Indfødsretsudvalget 2019-20
L 38 Bilag 3
Offentligt
2092598_0001.png
Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 6
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 16. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 6
(alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Rasmus Nordqvist (ALT)
til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 6:
Mener ministeren, at regeringens udkast til lovforslag om ændring af reglerne for
frakendelse af fremmedkrigeres statsborgerskab, jf. IFU alm. del - bilag 7, er i
overensstemmelse med Danmarks underskrivelse af FN’s statsløsekonvention,
som har til formål at begrænse statsløshed? Endvidere bedes ministeren oplyst,
om det er korrekt, at der med regeringens udkast til lovforslag lægges op til, at
personer, der kun har et dansk statsborgerskab, under visse omstændigheder skal
kunne fratages deres eneste statsborgerskab, selvom de hermed vil opnå status
som statsløse.
Svar:
1.
Det er min vurdering, at lovforslaget
er i overensstemmelse med statsløse-
konventionen. Der henvises til de almindelige bemærkninger til lovforslaget,
punkt 3.1.2, om statsløsekonventionen.
2.
Det følger af statsløsekonventionens artikel 8, stk. 1 og 2, bl.a., at en kontrahe-
rende stat ikke må fratage nogen person statsborgerretten, hvis en sådan frata-
gelse vil gøre den pågældende statsløs. Som undtagelse hertil hører dog tilfælde,
hvor statsborgerretten eksempelvis er opnået ved urigtige anbringender eller svig.
Det er således en forudsætning for fratagelse efter den foreslåede bestemmelse,
at pågældende ikke bliver statsløs.
Det fremgår af pkt. 24-26 i
FN’s Flygt i gehøjko
issariats (UNHCR)
Guidelines
on Statelessness no. 4 vedrørende tildeling af statsborgerskab til statsløse, at en
stat ikke er forpligtet til at tildele statsborgerskab til en statsløs, hvis den pågæl-
dende kan opnå statsborgerskab i et andet land ved blot at lade sig registrere i det
pågældende land.
21. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 15298
1056445
Side
1/2
L 38 - 2019-20 - Bilag 3: Hermed fremsendes svar på de spørgsmål, der er stillet på alm. del til og med den 21. oktober 2019, og som relaterer sig til L 38 – forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), og hvor der i skrivende stund er modtaget svar.
Det fremgår på den baggrund af de almindelige bemærkninger til lovforslaget,
pkt. 2.2, at det ved vurderingen af, om en person ved frakendelsen bliver statsløs
kan indgå, om den pågældende kan erhverve et statsborgerskab i et andet land
ved blot at lade sig registrere ved dette lands myndigheder. Denne udvidende
fortolk i g af statsløseko ve tio e bygger på tilke degivelser e i UNHCR’s
guidelines til statsløsekonventionen vedrørende tildeling af statsborgerskab.
Der vurderes
således på baggru d af UNHCR’s guideli es til statsløseko ve tio e
vedrørende tildeling af statsborgerskab til statsløse at være rum for at fortolke
statsløsekonventionen på den måde, at hvis en person har ret til et andet stats-
borgerskab ved den blotte registrering hos det andet lands myndigheder, uden at
der er overladt et skøn til myndighederne, vil personen ikke kunne påberåbe sig
konventionernes beskyttelse mod at blive frakendt statsborgerskab til statsløs-
hed.
Det bemærkes i øvrigt, at det er vurderingen, at det ikke vil være i strid med Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8, hvis en person fratages sit
statsborgerskab i det tilfælde, hvor den pågældende har statsborgerskab i et an-
det land eller er berettiget hertil ved den blotte registrering hos det andet lands
myndigheder, jf. de almindelige bemærkninger til forslaget, pkt. 3.1.3.2.
Disse forhold er beskrevet i lovforslaget, fordi det ikke kan udelukkes, at der en
dag kan opstå en situation, hvor det på denne baggrund vil være muligt at fratage
en person vedkommendes danske statsborgerskab, fordi personen efter et andet
lands lovgivning har mulighed for at få statsborgerskab i dette land ved den blotte
registrering. Så det er taget med for at have alle redskaber beskrevet.
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
2/2
L 38 - 2019-20 - Bilag 3: Hermed fremsendes svar på de spørgsmål, der er stillet på alm. del til og med den 21. oktober 2019, og som relaterer sig til L 38 – forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), og hvor der i skrivende stund er modtaget svar.
2092598_0003.png
Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 7
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
21. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 15307
1056537
Indfødsretsudvalget har den 16. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 7
(alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Rasmus Nordqvist (ALT)
til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 7:
På et samråd i Udlændinge- og Integrationsudvalget afholdt den 27. marts 2019,
jf. UUI alm. del - samrådsspørgsmål W (folketingsåret 2018-189, 1. samling), med
bl.a. den daværende integrations- og udlændingeminister, blev Folketinget orien-
teret om, at en person ved dom kan frakendes sit statsborgerskab, hvis vedkom-
mende f.eks. har tilsluttet sig og kæmpet for en terrorbevægelse, men at det føl-
ger af Da arks i ter atio ale forpligtelser, ” … at frake delse ikke ka ske, hvis
personen derved så bliver statsløs.”. Vil ministeren redegøre for, hvad der er sket
fra 27. marts 2019 til i dag, siden det nu - med regeringens udkast til lovforslag, jf.
