Finansudvalget 2019-20
L 206 Bilag 23
Offentligt
2252701_0001.png
Folketingets Finansudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Finansudvalget har ifm. teknisk gennemgang af § 17. Beskæftigelsesmini-
steriet på FFL21 den 3. september 2020 stillet følgende spørgsmål, som her-
med besvares.
Spørgsmål nr. 5:
Der er spurgt til, om det er korrekt, at der er udløb af bevilling på § 17.21.06.30
Tryghed for veteraner efter 2021.
Svar:
§ 17.21.06.30. Tryghed for veteraner er et midlertidigt initiativ, der i udgangspunk-
tet udløber i 2021.
Bevillingen blev afsat med satspuljeaftalen for 2018. Der blev afsat midler i fire år
fra 2018 til og med 2021, som er den bevilling, der også fremgår på forslaget til
finanslov for 2021.
De satspuljefinansierede initiativer, som finansieres af § 17.21.06.30. Tryghed for
veteraner er:
1. Nedbringelse af sagsbehandlingstid, der har som målsætning at bringe den gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid ned på 12 måneder i sager vedrørende psykiske
sygdomme hos veteraner senest ultimo 2019.
2. Indhentelse af ekstra speciallægeerklæringer (second opinion), der giver vete-
raner ret til en ekstra speciallægeerklæring i perioden 1. januar 2018 til og den
30. juni 2021, når de står til at få afvist deres arbejdsskadesag efter særloven.
Bevillingen på samlet set 22,7 mio. er udmøntet til Arbejdsmarkedets Erhvervssik-
ring (AES), der behandler veteranernes arbejdsskadesager og dermed har ansvaret
for at implementere initiativerne. Fordelingen af bevillingen i perioden fremgår af
tabel 1.
29. september 2020
J.nr.
2020 - 222
L 206 - 2019-20 - Bilag 23: Svar på spørgsmål stillet til beskæftigelsesministeren under den tekniske gennemgang
2252701_0002.png
Tabel 1
§ 17.21.06.30 Tryghed for veteraner (mio. kr.)
2018
250 genoptagelser
Nye og verserende
sager
I alt
3,5
7,9
11,4
2019
4,7
2,2
6,9
2020
-
2,2
2,2
2021
-
2,2
2,2
2022
-
-
-
2023
-
-
-
Anm: Da der er tale om en særlig og tidsafgrænset indsats er oplysninger for 2018-2019 ligeledes medtaget.
Kilde: Forslag til finanslov for finansåret 2020
De afsatte midler går konkret til:
Ekstra medarbejderressourcer, herunder sagsbehandlere og øvrige medarbejdere
Ekstra udgifter til lægekonsulenter til vurdering af de ekstra speciallægeerklæ-
ringer
Udgifter til ekstra speciallægeerklæringer (ca. 15.000 kr. pr stk.)
Det bemærkes, at der i forbindelse med fastlæggelsen af den økonomiske ramme
blev lagt til grund, at AES ville modtage et betydeligt antal genoptagelser af tidli-
gere afviste sager som følge af initiativet om retten til en ekstra speciallægeerklæ-
ring.
Status for initiativerne
Siden initiativets start har AES pr. kvartal afrapporteret status til Beskæftigelsesmi-
nisteriet. Disse afrapporteringer er løbende sendt til Folketinget
Beskæftigelses-
udvalget og Forsvarsudvalget.
I forhold til initiativet om at
nedbringe sagsbehandlingstiden
har AES opnået mål-
sætningen om 12 måneders sagsbehandlingstid i 2019. I forbindelse med afrappor-
tering for 2. kvartal 2020 har AES oplyst, at den gennemsnitlige sagsbehandlings-
tid i første halvår 2020 er 10,9 måneder.
Det bemærkes, at Vestre Landsret i juni 2020 har afsagt dom i en veteransag vedrø-
rende PTSD. Dommen kan påvirke praksis for anerkendelse af PTSD som en ar-
bejdsskade, og AES har i den sammenhæng oplyst, at dommen kan medføre for-
længet sagsbehandlingstid i veteransagerne. AES oplyser samtidig, at veteransa-
gerne og målsætningen om 12 måneders sagsbehandlingstid fortsat er meget højt
prioriteret.
I forhold til initiativet med
ekstra speciallægeerklæring
er der i perioden fra 1. ja-
nuar 2018 til og med 30. juni 2020 anmodet om 199 ekstra speciallægeerklæringer.
I samme periode er der truffet afgørelse i 145 af disse second opinion sager, hvoraf
henholdsvis 131 sager er afvist og 14 sager er anerkendt.
Forbrug af midler
AES administrerer initiativet på omkostningsdækket basis. AES har til og med 2.
kvartal 2020 brugt ca. 5,9 mio. kr. på udmøntningen af initiativerne, hvilket er ca.
13,5 mio. kr. mindre end den afsatte ramme for samme periode. Mindreforbruget
2
L 206 - 2019-20 - Bilag 23: Svar på spørgsmål stillet til beskæftigelsesministeren under den tekniske gennemgang
skyldes mindre aktivitet end forudsat, herunder at AES har modtaget færre genop-
tagelsessager med second opinion end forventet. Uforbrugte midler bortfalder som
udgangspunkt efter bevillingens udløb ultimo 2021.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
3