Erhvervsudvalget 2019-20
L 46 Bilag 1
Offentligt
2100758_0001.png
NOTAT
27. oktober 2019
Høringsnotat vedrørende udkast til lovforslag til ændring af lov om
finansiel virksomhed, lov om betalinger, lov om kapitalmarkeder, lov
om investeringsforeninger m.v. og selskabsloven m.v.
(direkte debite-
ring, håndtering af erstatningskrav i henhold til en byggeskadeforsikring
tegnet i Qudos Insurance A/S, whistleblowerordning for virksomheder med
begrænset tilladelse, revisors meddelelsespligt til Finanstilsynet og æn-
dring af procedure ved indløsning af minoritetsaktionærer m.v.)
1. Indledning
Med lovforslaget gennemføres en række ændringer af den finansielle lov-
givning, herunder særligt med det formål at gennemføre de politiske aftaler
vedrørende direkte debitering og håndtering af kunder med ejerskifte- og
byggeskadeforsikringer i Qudos Insurance A/S.
Lovforslagets første del har været sendt i høring i perioden fra den 5. sep-
tember 2019 til den 3. oktober 2019. Der er modtaget høringssvar fra 23 af
de 125 hørte myndigheder, organisationer m.v. Heraf har ti haft bemærk-
ninger.
Lovforslagets anden del omhandlende forslag til ændring af regler om di-
rekte debitering har været sendt i høring i perioden fra den 23. september
2019 til den 7. oktober 2019. Der er modtaget høringssvar fra 24 af de 124
hørte myndigheder, organisationer m.v. Heraf har otte haft bemærkninger.
De væsentligste bemærkninger fra de hørte parter til de enkelte emner i
lovforslaget gennemgås og kommenteres nedenfor.
Visse høringssvar har givet anledning til nogle redaktionelle ændringer og
præciseringer i lovteksten og bemærkningerne. Disse ændrer ikke ved sub-
stansen i de pågældende bestemmelser og omtales derfor ikke nærmere i
dette notat.
2. Generelle bemærkninger
Høringen tegner overordnet et billede af, at organisationerne er positive
over for lovforslaget.
L 46 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2100758_0002.png
2/20
Det fremhæves blandt andet, at lovforslaget vil fremme transparens, kon-
kurrence og mobilitet på markedet for boliglån i form af et nyt nøgletals-
dokument, der har til formål, at forbrugerne træffer deres lånebeslutninger
på et fuldt oplyst grundlag, og at lovforslaget vil medvirke til at lette mu-
ligheden for at underskrive årsrapporter digitalt og dermed fremmer digita-
liseringen.
Forbrugerrådet Tænk støtter gennemførelsen af den politiske aftale om
håndtering af kunder i Qudos Insurance A/S, hvor sikrede vil kunne opnå
dækning i Garantifonden for skadesforsikringsselskaber (herefter Garanti-
foden) for skader i henhold til en byggeskadeforsikring tegnet i Qudos In-
surance A/S, hvis bygherren går konkurs i forsikringens løbetid.
Forsikring & Pension bemærker, at forslaget om, at Garantifonden skal
dække skader i henhold til en byggeskadeforsikring tegnet i Qudos Insu-
rance A/S vil øge Garantifondens omkostninger og vil kunne medføre, at
den igangsatte betaling af bidrag til Garantifonden vil skulle forlænges.
Dansk Industri henstiller til, at efterlevelsen af reglerne omkring transpa-
rens og synlighed i forhold til alle gebyrer og omkostninger forbundet med
de grænseoverskridende betalinger bliver monitorerer, således at virksom-
heder har mulighed for at sammenligne de forskellige udbyderes priser.
3. Bemærkninger til konkrete emner
Kommenteringen af høringssvarene vil ske med udgangspunkt i følgende
overordnede opdeling:
3.1
3.1.1
3.1.2
3.1.3
3.1.4
3.1.5
3.1.6
3.1.7
3.1.8
3.2
3.3
Direkte debitering
Grundlaget for lovændringen
Lovændringens betydning for markedsvilkårene
Rækkevidden af udvidelsen af § 122 i lov om betalinger
Direkte debitering i forhold til andre regningsbetalinger
Erhvervsdrivendes opkrævning af gebyrer for anvendelse af
betalingsmidler
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens forestående undersø-
gelse af markedet for direkte debitering
Processen i forbindelse med lovbehandlingen
Øvrige bemærkninger
Indløsning af minoritetsaktionærer
Digitale underskrifter på årsrapporter og ændring af procedure
ved indberetning af års- og halvårsrapporter samt ophævelse af
L 46 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2100758_0003.png
3/20
kravet om indsendelse af dattervirksomheders årsrapporter til
Finanstilsynet.
3.4
Hjemmel til krav om udlevering af et standardiseret nøgletals-
dokument til forbrugerne om realkreditlån og realkreditlignende
lån
Finanstilsynets beføjelser overfor fondsmæglerselskaber med
hjemland i andre EU/EØS-lande
Aktindsigt i lov om betalinger
3.5
3.6
3.1. Direkte debitering
(lovforslagets § 7, nr. 5)
Nets, Forbrugerombudsmanden, DVCA, Finans Danmark, IT-Branchen,
Dansk Industri og Dansk Fintech Alliance (DAFINA) har alle afgivet hø-
ringssvar til udvidelsen af § 122 i lov om betalinger til også at omfatte di-
rekte debitering.
3.1.1. Grundlaget for lovændringen
Dansk Industri bakker op om, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen får
mulighed for at gribe ind, hvis der anvendes urimelige priser og avancer
ved fastsættelse af gebyrer på direkte debiteringsprodukter.
Nets angiver sammenfattende i virksomhedens høringssvar, at der er en
mangelfuld afdækning af behovet for at lovgive. Virksomheden anfører
bl.a., at grundlaget herfor ikke har været belyst siden 2014, hvor produktet
Betalingsservice blev vurderet på baggrund af data for perioden 2009-2012,
samt at der på intet tidspunkt er foretaget en analyse af det relevante marked
for regningsbetalinger, hvorfor det er vanskeligt at forstå behovet for at
ændre den gældende regulering.
Derudover fremhæver Nets, at alle forhold peger i retning af øget konkur-
rence, og henviser bl.a. til bankernes frasalg af Nets, bankernes udvikling
af egne fælles og individuelle løsninger, ikrafttrædelse af PSD2, og intro-
duktion og udbredelse af nye betalingsteknologier.
