Skatteudvalget 2019-20
L 4 Bilag 3
Offentligt
2103001_0001.png
11. november 2019
J.nr. 2019 - 2158
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende L 4 - forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven,
ligningsloven og forskellige andre love (Hovedaktionærers delsalg af aktier i selskaber
med flere aktieklasser, beskatning ved nedsættelse af gæld, beskatning af kapitalfondspart-
nere og omdannelsesdatoen ved skattefri virksomhedsomdannelse).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103001_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet takker for høringen,
men har besluttet ikke at afgive
høringssvar.
Danske Advokater
Beskatning af kapitalfondspartnere
Danske Advokater anfører, at det i
bemærkningerne til § 4, nr. 2 (om
justering af reglerne om beskatning
af kapitalfondspartnere) er anført:
"Investeringer skal anses for foretaget via
en kapital-, venture eller infrastruktur-
fond, hvis deltagerne og/eller kapital-
fondspartnerne investerer det pågældende
beløb i overensstemmelse med det samlede
aftalegrundlag, som regulerer den pågæl-
dende fond. Investeringer er således om-
fattet af bestemmelserne, selv om de sker
direkte i et underliggende selskab uden
om fonden. Det gælder også, selv om
fonde er organiseret som et selvstændigt
skattesubjekt."
Efter Danske Advokaters opfat-
telse er det uklart, om udtalelsen
tilsigter at være en beskrivelse af
gældende ret eller af retsstillingen
efter vedtagelsen af lovudkastet.
Der ses under alle omstændigheder
ikke at være ordlydsdækning i lo-
ven for denne fortolkning, hver-
ken i den nugældende formulering
af reglerne eller i den foreslåede
formulering, og beskrivelsen kan
derfor efter Danske Advokaters
opfattelse ikke være udtryk for en
beskrivelse af retstilstanden.
Det af Danske Advokater citerede
afsnit indgår i de specielle bemærk-
ningers beskrivelse af, hvordan
den foreslåede bestemmelse i lig-
ningslovens § 16 I, stk. 1, 1. pkt.,
skal forstås. Afsnittet forklarer,
hvornår en investering skal anses
for foretaget
”via”
en af de omfat-
tede fonde.
Det bemærkes, at der vurderes at
være fuld overensstemmelse mel-
lem bemærkningerne og ordlyden
af bestemmelsen. Det er netop
med henblik på at tydeliggøre, at
investeringen ikke skal ske i selve
fonden, at ordet ”via” anvendes i
den foreslåede bestemmelse. Her-
ved tages der også hensyn til, at
fonden kan være organiseret som
en transparent enhed, således at
deltagerne i skattemæssig hen-
seende ikke foretager investeringer
i fonden. Endvidere tages der hen-
syn til, at det efter regelsættets for-
mål ikke bør være afgørende,
hvorvidt en investering, der foreta-
ges i overensstemmelse med afta-
legrundlaget for fonden, foretages
i selve fonden eller i eventuelle sel-
skaber, som fondens deltagere in-
vesterer i.
De nugældende bestemmelser be-
nytter også udtrykket, at der skal
være tale om investeringer ”via”
fondene, og det er således også
Side 2 af 22
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103001_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
vurderingen, at de gældende regler
omfatter den type investeringer,
der omtales i det afsnit fra be-
mærkningerne, som Danske Advo-
kater citerer. For en ordens skyld
bemærkes det i den forbindelse, at
der efter forslaget sker en nyaffat-
telse af bestemmelsen i ligningslo-
vens § 16 I, og at det i relation til
den foreslåede bestemmelse derfor
fremadrettet er bemærkningerne i
lovforslaget, der indgår som en
retskilde ved fortolkningen. Be-
mærkningerne til lovforslaget kan
omvendt ikke anses for en rets-
kilde, der i sig selv skal tillægges
betydning for fortolkningen af de
nugældende bestemmelser.
Danske Advokater bemærker, at
det følger af ordlyden af de fore-
slåede bestemmelser i ligningslo-
vens § 16 I, stk. 1 og 3, at kapital-
fondspartneren skal investere i
selve fonden, for at reglerne finder
anvendelse. Hvis investeringen
sker i det erhvervede selskab (tar-
get-selskabet), finder reglerne ikke
anvendelse, medmindre dette sel-
skab selv opfylder definitionen på
en fond, hvad der sjældent vil være
tilfældet. Den gældende formule-
ring af ligningslovens § 16 I og ak-
tieavancebeskatningslovens § 17 A
svarer på de nævnte punkter til
den foreslåede formulering.
Danske Advokater bemærker, at
hvis hensigten med lovudkastet er,
at merafkast, som realiseres ved in-
vestering direkte i drifts- eller in-
frastrukturselskabet (og altså ikke
via fonden), skal medregnes som
Der henvises til kommentarerne
umiddelbart ovenfor. Det bemær-
kes for en ordens skyld endvidere,
at den foreslåede bestemmelse i
ligningslovens § 16 I ikke er fore-
slået tillagt tilbagevirkende kraft,
idet den udelukkende finder an-
vendelse på merafkast erhvervet
efter lovens ikrafttræden, jf. lov-
forslagets § 8.
Side 3 af 22
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103001_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skattepligtig indkomst, bør ordly-
den ændres, og ændringen bør ikke
få tilbagevirkende kraft.
Beskatning ved nedsættelse af gæld
Danske Advokater bemærker, at
der i høringsudkastets § 3 og § 6
foreslås ændringer, som indebærer,
at indirekte overdragelser af for-
dringer til et selskab, der er kon-
cernforbundet med debitorselska-
bet, kan medføre beskatning eller
underskudsbegrænsning hos debi-
torselskabet.
