Til lovforslag nr.
L 43
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Udlændinge- og Integrationsudvalget den 12. december 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Afskaffelse af kravet om vellykket integration i sager om familiesammenføring med børn og indførelse af en frist på 3
måneder for indgivelse af ansøgning)
af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Udlændinge- og integrationsmini-
steren har stillet ændringsforslag nr. 8. Enhedslistens med-
lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-4. Radi-
kale Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændrings-
forslag nr. 5–7.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DF, KF og NB) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med det af ministeren stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
(ALT og SF) vil stemme for ændringsfor-
slag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Mindretallet
indstiller
lovforslag A og B til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (RV) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget og de stillede æn-
dringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (EL) vil stemme for æn-
dringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Mindretallet
indstiller lovforslag B til
vedtagelse
med det stillede æn-
dringsforslag.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sam-
bandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænk-
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske be-
mærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget stemmer for
lovforslaget. I efteråret 2018 beskrev pressen en sag om den
thailandske pige Mint, der fik afslag på ophold i Danmark
bl.a. med henvisning til manglende udsigt til vellykket inte-
gration.
Kravet om udsigt til vellykket integration (integrations-
vurdering) i udlændingeloven blev indført ved lov nr. 427 af
9. juni 2004, da VK-regeringen, Dansk Folkeparti og Social-
demokratiet udmøntede en politisk aftale af 18. september
2003. Gennem årene har reglen indimellem givet anledning
til presseomtale af sager, hvor hovedårsagen til et afslag på
opholdstilladelse blev angivet som manglende udsigt til vel-
lykket integration. Selv om udsigten til vellykket integration
næppe har været den eneste årsag til afslag på opholdstilla-
delse, har det været vanskeligt at forklare anvendelsen af
reglen i de konkrete sager. Mintsagen er et eksempel herpå.
Der er derfor en vis logik i, at samme partikreds beståen-
de af VLAK-regeringen med støtte fra Dansk Folkeparti og
Socialdemokratiet i februar 2019 nåede til enighed om nye
regler om familiesammenføring med børn.
Den politiske aftale af 20. februar 2019 går ud på, at kra-
vet om udsigt til vellykket integration afskaffes og erstattes
af en ny regel: »Fremover kan en forælder, der har et barn,
som – ligesom barnets anden forælder – er bosiddende uden
for Danmark, kun få familiesammenført sit barn til Dan-
mark, hvis forælderen søger herom senest 3 måneder efter,
at den pågældende selv har fået opholdstilladelse i Dan-
mark. Dermed sikres det, at børn, der skal have en fremtid i
Danmark, kommer hertil så tidligt som muligt.«
Lovforslaget udmønter denne politiske aftale.
I forbindelse med lovens vedtagelse findes en overgangs-
periode, som efter det oplyste omfatter ca. 83 sager, hvor
AX024007