Finans Danmark anfører, at en udvidelse af lov om betalingers §122 til også
at omfatte direkte debiteringsløsninger kan begrænse innovationen og der-
med fastholde de nuværende markedsforhold med én meget stor udbyder
af direkte debiteringsløsninger. Finans Danmark tilføjer, at den igangvæ-
rende etablering af en ny nordisk betalingsinfrastruktur, kaldet P27, vil be-
tyde nye muligheder for banker eller andre aktører til at udbyde nye (nor-
diske) betalingsløsninger. De oplever endvidere, at alternative løsninger
som fx kortbetalinger er i kraftig fremgang og fx har en af landets store
teleselskaber helt fravalgt Betalingsservice. Finans Danmark havde derfor
L 46 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2100758_0004.png
4/20
gerne set, at man havde afholdt sig fra et politisk indgreb og i stedet set
udviklingen an på betalingsmarkedet de kommende år.
IT-Branchen henviser i sit høringssvar til, at lovforslaget begrundes med et
notat udarbejdet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der refererer til en
analyse fra 2014, og finder, at dette næppe [kan] lægges til grund for, hvor-
dan konkurrencesituationen ser ud i dag, og om der derfor er behov for
ændret regulering.
DVCA anfører i sit høringssvar, at DVCA ikke har kunnet finde de analy-
ser, som lovforslaget henviser til i sin begrundelse. Der er publiceret et no-
tat på Erhvervsministeriets hjemmeside, der refererer til en analyse fra
2014. Alene på det grundlag er det vanskeligt at gennemskue, hvordan kon-
kurrencesituationen, set med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens øjne,
ser ud i dag, og om der derfor er behov for ændret regulering.
Kommentar
Den seneste større analyse fra november 2014 viste, at produktet Beta-
lingsservice, som udbydes af Nets, havde en stærk markedsposition inden
for tilbagevendende betalinger uden væsentlig konkurrence fra andre pro-
dukter eller udbydere.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har efterfølgende den 10. september
2019 udarbejdet et nyt notat om konkurrencesituationen på markedet for
direkte debiteringsløsninger. Det fremgår af notatet, at en væsentlig forskel
mellem Betalingsservice og direkte debiteringsprodukter i andre lande er,
at danske banker og Nets arbejder sammen om at udbyde ét produkt, mens
lignende produkter i andre lande udbydes af de enkelte banker i konkur-
rence med hinanden. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vurderer såle-
des, at sammenlignet med de andre lande har Betalingsservice en mere
monopollignende karakter på det danske marked. Samtidig er det vurde-
ringen, at introduktionen af og adgangen til alternative direkte debiterings-
løsninger ikke afgørende har ændret konkurrencesituationen på markedet.
Lovforslaget vurderes således at være balanceret set i lyset af den særlige
struktur, der gennem en årrække har kendetegnet det danske marked for
direkte debitering. Konkret øges myndighedernes mulighed for at gribe ind
overfor urimeligt høje priser, men samtidig vil der fortsat være adgang til
at opnå en rimelig fortjeneste på markedet.
Dertil kommer, at udvidelsen evalueres to år efter lovens ikrafttræden med
henblik på at undersøge, om lovforslaget virker efter hensigten, og om der
er udviklinger på markedet for direkte debiteringsløsninger, som der skal
tages hensyn til.
Endelig fremgår det af den politiske aftale om ”Styrkelse af indgrebsmu-
ligheder over for gebyrer m.v. på Betalingsserviceløsninger” af den 19.
september 2019, af aftaleparterne (regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti,
L 46 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2100758_0005.png
5/20
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Konservative og
Alternativet), at aftaleparterne er enige om at mødes i sommeren 2020 med
henblik på at drøfte konkurrencen på markedet for direkte debiteringsløs-
ninger, herunder udviklinger på markedet i lyset af PSD II, samt hvilke
virkemidler der kan tages i anvendelse for at bidrage til en mere fri kon-
kurrence.
3.1.2. Lovændringens betydning for markedsvilkårene
IT-Branchen anfører, at det vil være uheldigt, hvis den potentielle prisre-
gulering får en afdæmpende effekt på udviklere af nye løsninger, eller hvis
prisregulering får den betydning, at nye udviklere får sværere ved at slå
igennem i betalingsmarkedet.
Nets påpeger i sit høringssvar, at visse investeringsbeslutninger vil påvir-
kes negativt af den regulatoriske usikkerhed, der kan herske som følge af
lovforslagets mulige vedtagelse. Nets anfører endvidere, at udviklere af nye
betalingsløsninger må forventes at udvise tilbageholdenhed med hensyn til
at udvikle direkte debiteringsløsninger og måske snarere vil satse på at ud-
vikle regningsbetalingsløsninger, der ikke baserer sig på direkte debitering,
eller satse på at udvikle og markedsføre betalingsløsninger i andre lande.
Nets bemærker i den forbindelse bl.a., at Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen i november 2014 understregede, at man skal være meget påpasselig
med at regulere, eftersom regulering kan reducere innovationen og be-
grænse udbuddet af nye og alternative produkter, og tilføjer, at disse slag-
sider ved at lovgive synes kun overfladisk noteret i bemærkningerne til lov-
forslaget, selvom det også er derfor, at bl.a. EU-Kommissionen ofte adva-
rer nationale konkurrencemyndigheder mod at regulere virksomheders
prisniveauer.
Endelig gør Nets opmærksom på, at udvidelsen af §122 i lov om betalinger
fremstår ulogisk og anakronistisk henset til, at §122 i lov om betalinger
blev indført i loven som en midlertidig overgangsbestemmelse i 1999 i takt
med, at markedet blev liberaliseret for at understøtte overgangen fra et sær-
ligt reguleret marked til et frit marked. En udvidelse af §122 vil således
tjene det modsatte formål, nemlig at regulere et frit marked.
Dansk Industri anfører, at det er fornuftigt, at udarbejde en rapport om an-
vendelsen af forbuddet samt at evaluere denne lovændring. Specielt taget i
betragtning af, at det er et marked i konstant udvikling.
Finans Danmark påpeger, at prisregulering på et marked påvirker udbyde-
res vurdering af rentabiliteten af en ny løsning på dette marked, hvilket kan
afholde disse i at udvikle og markedsføre nye produkter. Set i lyset af den
konkurrencemæssige udvikling, hilser Finans Danmark derfor også vel-
kommen, at der efter en periode på to år skal foretages en evaluering med
henblik på at fastslå, om udvidelsen er hensigtsmæssig.
