Skatteudvalget 2019-20
L 4 Bilag 8
Offentligt
2115488_0001.png
29. november 2019
J.nr. 2019-2158
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 4 - Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kursgevinst-
loven, ligningsloven og forskellige andre love (Hovedaktionærers delsalg af aktier i selska-
ber med flere aktieklasser, beskatning ved nedsættelse af gæld, beskatning af kapitalfonds-
partnere og omdannelsesdatoen ved skattefri virksomhedsomdannelse).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 4 - 2019-20 - Bilag 8: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2115488_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven,
ligningsloven og forskellige andre love (Hovedaktionærers delsalg af aktier i
selskaber med flere aktieklasser, beskatning ved nedsættelse af gæld, beskat-
ning af kapitalfondspartnere og omdannelsesdatoen ved skattefri virksom-
hedsomdannelse) (L 4)
Til § 2
1)
To steder i den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 5, stk. 1, nr. 2, 2. pkt.,
ændres ”19” til: ”19 C”.
[Rettelse af henvisningsfejl]
Til § 3
2)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 6, stk. 2, 4. pkt.,
udgår »efter § 26, stk. 3«.
[Præcisering af, at værdien efter forslaget til § 6, stk. 2, 3. pkt., skal anses for at
udgøre den skattemæssige værdi af gælden ved påtagelsen ved enhver efterføl-
gende avanceopgørelse]
Til § 4
3)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 16 I
indsættes efter stk. 3 som nye
stykker:
”Stk.
01.
Skattepligtige skal ikke medregne merafkast af investeringer ved opgø-
relsen af den skattepligtige indkomst efter stk. 1, når den skattepligtige skal med-
regne merafkastet ved opgørelsen af den personlige indkomst efter skattelovgiv-
ningens almindelige regler.
Stk. 02.
Der gives skattepligtige omfattet af stk. 1 nedslag efter § 33, stk. 1, for
udenlandske skatter og skatter, der er pålagt den skattepligtige af merafkastet efter
skattelovgivningens almindelige regler. Nedslaget skal dog ikke kunne overstige
den del af de samlede danske og udenlandske skatter, der forholdsmæssigt falder
på selskabets merafkast efter stk. 1.”
Side 2 af 10
L 4 - 2019-20 - Bilag 8: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2115488_0003.png
Stk. 4-9 bliver herefter stk. 6-11.
[Eliminering af eventuelle dobbeltbeskatningssituationer]
4)
I den under
nr.
2 foreslåede affattelse af
§ 16 I
udgår i
stk. 4, 1. pkt.,
”i eller”.
[Præcisering af den foreslåede bestemmelse]
5)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 16 I
udgår
stk. 5, 2.
og
3. pkt.,
og i
stedet indsættes:
”Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregnes den
andel af selskabets
positive merafkast, som den skattepligtige direkte eller indirekte har ret til.”
[Fastlæggelse af beskatningsgrundlaget for den enkelte skattepligtige]
6)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 16 I
affattes
stk. 7, 1. pkt.,
således:
”For
skattepligtige omfattet af stk. 4 medregnes udbytte ikke til den skattepligtige
indkomst, i det omfang udbyttet er udloddet fra et selskab omfattet af stk. 4 eller
fra et selskab m.v., hvorigennem den skattepligtige direkte eller indirekte kontrol-
lerer et selskab omfattet af stk. 4, og udbyttet ikke overstiger den skat, som den
skattepligtige skal betale af indkomsten i selskabet
omfattet stk. 4.”
[Udvidelse af adgangen til at få skattefrit udbytte til betaling af skat på merafkast]
7)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 16 I
ændres i
stk. 7, 2. pkt.,
og
stk.
8,
”skattekontrollovens §§ 9 og 10” til: ”skattekontrollovens
§§ 10-12”.
[Rettelse af henvisningsfejl i de foreslåede bestemmelser]
8)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 16 I
indsættes i
stk. 8
som
nr. 6:
”6)
aftaler om fordelingen af merafkast, der er modtaget af selskaber omfattet af
stk. 4.”