IFU alm. del - bilag 7 - er regeringens vurdering, at det ikke længere vil være i strid
med Danmarks internationale forpligtelser, hvis en person fratages sit statsbor-
gerskab og derved opnår status som statsløs? Er det endvidere ministerens vurde-
ring, at Folketinget blev fejlinformeret på samrådet den 27. marts 2019, jf. UUI
alm. del - samrådsspørgsmål W (folketingsåret 2018-189, 1. samling)?
Svar:
Det er ikke min opfattelse, at Folketinget er blevet fejlinformeret på samrådet den
27. marts 2019, jf. UUI alm. del - samrådsspørgsmål W (folketingsåret 2018-189,
1. samling).
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 6 (alm. del).
Som det bl.a. fremgår heraf,
er det en forudsætning for fratagelse efter den
foreslåede bestemmelse, at pågældende ikke bliver statsløs.
Det fremgår
endvidere, at det er vurderingen,
at hvis en person har ret til et andet stats-
borgerskab ved den blotte registrering hos det andet lands myndigheder,
uden at der er overladt et skøn til myndighederne, vil personen ikke kunne
Side
1/2
L 38 - 2019-20 - Bilag 3: Hermed fremsendes svar på de spørgsmål, der er stillet på alm. del til og med den 21. oktober 2019, og som relaterer sig til L 38 – forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), og hvor der i skrivende stund er modtaget svar.
påberåbe sig konventionernes beskyttelse mod at blive frakendt statsbor-
gerskab til statsløshed.
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
2/2
L 38 - 2019-20 - Bilag 3: Hermed fremsendes svar på de spørgsmål, der er stillet på alm. del til og med den 21. oktober 2019, og som relaterer sig til L 38 – forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), og hvor der i skrivende stund er modtaget svar.
2092598_0005.png
Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 8
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 16. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 8
(alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Sikandar Siddique (ALT)
til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 8:
Med udkast til lovforslag om ændring af reglerne for frakendelse af fremmedkri-
geres statsborgerskab, jf. IFU alm. del - bilag 7, lægges der op til at ændre regler-
ne, således at det ikke er de danske domstole, men den siddende minister og ad-
ministration der skal vurdere, om påståede fremmedkrigere med dobbeltstats-
borgerskab skal frakendes deres danske statsborgerskab. Er ministerens enig i, at
hvis udkastet til lovforslaget bliver vedtaget vil regeringen underminerer magtens
tredeling, idet den lovgivende magt og den dømmende magt blandes sammen?
Svar:
Der lægges med forslaget ikke op til en sammenblanding af den lovgivende og
dømmende magt.
Afgørelsen om administrativ fratagelse af statsborgerskab vil blive truffet af ud-
lændinge- og integrationsministeren, dvs. der vil være tale om en administrativ
afgørelse (udøvende magt). En sådan afgørelse vil være en afgørelse i forvalt-
ningslovens forstand.
Afgørelsens adressat vil således som udgangspunkt være omfattet af de retssik-
kerhedsgarantier, som følger af forvaltningsloven og forvaltningsretten, herunder
bl.a. partshøring, ret til at afgive udtalelse og begrundelse.
Der vil også i overensstemmelse med grundlovens § 63 være mulighed for efter-
følgende domstolsprøvelse af en administrativ afgørelse om fratagelse af stats-
borgerskab.
21. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 15308
1056538
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
1/1
L 38 - 2019-20 - Bilag 3: Hermed fremsendes svar på de spørgsmål, der er stillet på alm. del til og med den 21. oktober 2019, og som relaterer sig til L 38 – forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), og hvor der i skrivende stund er modtaget svar.
2092598_0006.png
Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 9
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 16. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 9
(Alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Sikandar Siddique (ALT)
til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 9:
Af regeringens udkast til lovforslag om ændring af reglerne for frakendelse af
fremmedkrigeres statsborgerskab, jf. IFU alm. del - bilag 7, fremgår det, hvilke
forbrydelser der skal gøre det muligt at foretage en administrativ frakendelse af
statsborgerskab. Bl.a. henvises der til landsforræderi, hvilket hører ind under kapi-
tel 12 og 13 i straffeloven. Konsekvensen af bemærkningerne må følgelig være, at
det i de pågældende situationer bliver op til administrationen at foretage den
strafferetlige vurdering i stedet for domstolen, hvilket bl.a. er blevet kritiseret af
professor emerita Eva Smith, Københavns Universitet, i artiklen
”Eksperter
kom-
mer med hård kritik af nyt lovforslag: »På kanten af menneskerettighederne«”
bragt i Berlingske den 15. oktober 2019. Vil ministeren redegøre for, hvordan den
foreslåede praksis harmonerer med princippet om, at alle borgere har krav på en
fair rettergang, og at alle principielt er uskyldige ind til det modsatte er bevist?