L 46 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
6/20
Kommentar
Reguleringen vil kunne bidrage til at sikre, at der ikke anvendes urimelige
priser for direkte debiteringsprodukter på et marked, hvor den aktuelle
konkurrence vurderes at være begrænset. Derudover kan reguleringen hin-
dre, at priser anvendt af en udbyder af direkte debitering ikke medfører en
urimelig avance.
Reguleringen kan samtidig påvirke nye aktørers vurdering af rentabiliteten
ved at agere på markedet. Reguleringen kan dermed påvirke nye aktørers
incitamenter til at innovere og udvikle nye løsninger. Reguleringen kan af
samme grund mindske aktuelle aktørers incitament til at effektivisere og
investere i kvalitetsforbedringer i eksisterende produkter.
Fordele og ulemper ved at regulere skal derfor afvejes grundigt. Denne
afvejning er også gjort i dette konkrete tilfælde, og vurderingen er, at lov-
forslaget er balanceret set i lyset af den særlige struktur, der er på det dan-
ske marked for direkte debitering.
Det kan ikke afvises, at konkurrencesituationen på markedet for direkte de-
biteringsløsninger vil ændre sig. Den teknologiske udvikling inden for be-
talingsområdet og den øgede brug af konto-til-konto baserede betalings-
løsninger kan skabe mulighed for nye innovative betalingsløsninger, her-
under direkte debiteringsløsninger. Af samme årsag vurderes det derfor
hensigtsmæssigt, at udvidelsen evalueres to år efter lovens ikrafttræden. På
den baggrund er der mulighed for at evaluere, om lovforslaget virker efter
hensigten, og om der er udviklinger på markedet for direkte debiterings-
løsninger, som der skal tages hensyn til.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil endvidere iværksætte en undersø-
gelse af betalingsløsninger og beslægtede markeder i relation til direkte
debitering. Denne undersøgelse forventes færdig i sommeren 2020.
I dag følger det af lovbemærkningerne
til § 122, at: ”Bestemmelsen anses
for nødvendig, i hvert fald indtil der er skabt fuld og reel konkurrence på
betalingskortmarkedet”. Det fremgik blandt en række andre forhold af lov-
bemærkningerne til loven fremsat i december 1998, at: ”En konkurrence-
situation vil forudsætte en decentralisering af Dankort-indløsninger, såle-
des at en flerhed af fx pengeinstitutter tilbyder betalingsmodtager indløs-
ning af bl.a. Dankort”.
En udvidelse af § 122 til også at omfatte direkte debiteringsløsninger vil
give Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen mulighed for at gribe ind over
for, at forbrugere og virksomheder betaler urimelige gebyrer og priser for
bl.a. Betalingsservice. Med bestemmelsen får Konkurrence- og Forbruger-
styrelsen alene en indgrebsmulighed, såfremt der er priser eller avancer,
der er urimelige. Ved urimelige priser og avancer forstås priser og avan-
cer, der er højere, end det ville være tilfældet under virksom konkurrence.
L 46 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2100758_0007.png
7/20
Lovforslaget gør det lettere for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen at
gribe ind, såfremt der ved fastsættelse af gebyrer på direkte debiterings-
produkter opkræves urimeligt høje priser og avancer. Formålet med æn-
dringen af bestemmelsen i § 122 er således i sidste ende at hindre, at dan-
skerne betaler urimeligt høje priser.
3.1.3. Rækkevidden af udvidelsen af § 122
Ifølge DAFINA vil bestemmelsen unødigt begrænse konkurrencen og in-
novationen på betalingsområdet, såfremt betalingsinitieringstjenester og
tredjepartsudbydere heraf omfattes af bestemmelsen. DAFINA opfordrer
derfor i sit høringssvar til, at det udtrykkeligt anføres i bemærkningerne, at
bestemmelsen ikke omfatter, hverken nu eller fremover, betalingstransak-
tioner ved brug af betalingsinitieringstjenester”, og anfører endvidere, at
bestemmelsen i forvejen udgør dansk særregulering og dermed overimple-
mentering i forhold til EU-reguleringen på området, dvs. PSD2, hvorfor
bestemmelsen bør have et så snævert anvendelsesområde som muligt.
DAFINA opfordrer endvidere til, at det præciseres i lovbemærkningerne,
at den kommende undersøgelse ved Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
vil omfatte virkningen i forhold til etableringen af alle nye former for
konto-til-konto baserede betalingsløsninger, herunder betalingsinitierings-
tjenester.
DAFINA opfordrer endelig til, at der snarest muligt igangsættes en særskilt
myndighedsundersøgelse af, hvorledes de forskellige lovmæssige ramme-
vilkår for udbud af konto-til-konto baserede betalingsløsninger ensrettes,
således at der ikke fastholdes en regulatorisk skævvridning til fordel for
direkte debitering betalingsløsninger i forhold til andre/nye konto-til-konto
baserede betalingsløsninger og dermed til konkurrencemæssig skade for
etableringen af andre/nye konto-til-konto baserede betalingsløsninger, her-
under betalingsinitieringstjenester.
Kommentar
Den foreslåede udvidelse af § 122 er udformet generelt, således at den om-
fatter prisfastsættelsen hos enhver virksomhed, der fastsætter gebyrer og
vederlag i forbindelse med gennemførsel af direkte debitering. Bestemmel-
sen omfatter således alle virksomheders prisfastsættelse, herunder udby-
dere af betalingsinitieringstjenester, i forbindelse med gennemførsel af di-
rekte debitering.
Det vurderes hensigtsmæssigt, at bestemmelsen ikke er udformet mod en
specifik type af virksomhed, men finder generelt anvendelse ved fastsæt-
telse af gebyr m.v. i forbindelse med gennemførsel af direkte debitering. På
denne måde er bestemmelsen teknologineutral og alle udbydere af direkte
debitering behandles således lige.
L 46 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2100758_0008.png
8/20
Det følger af den politiske aftale
om ”Styrkelse af indgrebsmuligheder over
for gebyrer m.v. på Betalingsserviceløsninger” af den 19. september 2019,
at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i forlængelse af aftalen vil iværk-
sætte en undersøgelse af priser og avancer inden for betalingsserviceløs-
ninger og beslægtede markeder. Denne undersøgelse forventes færdig i
sommeren 2020.
I forhold til muligheden for at fortage justeringer i rammevilkårene for di-
rekte debiteringsløsninger henholdsvis nye konto-til-konto baserede løs-
ninger bemærkes det, at disse rammevilkår følger af EU-reguleringen på
området, hvorfor der ikke nationalt er mulighed for at justere heri.
