Indfødsretsudvalget 2019-20
L 38 Bilag 5
Offentligt
2092941_0001.png
Notat
KOMMENTERET OVERSIGT
over
høringssvar om forslag til lov om ændring af lov om dansk indfødsret og udlæn-
dingeloven (Ændring af reglerne for fratagelse af fremmedkrigeres statsborger-
skab)
22. oktober 2019
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
I. Høringen
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring hos følgende myndigheder og or-
ganisationer mv.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Amnesty International, Børnerådet, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børns Vilkår, Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU,
Danes Worldwide, Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Rederiforening, Dan-
marks Rejsebureau Forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp,
Datatilsynet, DFUNK
Dansk Flygtningehjælp Ungdom, Dansk Socialrådgiverfor-
ening, Danske Advokater, Den Danske Dommerforening, Den Danske Helsinki-
Komité for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, DIGNITY
Dansk
Institut Mod Tortur, Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimina-
tion, Domstolsstyrelsen, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre, Naalakkersuisut (Grønlands
Selvstyre), HK/Danmark, Indvandrermedicinsk klinik, Odense Universitetshospital,
Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, Kirkernes Integrations-
tjeneste, KL, Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden), Kvindernes Internationale Liga
for Fred og Frihed (Kvindefredsligaen), Landsforeningen Adoption & Samfund,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisation af kvindekrisecentre
(LOKK), Mellemfolkeligt Samvirke, Plums Fond for fred, økologi og bæredygtighed
(Tidl. Fredsfonden), PRO-Vest, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for
Østre Landsret, Red Barnet, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening, Rigsadvo-
katen, Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for Etniske Minoriteter, Samtlige byretter,
SOS Racisme, Work-live-stay southern denmark, Ældresagen, Ægteskab uden
grænser, Aarhus Erhverv / International Community, 3 F.
UNHCR er også efterfølgende blevet hørt.
Sagsbehandler
Allan Dyrlund Parbst
Tel.
Mail
Sags nr.
Akt-id
61 98 36 56
[email protected]
2018 - 9948
546245
Side
1/14
L 38 - 2019-20 - Bilag 5: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Udlændinge- og Integrationsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Advokatsamfundet, Amnesty International, Børnerådet, Danes Worldwide, Dansk
Arbejdsgiverforening, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, Landsfor-
eningen af Forsvarsadvokater, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for
Østre Landsret, Retspolitisk Forening, Red Barnet, Refugees Welcome, Rigsadvo-
katen, Røde Kors og samtlige byretter.
De modtagne høringssvar vedlægges.
Følgende har afgivet høringssvar, men har ikke haft bemærkninger til lovforslaget:
Dansk Arbejdsgiverforening og Rigsadvokaten.
Præsidenten for Vestre Landsret og Præsidenten for Østre Landsret har ikke øn-
sket at udtale sig om lovudkastet.
Nedenfor gennemgås de indkomne høringssvar opdelt efter emner. Under hvert
emneområde angives de enkelte myndigheders og organisationers hovedsyns-
punkter samt Udlændinge- og Integrationsministeriets kommentarer hertil. Ud-
lændinge- og Integrationsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
Bemærkninger, der ikke vedrører lovforslaget, indgår ikke i høringsoversigten.
II. Høringssvarene
1. Generelle bemærkninger
Datatilsynet
har anført, at reglerne om databeskyttelse ikke ses omtalt i udkastet
til lovforslag, men at Datatilsynet forudsætter, at enhver behandling af personop-
lysninger, som foranlediges af lovforslaget, sker i overensstemmelse med gælden-
de databeskyttelseslovgivning, herunder reglerne i databeskyttelsesforordningen,
databeskyttelsesloven og retshåndhævelsesloven.
Den Danske Dommerforening
har anført, at det fremgår af de specielle bemærk-
ninger til lovforslaget, at det alene forventes at medføre marginale merudgifter,
der finansieres inden for de eksisterende rammer. Den Danske Dommerforening
bemærker hertil, at der er tale om et nyt sagsområde og alene den omstændig-
hed, at der i afgørelsen deltager 3 dommere, må alt andet lige føre til et betyde-
ligt ressourcepres på Københavns Byret.
Samtlige byretter
har henvist til høringssvaret fra Den Danske Dommerforening
og har ikke i øvrigt ønsket at udtale sig.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at de foreslåede regler vil blive
administreret i overensstemmelse med øvrig gældende ret, herunder reglerne i
databeskyttelsesforordningen, databeskyttelsesloven og retshåndhævelsesloven.
Side
2/14
L 38 - 2019-20 - Bilag 5: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Det er Justitsministeriets vurdering, at de foreslåede regler ikke forventes at med-
føre et betydeligt øget ressourcepres på domstolene.
2. Indførelse af administrativ fratagelse af dansk statsborgerskab
Retspolitisk Forening
har den opfattelse, at såfremt indehavere af dansk indføds-
ret har overtrådt dansk lovgivning, så skal retsforfølgning finde sted i Danmark
med de retssikkerhedsgarantier, der er indeholdt i retsplejeloven og Den Europæ-
iske Menneskerettighedskonvention. Foreningen anbefaler, at lovforslaget træk-
kes tilbage. Retspolitisk Forening tvivler på, om forslaget er i overensstemmelse
med artikel 7, stk. 1, litra b, i Europarådets Konvention om Statsborgerret.