Danske Advokater påpeger, at den
foreslåede formulering medfører,
at en debitorkoncerns køb af et
selskab, der tilfældigvis har for-
dringer mod et selskab i debitor-
koncernen, vil kunne medføre be-
skatning eller underskudsbegræns-
ning (såfremt fordringen ikke er
pari værd).
Danske Advokater bemærker, at
det også gælder i den situation,
hvor der er tale om et reelt køb af
en virksomhed, hvor det indirekte
køb af fordringen alene er en til-
fældig omstændighed.
Det fremgår, at høringsudkastet
bl.a. har til hensigt at hindre en si-
tuation, hvor kreditor udskiller
fordringen i et særskilt selskab,
hvorefter det koncernforbundne
selskab kan erhverve selskabet, der
ejer fordringen, i stedet for direkte
at erhverve fordringen.
Efter Danske Advokaters opfat-
telse bør man overveje at lade den
Det foreslås, at værnsreglerne også
skal omfatte indirekte erhvervelser
af fordringer, da dette er med til at
sikre, at værnsreglerne ikke kan
omgås. Det vurderes mest hen-
sigtsmæssigt direkte at regulere
dette i loven.
Det bemærkes endvidere, at den af
Danske Advokater skitserede situ-
ation vurderes at være meget sjæl-
dent forekommende i praksis.
Danske Advokater forudsætter en
situation, hvor en debitorkoncern
erhverver et andet selskab, som
helt tilfældigt har en fordring mod
debitorkoncernen. Beskatningen
udløses i givet fald kun, hvis for-
dringen ligger under kurs pari,
hvilket må antages at være af andre
årsager end debitors manglende
betalingsevne, da debitorkoncer-
nen netop er likvid nok til at er-
hverve et andet selskab.
Forslaget vurderes derfor ikke at
besværliggøre noget nævneværdigt
omfang af transaktioner.
Side 4 af 22
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103001_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
slags omgåelse blive imødegået
ved brug af ligningslovens § 3 eller
retspraksis om realitetsgrundsæt-
ning m.v. i stedet for at udforme
en værnsregel, som også rammer
og besværliggør alle reelle forret-
ningsmæssige transaktioner, hvor
formålet med transaktionen ikke
har været at undgå kursgevinstbe-
skatning eller underskudsbegræns-
ning.
Dansk Aktionærfor-
ening
Dansk Aktionærforening kvitterer
for modtagelsen af høringsudka-
stet og meddeler, at foreningen
ikke har bemærkninger til forsla-
get.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har ikke selvstæn-
dige bemærkninger til lovforslaget,
men henviser til DVCA’s hørings-
svar.
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra DVCA.
DI
Beskatning af hovedaktionærer
DI bemærker, at den såkaldte
A/B-model ofte anvendes for at
give erhververen (f.eks. næste ge-
neration) lettere adgang til at opnå
en større del af virksomhedens ak-
tiekapital. Modellen går typisk ud
på, at den hidtidige aktionær opde-
ler den hidtidige kapital i flere ak-
tieklasser, så der dannes en ny ak-
tieklasse, B-aktien, som tildeles rin-
gere økonomiske rettigheder end
A-aktien.
DI bemærker, at det i høringsud-
kastet anføres, at det på baggrund
af oplysninger om de sager, Skatte-
forvaltningen har kendskab til,
Forslaget ændrer ikke på mulighe-
derne for at gennemføre generati-
onsskifter ved brug af A/B-model-
ler, og forslaget har ikke umiddel-
bart konsekvenser for praksis ved-
rørende generationsskifter, herun-
der værdiansættelser af aktieklasser
m.v.
Forslaget vil alene have betydning
for den overdragende hovedaktio-
nær i den forstand, at hovedaktio-
næren fremover vil skulle anvende
en anden metode til fordeling af
sin anskaffelsessum mellem de ak-
tier, der afstås, og de aktier, der
beholdes, så der ikke opnås en
Side 5 af 22
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103001_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skønnes, at størrelsen af skatteplig-
tige avancer, der søges reduceret,
og størrelsen af tab, der søges fra-
drag for, i forbindelse med A/B-
modeller og gennemsnitsmetoden,
udgør ca. 120 mio. kr. årligt.
DI påpeger, at der foreligger en
lang række afgørelser fra Lignings-
rådet/Skatterådet gennem de sene-
ste årtier, som accepterer anven-
delse af den såkaldte A/B-model.
DI anmoder om et samlet prove-
nuskøn, der også omfatter de fore-
slåede reglers betydning for så-
danne generationsskifter, som hid-
til efter langvarig praksis har været
accepteret.
kunstig reduktion af avancen eller
kunstige tab.
Det vil fortsat være muligt at etab-
lere generationsskifter ved anven-
delse af A/B-modeller, så næste
generation lettere kan komme ind i
virksomheden.
Forslaget vurderes derfor ikke at
have nævneværdige konsekvenser
for den generelle anvendelse af
A/B-modeller og vurderes derfor
ikke at have provenumæssige kon-
sekvenser udover de i lovforslaget
anførte 40 mio. kr. årligt.
Beskatning ved nedsættelse af gæld
DI bakker op om robuste skatte-
regler, som ikke giver mulighed for
skattearbitrage. DI er derfor enig i
intentionen med lovforslaget.
Beskatning af kapitalfondspartnere
DI bakker op om robuste skatte-
regler, som ikke giver mulighed for
skattearbitrage. DI er derfor enig i
intentionen med lovforslaget.
Skattefri virksomhedsomdannelse
DI bakker op om robuste skatte-
regler, som ikke giver mulighed for
skattearbitrage. DI er derfor enig i
intentionen med lovforslaget.