Svar:
Det er vurderingen, at sager om administrativ fratagelse af statsborgerskab på
baggrund af en udvist handlemåde, der er til alvorlig fare for Danmarks vitale inte-
resser, ikke udgør straffesager i Den Europæiske Menneskerettighedskonventions
forstand.
Afgørelsen om administrativ fratagelse vil være en afgørelse i forvaltningslovens
forstand.
Pågældende vil således som udgangspunkt være omfattet af de retssikkerhedsga-
rantier, som følger af forvaltningsloven og forvaltningsretten, herunder bl.a.
partshøring, ret til at afgive udtalelse og begrundelse.
Det bemærkes endvidere, at det ikke er en forudsætning for udnyttelse af den
foreslåede hjemmel til administrativ fratagelse af statsborgerskab, at den pågæl-
dende er dømt for eller i øvrigt har begået noget strafbart. Det skal alene vurde-
21. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 15309
1056539
Side
1/2
L 38 - 2019-20 - Bilag 3: Hermed fremsendes svar på de spørgsmål, der er stillet på alm. del til og med den 21. oktober 2019, og som relaterer sig til L 38 – forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), og hvor der i skrivende stund er modtaget svar.
res, om den pågældende har udvist en handlemåde, der er til alvorlig skade for
Danmarks vitale interesser.
Det vil være arten og karakteren af handlemåden, der afgør, om der kan ske fra-
tagelse. Dét, at der er tale om alvorlig kriminalitet, vil ikke i sig selv kunne begrun-
de, at der er tale om en handlemåde, som er til alvorlig skade for landets vitale
interesser. Handlemåden skal være egnet til at påvirke staten negativt for at kun-
ne føre til fratagelse. Ved vurderingen af, om der er tale om handlemåde, som er
til alvorlig skade for landets vitale interesser, vil det kunne indgå, om handlemå-
den er kriminaliseret i straffelovens kapitel 12 og 13. Således vil eksempelvis til-
slutning til en væbnet styrke for en part, som kæmper mod den danske stat, ter-
rorisme, herunder træning, instruktion eller på anden måde oplæring af en person
til at begå eller fremme terrorhandlinger og handlinger, der sigter til ved uden-
landsk bistand, ved magtanvendelse eller trussel derom at forandre statsforfat-
ningen eller sætte den ud af kraft, kunne danne grundlag for administrativ frata-
gelse. Det bemærkes i den forbindelse, at det ikke vil være en betingelse, at ved-
kommende er blevet dømt for overtrædelse af en eller flere bestemmelser i straf-
felovens kapitel 12 og 13.
Det vil ikke ved vurderingen af handlemåden og afgørelsen om administrativ fra-
tagelse skulle vurderes, om den pågældende har gjort sig skyldig i overtrædelse af
en eller flere bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13, herunder om der fore-
ligger det til domfældelse fornødne forsæt. Det vil således alene være gerningsbe-
skrivelserne i kapitel 12 og 13, der kan inddrages i vurderingen af, om en handle-
måde er til alvorlig skade for landets vitale interesser.
Der vil i overensstemmelse med grundlovens § 63 være mulighed for efter-
følgende domstolsprøvelse af en administrativ afgørelse om fratagelse.
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
2/2
L 38 - 2019-20 - Bilag 3: Hermed fremsendes svar på de spørgsmål, der er stillet på alm. del til og med den 21. oktober 2019, og som relaterer sig til L 38 – forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), og hvor der i skrivende stund er modtaget svar.
2092598_0008.png
Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 10
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 16. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 10
(alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Sikandar Siddique (ALT)
til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 10:
Det fremgår af regeringens udkast til lovforslag om ændring af reglerne for fra-
kendelse af fremmedkrigeres statsborgerskab, jf. IFU alm. del - bilag 7, at i de til-
fælde, hvor der skal tages stilling til, om en person kan og skal frakendes sit dan-
ske statsborgerskab, vil regeringen lade det være op til administrationen og den
siddende minister at træffe beslutningen. Vil ministeren redegøre for, hvorfor det
er regeringens vurdering, at den siddende minister og administrationen i disse
tilfælde er bedre egnet til at foretage denne vurdering end domstolene, som
normalt varetager denne opgave i en retsstat?
Svar:
Der vil med den foreslåede administrative fratagelse ikke være krav om, at den
pågældende er dømt for et strafbart forhold forinden fratagelsen, eller at pågæl-
dende befinder sig her i landet i forbindelse med behandlingen af sagen om admi-
nistrativ fratagelse. Pågældende vil således kunne opholde sig i udlandet under
behandlingen af sagen.
Fratagelse af det danske statsborgerskab forventes derfor at ville kunne ske væ-
sentligt hurtigere end i dag, hvor pågældende skal være indrejst i Danmark igen
og dømmes for overtrædelse af en eller flere af bestemmelserne i straffelovens
kapitel 12 eller 13, førend der tillige ved dom kan ske frakendelse af pågældendes
statsborgerskab.
Den foreslåede ordning vil således være et relevant, fleksibelt og effektivt redskab
i forhold til at sikre landets og borgernes sikkerhed.