Danes Worldwide
har anført, at foreningen principielt er betænkelig ved, at man i
forslaget lægger op til at tildele et ministerium domstolslignende beføjelser, og at
det er yderst bekymrende, at den administrative afgørelse om fratagelse af stats-
borgerskabet ifølge forslaget kan blive offentliggjort i Statstidende, således at
enhver borger kan se afgørelsen.
Advokatrådet
finder det yderst retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, at det af-
hænger af myndighedens skøn, hvad der skal til, for at borgeren anses for at have
foretaget en eller flere handlinger, der falder ind under gerningsbeskrivelsen i
straffelovens kapitel 12 og 13, eller udvist en handlemåde, der på anden vis vil
være til alvorlig skade for Danmarks vitale interesser. Ligeledes er det betænke-
ligt, at det afhænger af myndighedens skøn, hvordan begrebet vitale interesser
skal forstås, når personen har opholdt eller opholder sig i udlandet, ligesom det er
uklart, hvad der skal forstås ved de forhold, som ligger uden for kapitel 12- eller
13-situationen. Desuden må en sag omfattet af lovforslaget efter Advokatrådets
opfattelse antages reelt at indeholde en stillingtagen til en anklage om et strafbart
forhold, hvorfor sagen må antages at være omfattet af Den Europæiske Menne-
skerettighedskonvention (EMRK) artikel 6 og de retsgarantier, der følger heraf. I
sager omfattet af forslaget må det være relevant, at borgeren automatisk får en
partrepræsentant beskikket til at varetage dennes interesser i forbindelse med
myndighedernes behandling af sagen. Advokatrådet anfører videre, at lovforsla-
get angiver, at afgørelsen om administrativ frakendelse vil være en afgørelse i
forvaltningslovens forstand. Dette må som udgangspunkt betyde, at den er omfat-
tet af Folketingets Ombudsmands kompetencer. Dette er dog reelt illusorisk, idet
afgørelsen om frakendelse får øjeblikkelig virkning og skal indbringes for domsto-
lene indenfor en frist på 4 uger. Endelig anses det for retssikkerhedsmæssigt be-
tænkeligt, at borgerens e-boks anvendes til partshøring mv., idet borgeren kan
være i områder uden internet, sidde i flygtningelejr eller være tilbageholdt i en
anden stat og være uvidende om sagen.
Justitia
har anført, at uanset om lovforslaget er foreneligt med EMRK eller ej, må
det konkluderes, at lovforslaget på væsentlige punkter er i strid med grundlæg-
gende retssikkerhedsmæssige og magtfordelingsmæssige principper, som normalt
karakteriserer en demokratisk retsstat. Justitia henviser til, at det ud fra en nød-
retsbetragtning kan være nødvendigt at indskrænke frihedsrettigheder og fravige
Side
3/14
L 38 - 2019-20 - Bilag 5: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
normale retssikkerhedsgarantier. Sådanne tiltag bør dog defineres så snævert og
afgrænset som muligt, ligesom de bør være tidsbegrænsede og dermed afspejle
den ekstraordinære situation, som truslen fra ISIL og den ustabile situation i Syri-
en udgør, hvilket udkastet til lovforslag efter Justitias opfattelse ikke gør. Det an-
befales, at der indføres en solnedgangsklausul.
Refugees Welcome
har anført, at hvis en person med dansk statsborgerskab be-
går noget kriminelt, bør vedkommende dømmes og straffes for det
på lige vilkår,
uanset om man er 25. generationsdansker eller 1. generations. Man bør ikke kun-
ne udvises for kriminalitet, og man bør ikke kunne miste sit danske pas (undtagen
hvis det viser sig at være opnået under falske præmisser).
Amnesty International
har anført, at det vil være i strid med EMRK artikel 7, hvis
en person kendes skyldig i en strafbar lovovertrædelse på grund af en handling
eller undladelse, der ikke udgjorde en strafbar overtrædelse af national eller in-
ternational ret på det tidspunkt, da den blev begået. Amnesty International henvi-
ser til lovforslagets for uleri g ”ha dle åde, so er til alvorlig skade
for den
ko trahere de stats vitale i teresser” og a fører, at A esty I ter atio al er af
den opfattelse, at det er stærkt problematisk at indføre en ordning, hvor man har
vanskeligt ved at sige noget om den fremtidige retspraksis. Amnesty International
er endvidere ikke enig i, at sager om fratagelse af statsborgerskab ikke er straffe-
sager i
EMRK’s
forstand.
Institut for Menneskerettigheder
har anført, at det fremgår af lovudkastet, at
også handlinger, som ikke er omfattet af nogen gerningsbeskrivelse i straffeloven,
kan føre til administrativ frakendelse, hvis den udviste handlemåde er til alvorlig
skade for landets vitale interesser. Det er efter instituttets opfattelse svært at
forestille sig, hvad der på den ene side ikke er omfattet af nogen gerningsbeskri-
velse i straffeloven, men som på den anden side er så alvorligt, at det kan føre til
frakendelse af statsborgerskab. Instituttet finder, at der er risiko for vilkårlig rets-
anvendelse, såfremt frakendelse finder sted i situationer, der falder uden for en
gerningsbeskrivelse i straffeloven. Instituttet har videre anført, at det forudsættes
i lovudkastet, at bevissta darde ”ri elig sa dsy liggørelse” skal gælde ved fra-
kendelse af statsborgerskab, og anbefaler, at det præciseres, at bevisstandarden
bør være mindst almindeligt sandsynlighedsbevis. Instituttet anfører endvidere
under henvisning til lovforslagets beskrivelse af EU-Domstolens dom i sagen C-
221/17, Tjebbes, at ministeriet bør forholde sig nærmere til den EU-retlige pro-
blemstilling af betydning for proportionalitetsvurderinger.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker for så vidt angår retssikker-
hedsgarantier, at som det fremgår af pkt. 2.2.3 i bemærkningerne til udkastet til
lovforslaget, vil afgørelser om administrativ fratagelse være en afgørelse i forvalt-
ningslovens forstand. Der er således ikke tale om, at ministeriet tillægges dom-
stolslignende beføjelser. Pågældende vil som udgangspunkt være omfattet af de
retssikkerhedsgarantier, som følger af forvaltningsloven og forvaltningsretten.