DVCA
Beskatning af kapitalfondspartnere
DVCA fremhæver indledningsvist,
at bemærkningerne til lovforslaget
Side 6 af 22
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103001_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
udelukkende fokuserer på tekniske
aspekter i de dele af lovforslaget,
der vedrører beskatning af kapital-
fondspartnere. Det er overordnet
DVCAs holdning, at carried inte-
rest ikke skal personbeskattes. Så
længe et bredt flertal i Folketinget
mener det modsatte, skal lovens
formål dog beskyttes, og derfor
støtter DVCA op om det overord-
nede formål med lovforslaget.
DVCA bemærker endvidere, at
foreningens sekretariat ikke har
kunnet identificere medlemmer,
der har omgået de gældende regler.
DVCA anfører, at den foreslåede
bestemmelse i ligningslovs § 16 I
generelt omfatter investeringer fo-
retaget ”via” de omhandlede
fonde, men at den foreslåede be-
stemmelse i § 16 I, stk. 4, efter sin
ordlyd omfatter investeringer fore-
taget
”i
eller via” fonden.
DVCA anmoder om, at der rede-
gøres for, om der er tiltænkt en re-
alitetsforskel, og om at det i givet
fald uddybes, hvad forskellen er.
Der er ikke tiltænkt nogen ind-
holdsmæssig forskel. Der vil der-
for blive stillet ændringsforslag til
lovforslaget med henblik på at
bruge samme ordvalg i stk. 1 og 4,
således at der ikke opstår usikker-
hed omkring de foreslåede be-
stemmelsers indhold og række-
vidde.
Der henvises i øvrigt til kommen-
tarerne til bemærkningerne fra
Danske Advokater om forståelsen
af udtrykket ”via”.
DVCA bemærker til den foreslå-
ede bestemmelse i ligningslovens §
16 I, stk. 5, at den i situationer,
hvor der er forskellige aktieklasser
i selskabet, og disse aktieklasser
har forskellige økonomiske ret-
tigheder, kan indebære, at en aktio-
nær (med flere økonomiske ret-
tigheder) modtager afkastet, mens
DVCAs forståelse af den foreslå-
ede bestemmelse i ligningslovens §
16 I, stk. 5, kan bekræftes.
Det bemærkes, at den foreslåede
bestemmelse efter ordlyden reelt
svarer til de gældende regler i lig-
ningslovens § 16 I, stk. 4 og 7, og
Side 7 af 22
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103001_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
en anden aktionær (med større an-
tal aktier) carry-beskattes.
Det bedes bekræftet, at dette er
korrekt forstået. Hvis dette er til-
fældet, opfordrer DVCA til, at det
overvejes at ændre ordlyden, så
carry-beskatningen følger de øko-
nomiske rettigheder.
at der på dette punkt ikke er til-
tænkt ændringer i forhold til gæl-
dende regler.
I lyset af DVCAs bemærkninger
vil det dog blive undersøgt nær-
mere, om der kan forekomme situ-
ationer med flere aktieklasser med
forskellige rettigheder, hvor regler-
nes formål tilsiger, at aktionærerne
bør beskattes på grundlag af deres
andel i selskabets overskud frem-
for deres ejerandel. I givet fald vil
der blive stillet ændringsforslag til
det foreslåede stk. 5.
DVCA bemærker, at der i situatio-
ner, hvor der er mere end et ni-
veau af selskaber
f.eks. hvor hver
carried interest berettiget person
har et personligt ejet holdingsel-
skab, som i fællesskab ejer et sel-
skab, som ejer andele i en venture-
eller kapitalfond og modtager car-
ried interest
kan opstå tvivl om,
hvilke selskaber der er omfattet af
de foreslåede bestemmelser i lig-
ningslovens § 16 I, stk. 6 og 7.
DVCA anmoder om, at det be-
kræftes, at den foreslåede bestem-
melse i ligningslovs § 16 I, stk. 6,
også finder anvendelse for skat be-
talt af et personligt holdingselskab,
og at den foreslåede ligningslovs §
16 I, stk. 7, også finder anvendelse
for udbytter betalt af det person-
ligt ejede holdingselskab, uanset at
carried interest-selskabet teknisk
set er det fællesejede selskab.
DVCAs forståelse af de foreslåede
bestemmelser i ligningslovens § 16
I, stk. 6 og 7, kan ikke bekræftes.
Det følger af ordlyden af forslaget
til ligningslovens § 16 I, stk. 6, at
der kun kan opnås lempelse for
eventuelle skatter betalt af det sel-
skab, der har en fortrinsstilling i
fonden, det vil sige det selskab, der
er betegnet som ”selskabet” i for-
slaget til ligningslovens § 16 I, stk.
4, 1. pkt.
Er der anvendt en ejerstruktur,
som den af DVCA omtalte, og ud-
løser det f.eks. skat ved udlodning
af udbytter fra det fællesejede sel-
skab til det personligt ejede hol-
dingselskab, vil denne beskatning
principielt ikke være en konse-
kvens af, at der i selskabet er op-
nået en indtægt omfattet af det fo-
reslåede regelsæt. En eventuel ud-
byttebeskatning af det personligt
ejede holdingselskab vil derimod
Side 8 af 22
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103001_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Hvis dette ikke bekræftes, vil der
kunne opstå situationer, hvor car-
ried interest beskattes med en hø-
jere effektiv sats end de nuværende
ca. 56 pct., hvilket efter DVCA´s
opfattelse vil være i modstrid med
grundprincippet for reglen om at
beskatte carried interest på niveau
med lønindkomst.
blot være en konsekvens af de al-
mindeligt gældende regler om be-
skatning af aktionærer og deres
selskaber.
Der vurderes derfor ikke at være
grundlag for at foreslå en ændring,
som giver en fysisk person, der be-
skattes af et merafkast som per-
sonlig indkomst, adgang til at opnå
lempelse for eventuelle skatter i
andre selskaber end det selskab,
der er omfattet af forslaget til § 16,
stk. 4, 1. pkt.