[Oplysningskrav om eventuelle aftaler om fordeling af selskabers merafkast]
9)
Nr. 3
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
Side 3 af 10
L 4 - 2019-20 - Bilag 8: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2115488_0004.png
Til § 5
10)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 4 a, stk. 1, nr. 4,
udgår ”og”.
[Rettelse af fejl i gengivelsen af den gældende lovtekst]
Til § 6
11)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 12 A, stk. 4,
indsættes som
5. pkt.:
»Når 1.-3. pkt. finder anvendelse, anses gældens værdi ved påtagelsen reduceret
med det beløb, hvormed der er sket underskudsbegrænsning, for at udgøre gældens
værdi ved påtagelsen ved en efterfølgende opgørelse af gevinst eller tab på samme
gæld.«
[Regulering af, hvorledes den skattemæssige værdi af gælden ved påtagelsen op-
gøres med henblik på en eventuel efterfølgende avanceopgørelse, når der er sket
underskudsbegrænsning efter selskabsskattelovens § 12 A, stk. 4]
Side 4 af 10
L 4 - 2019-20 - Bilag 8: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2115488_0005.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at rette en henvisningsfejl i lovforslaget, idet der i gengivelsen af be-
stemmelsen i aktiesparekontolovens § 5, stk. 1, nr. 2, 2. pkt., fejlagtigt er henvist
til aktieavancebeskatningslovens § 19 i stedet for § 19 C.
Til nr. 2
Efter den i lovforslaget foreslåede bestemmelse i kursgevinstlovens § 6, stk. 2, 4.
pkt., skal det beløb, der skal anses for gældens værdi ved frigørelsen efter den i
lovforslaget foreslåede bestemmelse i kursgevinstlovens § 6, stk. 2, 3. pkt., anses
for at udgøre den skattemæssige værdi af gælden ved påtagelsen ved en efterføl-
gende avanceopgørelse efter kursgevinstlovens § 26, stk. 3.
Det foreslås, at henvisningen til kursgevinstlovens § 26, stk. 3, udgår af den fore-
slåede bestemmelse i kursgevinstlovens § 6, stk. 2, 5. pkt.
Når der er sket beskatning efter den i lovforslaget foreslåede bestemmelse i kurs-
gevinstlovens § 6, stk. 2, vil det indebære, at der er sket beskatning af en kursge-
vinst svarende til forskellen mellem gældens værdi ved påtagelsen og kursværdien
af den overdragne fordring på overdragelsestidspunktet. Da fordringen fortsat be-
står, vil der efter omstændighederne skulle foretages en fornyet avanceopgørelse.
Dette er baggrunden for, at det for at hindre dobbeltbeskatning i den i lovforslaget
foreslåede bestemmelse i kursgevinstlovens § 6, stk. 2, 4. pkt., er foreslået, at kurs-
værdien af den overdragne fordring på overdragelsestidspunktet skal anses for at
udgøre gældens værdi ved påtagelsen ved en senere avanceopgørelse efter kursge-
vinstlovens § 26, stk. 3.
Forslaget om at fjerne henvisningen til kursgevinstlovens § 26, stk. 3, tager højde
for, at en eventuel senere beskatning også kan ske ved underskudsbegrænsning ef-
ter reglerne i selskabsskattelovens §§ 12 A-12 C. Når en eventuel efterfølgende
beskatning sker ved underskudsbegrænsning efter selskabsskatteloven, vil dobbelt-
beskatning således tilsvarende blive hindret ved, at kursværdien af den overdragne
fordring på overdragelsestidspunktet anses for at udgøre gældens værdi ved påta-
gelsen.
Til nr. 3
Der foreslås at indsætte to yderligere stykker
stk. 01 og 02
i den foreslåede af-
fattelse af ligningslovens § 16 I, jf. lovforslagets § 4, nr. 2, som skal sikre, at der
Side 5 af 10
L 4 - 2019-20 - Bilag 8: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2115488_0006.png
ikke sker dobbeltbeskatning af det merafkast, som skal beskattes efter den foreslå-
ede bestemmelse i ligningslovens § 16 I.