Hertil kommer, at de almindelige principper for forvaltningens vurdering af oplys-
ningernes rigtighed og troværdighed (bevisvurderinger) tillige finder anvendelse.
Side
4/14
L 38 - 2019-20 - Bilag 5: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
2092941_0005.png
Som al anden forvaltningsvirksomhed skal også bevisbedømmelser være saglige
og konkrete. Da fratagelse af statsborgerskab udgør en indgribende foranstalt-
ning, vil kravene til bevissikkerhed alt andet lige være højere, end når forvaltnin-
gen træffer begunstigende afgørelser. Det kan eksempelvis betyde, at myndighe-
derne efter omstændighederne bør foretage mere omfattende undersøgelser,
inden der træffes afgørelse. Endelig bemærkes det, at administrative afgørelser
om fratagelse af statsborgerskab vil kunne indbringes for domstolene i medfør af
grundlovens § 63.
Om spørgsmålet om, hvorvidt administrativ fratagelse af statsborgerskab er en
straf, kan der henvises til udkastet til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt.
3.1.3.1 om lovforslagets overensstemmelse med
EMRK’s
artikel 6 og 7, hvoraf det
fremgår, at der ikke vurderes at være tale om en straf.
Vedrørende lovforslagets overensstemmelse med Europarådets Konvention om
Statsborgerret kan Udlændinge- og Integrationsministeriet henvise til udkastet til
lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.1.1.
For så vidt angår handlinger, som ikke er omfattet af nogen gerningsbeskrivelse i
straffeloven, bemærkes, at det fremgår af de specielle bemærkninger til § 1, nr. 1, i
udkastet til lovforslag, at det ikke vil være udelukket, at handlinger, som ikke er
omfattet af nogen gerningsbeskrivelse i straffeloven, kan føre til administrativ
fratagelse, hvis den udviste handlemåde er til alvorlig skade for landets vitale inte-
resser. Formuleringen skyldes, at det ikke kan udelukkes, at en person udviser en
handlemåde, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser uden at være
omfattet af nogen gerningsbeskrivelse i kapitel 12 og 13 i straffeloven.
I det lovforslag, som fremsættes, er det blevet præciseret, at der skal være tale om
ha dli ger, so er af ”lig e de karakter”,
og at det forudsættes, at fratagelsen
sker inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser, herunder stats-
borgerretskonventionens artikel 7, stk. 1, litra d, hvilket bl.a. indebærer, at almin-
delig kriminalitet ikke kan føre til administrativ fratagelse, hvor alvorlig denne
kriminalitet end måtte være.
For så vidt angår spørgsmålet om, at den administrative afgørelse om fratagelse
af statsborgerskabet ifølge forslaget kan blive offentliggjort i Statstidende, således
at enhver borger kan se afgørelsen, kan der henvises til pkt. 2.2.3 i bemærkninger
til udkastet til lovforslaget, hvoraf det bl.a. fremgår, at det af den optagne medde-
lelse i Statstidende ikke vil fremgå, hvad baggrunden for fratagelsen er. I Statsti-
dende optages officielle informationer, som er relevante for borgerne. Det bemær-
kes i øvrigt, at Statstidende er elektronisk og tilgængelig via internettet.
Vedrørende EU-Domstolens dom i sagen C-221/17, Tjebbes, bemærkes, at denne
dom er nærmere beskrevet i det lovudkast om ændring af indfødsretsloven, som
ministeriet sendte i høring den 15. oktober 2019. Endvidere er Folketinget blevet
orienteret om dommen og dens konsekvenser ved brev af 11. oktober 2019.
Side
5/14
L 38 - 2019-20 - Bilag 5: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
For så vidt angår betænkelighederne ved, at borgerens e-boks anvendes til parts-
høring mv., henvises der til Udlændinge- og Integrationsministeriets bemærknin-
ger nedenfor under afsnit 3.
For så vidt angår spørgsmålet om en solnedgangsklausul, bemærkes det, at lov-
forslaget på nuværende tidspunkt navnlig er relevant i forhold til den aktuelle si-
tuation i Syrien, der løbende udvikler sig. Men efter regeringens opfattelse er det
også godt at have muligheden for administrativ fratagelse liggende som et red-
skab i værktøjskassen, hvis nu en tilsvarende situation måtte opstå et andet sted.
Som følge heraf er der ikke indsat en solnedgangsklausul i udkastet til lovforslaget.