Efter ordlyden af forslaget til lig-
ningslovens § 16 I, stk. 7, er der
mulighed for skattefrihed for ud-
bytter fra det selskab, der er om-
fattet af forslaget til § 16, stk. 4, 1.
pkt. Det vil som følge af DVCAs
bemærkninger blive overvejet, om
der er grundlag for at stille et æn-
dringsforslag, således at bestem-
melsens ordlyd udvides til at om-
fatte udbytter til den personlige ak-
tionær i en situation som den af
DVCA omtalte.
DVCA anmoder om, at der rede-
gøres for, hvornår den skatteplig-
tige efter den foreslåede bestem-
melse i ligningslovens § 16 I, stk.
8, skal afgive oplysninger om,
hvorledes det skattepligtige meraf-
kast er opgjort. Er det fra tids-
punktet, hvor den skattepligtige
anses for at have en fortrinsstilling
og opfylder reglerne for kontrol,
eller først på tidspunktet for rets-
erhvervelsen af carried interest-
indkomsten eller noget helt tredje?
Den foreslåede oplysningspligt
indtræder på det tidspunkt, hvor
merafkastet skal medregnes ved
opgørelsen af den skattepligtige
indkomst
det vil sige på retser-
hvervelsestidspunktet for meraf-
kast omfattet af reglerne.
Formålet med den foreslåede op-
lysningspligt er, at told- og skatte-
forvaltningen
samtidig med op-
lysningerne om selve merafkastet
får en række oplysninger om
Side 9 af 22
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103001_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
merafkastet med henblik på at
kunne gennemføre kontrol heraf.
DVCA anfører, at oplysningsplig-
ten for den skattepligtige fremgår
både af den foreslåede ligningslovs
§ 16 I, stk. 7, 2. pkt., og stk. 8.
DVCA anmoder derfor om, dels at
der redegøres for årsagen til, at
forpligtigelsen fremgår af to be-
stemmelser, dels at det overvejes,
om bestemmelserne ikke med for-
del kunne samles i stk. 8.
Der er tale om to forskellige oplys-
ningsforpligtelser.
Oplysningsforpligtelsen i den fore-
slåede ligningslovs § 16 I, stk. 7, 2.
pkt., omhandler udelukkende op-
lysninger om eventuelle udbytter,
som efter 1. pkt. i den foreslåede
bestemmelse ikke skal medregnes
til den skattepligtige indkomst.
Oplysningsforpligtelsen i den fore-
slåede ligningslovs § 16 I, stk. 8,
omhandler derimod oplysninger
om det merafkast fra investeringer
i kapital-, venture- eller infrastruk-
turfonde, der beskattes efter be-
stemmelserne i forslaget til lig-
ningslovens § 16 I.
DVCA bemærker, at er carried in-
terest andelene ejet gennem selska-
ber, er beskatningsprincippet i lig-
ningslovens § 16 I, at carried inte-
rest i første led skal beskattes med
22 pct., uanset hvordan carried in-
terest betales (udbytter, avancer,
renter, kursgevinster mv.), og her-
efter som aktieindkomst (op til 42
pct.), når selskabet udbetaler ud-
bytter til den personlige ejer (sam-
let beskatning på ca. 55 pct.).
DVCA bemærker videre, at skat-
ten på 22 pct. påhviler de person-
lige aktionærer, og at der gives cre-
dit for skatter betalt af carried inte-
rest selskabet, jf. den foreslåede
DVCAs beskrivelse af beskat-
ningsprincippet i relation til andele
ejet gennem selskaber i forslaget til
ligningslovens § 16 I kan kun del-
vist bekræftes. Det grundlæggende
princip er,
at merafkastet (”carried
interest”)
altid skal beskattes som
CFC-indkomst hos den fysiske
person på det tidspunkt, hvor sel-
skabet opnår ret til merafkastet.
Det sikrer, at der
når der derud-
over efterfølgende sker beskatning
som aktieindkomst af eventuelle
udbytter eller afståelsesavancer,
som den fysiske person måtte
opnå ret til
samlet sker en be-
skatning, der afspejler, at der er
tale om vederlag for en personlig
arbejdsindsats.
Side 10 af 22
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103001_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
bestemmelse i stk. 6. Det er imid-
lertid ikke usædvanligt, at carried
interest selskabet har andre inve-
steringer eller er sambeskattet med
et andet selskab, som foretager an-
dre investeringer.
DVCA anmoder derfor om, at der
redegøres for de skattemæssige
konsekvenser for carried interest
beskatning, hvis carried interest af-
kastet realiseres som skattepligtige
indtægter (f.eks. renter, kursgevin-
ster og udbytter) i følgende situati-
oner:
a) Skatten i carried interest sel-
skabet betales efter et lager-
princip, mens carried interest
beskatningen sker efter et rea-
lisationsprincip.
b) Carried interest selskabet kan
fremføre skattemæssige tab fra
anden aktivitet end carried in-
terest investeringen.
c) Carried interest selskabets øv-
rige aktiviteter medfører fra-
dragsberettigede under-
skud/tab, som reducerer be-
skatningen af carried interest
afkastet i carried interest sel-
skabet.
d) Carried interest selskabet er
sambeskattet med et dattersel-
skab, som har fradragsberetti-
gede underskud/tab, som via
sambeskatningen reducerer
beskatningen af carried inte-
rest afkastet i carried interest
selskabet.