I lovforslaget er der ikke bestemmelser, der udtrykkeligt tager højde for, at den
skattepligtige allerede efter skattelovgivningens almindelige regler vil skulle be-
skattes af merafkastet. Formålet med de særlige bestemmelser om beskatning af
kapitalfondspartneres merafkast kan ikke begrunde, at samme beløb skal beskattes
både efter de foreslåede bestemmelser og efter skattelovgivningens almindelige
regler, og der foreslås derfor bestemmelser, der udtrykkeligt regulerer denne pro-
blemstilling og fastlægger, hvordan dobbeltbeskatning hindres.
Efter det foreslåede
stk. 01
vil skattepligtige ikke skulle medregne merafkast af in-
vesteringer ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst efter stk. 1, når den skat-
tepligtige skal medregne merafkastet til den personlige indkomst efter skattelov-
givningens almindelige regler.
Bestemmelsen vil navnlig kunne være relevant, såfremt der opnås merafkast af in-
vesteringer via transparente infrastrukturfonde, hvor der investeres direkte i drifts-
aktiver. Kapitalfondspartneren vil i sådanne tilfælde som udgangspunkt skulle
medregne sit samlede afkast ved opgørelsen af den personlige indkomst, idet der
dog efter omstændighederne vil kunne ske beskatning som kapitalindkomst efter
anpartsreglerne i personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 9 og 11.
Efter det foreslåede
stk. 02
vil der skulle gives den skattepligtige omfattet af stk. 1
nedslag efter ligningslovens § 33, stk. 1, for udenlandske skatter og skatter, der er
pålagt den skattepligtige af merafkastet efter skattelovgivningens almindelige reg-
ler. Nedslaget skal dog ikke kunne overstige den del af de samlede danske og
udenlandske skatter, der forholdsmæssigt falder på selskabets merafkast efter stk.
1.
Herved vil det blive sikret, at skattepligtige omfattet af stk. 1 ikke vil blive dob-
beltbeskattet af merafkastet, f.eks. når merafkastet oppebæres i form af aktieavan-
cer, der efter skattelovgivningens almindelige regler anses for aktieindkomst, som
beskattes med op til 42 pct. Den foreslåede bestemmelse er udformet som en be-
stemmelse om, at der lempes for skatter, der er pålagt merafkastet efter skattelov-
givningens almindelige regler, og således at det på samme vis sikres, at der ikke
vil ske en dobbeltbeskatning, hvis merafkastet pålægges udenlandske skatter.
Til nr. 4
Der foreslås, at ordene
”i eller” i det foreslåede § 16 I, stk. 4, 1. pkt.,
der bliver stk.
6, 1. pkt., jf. ændringsforslag nr. 3, udgår af den foreslåede bestemmelse.
Side 6 af 10
L 4 - 2019-20 - Bilag 8: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2115488_0007.png
I forbindelse med høringen har der været rejst spørgsmål om, hvorvidt der med
formuleringen ”i eller via” har
været tiltænkt en realitetsforskel i forhold til de øv-
rige steder i den foreslåede bestemmelse, hvor det blot fremgår, at der skal være
tale om investeringer, der sker
”via”
en af de omfattede fonde.
Der har ikke været tiltænkt nogen realitetsforskel, og det foreslås derfor, at ordene
”i eller”
udgår.
Det bemærkes, at det gælder for alle investeringer omfattet af den foreslåede affat-
telse af ligningslovens § 16 I, at de ikke nødvendigvis skal ske i selve fonden, for
at bestemmelsen finder anvendelse, men at investeringer skal anses for foretaget
via en kapital-, venture- eller infrastrukturfond, hvis deltagerne og/eller kapital-
fondspartnerne investerer det pågældende beløb i overensstemmelse med det sam-
lede aftalegrundlag, som regulerer den pågældende fond.
Til nr. 5
Under høringen af lovforslaget blev det påpeget, at bestemmelserne i lovforslagets
forslag til affattelse af § 16 I, stk. 5, 2. og 3. pkt., indebærer, at skattepligtige om-
fattet af forslaget til nyaffattelse af § 16 I, stk. 4, der bliver stk. 6, vil skulle med-
regne en andel af selskabets merafkast svarende til deres direkte eller indirekte
ejerandel i selskabet, selv om de eventuelt kan have ret til en større eller mindre
andel af resultatet f.eks. som følge af, at der er flere aktieklasser i det pågældende
selskab.
