Indfødsretsudvalget 2019-20
L 38
Offentligt
2093852_0001.png
Indfødsretsudvalget 2019-20
IFU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 16
Offentligt
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 18. oktober 2019 stillet følgende spørgsmål nr. 16
(alm. del) efter ønske fra Peder Hvelplund (EL) til udlændinge- og integrationsmi-
nisteren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 16:
Kan ministeren udelukke, at personer, der har deltaget i kamphandlinger på f.eks.
de kurdiske militsers side, og som på intet tidspunkt har tilsluttet sig terrororgani-
sationer eller lignende, kan blive ramt af en administrativ frakendelse af dansk
statsborgerskab, hvis regeringens udkast til lovforslag om ændring af reglerne for
frakendelse af fremmedkrigeres statsborgerskab, jf. IFU alm. del - bilag 7, vedta-
ges?
Svar:
Bestemte grupper af personer kan ikke på forhånd udelukkes, da anvendelsen af
bestemmelsen afhænger af, om en person konkret har udvist en handlemåde,
som er til alvorlig skade for landets vitale interesser.
Med muligheden for fratagelse i tilfælde, hvor en person har udvist en handlemå-
de, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser, vil der f.eks. kunne ske
fratagelse i de tilfælde, hvor en dansk statsborger uden tilladelse indrejser eller
opholder sig i et område, hvor der er indrejse- og opholdsforbud, og hvor det vur-
deres, at den pågældende i den forbindelse har udvist en handlemåde, som er til
alvorlig skade for landets vitale interesser.
Det afgørende er således, om pågældende har udvist en handlemåde, som er til
alvorlig
skade for la dets vitale i teresser. For uleri ge ”ha dle åde, so er til
alvorlig skade for la dets vitale i teresser” sta
er fra Europarådets ko ve tio
af 6. november 1997 om statsborgerret, hvorved der udtømmende er fastsat, i
hvilke tilfælde en kontraherende stats nationale lovgivning må indeholde be-
stemmelser om fortabelse af statsborgerskab
ex lege
eller på foranledning af en
kontraherende stat. Den foreslåede bestemmelse skal således praktiseres i over-
ensstemmelse hermed.
21. oktober 2019
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2019 - 15412
1058279
Side
1/2
L 38 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om at bekræfte, at loven ikke medfører, at man vil miste sit statsborgerskab, fordi man har kæmpet for styrker, som Danmark ikke er i konflikt med, selv om det måtte være forbudt at gøre efter dansk lovgivning m.v., til udlændinge- og integrationsministeren
Det fremgår af den forklarende rapport til konventionen alene, at bestemmelsen
omfatter landsforræderi og andre handlinger rettet mod statens vitale interesser
(f.eks. arbejde for en udenlandsk efterretningstjeneste), mens eksempelvis almin-
delig kriminalitet ikke er omfattet, hvor alvorlig denne end måtte være.
Det vil således være arten og karakteren af handlemåden, der afgør, om der kan
ske fratagelse. Dét, at der er tale om alvorlig kriminalitet, vil ikke i sig selv kunne
begrunde, at der er tale om en handlemåde, som er til alvorlig skade for landets
vitale interesser.
Handlemåden skal være egnet til at påvirke staten negativt for at kunne føre til
fratagelse. Ved vurderingen af, om der er tale om handlemåde, som er til alvorlig
skade for landets vitale interesser, vil det kunne indgå, om handlemåden er krimi-
naliseret i straffelovens kapitel 12 og 13. Således vil eksempelvis tilslutning til en
væbnet styrke for en part, som kæmper mod den danske stat, terrorisme, herun-
der træning, instruktion eller på anden måde oplæring af en person til at begå
eller fremme terrorhandlinger og handlinger, der sigter til ved udenlandsk bi-
stand, ved magtanvendelse eller trussel derom at forandre statsforfatningen eller
sætte den ud af kraft, kunne danne grundlag for administrativ fratagelse. Det
bemærkes i den forbindelse, at det ikke vil være en betingelse, at vedkommende
er blevet dømt for overtrædelse af en eller flere bestemmelser i straffelovens
kapitel 12 og 13.
Det vil ikke ved vurderingen af handlemåden og afgørelsen om administrativ fra-
tagelse skulle vurderes, om den pågældende har gjort sig skyldig i overtrædelse af
en eller flere bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13, herunder om der fore-
ligger det til domfældelse fornødne forsæt. Det vil således alene være gerningsbe-
skrivelserne i kapitel 12 og 13, der kan inddrages i vurderingen af, om en handle-
måde er til alvorlig skade for landets vitale interesser.
Det vil heller ikke være udelukket, at handlinger, som ikke er omfattet af nogen
gerningsbeskrivelse i kapitel 12 og 13 i straffeloven, men som er af lignende ka-
rakter, vil kunne føre til administrativ fratagelse, hvis den udviste handlemåde er
til alvorlig skade for landets vitale interesser. Det forudsættes i den forbindelse, at
fratagelsen sker inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser,
herunder statsborgerretskonventionens artikel 7, stk. 1, litra d.
Mattias Tesfaye
/
Louise Hauberg Wilhelmsen
Side
2/2