Øges skattebetalingen på person-
ligt niveau som følge af carried in-
I modsætning til, hvad DVCA sy-
nes at forudsætte, følger det der-
imod ikke af de foreslåede regler,
at den fysiske person på retser-
hvervelsestidspunktet kun skal be-
skattes af merafkastet som CFC-
indkomst, hvis selskabet også på
dette tidspunkt effektivt beskattes
heraf. Efter forslaget vil merafka-
stet således skulle beskattes som
CFC-indkomst på retserhvervel-
sestidspunktet uafhængigt af den
beskatning, der eventuelt måtte
udløses i selskabet. Den skatteplig-
tige kan dog opnå lempelse for en
eventuel beskatning i selskabet, så-
ledes at der ikke sker dobbeltbe-
skatning.
I ingen af de eksempler, som
DVCA opstiller, har en eventuel
manglende beskatning på selskabs-
niveauet derfor nogen indflydelse
på beskatningen hos den fysiske
person.
Det bemærkes, at hvis den skatte-
pligtige ender med at konstatere et
tab på sin samlede investering i
selskabet, vil der efter omstændig-
hederne kunne være tale om et tab,
der kan medregnes og fremføres
efter de almindelige regler i per-
sonskattelovens § 8 a om negativ
aktieindkomst.
Side 11 af 22
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103001_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
terest selskabets udnyttelse af un-
derskud/tab, vil dette ifølge
DVCA være en urimelig skatte-
mæssig konsekvens, der i princip-
pet fører til en beskatning på over
55 pct.
DVCA mener ikke, at det fremgår
tydeligt af forarbejderne til den fo-
reslåede bestemmelse i ligningslo-
vens § 16 I, hvornår der er tale om
en ændring eller en præcisering af
de nuværende regler. Det fore-
kommer således ikke indlysende, at
der allerede i den eksisterende for-
mulering af loven skulle være
hjemmel til at carry-beskatte nært-
stående, hvis disse nærtstående
ejer kapitalandele i et holdingsel-
skab, der har carry-andele i en ka-
pitalfond, og det fremgår heller
ikke af de oprindelige bemærknin-
ger til hverken aktieavancebeskat-
ningsloven § 17A eller ligningslo-
ven § 16 I.
DVCA anmoder om, at der rede-
gøres for, hvordan dette kan be-
tegnes som en præcisering. I en si-
tuation, hvor en nærtståendes ejer-
andel efter de foreslåede regler
omfattes af bestemmelsen, bedes
det bekræftet, at det er den nært-
stående, der er skattesubjektet.
Det lægges til grund, at DVCA
specifikt sigter til bemærkningerne
til den foreslåede bestemmelse i
ligningslovens § 16 I, stk. 4, 2. pkt.,
hvor det omtales, at der foretages
to justeringer af ordlyden i forhold
til ordlyden af den gældende be-
stemmelse i ligningslovens § 16 I,
stk. 1, 2. pkt. Den anden af de ju-
steringer, der omtales i disse be-
mærkninger, består i en justering,
der vil
indebære, at ”det utvetydigt
fremgår”, at den skattepligtige skal
anses for at opfylde kontrolbetin-
gelsen, når det er en nærtstående,
der er eller har været deltager i le-
delsen eller driften af fonden eller i
virksomheder ejet af fonden. Det
anføres videre i bemærkningerne,
at Skattestyrelsen har påpeget, at
der ikke bør kunne rejses tvivl om,
at merafkast skal beskattes efter
bestemmelsen i disse tilfælde.
Konsekvensen af, at der foreslås
indført en udtrykkelig regulering af
den omtalte problemstilling, vil
være, at der fremadrettet ikke vil
kunne rejses tvivl om fortolknin-
gen.
Det bemærkes i øvrigt, at bestem-
melsen i ligningslovens § 16 I er
foreslået nyaffattet. Selv om det
generelt er søgt beskrevet i be-
mærkningerne, når der helt eller
delvist er tale om videreførsel af de
Side 12 af 22
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103001_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
allerede gældende bestemmelser, er
det ikke i sig selv hensigten med
bemærkningerne at tage stilling til
fortolkningen af de nugældende
bestemmelser, jf. også kommenta-
rerne til høringssvaret fra Danske
Advokater.
Endelig bemærkes til spørgsmålet
om, hvem der er skattesubjektet, at
skattesubjektet i forslaget til lig-
ningslovens § 16 I er
”den skatte-
pligtige”.
Efter den foreslåede be-
stemmelse vil en nærtstående til
f.eks. en (med)stifter af en kapital-
fond kunne anses for at kontrol-
lere et selskab, der oppebærer et
merafkast, og stifterens nærtstå-
ende vil i disse tilfælde blive anset
for ”den skattepligtige” efter regel-
sættet.
DVCA bemærker, at det fremgår
af bemærkningerne til lovforslaget,
at regelsættet også finder anven-
delse på investeringer foretaget af
f.eks. ledelsen i de enkelte porte-
føljeselskaber eller andre medinve-
storer, der investerer via kapital-
eller venturefonden. Ledelsen i en
venture- eller kapitalfondsejet virk-
somhed medinvesterer altid i virk-
somheden for at sikre, at der er
fælles økonomiske interesser mel-
lem fonden og ledelsen i den ven-
ture- eller kapitalfondsejede virk-
somhed. Det gælder både, hvor le-
delsen ejer virksomheden i forve-
jen, og hvor ledelsen erhverver
helt nye aktier i forbindelse med
kapitalfondens køb. I begge situa-
tioner kan ledelsen og fonden have
Det afgørende for, om reglerne
finder anvendelse, er, hvorvidt der
består en fortrinsstilling, som be-
skrevet i den foreslåede bestem-
melse i ligningslovens § 16 I, stk.
1, 2. pkt.
