april 2020 sendte social- og indenrigsmi-
nisteren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Samråd
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til social- og indenrigs-
ministeren til mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i
et åbent samråd med udvalget den 16. juni 2020.
Social- og Indenrigsministeren har efterfølgende sendt
udvalget det talepapir, der dannede grundlag for ministerens
besvarelse af spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 22 spørgsmål
til social- og indenrigsministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Stoklund (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Kathrine Olldag (RV)
Trine Torp (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Pernille Skipper (EL)
Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT) Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Karen Ellemann (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Karina Adsbøl (DF)
nfmd.
Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB)
Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
48
42
16
16
15
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
4