Det forudsættes imidlertid, at i tilfælde, hvor det både er muligt at indlede en sag
om frakendelse af dansk indfødsret i henhold til indfødsretslovens § 8 B, stk. 1,
hvorefter frakendelse sker ved dom, og i henhold til den foreslåede § 8 B, stk. 3,
21. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 15310
1056543
Side
1/2
L 38 - 2019-20 - Bilag 3: Hermed fremsendes svar på de spørgsmål, der er stillet på alm. del til og med den 21. oktober 2019, og som relaterer sig til L 38 – forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), og hvor der i skrivende stund er modtaget svar.
om administrativ frakendelse, vil frakendelsessagen blive indledt i henhold til § 8
B, stk. 1.
Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 9 (alm. del), hvor
det bl.a. fremgår, at pågældende som udgangspunkt vil være omfattet af
de retssikkerhedsgarantier, som følger af forvaltningsloven og forvaltnings-
retten, herunder bl.a. partshøring, ret til at afgive udtalelse og begrundel-
se, og at der også i overensstemmelse med grundlovens § 63 vil være mu-
lighed for efterfølgende domstolsprøvelse af en administrativ afgørelse om
fratagelse.
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
2/2
L 38 - 2019-20 - Bilag 3: Hermed fremsendes svar på de spørgsmål, der er stillet på alm. del til og med den 21. oktober 2019, og som relaterer sig til L 38 – forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), og hvor der i skrivende stund er modtaget svar.
2092598_0010.png
Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 11
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 16. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 11
(Alm. del) efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Sikandar Siddique (ALT)
til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 11:
Regeringen ønsker med udkast til lovforslag om ændring af reglerne for frakendel-
se af fremmedkrigeres statsborgerskab, jf. IFU alm. del - bilag 7, at gøre det muligt
at frakende en person med dobbeltstatsborgerskab sit danske statsborgerskab,
hvis personen har begået bestemte former for kriminalitet. Hvis den anklagede
person kendes skyldig, vil regeringen kunne udsende den dømte til det andet
land, hvor personen også har statsborgerskab. Vil ministeren redegøre for, hvor-
dan regeringen vil agere i den omvendte situation, hvor en person med dobbelt-
statsborgerskab, hvoraf det ene er dansk, i et andet land end Danmark frakendes
sit andet statsborgerskab, og dermed udvises til Danmark?
Svar:
Hvis en dansk statsborger udvises fra et andet land, vil vedkommende ikke kunne
nægtes indrejse i Danmark.
Dette gælder uanset, hvilke andre statsborgerskaber vedkommende måtte have
haft eller har.
Det bemærkes i øvrigt, at der med lovforslaget foreslås indført en adgang til i visse
tilfælde administrativt at tage statsborgerskabet fra personer, der har udvist en
handlemåde, som er til alvorlig skade for Danmarks vitale interesser. Der vil ikke
ved en administrativ afgørelse herom blive taget stilling til et eventuelt strafan-
svar for den pågældende. Der henvises til de specielle bemærkninger til forslagets
§ 1, nr. 1.
21. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 15311
1056544
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
1/1
L 38 - 2019-20 - Bilag 3: Hermed fremsendes svar på de spørgsmål, der er stillet på alm. del til og med den 21. oktober 2019, og som relaterer sig til L 38 – forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), og hvor der i skrivende stund er modtaget svar.
2092598_0011.png
Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 15
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 18. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 15
Aalm. del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 15:
Vil ministeren oplyse, om en overtrædelse af et indrejse- og opholdsforbud, jf.
straffelovens paragraf 114 j, stk. 3, der sker efter en eventuel ikrafttrædelse af
regeringens udkast til lovforslag om ændring af reglerne for frakendelse af frem-
medkrigeres statsborgerskab, jf. IFU alm. del - bilag 7, isoleret set er omfattet af
definitionen
”til
alvorlig skade for landets vitale interesser”, og hjemler en sådan
overtrædelse isoleret set adgang til frakendelse af dansk statsborgerskab efter
lovforslaget?
Svar:
Der lægges med lovforslaget op til, at der gives mulighed for fratagelse af dansk
statsborgerskab i tilfælde, hvor en person har udvist en handlemåde, som er til
alvorlig skade for landets vitale interesser.
Der lægges op til, at der for eksempel vil kunne ske fratagelse i de tilfælde, hvor
en dansk statsborger uden tilladelse indrejser eller opholder sig i et område, hvor
der er indrejse- og opholdsforbud, og hvor det vurderes, at den pågældende i den
forbindelse har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for landets vitale
interesser.
Det forudsættes, at der i hver enkelt sag foretages en konkret og individuel vurde-
ring af, om der er udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for landets vitale
interesser.
21. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 15411
1058276
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
1/1
L 38 - 2019-20 - Bilag 3: Hermed fremsendes svar på de spørgsmål, der er stillet på alm. del til og med den 21. oktober 2019, og som relaterer sig til L 38 – forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), og hvor der i skrivende stund er modtaget svar.