Har f.eks. personer ledelsen i en
venture- eller kapitalfondsejet virk-
somhed direkte eller indirekte gen-
nem et kontrolleret selskab inve-
steret i virksomheden via venture-
eller kapitalfonden, og har de en
fortrinsstilling i bestemmelsens
forstand, vil reglerne således finde
anvendelse. Det er ikke afgørende,
hvilken tilknytning den skatteplig-
tige har til fonden, herunder om
denne kan betegnes som partner i
den pågældende fond. Det afgø-
rende er udelukkende, hvorvidt
Side 13 af 22
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103001_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
forskellige aktieklasser med for-
skellige afkastprofiler, og dermed
kan de to grupper realisere forskel-
lige afkast i forbindelse med et salg
af virksomheden.
DVCA mener, at bemærkningerne
kan skabe tvivl om, hvorvidt ledel-
sens medinvestering i sig selv om-
fattes af reglerne om carried inte-
rest beskatning, således at det for-
skellige afkast bliver betragtet som
et merafkast. Dette vil være et un-
derligt resultat og være et stærkt
utilfredsstillende resultat for ledel-
serne i den kapital- eller venture-
fondsejede virksomhed, idet ledel-
sen ikke har noget at gøre med
fonden som helhed, men ”kun” er
ledelse for en enkelt af fondens
porteføljeselskaber.
DVCA mener endvidere, at ledel-
sen i den venture- eller kapital-
fondsejede virksomhed aldrig bør
være omfattet af den personkreds,
som bestemmelsen i lovforslaget
er tiltænkt, ligesom det afkast, de
får, aldrig kan betragtes som car-
ried interest.
Det bedes derfor bekræftet, at
dette ikke er tilfældet.
den skattepligtige har en fortrins-
stilling i den beskrevne forstand i
forhold til de øvrige investorer.
Derfor vil de foreslåede regler
også finde anvendelse for ledelsen
eller andre ansatte i en venture- el-
ler kapitalfondsejet virksomhed,
hvis de pågældende personer har
en fortrinsstilling. Dette er helt i
overensstemmelse med formålet
med reglerne, idet den større af-
kastmulighed, som de har ret til,
må anses for at være et (yderligere)
vederlag for de opgaver og den
rolle, som de pågældende varetager
under venture- eller kapitalfondens
ejerskab af virksomheden.
Erhvervsstyrelsen
Team Effektiv Regule-
ring (TER)
Administrative konsekvenser
TER vurderer, at lovforslaget
medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet. Disse
konsekvenser vurderes at være un-
der 4 mio. kr. årligt, hvorfor de
ikke kvantificeres nærmere.
Side 14 af 22
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103001_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Principper for agil erhvervsrettet regule-
ring
TER har i forbindelse med præhø-
ringen af lovforslaget afgivet be-
mærkninger til Skatteministeriets
vurdering af efterlevelsen af prin-
cipperne for agil erhvervsrettet re-
gulering. TER har ingen yderligere
bemærkningerne.
FSR
danske revisorer
(FSR)
FSR bemærker indledningsvist, at
foreningen har forståelse for for-
slagets formål, og FSR ønsker hel-
ler ikke, det skal være muligt at ud-
nytte lovgivningen og dermed
opnå utilsigtede skattemæssige for-
dele.
FSR vil dog samtidig gerne be-
mærke, at det er uhensigtsmæssigt,
at en lov ved vedtagelse får virk-
ning fra fremsættelsestidspunktet.
Det giver i perioden fra fremsæt-
telse til vedtagelse usikkerhed om,
hvad der gælder på området, hvil-
ket aldrig er ønskværdigt ud fra et
retssikkerhedsmæssigt synspunkt.
Det er kun undtagelsesvist, at
skærpende ændringer af skattereg-
ler foreslås tillagt virkning fra
fremsættelsestidspunktet. Som be-
skrevet i punkt 2.4.1. i den af
Justitsministeriet udarbejdede Lov-
kvalitetsvejledning kan udgangs-
punktet om, at virkningstidspunk-
tet ikke ligger før ikrafttrædelses-
tidspunktet, dog bl.a. fraviges, hvis
der vurderes at være væsentlige
samfundsøkonomiske omkostnin-
ger forbundet med, at love først
får virkning på den kommende
ikrafttrædelsesdato.
Som beskrevet i punkt 8 i lov-
forslagets almindelige bemærknin-
ger og i de specielle bemærkninger
til lovforslagets § 8, fremgår det af
lovforslaget, hvordan den gæl-
dende lovgivning kan udnyttes i
strid med reglernes hensigt. For at
de beskrevne modeller ikke skal
blive anvendt i endnu større om-
fang, er det derfor foreslået, at lo-
ven, med undtagelse af forslagets
bestemmelser om ændring af reg-
lerne om beskatning af kapital-
fondspartnere, skal have virkning
fra fremsættelsestidspunktet.
Side 15 af 22
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103001_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Beskatning ved nedsættelse af gæld
FSR henviser til høringsudkastets
§ 3, nr. 1.
FSR forstår forslaget således, at
ændringerne til den foreslåede be-
stemmelse i kursgevinstlovens § 6,
stk. 2, 3. pkt., vedrører konsekven-
serne af selve overdragelsen af en
fordring, mens bestemmelsens 4.
pkt. vedrører konsekvenserne af
en efterfølgende indfrielse eller ef-
tergivelse af den pågældende for-
dring, når denne er overdraget.
FSR beder om, at det bekræftes, at
i en situation med en efterfølgende
indfrielse af en fordring til en
værdi, der overstiger fordringens
kursværdi på det tidspunkt, hvor
denne blev overdraget til et sel-
skab, der er koncernforbundet
med debitorselskabet, vil debitor-
selskabet have fradrag for det be-
løb, hvormed fordringens indfriel-
sesbeløb overstiger kursen på
overdragelsestidspunktet.
FSR påpeger, at det må formodes
at kreditor vil blive beskattet af
den tilsvarende beløb, jf. kursge-
vinstlovens § 3.
FSRs forståelse kan bekræftes.
