Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20, Udlændinge- og Integrationsudvalget 2019-20
L 189 Bilag 2, L 189 A Bilag 2, L 189 B Bilag 2
Offentligt
2190282_0001.png
Ministeren
Opfølgning på den tekniske gennemgang af lovforslag om ændring af udlændin-
geloven, integrationsloven og forskellige andre love den 6. marts 2020 vedrø-
rende repatriering
I forbindelse med den tekniske gennemgang af lovforslag om ændring af udlæn-
dingeloven, integrationsloven og forskellige andre love i Udlændinge- og Integra-
tionsministeriet den 6. marts 2020 blev følgende to spørgsmål vedr. repatriering
stillet:
1.
Findes der data for, hvor mange udlændinge der i dag fortryder deres repatrie-
ring, herunder i form af afgørelser efter udlændingelovens § 17 a fra kommunerne
eller Udlændingestyrelsen?
2.
Føres der i dag tilsyn med, om kommunerne inddriver repatrieringsstøtte, der er
udbetalt til udlændinge, der fortryder repatrieringen, eller kan der etableres en
model for et sådant tilsyn?
Repatrieringslovens personkreds omfatter flygtninge, familiesammenførte til
flygtninge og andre familiesammenførte udlændinge. Loven omfatter endvidere
udlændinge, som er meddelt opholdstilladelse i Danmark efter regler, som gjaldt
før udlændingeloven af 1983, eller som er født her i landet som efterkommere af
disse. Siden 1. marts 2019 har også danske statsborgere med dobbelt statsborger-
skab, der i forbindelse med repatriering løses fra deres danske statsborgerskab,
mulighed for at ansøge om støtte efter loven.
Repatrieringslovens tilbud om støtte til repatriering er baseret på frivillighed. En
ansøgning om hjælp til repatriering indgives til kommunen. Dette vil typisk ske,
efter at den pågældende person har modtaget individuel rådgivning om repatrie-
ring hos Dansk Flygtningehjælp, som varetager rådgivningsopgaven om repatrie-
ring på vegne af Udlændinge- og Integrationsministeriet. Kommunen
træffer på
baggrund af ansøgning afgørelse om hjælp til repatriering.
Det følger af udlændingeloven, at der for visse udlændinge, som vælger at repa-
triere, er en fortrydelsesret. I tilfælde, hvor en udlænding benytter sig af fortry-
delsesretten og vender tilbage til Danmark, skal kommunalbestyrelsen træffe
beslutning om tilbagebetaling af den hjælp til repatriering, som den pågældende
2. april 2020
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Udsendelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Hinna Anwar
Tel.
61 98 33 99
Mail
[email protected]
Sags nr.
Akt-id
2020 - 5253
1217148
Side
1/2
L 189 - 2019-20 - Bilag 2: Opfølgning på den tekniske gennemgang af lovforslag om ændring af udlændingeloven, integrationsloven og forskellige andre love den 6. marts 2020 vedrørende repatriering, fra udlændinge- og integrationsministeren
har modtaget. Det samme er tilfældet, hvis udlændingen inden for en periode på
to år på ny er indrejst i Danmark på et nyt opholdsgrundlag.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har ikke adgang statistiske oplysninger om
udlændinge, der har fortrudt repatriering.
Jeg kan dog oplyse, at med forslaget til lovændring om, at afgørelse om hjælp til
repatriering fremover skal fremgå af Udlændinge Informations Portalen (UIP),
som jeg præsenterede i ministeriet den 6. marts 2020, vil kommunerne fremover
ved opslag direkte i UIP kunne se, om en udlænding, der vender tilbage til Dan-
mark efter et ophold i udlandet, har modtaget repatrieringsstøtte, og om der så-
ledes skal træffes afgørelse om tilbagebetaling af modtaget hjælp til repatriering.
Hermed kan kommunernes administration af repatrieringslovens bestemmelse
om tilbagebetaling af hjælp til repatriering effektiviseres og styrkes.
Det kan desuden oplyses, at staten refunderer kommunernes udgifter til repatrie-
ring, og den kommunale revision har i henhold til gældende regler pligt til at påse,
at området administreres efter gældende lovgivning, og hvorvidt der er taget
skyldige økonomiske hensyn.
Regeringen har kontinuerlig fokus på repatrieringsområdet med henblik på at
understøtte, at repatriering udgør en fleksibel og attraktiv mulighed for de ud-
lændinge, der ønsker at vende tilbage til deres hjemland, og regeringen overvejer
løbende, om der er behov for nye tiltag på repatrieringsområdet.
Jeg kan endvidere henvise til min nylige besvarelse af spørgsmål nr. 210 fra Ud-
lændinge- og Integrationsudvalget af 25. marts 2020.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
Side
2/2