2092598_0012.png
Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 16
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 18. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 16
(alm. del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 16:
Kan ministeren udelukke, at personer, der har deltaget i kamphandlinger på f.eks.
de kurdiske militsers side, og som på intet tidspunkt har tilsluttet sig terrororgani-
sationer eller lignende, kan blive ramt af en administrativ frakendelse af dansk
statsborgerskab, hvis regeringens udkast til lovforslag om ændring af reglerne for
frakendelse af fremmedkrigeres statsborgerskab, jf. IFU alm. del - bilag 7, vedta-
ges?
Svar:
Bestemte grupper af personer kan ikke på forhånd udelukkes, da anvendelsen af
bestemmelsen afhænger af, om en person konkret har udvist en handlemåde,
som er til alvorlig skade for landets vitale interesser.
Med muligheden for fratagelse i tilfælde, hvor en person har udvist en handlemå-
de, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser, vil der f.eks. kunne ske
fratagelse i de tilfælde, hvor en dansk statsborger uden tilladelse indrejser eller
opholder sig i et område, hvor der er indrejse- og opholdsforbud, og hvor det vur-
deres, at den pågældende i den forbindelse har udvist en handlemåde, som er til
alvorlig skade for landets vitale interesser.
Det afgørende er således, om pågældende har udvist en handlemåde, som er til
alvorlig
skade for la dets vitale i teresser. For uleri ge ”ha dle åde, so er til
alvorlig skade for la dets vitale i teresser” sta
er fra Europarådets ko ve tio
af 6. november 1997 om statsborgerret, hvorved der udtømmende er fastsat, i
hvilke tilfælde en kontraherende stats nationale lovgivning må indeholde be-
stemmelser om fortabelse af statsborgerskab
ex lege
eller på foranledning af en
kontraherende stat. Den foreslåede bestemmelse skal således praktiseres i over-
ensstemmelse hermed.
21. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 15412
1058279
Side
1/2
L 38 - 2019-20 - Bilag 3: Hermed fremsendes svar på de spørgsmål, der er stillet på alm. del til og med den 21. oktober 2019, og som relaterer sig til L 38 – forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), og hvor der i skrivende stund er modtaget svar.
Det fremgår af den forklarende rapport til konventionen alene, at bestemmelsen
omfatter landsforræderi og andre handlinger rettet mod statens vitale interesser
(f.eks. arbejde for en udenlandsk efterretningstjeneste), mens eksempelvis almin-
delig kriminalitet ikke er omfattet, hvor alvorlig denne end måtte være.
Det vil således være arten og karakteren af handlemåden, der afgør, om der kan
ske fratagelse. Dét, at der er tale om alvorlig kriminalitet, vil ikke i sig selv kunne
begrunde, at der er tale om en handlemåde, som er til alvorlig skade for landets
vitale interesser.
Handlemåden skal være egnet til at påvirke staten negativt for at kunne føre til
fratagelse. Ved vurderingen af, om der er tale om handlemåde, som er til alvorlig
skade for landets vitale interesser, vil det kunne indgå, om handlemåden er krimi-
naliseret i straffelovens kapitel 12 og 13. Således vil eksempelvis tilslutning til en
væbnet styrke for en part, som kæmper mod den danske stat, terrorisme, herun-
der træning, instruktion eller på anden måde oplæring af en person til at begå
eller fremme terrorhandlinger og handlinger, der sigter til ved udenlandsk bi-
stand, ved magtanvendelse eller trussel derom at forandre statsforfatningen eller
sætte den ud af kraft, kunne danne grundlag for administrativ fratagelse. Det
bemærkes i den forbindelse, at det ikke vil være en betingelse, at vedkommende
er blevet dømt for overtrædelse af en eller flere bestemmelser i straffelovens
kapitel 12 og 13.
Det vil ikke ved vurderingen af handlemåden og afgørelsen om administrativ fra-
tagelse skulle vurderes, om den pågældende har gjort sig skyldig i overtrædelse af
en eller flere bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13, herunder om der fore-
ligger det til domfældelse fornødne forsæt. Det vil således alene være gerningsbe-
skrivelserne i kapitel 12 og 13, der kan inddrages i vurderingen af, om en handle-
måde er til alvorlig skade for landets vitale interesser.
Det vil heller ikke være udelukket, at handlinger, som ikke er omfattet af nogen
gerningsbeskrivelse i kapitel 12 og 13 i straffeloven, men som er af lignende ka-
rakter, vil kunne føre til administrativ fratagelse, hvis den udviste handlemåde er
til alvorlig skade for landets vitale interesser. Det forudsættes i den forbindelse, at
fratagelsen sker inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser,
herunder statsborgerretskonventionens artikel 7, stk. 1, litra d.
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
2/2
L 38 - 2019-20 - Bilag 3: Hermed fremsendes svar på de spørgsmål, der er stillet på alm. del til og med den 21. oktober 2019, og som relaterer sig til L 38 – forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), og hvor der i skrivende stund er modtaget svar.
2092598_0014.png
Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 17
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 18. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 17
(alm. del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 17:
Vil ministeren oplyse, om det er rigtigt forstået, at personer kan tilhøre målgrup-
pen for regeringens udkast til lovforslag om ændring af reglerne for frakendelse af
fremmedkrigeres statsborgerskab, jf. IFU alm. del - bilag 7, selvom de alene har
begået lovovertrædelser, der ved en dansk domstol ville give dem en fængsels-
straf på et halvt års fængsel eller mindre, og vil ministeren i givet fald redegøre
for, om frakendelse af statsborgerskab i sådanne tilfælde er udtryk for proportio-
nalitet?