3.1.4. Direkte debitering i forhold til andre regningsbetalinger
DVCA anfører, at lovforslaget begrundes med henvisning til Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsens analyser af markedet for direkte debiteringsproduk-
ter. DVCA stiller dog spørgsmålstegn ved, om der eksisterer et marked for
direkte debitering, eller om direkte debitering ikke snarere er en betalings-
form blandt flere beslægtede betalingsformer, der tilsammen udgør et mar-
ked for betalinger.
Tilsvarende anfører Nets, at det er yderst tvivlsomt, om der kan defineres
et relevant dansk marked for direkte debitering i en tid, hvor betalingsfor-
mer ændrer sig som følge af ny teknologi, EU-regulering og nye betalings-
former. Det synes i denne sammenhæng langt mere relevant at analysere,
hvordan virksomheder i dag sikrer, at regningerne betales nemt og til tiden.
Nets tilføjer, at direkte debiteringsløsninger som Betalingsservice er fuldt
ud substituérbare med f.eks. kontooverførsler eller kortbetalinger fsva. bor-
gernes mulighed for at betale regninger og virksomhedernes mulighed for
at modtage skyldige beløb. Hvis lovændringen og de efterfølgende analyser
udelader disse substituerbare produkter, vil analyserne give et forkert bil-
lede af det marked, som produktet Betalingsservice opererer på, og den
konkurrence som Betalingsservice reelt er genstand for.
Kommentar
Direkte debiteringsløsninger er kendetegnet ved, at betaling sker på kredi-
tors, dvs. forretningens, initiativ. Betalingsløsningen er derfor særligt an-
vendelig til betalinger med et løbende aftaleforhold mellem kunde og kre-
ditor, hvor kunden med jævne mellemrum skal opkræves en betaling af fast
eller varierende størrelse.
I forhold til andre betalingsløsninger har direkte debitering en række for-
dele for både kreditor og kunde, hvilket formentlig har været afgørende for,
at så mange anvender systemet. Betalingsformen er især anvendelig ved
L 46 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2100758_0009.png
9/20
tilbagevendende betalinger i et løbende aftaleforhold mellem kreditor og
kunde, som begge har gavn af produktet på flere områder.
1
Den foreslåede lovændring skal ses i sammenhæng med markedets struktur
i Danmark. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen beskriver således i sit no-
tat om direkte debiteringsløsninger fra september 2019, at en væsentlig
forskel mellem Betalingsservice og direkte debiteringsprodukter i andre
lande er, at danske banker og Nets arbejder sammen om at udbyde et pro-
dukt, mens lignende produkter i andre lande udbydes af de enkelte banker
i konkurrence med hinanden. Det kan blandt andet medføre større mar-
kedsstyrke og dermed bedre mulighed for at tage en høj pris.
Lovforslaget gør det lettere for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen at
gribe ind, såfremt der ved fastsættelse af gebyrer på direkte debiterings-
produkter opkræves urimeligt høje priser og avancer. Formålet med æn-
dringen af bestemmelsen i § 122 er således i sidste ende at hindre, at an-
skerne betaler urimeligt høje priser.
3.1.5. Erhvervsdrivendes opkrævning af gebyrer for anvendelse af be-
talingsmidler
Forbrugerombudsmanden rejser i sit høringssvar en problematik omkring
implementering af artikel 19 i direktiv af 2011/83/EU om forbrugerret-
tigheder (forbrugerrettighedsdirektivet), der vedrører erhvervsdrivendes
opkrævning af gebyrer ved anvendelse af betalingsmidler. Forbrugerom-
budsmanden anfører, at det bør overvejes at tilføje en bestemmelse i den
del af lovforslaget, der vedrører ændring af lov om betalinger. Bestemmel-
sen skal sikre, at gebyrer, som erhvervsdrivende opkræver af forbrugere for
anvendelse af ”betalingsmidler”, ikke overstiger de udgifter, den erhvervs-
drivende har i forbindelse med anvendelsen heraf, jf. artikel 19 i direktiv
2011/83/EU om forbrugerrettigheder (forbrugerrettighedsdirektivet).
Forbrugerombudsmanden tilføjer, at det kan give anledning til tvivl om ar-
tikel 19 er implementeret fuldt ud i dansk ret, idet dansk lovgivning alene
regulerer gebyrer ved brugen af udenlandske kontanter, implicit danske
kontanter og betalingsinstrumenter, hvorved gebyrer på andre former for
betaling, der falder uden for disse tre kategorier, er ureguleret
heriblandt
gebyrer for forbrugeres anvendelse af direkte debiteringer som betalings-
middel.
Forbrugerombudsmanden bemærker endeligt, at da en sådan bestemmelse
varetager forbrugerbeskyttende hensyn, er det Forbrugerombudsmandens
opfattelse, at Forbrugerombudsmandens generelle kompetence bør omfatte
håndhævelsen af en sådan forbrugerbeskyttende bestemmelse.
1
For nærmere beskrivelse af fordelene ved anvendelse af direkte debitering henvises til Konkur-
rence- og Forbrugerstyrelsens analyse om Betalingsservice af 2014, afsnit 2.4.
L 46 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2100758_0010.png
10/20
Kommentar
Lovforslaget er en følge af den politiske aftale af den 19. september 2019
om at sikre mod urimelige priser og avancer forbundet med direkte debite-
ringsløsninger. Bestemmelsen omfatter prisfastsættelsen hos enhver virk-
somhed, der fastsætter gebyrer og vederlag i forbindelse med gennemførsel
af direkte debitering.
Aftalen betyder, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen får styrket ind-
grebsmulighederne over for direkte debiteringsløsninger, og dermed vil
kunne påbyde, at priserne skal sættes ned, hvis styrelsen kan dokumentere,
at der er tale om urimelige priser. Denne løsning medfører, at der i højere
omfang bliver mulighed for at se på hele værdikæden i forhold til de enkelte
produkter, herunder en erhvervsdrivendes betaling til en anden erhvervs-
drivende. Dermed vil både almindelige forbrugere, foreninger og erhvervs-
livet få glæde af løsningen.
Forbrugerombudsmanden har i sit høringssvar peget på en mere tværgå-
ende problemstilling relateret til implementeringen af artikel 19 i forbru-
gerrettighedsdirektivet fra 2011 i dansk lovgivning. Implementeringen er
behandlet i betænkning nr. 1540 fra 2013.