På baggrund af høringssvarene, og idet der i Folketinget synes at være bred op-
bakning til indførelse af en solnedgangsklausul
bl.a. henset til at det har været
nødvendigt at hastebehandle lovforslaget
vil der blive fremsat et ændringsfor-
slag til lovforslaget, hvormed der foreslås indført en solnedgangsklausul i lov-
forslaget. Den foreslåede solnedgangsklausul vil medføre, at de foreslåede §§ 1 og
2 automatisk vil blive ophævet ved udgangen af folketingsåret 2020/2021, med-
mindre Folketinget forinden beslutter at forlænge reglernes gyldighedsperiode.
3. Bemærkninger vedrørende indbringelse af afgørelser om fratagelse for dom-
stolene
Foreningen af Udlændingeretsadvokater
bemærker, at det er en særdeles be-
grænset mulighed for domstolsprøvelse, som under alle omstændigheder først
kan foregå efter, at de pågældende allerede har fortabt deres danske statsborger-
skab administrativt. Den administrative fratagelse af de pågældendes danske
statsborgerskaber er efter foreningens opfattelse ikke forenelig med Grundloven,
som hjemler domsstolsprøvelse. Lovforslaget bør efter foreningens opfattelse ikke
fremmes.
Røde Kors
forholder sig kritisk til risikoen for de facto manglende domstolsprøvel-
se ved den administrative fratagelse af statsborgerskab. Det er et brud med rets-
sikkerheden, at en så fundamental rettighed som statsborgerskab kan frakendes
administrativt. Røde Kors er videre bekymret for, at den foreslåede praksis kan
medføre, at borgere kan frakendes statsborgerskab uden at være bekendt med
afgørelsen. Denne praksis kan i værste tilfælde medføre, at det kan blive yderst
vanskeligt at udøve retten til efterfølgende domstolsprøvelse og dermed mulig-
heden for at få omstødt afgørelsen, såfremt pågældende ikke er bekendt med
afgørelsen inden for den foreslåede korte tidsfrist på fire uger. Det er væsentligt,
at der sikres en individuel prøvelse ved domstolene (access to court) med respekt
for proportionalitetsprincippet, samt at vilkårlighed undgås.
Danes Worldwide
har anført, at borgeren ikke har adgang til bevismaterialet mod
sig, da ministeriet kan nægte udlevering af relevant materiale med henvisning til
en evt. sikkerhedsvurdering. Endvidere indskrænkes domstolens adgang til rele-
vante fakta i sagen bl.a. med mulighed for henvisning til statens sikkerhedsmæssi-
ge interesser. Desuden har borgeren reelt set kun mulighed for repræsentation
gennem en særlig sagfører, som bliver udpeget af staten, formodentligt med ud-
gangspunkt i en særlig sikkerhedsgodkendelsesprocedure. Endelig har borgeren
kun 4 uger til at kræve en domstolsbehandling af sin sag. Fristen skal ses i lyset af
Side
6/14
L 38 - 2019-20 - Bilag 5: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
evt. kommunikationsmæssige vanskeligheder i forbindelse med ophold i udsatte
områder.
Landsforeningen af Forsvarsadvokater
har anført, at foreningen finder det meget
betænkeligt, at der lægges op til administrativ frakendelse af statsborgerskab og
endda samtidigt med, at en klage inden for en kort 4 ugers frist ikke tillægges op-
sættende virkning. Foreningen mener, at frakendelse af statsborgerskab ikke bør
kunne ske administrativt, men udelukkende ved dom, idet frakendelse af stats-
borgerskab alene må henhøre under domstolenes kompetence. Ved hovedfor-
handlingen skal den pågældende efter foreningens opfattelse være til stede og
sammen med sin advokat gives adgang til fuld aktindsigt og kontradiktion i forhold
til det materiale, som påstanden om frakendelse baseres på jf. EMRK art. 6.
Advokatrådet
har anført, at det er retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, at en
eventuel prøvelse af myndighedens afgørelse afhænger af, om den pågældende
person får indbragt spørgsmålet for retten inden 4-ugers-fristens udløb. Der bør
være en reel ret til individuel prøvelse ved domstolene. Advokatrådet har videre
anført, at en øjeblikkelig frakendelse af statsborgerskabet betyder, at borgeren
heller ikke har ret til at komme til Danmark, hvorfor det praktisk kan være vanske-
ligt at gennemføre hovedforhandlingen med deltagelse af borgeren.
Retspolitisk Forening
har anført, at indbringes sagen for retten, gælder reglerne i
udlændingelovens kapitel 7b. Foreningen har den 30. marts 2009 afgivet hørings-
svar i forbindelse med den betænkning, der ligger til grund for dette kapitel i ud-
lændingeloven, og foreningen henviser til dette høringssvar, herunder navnlig
kritikken af sagernes opdeling i lukkede og åbne. Foreningen henviser til dommen
U.2011.269 H og anfører, at denne afgørelse indebærer, at der ikke under den
”he
elige” del af e sag o ad i istrativ fratagelse af da sk statsborgerskab
kan fremføres afgørende argumenter for fratagelse, såfremt disse ikke er fremført
under sagens åbne del.
Amnesty International
har anført, at det kan frygtes, at en person, der fratages sit
statsborgerskab efter de foreslåede bestemmelser, ikke bliver sikret et reelt bille-
de af sin sag, hvis der bliver tilbageholdt oplysninger fra den pågældende. Amne-
sty International anfører endvidere, at det med den foreslåede ordning formentlig
vil betyde, at den 4 ugers klagefrist ikke eller kun vanskeligt vil kunne overholdes.