Svar:
Det forudsættes, at der i hver enkelt sag foretages en konkret og individuel vurde-
ring af, om der f.eks. i forbindelse med indrejsen eller opholdet i et område uden
tilladelse, hvor der er indrejse- og opholdsforbud, er udvist en handlemåde, som
er til alvorlig skade for landets vitale interesser.
Herudover vil myndigheden også skulle foretage en konkret proportionalitetsaf-
vejning af fratagelsens betydning for den pågældende sammenholdt med hand-
lemådens grovhed. Proportionalitetsvurderingen vil være på linje med den pro-
portionalitetsafvejning, der skal foretages ved domstolene i forbindelse med fra-
kendelse efter den nuværende § 8 B, stk. 1, i indfødsretsloven, som omhandler
frakendelse af dansk indfødsret for personer, der er dømt for overtrædelse af
straffelovens kapitel 12 og 13.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 16 (alm. del).
21. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 15415
1058282
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
1/1
L 38 - 2019-20 - Bilag 3: Hermed fremsendes svar på de spørgsmål, der er stillet på alm. del til og med den 21. oktober 2019, og som relaterer sig til L 38 – forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), og hvor der i skrivende stund er modtaget svar.
2092598_0015.png
Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 19
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 18. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 19
(alm. del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 19:
Vil ministeren redegøre nærmere for situationer, hvor en person med dansk
statsborgerskab ved blot at lade sig registrere ved et andet lands myndigheder har
mulighed for at erhverve statsborgerskab i det pågældende land?
Svar:
Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 6 (alm. del).
21. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 15418
1058298
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
1/1
L 38 - 2019-20 - Bilag 3: Hermed fremsendes svar på de spørgsmål, der er stillet på alm. del til og med den 21. oktober 2019, og som relaterer sig til L 38 – forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), og hvor der i skrivende stund er modtaget svar.
2092598_0016.png
Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 21
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 18. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 21
(alm. del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 21:
Vil ministeren oplyse, hvordan danske myndigheder i hvert enkelt konkret tilfælde
vil kunne afgøre, om det er muligt for en dansk statsborger at erhverve et andet
lands statsborgerskab blot ved at lade sig registrere ved et andet lands myndighe-
der, og hvilken type af dokumentation herfor der vil skulle foreligge, inden der
sker frakendelse?
Svar:
Det er sådan allerede i dag, at når der i en konkret straffesag opstår spørgsmål om
frakendelse af dansk statsborgerskab, indhenter anklagemyndigheden en udtalel-
se fra Udlændinge- og Integrationsministeriet vedr. spørgsmålet om, hvorvidt den
tiltalte har et andet statsborgerskab. I den forbindelse undersøger ministeriet bl.a.
andre landes regler på området med henblik på at konstatere, om den pågælden-
de er født med et andet statsborgerskab, har erhvervet andet statsborgerskab på
anden vis, og om pågældende fortsat har dette andet statsborgerskab.
Af de almindelige bemærkninger til lovforslaget om administrativ frakendelse, pkt.
2.2, fremgår det, at det ved vurderingen af, om en person ved frakendelsen bliver
statsløs kan indgå, om den pågældende kan erhverve et statsborgerskab i et andet
land ved blot at lade sig registrere ved dette lands myndigheder.
Det bemærkes, at det allerede følger af Udlændinge- og Integrationsministeriets
praksis, at en person betragtes som statsborger i et andet land, hvis det af lovgiv-
ningen i det pågældende land følger, at den pågældende er statsborger. Det gæl-
der uanset, at den pågældende aldrig har haft kontakt til det pågældende lands
myndigheder. Det kan eksempelvis være tilfældet, når personer automatisk er-
hverver et statsborgerskab ved fødslen på baggrund af morens eller farens stats-
borgerskab.
21. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 15422
1058338
Side
1/2
L 38 - 2019-20 - Bilag 3: Hermed fremsendes svar på de spørgsmål, der er stillet på alm. del til og med den 21. oktober 2019, og som relaterer sig til L 38 – forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), og hvor der i skrivende stund er modtaget svar.
Udlændinge- og Integrationsministeriet er ikke bekendt med sager, hvor spørgs-
målet om, hvorvidt man kunne frakende en person det danske statsborgerskab,
beroede på, om den pågældende kunne opnå statsborgerskab i et andet land ved
registrering.
Dette er således beskrevet i lovforslaget, fordi det ikke kan udelukkes, at der en
dag kan opstå en situation, hvor det vil være muligt at fratage en person ved-
kommendes danske statsborgerskab, fordi personen efter et andet lands lovgiv-
ning har mulighed for at få statsborgerskab i dette land ved den blotte registre-
ring. Så det er taget med for at have alle redskaber beskrevet.
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
2/2
L 38 - 2019-20 - Bilag 3: Hermed fremsendes svar på de spørgsmål, der er stillet på alm. del til og med den 21. oktober 2019, og som relaterer sig til L 38 – forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), og hvor der i skrivende stund er modtaget svar.