På baggrund af Forbrugerombudsmandens bemærkninger vurderes det
hensigtsmæssigt, at der i samarbejde med blandt andre Forbrugerombuds-
manden igangsættes et arbejde med henblik på at vurdere behovet for æn-
dringer i reguleringen. Der er derfor taget kontakt til Forbrugerombuds-
manden herom, der er enig i, at afklaring af dette spørgsmål sker i et sepa-
rat spor uafhængigt af indeværende lovforslag.
3.1.6. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undersøgelse af markedet
for direkte debitering
Finans Danmark støtter, at der gennemføres en grundig analyse af markedet
for regningsbetalinger i Danmark. I den forbindelse påpeger Finans Dan-
mark, at analysen
bør indeholde de senest tilgængelige data for brugen af
de forskellige direkte debiteringsløsninger og løsninger til regningsbeta-
linger samt omkostningerne forbundet hermed.
Betalingsløsningerne i Danmark (Betalingsservice, automatiske kortbeta-
linger, MobilePay Subscriptions mv.) er forskellige i forhold til deres funk-
tionalitet, gennemsigtighed og reach (rækkevidde). For Betalingsservice
gælder, i modsætning til de fleste andre direkte debiteringsløsninger, at
løsningen indeholder mandathåndtering, kreditor-dækningsgaranti på
1000 kr. samt forskellige muligheder for information fra kreditor til debi-
tor. Disse funktioner er forbundet med omkostninger for udbyder og under-
leverandører, fx bankerne. Hvis betalingsmodtager vælger en anden (og
måske billigere) måde at opkræve sine betalinger på, kan det betyde, at
L 46 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2100758_0011.png
11/20
betalingsmodtager i stedet må afholde ekstra (interne) omkostninger til fx
mandathåndtering og information til betaler. Dette forhold bør indgå i vur-
deringen af prissætningen på de enkelte direkte debiterings-løsninger i
Danmark og analyseres grundigt.
Undersøgelsen bør afdække vederlag og gebyrer fastsat af betalings-mod-
tagere over for betalere.”
Kommentar
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil iværksætte en undersøgelse af pri-
ser og avancer for betalingsserviceløsninger og beslægtede markeder.
Denne undersøgelse forventes færdig i sommeren 2020.
De af Finans Danmarks foreslåede forhold er noteret og vil indgå i over-
vejelserne i forbindelse med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens udar-
bejdelse af undersøgelsen. Styrelsen påtænker at inddrage en række inte-
ressenter i forbindelse med undersøgelsen.
3.1.7. Processen i forbindelse med lovbehandlingen
Nets anfører i sit høringssvar, at adskillige hensyn til at sikre kvalitet i lov-
givningen bliver tilsidesat i forbindelse med lovbehandlingen. Nets henvi-
ser bl.a. til den korte høringsfrist fra den 23. september med svarfrist den
7. oktober, henset til, at en høringsfrist på 4 uger er den vanlige høringsfrist,
jf. Justitsministeriets vejledning om kvalitet i lovgivningen, og konstaterer,
at der ikke har været skabt åbenhed om lovgivningsprocessen i høringsfa-
sen.
Nets anfører også, at den forventede fremsættelse af lovforslaget den 6.
november 2019 er i modstrid med Justitsministeriets vejleding om lovkva-
litet. I den forbindelse påpeges også, at det vil være vanskeligt at efterleve
4-ugers kravet om, at lovgivningen skal være vedtaget/udstedt fire uger før
ikrafttrædelse, idet det forudsætter, at lovforslaget skal vedtages senest den
4. december.
Endelig påpeger Nets, at det i forhold til Justitsministeriets vejledning om
lovkvalitet ikke virker hensigtsmæssigt, at ønsket om at regulere Betalings-
service er placeret i en samlelov.
Kommentar
Lovforslaget blev sendt i høring den 23. september 2019 til en bred mod-
tagerkreds, herunder til Nets. Ved en beklagelig fejl blev lovforslaget først
offentliggjort på høringsportalen den 2. oktober. Dette ændrer dog ikke på,
at interessenterne på høringslisten har fået lovforslaget i høring den 23.
september 2019. Fremover vil Erhvervsministeriet bestræbe sig på, at lig-
nende fejl i forhold til offentliggørelse på høringsportalen ikke gentager
sig.
L 46 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2100758_0012.png
12/20
Lovforslaget blev sendt i høring den 23. september 2019 med frist den 7.
oktober 2019, dvs. en høringsperiode på to uger. Sædvanligvis tilstræbes
en høringsperiode på fire uger. Af den politiske aftale af den 19. september
2019 om ”Styrkelse af indgrebsmuligheder over for gebyrer m.v. på Beta-
lingsserviceløsninger” fremgår imidlertid, at lovforslaget skal finde anven-
delse fra 1. januar 2020, hvorfor en høringsfrist på 4 uger ikke har været
mulig i dette konkrete tilfælde. Henset til lovforslagets begrænsede omfang
vurderes høringsperioden på to uger imidlertid at være acceptabel.
I forhold til at lovforslaget er inkluderet i det finansielle samlelovforslag,
er dette sket for at imødekomme det politiske ønske om, at lovforslaget fin-
der anvendelse allerede fra den 1. januar 2020.
3.1.8. Øvrige bemærkninger
Nets gør i sit høringssvar opmærksom på, at bestemmelsen i lovforslagets
§ 2, om at bestemmelsen for så vidt angår direkte debitering på et tidspunkt
kan afløses af forskrifter udstedt i medfør af § 122, stk. 3 i lov om betalin-
ger, ikke kan lade sig gøre, eftersom §122, stk. 3, vedrører interbankgeby-
rer for kortbetalinger.
Nets er desuden uenige i vurderingen af, at lovforslaget lever op til prin-
cipperne for agil erhvervsrettet regulering, idet virksomheder, der efter lo-
vens ikrafttrædelse måtte ønske at udvikle nye løsninger, vil nu virke under
regulatorisk usikkerhed. Ifølge Nets skaber dette betydelig investeringsu-
sikkerhed og følgeligt tilbageholdenhed mht. at promovere alternative løs-
ninger samt udvikle og lancere nye løsninger.
Nets mener heller ikke, at lovforslaget ikke rummer EU-retlige aspekter og
bemærker, at lovforslaget strider imod de fem principper for implemente-
ring af erhvervsrettet EU-regulering og går videre end minimumskrav i EU-
regulering ved at prisregulere på nationalt niveau.