Endelig har Amnesty International anført, at den foreslåede procedure ved dom-
stolene, hvor den pågældende ikke nødvendigvis har adgang til alle oplysninger,
er en markant svækkelse af den pågældendes retssikkerhed.
Institut for Menneskerettigheder
har anført, at der lægges op til en ordning, hvor
der gælder en frist på fire uger for indbringelse af en administrativ afgørelse om
frakendelse af statsborgerskab for domstolene. Det gælder også i sager, hvor af-
gørelsen er truffet uden partshøring og med efterfølgende meddelelse i Statsti-
dende. Instituttet finder, at der er betydelig risiko for, at berørte statsborgere kan
stå uden nogen reel mulighed for at anfægte frakendelsen af deres statsborger-
skab, når de får kendskab til frakendelsen. Instituttet anbefaler, at lovudkastet
revideres, således at enhver administrativ beslutning om frakendelse af dansk
statsborgerskab automatisk indbringes for domstolene.
Side
7/14
L 38 - 2019-20 - Bilag 5: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Røde Kors
har anført, at det er et afgørende princip i den humanitære folkeret, at
brud på krigens regler retsforfølges. I tilfælde af at en dansk statsborger har
krænket krigens regler, er Danmark forpligtet til at retsforfølge pågældende.
Myndighederne bør derfor være opmærksomme på ikke at handle i strid med
dette princip i tilfælde af fratagelse af statsborgerskab for borgere, der bør rets-
forfølges i henhold til folkeretten for krigsforbrydelser, folkedrab, forbrydelser
mod menneskeheden og krænkelser af grundlæggende menneskerettigheder som
fx tortur og umenneskelig behandling.
Den Danske Dommerforening
har anført, at henset til at de personer, der får
frakendt deres statsborgerskab efter den foreslåede bestemmelse, formentlig
befinder sig i udlandet under meget primitive vilkår, synes en frist og en forkyn-
delsesmåde som den foreslåede retssikkerhedsmæssig betænkelig. Dommerfor-
eningen foreslår derfor , at der i det mindste fastsættes regler svarende til retsple-
jelovens regler om admittering af anker.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har på baggrund af høringssvarene æn-
dret den foreslåede § 8 F i udkastet til lovforslag, således at Københavns Byret
undtagelsesvis kan tillade en indbringelse efter 4 uger. Det er endvidere præciseret
i bestemmelsen, at sagen skal være indbragt inden 4 uger
”efter
afgørelsens med-
delelse”.
Om muligheden for at retsforfølge personer for brud på krigens regler bemærkes,
at fratagelse af den pågældendes danske statsborgerskab ikke udelukker, at den
pågældende vil kunne blive retsforfulgt i Danmark, hvis den pågældende kommer
til landet, ligesom den pågældende evt. vil kunne blive retsforfulgt i det land, hvor
den pågældende har begået handlingerne.
Udlændinge- og Integrationsministeriet finder ikke anledning til at ændre lov-
forslaget, således at der sker automatisk indbringelse af afgørelsen for domstole-
ne. Der kan i den forbindelse henvises til de specielle bemærkninger til lovforsla-
gets § 1, nr. 2, hvor det anføres, at baggrunden for den valgte ordning er, at det er
ministeriets vurdering, at den pågældende vil have mulighed for at varetage sine
interesser under behandlingen af den administrative sag, herunder i forbindelse
med partshøring, hvorfor afgørelsen ikke vil have en sådan karakter, at der er
behov for en automatisk efterprøvelse af afgørelsen.
Det kan endvidere bemærkes, at det forhold, at man har bragt sig selv i en situati-
on, hvor man ikke kan tilgå partshøringer eller lignende, ikke kan medføre, at sta-
ten bør sørge for, at afgørelser automatisk indbringes for domstolene. Hertil
kommer, at det følger af almindelige forvaltningsretlige principper, at en forvalt-
ningsmyndighed bl.a. har pligt til at genoptage en afgørelse, hvis nye væsentlige
faktiske omstændigheder kommer for dagen, efter at afgørelsen blev truffet, og
det ikke kan udelukkes, at myndigheden på baggrund af disse nye forhold ville
have truffet en anden afgørelse.
Side
8/14
L 38 - 2019-20 - Bilag 5: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
For så vidt angår henvisningen til U.2011.269 H og bemærkningen om, at borge-
ren ikke har adgang til bevismaterialet mod sig, kan ministeriet henvise til pkt.
2.2.5 i bemærkninger til udkastet til lovforslag. Det fremgår heraf, at det i de und-
tagelsesvise tilfælde, hvor der sker fremlæggelse af dele af sagens materiale i luk-
kede retsmøder, er forudsat, at der i den åbne del af domstolsbehandlingen vil
blive fremlagt tilstrækkeligt materiale til, at pågældende og dennes advokat har
mulighed for kontradiktion, jf. også Højesterets kendelser af 2. juli 2008, hvoraf
den ene er trykt i Ugeskrift for Retsvæsen 2008.2394 H. Det fremgår således af
lovforslagets pkt. 2.2.5, at i sager, hvor det er vurderet, at pågældende har udvist
en handlemåde, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser, forudsættes
det, at der er en rimelig sandsynliggørelse af, at der har været et sådant faktuelt
grundlag for vurderingen af den udviste handlemåde, og at denne sandsynliggø-
relse sker ved, at myndighederne for retten fremlægger de i så henseende fornød-
ne oplysninger med passende adgang til kontradiktion.