2092598_0018.png
Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 22
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 18. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 22
(alm. del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 22:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange personer de danske myndigheder har
kendskab til, som efter en eventuel vedtagelse af regeringens udkast til lovforslag
om ændring af reglerne for frakendelse af fremmedkrigeres statsborgerskab, jf.
IFU alm. del - bilag 7, vil kunne frakendes statsborgerskabet administrativt? Så-
fremt et der ikke kan leveres et nøjagtigt antal, bedes ministeren skønne over
antallet.
Svar:
Der er nok sager til, at regeringen mener, at den nye lovgivning kan gøre en for-
skel.
Jeg har ikke mulighed for at sætte et præcist tal på eller komme nærmere ind på
konkrete sager.
21. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 15423
1058354
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
1/1
L 38 - 2019-20 - Bilag 3: Hermed fremsendes svar på de spørgsmål, der er stillet på alm. del til og med den 21. oktober 2019, og som relaterer sig til L 38 – forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), og hvor der i skrivende stund er modtaget svar.
2092598_0019.png
Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 23
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 18. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 23
(Alm. del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 23:
Vil ministeren redegøre for, hvilke andre lande personer i målgruppen for regerin-
gens udkast til lovforslag om ændring af reglerne for frakendelse af fremmedkri-
geres statsborgerskab, jf. IFU alm. del - bilag 7, typisk har statsborgerskab i ud
over deres danske statsborgerskab, og for hvilke regler om frakendelse af mis-
tænke fremmedkrigeres statsborgerskab der gælder i disse lande?
Svar:
Der lægges med det kommende lovforslag op til, at reglerne om administrativ
frakendelse skal omfatte alle danske statsborgere, der har udvist en handlemåde,
som er til alvorlig skade for landets vitale interesser, uanset hvordan de pågæl-
dende har erhvervet deres danske statsborgerskab. Regeringens forslag omfatter
således f.eks. både personer, som har erhvervet dansk statsborgerskab ved føds-
len, ved adoption, ved erklæring og ved naturalisation.
Det er ikke muligt på forhånd at sige noget generelt om, hvilket andet statsbor-
gerskab personer, som vil kunne fratages deres statsborgerskab administrativt
efter de foreslåede regler, vil have.
21. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 15424
1058362
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
1/1
L 38 - 2019-20 - Bilag 3: Hermed fremsendes svar på de spørgsmål, der er stillet på alm. del til og med den 21. oktober 2019, og som relaterer sig til L 38 – forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), og hvor der i skrivende stund er modtaget svar.
2092598_0020.png
Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 24
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 18. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 24
(alm. del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 24:
Hvordan vil ministeren sikre sig, at Danmark er det første land af to statsborger-
skabslande, der frakender en mistænkt fremmedkrigers statsborgerskabet og
undgå, at Danmark bliver taberen i et frakendelseskapløb og således må accepte-
re, at den pågældende er statsborger i Danmark og kun i Danmark?
Svar:
Fremmedkrigere, der er rejst til Syrien for at kæmpe i konfliktområder, har vendt
ryggen til Danmark og har kæmpet imod de danske værdier om demokrati og
frihed. Regeringen nærer absolut ingen sympati for dem, og de er uønskede i
Danmark. Regeringen vil derfor gøre alt, hvad der er muligt, for at forhindre dem i
at komme ind i landet igen.
Den tidligere regering og Dansk Folkeparti tog i foråret initiativ til, at der skulle
skabes en adgang til at kunne fratage fremmedkrigere deres statsborgerskab ad-
ministrativt. Det følger regeringen nu op på ved at fremsætte et lovforslag om
herom.
I lyset af den meget alvorlige og usikre situation i Syrien, der løbende udvikler sig,
har regeringen besluttet at fremrykke lovforslaget og anmodet Folketinget om, at
det hastebehandles. Hvis Folketinget er indstillet på det, vil reglerne om admini-
strativ frakendelse således kunne træde i kraft i denne uge, hvorefter mit ministe-
rium vil kunne begynde at behandle sagerne.
21. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 15425
1058390
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
1/1
L 38 - 2019-20 - Bilag 3: Hermed fremsendes svar på de spørgsmål, der er stillet på alm. del til og med den 21. oktober 2019, og som relaterer sig til L 38 – forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), og hvor der i skrivende stund er modtaget svar.
2092598_0021.png
Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 26
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 18. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 26
(Alm. del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 26:
Vil ministeren redegøre for eksempler på handlemåder, der ikke er omfattet af
nogen gerningsbeskrivelse i straffeloven, men som ikke desto mindre kan føre til
administrativ frakendelse af statsborgerskabet, jf. afsnit 2.2.1. i bemærkningerne
til regeringens udkast til lovforslag om ændring af reglerne for frakendelse af
fremmedkrigeres statsborgerskab, jf. IFU alm. del - bilag 7?
Svar:
Det vil være afgørende for, om der kan ske administrativ fratagelse af en persons
statsborgerskab, om pågældende har udvist en handlemåde, som er til alvorlig
skade for landets vitale interesser.