Kommentar
Lovforslaget vurderes at leve op til principperne for agil erhvervsrettet re-
gulering. Lovforslaget indeholder således ikke regler eller ændringsfor-
slag, der lægger hindringer i vejen for anvendelse af nye forretningsmo-
deller. Endvidere er lovforslaget teknologineutralt, da der ikke stilles krav
om specifikke teknologier eller løsninger.
Den foreslåede lovændring omfatter et forbud mod anvendelse af urimelige
priser eller avancer i forbindelse med fastsættelse af gebyrer mv. for brug
af direkte debiteringsprodukter, som
i modsætning til konkurrencereg-
lerne
bl.a. også gælder, når der er tale om en virksomhed, som ikke har
en dominerende stilling. Denne regel vil ligge udover PDS2’s regler, og
kan ses i sammenhæng med den særlige markedsstruktur i Danmark. Alle
L 46 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2100758_0013.png
13/20
udbydere af direkte debiteringsløsninger vil blive omfattet af forbuddet
mod urimeligt høje priser i betalingslovens § 122.
Direkte debiteringsløsninger vil således fortsat være reguleret under de
generelle EU-regler, der er i PSD2, og vil med den foreslåede lovændring
også være omfattet af forbuddet mod urimelige priser og avancer i § 122.
Der er således ingen direkte forbindelse mellem lovforslagets indhold og
andet betalingstjenestedirektiv (PSD2).
For så vidt angår lovforslagets § 2, stk. 2, vedrører dette erhvervsministe-
rens mulighed for i henhold til nugældende § 122, stk. 2, i lov nr. 652 af 8.
juni 2017 at fastsætte nærmere regler for størrelsen af interbankgebyrer.
Ministeren har med henvisning til denne bestemmelse udstedt en bekendt-
gørelse om interbankgebyrer for indenlandske forbrugerrelaterede debet-
korttransaktioner nr. 1365 af 1. december 2017. Lovforslagets § 2, stk. 2,
sikrer, at denne bekendtgørelse forbliver i kraft, selvom lovændringen med-
fører, at hjemmelsbestemmelsen i § 122, stk. 2, bliver til § 122, stk. 3.
3.2. Indløsning af minoritetsaktionærer
(lovforslagets § 13, nr. 1-3)
Finans Danmark vil gerne anerkende forslaget til indløsning af minoritets-
aktionærer, som, ifølge Finans Danmark, medvirker til en mere smidig og
tidssvarende måde at håndtere indløsning af minoritetsaktionærer.
Dansk Aktionærforening ser positivt på en revidering af selskabslovens §
72, som, ifølge Dansk Aktionærforening, forekommer unødig administra-
tiv tung. Aktionærforeningen ønsker en mere effektiv og smidig tvangsind-
løsning af minoritetsaktionærer, som sikrer, at den indløste kapitalejer får
hurtigere rådighed over indløsningssummen. Foreningen bakker op om for-
slaget.
Dansk Industri støtter forslaget til ændringen af lovforslagets § 72. Det er,
ifølge Dansk Industri, et fornuftigt forslag, der letter og smidiggør den
praktiske del af processen for udbetaling af indløsningssummen, når der
sker indløsning af minoritetsaktionærer.
VP Securities støtter den foreslåede ændring af procedure ved indløsning
af minoritetsaktionærer i selskabsloven. VP Securities opfordrer dog til, at
den foreslåede løsning skal være den eneste mulige procedure at anvende
for selskaber med kapitalandele udstedt igennem en værdipapircentral, og
at det dermed ikke skal være muligt for den indløsende kapitalejer at vælge
at indløse ved deponering af indløsningssummen.
Kommentar
Det er vigtigt, at det er nemt at drive virksomhed i Danmark, og at regule-
ring af danske virksomheder ikke er mere indgribende end hvad der er nød-
vendigt for bl.a. at sikre investorbeskyttelsen.
L 46 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2100758_0014.png
14/20
Forventningen er, at muligheden for at benytte den foreslåede nye proce-
dure ved udbetaling af indløsningssum, når kapitalandele er udstedt igen-
nem en værdipapircentral, vil føre til lettelser for de involverede parter,
idet der undgås en manuel og administrativ tung papirgang. Det forventes
ligeledes, at proceduren i højere grad vil sikre, at den indløste kapitalejer
får rådighed over berettiget indløsningssum og at det vil ske hurtigere. Det
præciseres i lovforslaget, at den foreslåede løsning er den procedure som
selskaber med kapitalandele udstedt igennem en værdipapircentral skal
anvende ved indløsning af minoritetsaktionærer.
Den eksisterende deponeringsprocedure vil fortsat kunne anvendes, hvis
kapitalandele ikke er udstedt gennem en værdipapircentral.
3.3. Digitale underskrifter på årsrapporter og ændring af procedure
ved indberetning af års- og halvårsrapporter samt ophævelse af kra-
vet om indsendelse af dattervirksomheders årsrapporter til Finanstil-
synet
(lovforslagets § 1, nr. 9-12 og 17, § 3, nr. 2-5 og 8, § 8, nr. 1 og 2, §
9, nr. 1, § 10, nr. 1 og 2 og § 11).
Finans Danmark tilslutter sig forslaget om at ophæve kravet om, at de fi-
nansielle virksomheder skal indsende samtlige dattervirksomheders årsrap-
porter til Finanstilsynet, da kravet i flere tilfælde forekommer uforholds-
mæssigt byrdefuldt.
Finans Danmark har ikke umiddelbart bemærkninger til forslaget om digi-
tal indsendelse af årsrapporter m.v., men imødeser den bekendtgørelse og
vejledning, der senere vil blive udstedt i tilknytning til, at reglerne om ind-
sendelse af års- og halvårsrapporter ændres.
Forsikring & Pension finder det positivt, at årsrapporterne fremover kan
underskrives og indsendes digitalt, og at dette indtil videre skal ske i form
af en PDF-fil
Forsikring & Pension finder det også positivt, at forsikringsselskaber frem-
over kun skal indsende datterselskabers årsrapporter, når myndighederne
beder om det.
LD Fonde anfører, at kravet i § 8 k, stk. 3, i lov om Lønmodtagernes Dyr-
tidsfond om, at LD Fonde i alle tilfælde skal indsende dattervirksomheders
årsrapporter til Finanstilsynet i forbindelse med indsendelse af LD Fondes
egen årsrapport, bør ophæves. LD Fonde begrunder ønsket med, at den til-
svarende regel med lovforslaget ophæves i lov om finansiel virksomhed.