FSR henviser til forslaget til lig-
ningslovens § 5, stk. 10, nr. 3,
hvoraf det følger, at påløbne renter
på tidspunktet for overdragelsen af
fordringen kun vil kunne fradrages
ved opgørelsen af den skatteplig-
tige indkomst med en andel, der
Bestemmelsen i ligningslovens § 5,
stk. 9, skal sikre, at parterne i en lå-
neaftale ikke kan maksimere rente-
fradraget ved at aftale, at en efter-
givelse af en del af gælden fortrins-
vis reducerer hovedstolen.
Side 16 af 22
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103001_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
svarer til forholdet mellem fordrin-
gens kursværdi og fordringens på-
lydende værdi på tidspunktet for
erhvervelsen af fordringen.
Det anføres ligeledes i de specielle
bemærkningerne til bestemmelsen,
at fordringen fortsat består efter
overdragelsen, at denne vil være
omfattet af skattelovgivningens al-
mindelige regler, samt at modersel-
skabet beskattes af renteindtægter,
uanset at datterselskabets rentefra-
dragsret er blevet begrænset.
FSR forstår bemærkningerne på
den måde, at det ikke menes, at
der er symmetri mellem de rente-
indtægter, som moderselskabet
(kreditor) vil blive beskattet af, og
det rentefradrag, som datterselska-
bet (debitor) vil opnå fradrag for.
FSR har ved flere lejligheder påpe-
get, at visse aspekter af ligningslo-
vens § 5, stk. 9, medfører en asym-
metrisk beskatning i relation til
gældseftergivelse indenfor sambe-
skattede danske koncerner.
FSR bemærker, at den asymmetri-
ske beskatning opstår som følge
af, at debitors fradrag for påløbne
renter efter denne bestemmelse
beskæres (eller bortfalder helt),
mens det koncernselskab, der er
kreditor, desuagtet skal beskattes
af alle renterne. Dette er en konse-
kvens af, at kursgevinstlovens § 4
ikke tillader fradrag for tab
på fordringer på koncernfor-
bundne selskaber, herunder rente-
fordringer på selskaber, hvormed
kreditorselskabet er sambeskattet.
Tilsvarende vil efter forslaget
skulle gælde ved f.eks. et modersel-
skab opkøb af en nødlidende for-
dring mod et datterselskab i kon-
cernen. Det skal modvirke, at un-
derskudsbegrænsning kan undgås
ved først at eftergive fordringen,
når underskuddet er anvendt un-
der sambeskatningen.
Det er opfattelsen, at de hensyn,
der ligger bag fradragsbegrænsnin-
gen i kursgevinstlovens § 4, også
gør sig gældende i tilfælde, hvor
debitors ansættelse vil blive ændret
efter ligningslovens § 5, stk. 9.
Reglerne i kursgevinstlovens § 4
skal ses på baggrund af, at kredi-
torselskabet ikke skal kunne opnå
fradrag for tab på datter-/koncern-
aktier eller kunne opnå dobbeltfra-
drag ved udnyttelse af debitors un-
derskud via sambeskatning og ved
fradrag for tab på fordringen i kre-
ditorselskabet.
Side 17 af 22
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103001_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Begrundelsen for, at en skyldner
efter ligningslovens § 5, stk. 9 ikke
skal have fradrag for renter i for-
bindelse med en gældseftergivelse
er, at det ikke findes rimeligt at
give fradrag for renter, der aldrig
skal betales.
FSR er ikke uenige i det argument,
men mener, at det modsatte tilsva-
rende må gælde for moderselska-
bet, der derfor kun skal beskattes
af de faktisk modtagne renter.
Beskatning af kapitalfondspartnere
FSR anfører, at kapitalfonde eksi-
sterer i en række forskellige former
og med vidt forskellige selskabs-
strukturer. De danske carrybeskat-
ningsregler bærer imidlertid fortsat
præg af, at alle kapitalfondene for-
udsættes indrettet på en ensartet
måde. De eksisterende regler og de
foreslåede ændringer giver derfor
fortsat anledning til væsentlige
tvivlsspørgsmål.
FSR anmoder om, at det i relation
til den foreslåede bestemmelse i
ligningslovens § 16 I, stk. 4, be-
kræftes, at beskatning kun finder
sted for en medarbejder, som er 1)
medstifter af fonden, 2) deltager i
ledelse, 3) deltager i driften af fon-
den eller 4) ejer af virksomheder,
som fonden ejer. De pågældendes
nærtstående vil også være omfat-
tet, jf. bestemmelsens ordlyd.
FSRs forståelse kan ikke bekræftes.
Den foreslåede bestemmelse i lig-
ningslovens § 16, stk. 4, om be-
skatning af merafkast af investerin-
ger i kapital-, venture- eller infra-
strukturfonde, når investeringen
sker igennem et kontrolleret sel-
skab, kan også finde anvendelse på
administrative medarbejdere, som
har tilknytning til fonden.
Side 18 af 22
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103001_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSRs forståelse vil indebære, at
f.eks. en bogholder eller tilsva-
rende medarbejder, som har til-
knytning til fonden som admini-
strativ medarbejder, ikke vil blive
omfattet.
Det bemærkes, at sådanne medar-
bejdere deltager i driften af fon-
den, og at det er uden betydning,
hvilken stilling/position de indta-
ger i fonden.
Der henvises i øvrigt til kommen-
tarerne til høringssvaret fra
DVCA, særligt i relation til
DVCAs bemærkninger om inve-
steringer foretaget af medarbejdere
i de virksomheder, som en kapital-
eller venturefond opkøber.
FSR foreslår, at reglerne om car-
ried interest generelt ikke skal
gælde for aktier erhvervet via børs-
noterede selskaber, hvor en er-
hvervelse af aktien til børsværdien
pr. definition må være en erhver-
velse til markedsværdien på lige
fod med alle andre investorer. Er-
hvervelsen af en børsnoteret aktie
til børskursen kan ikke indebære
nogen form for lønelement/bonus
og bør derfor falde uden for be-
stemmelsen.