4. Tilbagevirkende kraft
Landsforeningen af Forsvarsadvokater
har anført, at lovforslaget er problematisk,
idet der er spørgsmål om tilbagevirkende kraft og foreningen har her noteret sig
følge
de for uleri g u der pu ktet ” . . . EMRK artikel ”:
”Der
vurderes på den baggrund at være en vis mindre procesrisiko for-
bundet med ordningen, navnlig idet der ikke ses at foreligge praksis fra
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol vedrørende spørgsmålet
om, hvorvidt et statsborgerskab inden for rammerne af artikel 8 kan fra-
tages administrativt, selvom dette ikke var muligt på det tidspunkt, hvor
handlingen blev foretaget.”
Foreningen foreslår derfor, at lovforslaget udsættes, og at der nedsættes en ar-
bejdsgruppe, hvor bl.a. eksperter med indsigt i menneskeretlige og straffeproces-
suelle forhold deltager.
Advokatrådet
har anført, at lovforslaget lægger op til, at en borger kan miste sit
statsborgerskab på grundlag af handlinger udøvet før lovens ikrafttræden. Det kan
være på kant med Danmarks internationale forpligtelser om forbud mod tilbage-
virkende kraft, såfremt en borger fratages sit statsborgerskab baseret på handlin-
ger begået forud for love s vedtagelse (jf. EMRK artikel og FN’s ko ve tio
om
civile og politiske rettigheder artikel 15, der vedrører straf for forhold, der ikke var
strafbare på gerningstidspunktet, og der må ikke idømmes hårdere straf, end den
der var hjemlet på gerningstidspunktet). Det må også antages at være et alminde-
ligt anerkendt princip i Danmark, at bebyrdende love ikke bør have tilbagevirken-
de kraft.
Danes Worldwide
mener, at det er bekymrende, at forslaget åbner op for frata-
gelse af det danske statsborgerskab med tilbagevirkende kraft.
Institut for Menneskerettigheder
har anført, at lovudkastet forudsætter, at ad-
ministrativ frakendelse af statsborgerskab bl.a. skal kunne finde sted på grundlag
Side
9/14
L 38 - 2019-20 - Bilag 5: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
af adfærd i tiden før reglernes ikrafttræden. Der er efter instituttets opfattelse en
vis risiko for, at Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol vil nå frem til, at en
frakendelse af statsborgerskab som foreslået skal sidestilles med en straf. I så fald
vil tilbagevirkende kraft udgøre en krænkelse af EMRK artikel 7. Instituttet anbefa-
ler, at en ordning med tilbagevirkende gyldighed modsvares af stærke retssikker-
hedsgarantier ikke mindst i form af automatisk domstolsprøvelse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan vedrørende spørgsmålet om, hvorvidt
administrativ fratagelse af statsborgerskab er en straf, henvise til udkastet til lov-
forslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.1.3.1 om lovforslagets overensstem-
melse med EMRK artikel 6 og 7, hvoraf det fremgår, at det er Udlændinge- og In-
tegrationsministeriets vurdering, at administrativ fratagelse af statsborgerskab er
en administrativ afgørelse i forvaltningslovens forstand og ikke udgør en straf i
konventionens forstand.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan vedrørende spørgsmålet om handlin-
ger foretaget forud for lovens ikrafttræden henvise til udkastet til lovforslagets
almindelige bemærkninger pkt. 3.1.3.2 om lovforslagets overensstemmelse med
EMRK artikel 8, hvoraf det fremgår, at det er Udlændinge- og Integrationsministe-
riets vurdering, at forslaget kan gennemføres inden for rammerne af konventio-
nens artikel 8. I forbindelse med denne vurdering har ministeriet bl.a. lagt vægt
på, at der for så vidt angår handlinger foretaget forud for lovens ikrafttræden
alene kan lægges vægt på forhold, som allerede på tidspunktet for handlingernes
foretagelse kunne føre til frakendelse af statsborgerskab.
5. Statsløshed
Foreningen af Udlændingeretsadvokater
har anført, at det efter foreningens op-
fattelse ikke er tilstrækkeligt, at en person, der frakendes statsborgerskabet, ikke
bliver statsløs, blot personen kan erhverve statsborgerskab ved at lade sig regi-
strere, da der ikke er sikkerhed for, at personen virkelig opnår statsborgerskabet.
Danes Worldwide
har anført, at værnet mod statsløshed virker illusorisk, da mini-
steriet kan bygge en evt. afgørelse på en formodning om, at et andet statsborger-
skab ka erhverves ved ”blot e registreri g”.
Institut for Menneskerettigheder
har anført, at Udlændinge- og Integrationsmini-
steriet vurderer, at hvis en person har ret til et andet statsborgerskab ved den
blotte registrering hos et andet lands myndigheder, vil personen ikke kunne påbe-
råbe sig beskyttelse efter international ret mod at blive frakendt statsborgerskab
med statsløshed til følge. Instituttet finder, at frakendelse i disse situationer ikke
vil være i overensstemmelse med den internationale beskyttelse mod statsløshed.