Kommentar
En imødekommelse af LD Fondes ønske om, at kravet om, at virksomheden
i alle tilfælde skal indsende dattervirksomheders årsrapporter til Finans-
tilsynet, ophæves, vil sikre, at LD Fonde på dette område ligestilles med de
L 46 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2100758_0015.png
15/20
finansielle virksomheder. Selvom reglen ophæves, vil Finanstilsynet i hen-
hold til gældende regler i konkrete tilfælde kunne kræve, at LD Fonde ind-
sender dattervirksomheders årsrapporter, hvis der opstår et tilsynsmæssigt
behov for at gennemse dattervirksomhedernes årsrapporter.
3.4. Hjemmel til krav om udlevering af et standardiseret nøgletalsdo-
kument til forbrugere om realkreditlån og realkreditlignende lån
(lov-
forslagets § 1, nr. 3., og § 4, nr. 1.)
Finans Danmark hilser alle tiltag velkomne, som har til formål at fremme
transparens, konkurrence og mobilitet på markedet for boliglån. Det er af-
gørende, at forbrugerne kan træffe deres lånebeslutninger på et fuldt oplyst
grundlag.
Finans Danmark ønsker at
undgå ”information
overload”
i forhold til for-
brugeren, da dette hverken er til gavn for forbrugeren eller instituttet. Bo-
ligkreditdirektivet står over for en revision, og Finans Danmark opfordrer
til, at man i denne proces fra dansk side bl.a. arbejder for en forenkling af
bl.a. ESIS-skemaet og generelt arbejder for en mere forbrugervenlig infor-
mation og for at mindske ”information
overload”.
Finans Danmark understreger, at det er afgørende, at kunden ud over pris-
elementerne fortsat har den fornødne opmærksomhed på de øvrige vigtige
elementer i tilbuddet, der bl.a. omfatter afdragsprofilen. På den baggrund
opfordrer organisationen til en grundig og tæt dialog mellem Finanstilsynet
og sektoren om udformningen af det nye dokument. Implementeringen af
et helt nyt nøgletalsdokument vil være en stor og tidskrævende udviklings-
opgave i institutterne, hvilket bør tænkes ind i forbindelse med tidshorison-
ten for indførelsen af det nye dokument.
Forbrugerrådet Tænk støtter forslaget om at indsætte en hjemmel i lov om
finansiel virksomhed til at udstede en bekendtgørelse, der forpligter udby-
dere af boliglån til at udlevere et standardiseret nøgletalsskema til forbru-
gere ved fremsættelse af tilbud om realkreditlån som supplement til ESIS-
skemaet. Forslaget vil, ifølge Forbrugerrådet Tænk, gøre det nemmere for
forbrugere at forhold sig til informationsmaterialet og sammenligne lån fra
forskellige låneudbydere.
Kommentar
De nye regler om et standardiseret nøgletalsskema vil blive indsat i be-
kendtgørelse om god skik for boligkredit. I forbindelse med udformningen
af bekendtgørelsen vil Finanstilsynet afholde et møde med Finans Dan-
mark og Forbrugerrådet Tænk med henblik på, at disse organisationer kan
give detailbemærkninger til udkastet til bekendtgørelse.
L 46 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2100758_0016.png
16/20
I forbindelse med revisionen af boligkreditdirektivet vil regeringen arbejde
for, at ESIS-skemaet gøres mere brugervenligt ved inddragelse af adfærds-
videnskabelige indsigter.
3.5. Finanstilsynets beføjelser over for fondsmæglerselskaber med
hjemland i andre EU/EØS-lande
(lovforslagets § 2, nr. 5)
Nasdaq bemærker, at det er afgørende, at aktørerne på markederne handler
på forsvarlig vis for at skabe velfungerende og effektive kapitalmarkeder.
Til sikring heraf, finder Nasdaq, at det er vigtigt, at Finanstilsynet har mu-
lighed for at føre et effektivt tilsyn og har de nødvendige sanktionsmulig-
heder i tilfælde af lovovertrædelser. Nasdaq er derfor som udgangspunkt
enige i, at Finanstilsynet skal kunne træffe midlertidige forbud mod et
fondsmæglerselskabs medlemskab eller deltagelse på en markedsplads,
hvis fondsmæglerselskabet overtræder de i lovforslaget nævnte bestemmel-
ser. Nasdaq finder dog, at Finanstilsynets beføjelse til at nedlægge et mid-
lertidigt forbud mod et fondsmæglerselskabs medlemskab af eller delta-
gelse på en markedsplads alene bør finde anvendelse ved overtrædelse af
væsentlige forhold, der har betydning for fondsmæglerselskabets adfærd på
markedspladsen. Ifølge Nasdaq er det ikke ønskværdigt, at enhver overtræ-
delse resulterer i en afgørelse om midlertidigt forbud.
Kommentar
Ifølge forslaget, vil Finanstilsynet kunne træffe afgørelse om et midlertidigt
forbud mod en værdipapirhandlers eller en fondsmæglers medlemskab el-
ler deltagelse på en markedsplads, hvis værdipapirhandleren eller fonds-
mægleren overtræder visse bestemmelser i lov om finansiel virksomhed el-
ler visse bekendtgørelser.
Den foreslåede beføjelse kan først anvendes i de tilfælde, hvor Finanstilsy-
net har konstateret en overtrædelse af bestemmelserne i kapitel 24 i lov om
kapitalmarkeder eller af artiklerne nævnt i § 248 om overtrædelse af Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 600/2014 om markeder
for finansielle instrumenter (MiFIR). Det kan enten være i form af, at Fi-
nanstilsynet har givet et påbud eller en påtale. Den foreslåede beføjelse
kan også anvendes i tilfælde, hvor Finanstilsynet har pålagt en tvangsbøde
i henhold til § 265, stk. 2, i lov om kapitalmarkeder. Det følger af lovforsla-
gets bemærkninger.
Beføjelsen er således begrænset til overtrædelser af en række specifikke
bestemmelser. Det er således ikke tiltænkt, at enhver overtrædelse vil re-
sultere i en afgørelse om midlertidigt forbud.
Henset til, at Finanstilsynet ved anvendelse af sine beføjelser skal følge de
almindelige forvaltningsretlige principper, herunder særligt proportiona-
litetsprincippet, vil et midlertidigt forbud først blive anvendt i de tilfælde,
L 46 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2100758_0017.png
17/20
hvor Finanstilsynet har konstateret en overtrædelse af væsentlige forhold
med betydning for fondsmæglerselskabets adfærd på markedspladsen.