Dette svarer til retsstillingen efter den gældende bestemmelse i ligningslovens § 16
I, men er ikke hensigtsmæssigt, idet det kan medføre, at den skattepligtige beskat-
tes af en større eller mindre andel af merafkastet end den andel heraf, som den på-
gældende faktisk, direkte eller indirekte har ret til.
Det foreslås derfor, at 2. og 3. pkt. i forslaget til ligningslovens § 16 I, stk. 5, der
bliver stk. 7, jf. ændringsforslag nr. 3, udgår, og at der i stedet indsættes et nyt pkt.,
hvoraf det følger, at skattepligtige omfattet af forslaget til § 16 I, stk. 4, der bliver
stk. 6, ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst skal medregne den andel af
selskabets merafkast, som vedkommende direkte eller indirekte har ret til.
Medregning af den andel af selskabets merafkast, som den skattepligtige direkte
eller indirekte
hvis den skattepligtige andel i selskabet ejes gennem et eller flere
yderligere selskab(er)
har ret til, vil sikre, at der sker beskatning af den ind-
komst, som vedkommende faktisk oppebærer gennem det pågældende selskab.
Er der ikke indgået aftaler, der regulerer, hvilken andel af selskabets merafkast den
skattepligtige direkte eller indirekte har ret til, vil den skattepligtiges andel svare
til vedkommendes andel af den samlede selskabskapital i selskabet. Foreligger der
Side 7 af 10
L 4 - 2019-20 - Bilag 8: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2115488_0008.png
derimod en aftale om en anden fordeling af selskabets overskud eller specifikt om
fordelingen af et merafkast, vil det være denne aftale, som vil skulle danne grund-
laget for fastlæggelsen af den andel af merafkastet, som den skattepligtige vil
skulle medregne.
Til nr. 6
Det foreslås at nyaffatte den foreslåede bestemmelse i ligningslovens § 16 I, stk. 7,
der bliver stk. 9, jf. ændringsforslag nr. 3, så skattepligtige omfattet af lovforsla-
gets forslag til § 16 I, stk. 4, der bliver stk. 6, ikke vil skulle medregne udbytte til
den skattepligtige indkomst, i det omfang udbyttet er udloddet fra et selskab om-
fattet af stk. 4, der bliver stk. 6, eller fra et selskab m.v., hvorigennem den skatte-
pligtige direkte eller indirekte kontrollerer et selskab omfattet af stk. 4, der bliver
stk. 6, og hvor udbyttet ikke overstiger den skat, som den skattepligtige skal betale
af indkomsten i selskabet omfattet af stk. 4, der bliver stk. 6.
Formålet med den foreslåede ændring er at sikre, at den skattepligtige har mulig-
hed for at trække midler ud af et selskab til at betale den skat, som vedkommende
skal betale i medfør af de i lovforslaget foreslåede bestemmelser i § 16 I, stk. 4-6,
der bliver stk. 6-8, uden at dette udløser dobbeltbeskatning. Det er under høringen
af lovforslaget blevet påpeget, at den i lovforslaget foreslåede bestemmelse i stk.
7, der bliver stk. 9, som svarer til den gældende bestemmelse i ligningslovens § 16
I, stk. 9, efter ordlyden kun omfatter udbytter fra det selskab, der er omfattet af stk.
4, der bliver stk. 6. Der synes således efter ordlyden ikke at være mulighed for, at
den skattepligtige kan modtage skattefrie udbytter fra et selskab, hvorigennem den
skattepligtige besidder ejerandelen i selskabet omfattet af stk. 4, der bliver stk. 6.
Det tages der højde for i den foreslåede nyaffattelse af § 16 I, stk. 7, der bliver stk.
9, hvorefter det er et krav, at udbyttet enten er udloddet fra et selskab omfattet af
stk. 4, der bliver stk. 6, eller fra et selskab m.v., hvorigennem den skattepligtige di-
rekte eller indirekte kontrollerer selskabet omfattet af stk. 4, der bliver stk. 6. Det
vil også efter den foreslåede nyaffattelse være et krav, udbyttet ikke overstiger den
skat, som den skattepligtige skal betale af indkomsten i selskabet omfattet af stk. 4,
der bliver stk. 6.