Instituttet henviser i den forbindelse til den forklarende rapport til statsborger-
retskonventionen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i den forbindelse henvise til udkastet
til lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3 om lovforslagets overensstem-
melse med Danmarks internationale forpligtelser, herunder navnlig pkt. 3.1.2 og
Side
10/14
L 38 - 2019-20 - Bilag 5: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
3.1.3.2. Det afsnit i den forklarende rapport til statsborgerretskonventionen, der
henvises til, omhandler i hvilke situationer personer kan fratages deres statsbor-
gerskab til statsløshed. Hertil bemærkes, at det er ministeriets vurdering, at en
person ikke bliver frataget sit statsborgerskab til statsløshed, hvis den pågældende
har mulighed for at opnå et andet statsborgerskab ved den blotte registrering hos
et andet lands myndigheder, uden at der er efterladt et skøn til disse myndigheder,
og at personen i en sådan situation derfor ikke vil kunne påberåbe sig konventio-
nernes beskyttelse mod at blive frataget sit statsborgerskab.
6. Børn
Røde Kors
bemærker, at myndige borgere, som lovforslaget er rettet mod, kan
have børn med dansk statsborgerskab, der befinder sig med dem i en krigszone.
Børnene udgør en særlig sårbar gruppe, og de danske myndigheder bør over for
denne gruppe tage de fornødne initiativer for at bringe dem i sikkerhed uanset
eventuelle tiltag i forhold til deres forældre.
Børnerådet
har anført, at udkastet til lovforslaget vil medføre, at børn med dansk
statsborgerskab bliver efterladt i voldsomme, potentielt livstruende og skadende
situationer. Børn, som impliceres af lovforslaget, lever under forhold, der skader
deres udvikling og trivsel. Selvom børnene opholder sig i udlandet på nuværende
tidspunkt, bør de som danske statsborgere være omfattet af den beskyttelse, som
også gives herboende børn. Når forældrene frakendes deres danske statsborger-
skab og afholdes fra at komme tilbage til Danmark, betyder det i praksis, at bør-
nene heller ikke kan komme tilbage til Danmark. Dermed fastholder man børnene
i en skadelig og udsat livssituation. Derfor mener Børnerådet, at forældrene skal
beholde deres danske statsborgerskab, så børnene har mulighed for at komme til
Danmark sammen med den ene eller begge forældre. Det vil øge muligheden for
at bryde den negative sociale arv og sikre børnenes udvikling og trivsel. Hvis bør-
nene skulle begive sig ud på rejsen til Danmark alene eller sammen med foræl-
der/forældre uden dansk statsborgerskab, er der stor risiko for, at børnene vil
blive udnyttet og udsat for menneskehandel. Børn er i særlig risiko herfor. De
danske myndigheder har et ansvar for at få børn ud af krigszoner. Med dette lov-
forslag fastholder myndighederne børn i krigszoner og afskærer børnene fra at få
hjælp og støtte i Danmark. Børnerådet har endvidere henvist til Børnekonventio-
nen. Børnerådet mener, det er helt afgørende, at de børn, der bliver påvirket af
dette lovforslag, betragtes som ofre, ikke som gerningsmænd.
Det er Børnerådets opfattelse, at omstændighederne og betingelserne for forsla-
get ikke er tilstrækkeligt oplyst. Børnerådet så gerne, at følgende tydeligt var op-
lyst:
- De implicerede børn er danske statsborgere, og derfor bør ministeriet som en
del af lovforslaget foretage en grundig vurdering af, hvordan de implicerede børns
rettigheder påvirkes.
- Hvor mange personer og børn (direkte eller indirekte) forventes at blive påvirket
af forslaget?
- Hvilken personkreds er omfattet af forslaget? Gælder det for eksempel også
mødre, som ikke har udført krigshandlinger selv, men har sympatiseret med per-
soner, der har?
Side
11/14
L 38 - 2019-20 - Bilag 5: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
- Kan 15-17-årige med dobbelt statsborgerskab frakendes deres danske statsbor-
gerskab, såfremt deres handlinger er omfattet af § 8 B, stk. 3?
- Hvordan vil ministeriet forholde sig til børn med dansk statsborgerskab, der an-
kommer til landet med en forælder/forældre, der er blevet frataget statsborger-
skab?
Red Barnet
har anført, at bemærkningerne til lovforslaget ikke i tilstrækkelig grad
belyser lovforslagets konsekvenser for børn af fremmedkrigere. Red Barnet op-
fordrer til, at det blandt andet belyses:
- Hvor mange personer der forventes at være omfattet af lovforslaget, og hvor
mange af dem, der har børn, der vil blive påvirket af forslaget?
- Hvilke konsekvenser det kan have for børnenes rettigheder
også i praksis
hvis deres forældre får frataget dansk statsborgerskab?
- Vil børnene risikere, at deres forældre nægtes adgang, hvis de ankommer til
landet med en forælder, der har fået frataget statsborgerskab? Det bør belyses,
hvorvidt forældre, der er børnenes primære omsorgsgivere, har en afledt ret til
ophold med deres børn her i landet grundet børnenes danske statsborgerskab.
- Hvordan vil forældre, der har fået frakendt dansk statsborgerskab kunne ledsage
deres børn til Danmark? Vil børnene kunne blive fanget i en situation, hvor de i
praksis ikke kan komme til Danmark, medmindre de rejser illegalt - alene eller
sammen med deres forælder? I så fald ved vi, hvilke risici det medfører for udnyt-
telse og overgreb.
