Indfødsretsudvalget 2019-20
L 38 Bilag 9
Offentligt
2093750_0001.png
Ændringsforslag
til
Forslag til Lov om ændring af lov om dansk indfødsret og udlændingeloven
(Fratagelse af statsborgerskab fra fremmedkrigere m.v.)
(L 38)
Af
udlændinge- og integrationsministeren
Til § 2
1)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
3.
I
§ 58 g, stk. 1,
indsættes efter nr. 5 som nyt nummer:
”6)
udlændingen har fået frataget sin danske indfødsret i medfør af lov om ind-
fødsret § 8 B, stk. 3,”.
Nr. 6-8 bliver herefter nr. 7-9.
[Indberetning om uønsket til Schengeninformationssystemet (SIS II)]
23. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
Sagsbehandler
Allan Dyrlund Parbst
Sags nr.
2019 - 5245
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås det, at Rigspolitiet fremover skal indberette en
udlænding, der ikke er statsborger i et Schengenland eller et land, der er tilsluttet
Den Europæiske Union, som uønsket til SIS II, hvis den pågældende administrativt
har fået frataget sit danske statsborgerskab efter den foreslåede bestemmelse i
indfødsretslovens § 8 B, stk. 3.
Betingelserne for at foretage indberetning om nægtelse af indrejse og ophold i SIS
II følger af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1987/2006 af 20.
december 2006 om oprettelse, drift og brug af anden generation af Schengen-
informationssystemet (SIS II) med senere ændringer.
Efter forordningens artikel 24 optages oplysninger om tredjelandsstatsborgere,
om hvilke der er foretaget en indberetning med henblik på nægtelse af indrejse
Side
1/2
L 38 - 2019-20 - Bilag 9: Ændringsforslag til 2. behandling, fra udlændinge- og integrationsministeren
eller ophold, i SIS II på grundlag af en national indberetning, som bygger på en
afgørelse truffet af de kompetente administrative myndigheder eller domstole i
overensstemmelse med procedurebestemmelserne i national lovgivning på
grundlag af en individuel vurdering. Anke af sådanne afgørelser sker i overens-
stemmelse med national lovgivning. Disse afgørelser kan bl.a. bygge på, at den
pågældende tredjelandsstatsborgers tilstedeværelse i medlemsstaten kan udgøre
en trussel for den offentlige orden eller sikkerhed eller for den nationale sikker-
hed.
Det er Udlændinge- og Integrationsministeriets vurdering, at forordningens artikel
24 gør det muligt at indberette udlændinge, der ikke er statsborgere i et Schen-
genland eller et land, der er tilsluttet Den Europæiske Union, og som administra-
tivt har fået frataget dansk statsborgerskab efter den foreslåede bestemmelse i
indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, som uønskede til SIS II.
Det forudsættes, at indberetningen af den pågældende i SIS II løbende forlænges
af Rigspolitiet.
Annulleres afgørelsen om administrativt at fratage dansk statsborgerskab efter
den foreslåede bestemmelse i indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, eller opnår udlæn-
dingen opholdstilladelse eller opholdsret her i landet eller i et andet Schengen-
land, skal Rigspolitiet foranledige, at indberetningen i SIS II slettes.
Det forudsættes, at udlændingemyndighederne umiddelbart efter, at der er truf-
fet afgørelse om administrativ fratagelse af dansk statsborgerskab efter den fore-
slåede bestemmelse i indfødsretslovens § 8 B, stk. 3, underretter Rigspolitiet.
Side
2/2