Det vil således være arten og karakteren af handlemåden, der afgør, om der kan
ske fratagelse. Ved vurderingen af, om der er tale om handlemåde, som er til al-
vorlig skade for landets vitale interesser, vil det kunne indgå, om handlemåden er
kriminaliseret i straffelovens kapitel 12 og 13.
Det kan dog ikke afvises, at vi kan komme i en situation, hvor en person har udvist
en handlemåde, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser, og hvor
denne handlemåde ikke er omfattet af gerningsbeskrivelserne i straffelovens kapi-
tel 12 og 13.
Derfor er det beskrevet lovforslaget, at det ikke kan udelukkes, at handlinger, som
ikke er omfattet af nogen gerningsbeskrivelser i kapitel 12 og 13 i straffeloven,
men som er af lignende karakter, vil kunne føre til administrativ fratagelse, hvis
den udviste handlemåde er til alvorlig skade for landets vitale interesser. Det for-
udsættes i den forbindelse i lovforslaget, at fratagelsen sker inden for rammerne
af Danmarks internationale forpligtelser, herunder statsborgerretskonventionens
artikel 7, stk. 1, litra d, hvor det udtømmende er fastsat, i hvilke tilfælde en kon-
traherende stats nationale lovgivning må indeholde bestemmelser om fortabelse
21. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 15429
1058413
Side
1/2
L 38 - 2019-20 - Bilag 3: Hermed fremsendes svar på de spørgsmål, der er stillet på alm. del til og med den 21. oktober 2019, og som relaterer sig til L 38 – forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), og hvor der i skrivende stund er modtaget svar.
af statsborgerskab
ex lege
eller på foranledning af en kontraherende stat. Det
følger heraf bl.a., at eksempelvis almindelig kriminalitet ikke er omfattet af be-
stemmelsen, hvor alvorlig denne end måtte være.
Jeg kan ikke på forhånd give et eksempel på en sådan lignende handlemåde. Afgø-
relsen om, hvorvidt en person har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade
for landets vitale interesser, vil altid bero på en konkret vurdering af omstændig-
hederne i den enkelte sag. En vurdering, der i øvrigt vil kunne indbringes for og
efterprøves af domstolene i medfør af grundlovens § 63.
Der kan i øvrigt henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 16 (alm.
del).
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
2/2
L 38 - 2019-20 - Bilag 3: Hermed fremsendes svar på de spørgsmål, der er stillet på alm. del til og med den 21. oktober 2019, og som relaterer sig til L 38 – forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), og hvor der i skrivende stund er modtaget svar.
2092598_0023.png
Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 27
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 18. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 27
(alm. del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 27:
Er det regeringens og ministerens intention også at anvende den foreslåede
hjemmel i udkast til lovforslag om ændring af reglerne for frakendelse af frem-
medkrigeres statsborgerskab, jf. IFU alm. del - bilag 7, til administrativ frakendelse
af statsborgerskab over for personer, der endnu ikke er fyldt 18 år, hvis disse per-
soner af regeringen anses for at have handlet til alvorlig skade for landets vitale
interesser?
Svar:
Den foreslåede ordning, som der med lovforslaget lægges op til, omfatter som
udgangspunkt alle danske statsborgere, uanset hvordan de har erhvervet dansk
indfødsret. Den omfatter således f.eks. både personer, som har erhvervet dansk
indfødsret ved fødslen, ved adoption, ved erklæring og ved naturalisation. Det er
dog en betingelse for fratagelse af dansk indfødsret, at den pågældende ikke der-
ved bliver statsløs.
Fratagelsen af dansk indfødsret har alene virkning i forhold til den person, der har
udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for Danmarks vitale interesser.
Eventuelle børn under 18 år, som har erhvervet dansk indfødsret gennem den
pågældende, vil således ikke være omfattet af fratagelsen, hvilket er i overens-
stemmelse med Europarådets konvention af 6. november 1997 om statsborger-
ret.
Det forudsættes, at der i hver enkelt sag foretages en konkret proportionalitetsaf-
vejning af fratagelsens betydning for den pågældende sammenholdt med hand-
lemådens grovhed. Proportionalitetsvurderingen vil være på linje med den pro-
portionalitetsafvejning, der skal foretages ved domstolene i forbindelse med fra-
kendelse efter den nuværende § 8 B, stk. 1, i indfødsretsloven, som omhandler
frakendelse af dansk indfødsret for personer, der er dømt for overtrædelse af
straffelovens kapitel 12 og 13.
21. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 15434
1058432
Side
1/2
L 38 - 2019-20 - Bilag 3: Hermed fremsendes svar på de spørgsmål, der er stillet på alm. del til og med den 21. oktober 2019, og som relaterer sig til L 38 – forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven (Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.), og hvor der i skrivende stund er modtaget svar.
Den betydning, som fratagelse af dansk indfødsret har for en person, må bero på
en konkret vurdering af den pågældendes forhold. Personens alder kan have be-
tydning i forhold til proportionalitetsafvejningen, herunder særligt hvis der er tale
om en mindreårig person.
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
2/2