- Som nævnt fremgår det, at børn under 18 år ikke er omfattet af forslaget. Red
Barnet forudsætter, at 15-17-årige, som er over den kriminelle lavalder, dermed
ikke kan blive omfattet af forslaget, selv hvis de har udvist en handlemåde, der er
til alvorlig skade for landets vitale interesser (jf. § 8b, stk. 3)?
- Endelig mener Red Barnet, at det bør belyses grundigere, hvilken personkreds
der vil være omfattet af § 8b, stk. 3.
Institut for Menneskerettigheder
har anført, at det er instituttets opfattelse, at
børn
navnlig større børn
efter omstændighederne vil kunne udgøre en reel
sikkerhedsrisiko, men at lovudkastets beskrivelse ikke er tilstrækkelig nuanceret til
at beskytte børn, der kan anses som ofre for voksnes adfærd, herunder ved at
være presset ud i de pågældende handlinger. Instituttet anbefaler, ministeriet i
lovforslaget nuancerer bemærkningerne om administrativ frakendelse af børns
statsborgerskab og sikrer børns automatiske adgang til domstolsprøvelse.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at udkastet til lovforslaget ikke
udelukker, at en mindreårig kan få frataget sit statsborgerskab efter de foreslåede
bestemmelser. Den foreslåede ordning omfatter som udgangspunkt alle danske
statsborgere, uanset hvordan de har erhvervet dansk indfødsret. Den omfatter
således f.eks. både personer, som har erhvervet dansk indfødsret ved fødslen, ved
adoption, ved erklæring og ved naturalisation. Det er dog en betingelse for frata-
gelse af dansk indfødsret, at den pågældende ikke derved bliver statsløs.
Som det fremgår af bemærkningerne til § 1, nr. 1, i udkastet til lovforslaget, vil
fratagelsen af en forælders statsborgerskab ikke medføre, at den pågældendes
børn under 18 år fratages deres statsborgerskab.
Side
12/14
L 38 - 2019-20 - Bilag 5: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
Som det videre fremgår af bemærkningerne til § 1, nr. 1, i udkastet til lovforslaget,
skal der i forbindelse med udlændinge- og integrationsministerens afgørelse om
fratagelse af dansk indfødsret foretages en konkret proportionalitetsafvejning af
fratagelsens betydning for den pågældende sammenholdt med handlemådens
grovhed. Proportionalitetsvurderingen vil være på linje med den proportionalitets-
afvejning, der skal foretages ved domstolene i forbindelse med frakendelse efter
den nuværende § 8 B, stk. 1, i indfødsretsloven, som omhandler frakendelse af
dansk indfødsret for personer, der er dømt for overtrædelse af straffelovens kapi-
tel 12 og 13. Den betydning, som fratagelse af dansk indfødsret har for en person,
må bero på en konkret vurdering af den pågældendes forhold. Ved denne vurde-
ring bør der navnlig lægges vægt på personens tilknytning her til landet og til ud-
landet, herunder det eller de lande, den pågældende tillige er statsborger i. Der
kan i den forbindelse bl.a. lægges vægt på varigheden og karakteren af en persons
ophold i Danmark og i udlandet samt en persons aktuelle familiemæssige forhold
her i landet og i udlandet samt den pågældendes rødder, herunder om familien
har en langvarig tilknytning til Danmark. Den pågældendes alder og omstændig-
hederne omkring den pågældendes handlemåde vil indgå i proportionalitetsvurde-
ringen.
Såfremt et barn med dansk statsborgerskab ankommer til Danmark med en foræl-
der, der er frataget sit statsborgerskab, har barnet ret til at opholde sig i Danmark.
Såfremt forælderen, der er blevet frataget sit statsborgerskab, indgiver en ansøg-
ning om opholdstilladelse vil udlændingemyndighederne vurdere, om der forelig-
ger sådanne helt ekstraordinære omstændigheder, der gør, at der skal meddeles
opholdstilladelse i Danmark under henvisning til Danmarks internationale forplig-
telser, f.eks. EMRK artikel 8. Sådanne omstændigheder kunne muligvis tænkes at
forekomme i en sag hvor den, der får frataget sit danske statsborgerskab, har et
barn i Danmark, der er dansk statsborger, og som ellers ikke vil have nogen fast
omsorgsperson hos sig her i landet.
III. Lovforslaget
Der er foretaget en række lovtekniske ændringer og mindre redaktionelle juste-
ringer og præciseringer af lovudkastet.
Lovudkastet adskiller sig herudover fra det lovforslag, der har været sendt i hø-
ring, på følgende punkter:
- Der er ændret i den foreslåede § 8 F i udkastet til lovforslaget, således at Køben-
havns Byret undtagelsesvis kan tillade en indbringelse efter 4 uger.
- Det er fastsat, at loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende, og at
lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse.
- Det er blevet præciseret i lovforslagets bemærkninger, at den pågældende i for-
bindelse med en eventuel fratagelse af statsborgerskabet
i helt ekstraordinære
Side
13/14
L 38 - 2019-20 - Bilag 5: Høringssvar og høringsnotat, fra udlændinge- og integrationsministeren
tilfælde
vil kunne have ret til en opholdstilladelse i Danmark under henvisning til
EMRK artikel 8.
- Der er sket en præcisering af, hvilke handlemåder der ikke falder inden for ger-
ningsbeskrivelserne i straffelovens kapitel 12 og 13, som kan føre til administrativ
fratagelse af statsborgerskabet.
Side
14/14