Til nr. 7
Det foreslås at ændre henvisningerne til skattekontrollovens §§ 9 og 10 i de i lov-
forslaget foreslåede bestemmelser i § 16 I, stk. 7 og 8, der bliver stk. 9 og 10, jf.
ændringsforslag nr. 3, til de korrekte bestemmelser om oplysningsfrister i skatte-
kontrollovens §§ 10-12.
Side 8 af 10
L 4 - 2019-20 - Bilag 8: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2115488_0009.png
Der er således tale om rettelse af en henvisningsfejl.
Til nr. 8
Det foreslås, at den foreslåede oplysningspligt i lovforslagets § 16 I, stk. 8, der bli-
ver stk. 10, jf. ændringsforslag nr. 3, udvides til også at omfatte de eventuelle afta-
ler, der er indgået om fordelingen af det merafkast, som oppebæres af et selskab
omfattet af den foreslåede bestemmelse i lovforslagets forslag til § 16 I, stk. 4, der
bliver stk. 6. Oplysningspligten vil skulle omfatte alle aftaler herom, herunder ved-
tægtsbestemmelser om fordelingen af selskabets overskud f.eks. som følge af op-
deling af aktiekapitalen på forskellige aktieklasser og aftaler indgået mellem aktio-
nærerne i form af f.eks. aktionæroverenskomster.
Formålet med den foreslåede oplysningsforpligtelse er at sikre Skatteforvaltningen
de nødvendige oplysninger til kontrol af, at de skattepligtige beskattes af deres re-
spektive andel af et merafkast, som et selskab omfattet af den i lovforslaget fore-
slåede bestemmelse i § 16 I, stk. 4, der bliver stk. 6, er berettiget til. Forslaget skal
ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 5, hvorved det foreslås, at skatteplig-
tige, der kontrollerer et selskab, der oppebærer et merafkast, skal medregne den
del af merafkastet, der svarer til den andel heraf, som den pågældende skatteplig-
tige, direkte eller indirekte, har ret til.
Til nr. 9
I lovforslaget er henvisningen i ligningslovens § 16 J, stk. 2, til ligningslovens §
16 I, stk. 9, foreslået ændret til en henvisning til § 16 I, stk. 7.
Da der ved ændringsforslag nr. 3 foreslås indsat 2 nye stykker i ligningslovens §
16 I efter stk. 3, vil henvisningen til § 16 I, stk. 9, i den gældende bestemmelse i §
16 J, stk. 2, være korrekt. Forslaget om, at lovforslagets nr. 3 udgår, er således en
konsekvens af ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 10
Det foreslås at rette en fejl i gengivelsen af de ord i den gældende bestemmelse i
personskattelovens § 4 a, stk. 1, nr. 4, der ved lovforslaget foreslås at skulle udgå.
Til nr. 11
Side 9 af 10
L 4 - 2019-20 - Bilag 8: Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren
2115488_0010.png
Det foreslås, at gældens værdi ved påtagelsen reduceret med det beløb, hvormed
der er sket underskudsbegrænsning, skal anses for at udgøre gældens værdi ved
påtagelsen ved en efterfølgende opgørelse af gevinst eller tab på samme gæld.
Forslaget har til formål at hindre eventuel dobbeltbeskatning.
Når der er sket underskudsbegrænsning efter den foreslåede bestemmelse i sel-
skabsskattelovens § 12 A, stk. 4, består fordringen fortsat. Efter omstændighederne
vil der derfor efterfølgende skulle foretages en fornyet avanceopgørelse, enten
med henblik på beskatning efter kursgevinstloven eller eventuelt underskudsbe-
grænsning efter selskabsskattelovens §§ 12 A-12 C. En ny underskudsbegræns-
ning vil f.eks. kunne skyldes, at gælden nedsættes ved en tvangsakkord.
Den foreslåede bestemmelse skal hindre dobbeltbeskatning i forbindelse med en
sådan eventuel senere avanceopgørelse, fordi det beløb, hvormed beskatning er
sket i kraft af underskudsbegrænsningen, reducerer det beløb, der ved en sådan
avanceopgørelse anses for gældens værdi ved påtagelsen.
Side 10 af 10