Der vurderes ikke at være grundlag
for en generel undtagelse fra de fo-
reslåede bestemmelser baseret på,
om der er tale om børsnoterede
selskaber.
Hvorvidt reglerne finder anven-
delse, afhænger af, om der er tale
om en investering med en fortrins-
stilling, som er foretaget via en ka-
pital-, venture- eller infrastruktur-
fond. Er disse betingelser opfyldt,
finder reglerne også anvendelse på
merafkast på investeringer i form
af aktier, og det gælder også, når
der investeres i børsnoterede ak-
tier, eller erhverves aktier gennem
et børsnoteret selskab.
Er der tale om erhvervelse af ak-
tier uden fortrinsstilling i forhold
til selskabets øvrige aktionærer,
finder reglerne i sagens natur ikke
anvendelse.
FSR finder det fornuftigt og rime-
ligt, at der indrømmes en udvidet
adgang til credit for skatter, der, i
Der henvises til kommentarerne til
høringssvaret fra DVCA vedrø-
rende anvendelsen af de foreslåede
Side 19 af 22
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103001_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
medfør af andre regelsæt, er blevet
opkrævet af merafkastet. Hensynet
bag nedslaget for skatten er, at der
ellers betales en højere skat, end
der ville være opstået, såfremt
medarbejderen havde modtaget af-
kastet som bonus. Beskatningen,
der tilstræbes, bør således hverken
være højere eller lavere end lønbe-
skatning.
FSR bemærker ydermere, at LL §
16 I oprindeligt er udarbejdet ud
fra en forudsætning om, at der
alene er ét selskab mellem kapital-
fondspartneren og kapitalfonden. I
dag er normen dog nærmere, at
den enkelte kapitalfondspartner er
indirekte investor i kapitalfonden
via en koncernstruktur med flere
selskaber mellem partneren og ka-
pitalfonden. Ejer en kapitalfonds-
partner eksempelvis gennem et he-
lejet personligt holdingselskab en
skattepligtig porteføljeaktie i kapi-
talfondens moderselskab, der gen-
nem en række kontrollerede dat-
terselskaber ejer carried interest
rettigheder, bør der være mulighed
for at få credit af den udbytteskat,
som det personlige holdingselskab
betaler af udbyttet fra modersel-
skabet, i det omfang skatten di-
rekte eller indirekte vil kunne hen-
føres til merafkastet.
bestemmelser i ligningslovens § 16
I, stk. 6 og 7, når der er investeret
gennem en selskabsstruktur, der
består af flere niveauer.
FSR bemærker, at der selv med
muligheden for creditlempelse kan
opstå en beskatning, hvor partne-
ren beskattes af carried interest,
som partneren aldrig modtager.
FSR mener derfor, at det vil være
Den gældende regel i ligningslo-
vens § 16 J sikrer tilbagebetaling af
skat betalt af merafkastet (”carried
interest”), hvis der i kapitalfonden
sker en efterregulering af merafka-
stet, og denne efterregulering inde-
bærer, at der løbende er sket en
Side 20 af 22
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103001_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hensigtsmæssigt, at det i forbin-
delse med lovforslaget præciseres,
at tilbagesøgning efter LL § 16 J
skal maksimeres ud fra, hvad kapi-
talfondspartneren har betalt af car-
ryskat igennem tiden, set i forhold
til hvad partneren bør betale car-
ryskat af ud fra, hvad partneren ul-
timativt er berettiget til på bag-
grund af en samlet fondsopgørelse
ved afslutningen af fondens leve-
tid.
beskatning af et højere merafkast
end det, der endeligt opnås ret til.
Det ses ikke at være nødvendigt el-
ler hensigtsmæssigt at foretage
eventuelle præciseringer af den
gældende regel som foreslået af
FSR.
Landbrug & Fødevarer
Skattefri virksomhedsomdannelse
Landbrug & Fødevarer har forstå-
else for, at der vurderes at være be-
hov for at præcisere lovgivningen,
således at det fremadrettet er klart,
at det på omdannelsesdatoen
og
ikke gennemførelsesdatoen
skal
bedømmes, hvorvidt ejer der øn-
sker at omdanne sin virksomhed
driver en eller flere virksomheder i
virksomhedsordningen.
Landbrug & Fødevarer finder det
dog beklageligt, at en landmand
som konsekvens af lovændringen
ikke kan disponere i tiden mellem
omdannelsesdatoen og tidspunktet
for gennemførelsen. En landmand
må f.eks. afstå fra at gennemføre
en god handel med erhvervelse af
jord eller fast ejendom, hvis mulig-
heden opstår i den mellemliggende
periode mellem omdannelsesda-
toen og gennemførelsen. Selv om
den mellemliggende periode ofte
vil være af kortere varighed, vurde-
res dette i visse tilfælde at være
forretningshæmmende for erhver-
vet.
Lovforslaget er nødvendigt for at
sikre, at der ikke inddrages privat
gæld ved skattefri virksomhedsom-
dannelse af virksomheder placeret
i virksomhedsordningen.
Derfor er det ikke muligt at gen-
nemføre virksomhedsomdannel-
sen skattefrit i situationer, hvor der
sker frasalg eller opkøb i perioden
mellem omdannelsesdatoen og da-
toen for omdannelsens gennemfø-
relse.
Side 21 af 22
L 4 - 2019-20 - Bilag 3: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103001_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
SRF - Skatterevisorfor-
eningen
Skatterevisorforeningen takker for
det modtagne materiale og kan i
den forbindelse meddele, at for-
eningen ikke har bemærkninger til
det modtagne forslag.
Side 22 af 22