3.6. Aktindsigt i lov om betalinger
(lovforslagets § 7, nr. 10)
Nets anfører, at lovforslaget vil indskrænke virksomheders adgang til egen-
acces til skade for virksomhederne, idet retten til egenacces kun vil omfatte
sager, hvori der er eller vil blive truffet afgørelse. Nets påpeger bl.a., at det
er vigtigt, at virksomheder
helt generelt
ikke afskæres den ret til egen-
access, som grundlæggende skal sikre virksomheden indsigt i samt mulig-
hed for at fremkomme med sine betragtninger og dokumentation af kon-
krete forhold. Nets mener således, at den gældende retsstilling skal bevares,
og at forslaget ikke bør vedtages.
Kommentar
Formålet med lovændringen er at sikre, at virksomheder ikke behandles
forskelligt i sager i henhold til konkurrenceloven og lov om betalinger, hvor
sagerne i vidt omfang må forventes at indeholde de samme typer informa-
tion.
På den baggrund vurderes det hensigtsmæssigt, at de pågældende regler
for egenacces i lov om betalinger bliver ændret, så de svarer til reglerne i
konkurrenceloven, således at virksomheders ret til egenacces kun vil om-
fatte sager, hvori der er eller vil blive truffet en afgørelse.
Det bemærkes, at langt størstedelen af Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sens virksomhed i forbindelse med lov om betalinger vedrører tilsyn med
overholdelsen af de relevante lovbestemmelser og dertilhørende bekendt-
gørelser og EU-forordninger.
Når Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i sit tilsyn undersøger efterle-
velse af en konkret bestemmelse, vil den indledende sagsbehandling typisk
vedrøre en foreløbig afklaring og afgrænsning af sagens indhold og om-
fang. I denne undersøgelsesfase ligger det i sagens natur ikke fast, om der
på et senere tidspunkt vil blive truffet en afgørelse.
Interessen i aktindsigt er således stærkere, når der er tale om en afgørel-
sessag
hvor en virksomhed skal kunne varetage sine partsinteresser
frem for i en undersøgelsesfase, som kan omfatte en lang række virksom-
heder og ikke nødvendigvis vil resultere i en afgørelsessag.
4. Oversigt over hørte myndigheder og organisationer m.v.
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har været hørt over lovforsla-
gets 1. del:
L 46 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
18/20
Aarhus BSS, Advokatrådet, Akademisk Arkitektforening, Akademikernes
Centralorganisation, Andelskassen, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), Arbejdsmarkedets Tillægspen-
sion (ATP), Arbejdsskadestyrelsen, CBS, CEPOS, Computershare, Danish
Venture Capital and Private Equity Association, Danmarks Nationalbank,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Skibskredit A/S, Dansk Aktionær-
forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Ejendoms-
mæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Forening for Inter-
national Motorkøretøjsforsikring (DFIM), Dansk Industri, Dansk Iværk-
sætterforening, Dansk Investor Relations Forening
DIRF, Dansk Kredit
Råd, Dansk Management Råd, Dansk Metal, Dansk Pantebrevsforening,
Dansk Standard, Danske Advokater, Danske Forsikringsfunktionærers
Landsforening, Danske Maritime, Danske Regioner, Danske Rederier, Da-
tatilsynet, Den Danske Aktuarforening, Den Danske Dommerforening,
Domstolsstyrelsen, Den Danske Finansanalytikerforening, Den danske
Fondsmæglerforening, Digitaliseringsstyrelsen, Det nationale netværk af
virksomhedsledere, Det økonomiske råds sekretariat, Ejendomsforeningen,
Energi og Olieforum, Erhvervsstyrelsen, FDFA
Foreningen af Danske
Forsikringsmæglere og ForsikringsAgenturer, FDIH
Foreningen for Di-
stance- og Internethandel, Finans Danmark, Finans og Leasing, Finansfor-
bundet, Finanshuset i Fredensborg A/S, Finansiel Stabilitet, Finanssekto-
rens Arbejdsgiverforening, First North, Forbrugerombudsmanden, Forbru-
gerrådet, Forbrugsforeningen, Foreningen af Forretningsførere for Uden-
landske Forsikringsselskaber, Foreningen af Interne Revisorer v/ Kim
Stormly Hansen, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen for platforms-
økonomi, FOREX, Forsikring & Pension, Forsikringsmæglerforeningen v/
Direktør Flemming Kosakewitsch, FSR
danske revisorer, Funktionærer-
nes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Garantiformuen, Garantifon-
den for indskydere og investorer, Garban-Intercapital Scandinavia, HK,
Horesta Arbejdsgiverorganisation, Håndværksrådet, Indsamlingsorganisa-
tionernes Brancheorganisation (ISOBRO), IBIS
International Bistand,
International Solidaritet Oxdam, Intertrust (Denmark), ISACA Denmark
Chapter, IT-branchen, KommuneKredit, Kommunernes Landsforening,
Komiteen for god selskabsledelse, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Kuratorforeningen, Københavns Universitet, KøbmandStandens Oplys-
ningsBureau, Landbrug & Fødevarer, Landsdækkende banker, Landsfor-
eningen af forsvarsadvokater, Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Ledernes Hovedorganisation, Libe-
rale Erhvervs Råd, Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond
(LD), Moderniseringsstyrelsen, Mybanker, NASDAQ Copenhagen A/S,
Nets, Nordic Blockchain Association, Nævnenes Hus, Parcelhusejernes
Landsforening, Patent- og Varemærkestyrelsen, Postnords Juridiske afde-
ling, Revisornævnet, Rigsrevisionen, Rigsadvokaten, Roskilde Universi-
tetscenter, Skattestyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen, Skibs- og Bådebyggeriets
L 46 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
2100758_0019.png
19/20
Arbejdsgiverforening, Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og Internati-
onal Kriminalitet, Syddansk Universitet, Søfartsstyrelsen, Telekommuni-
kationsindustrien i Danmark, Udbetaling Danmark, VP Securities A/S,
Western Union, Thomson Reuters Nordic, Transparency International
Danmark, Ørsted, Ålborg Universitet, Færøernes Hjemmestyre via Rigs-
ombudsmanden i Færøerne og Grønlands Selvstyre via Rigsombudsman-
den i Grønland.
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har været hørt over lovforsla-
gets 2. del:
Aalborg Universitet, Aarhus BSS, Advokatrådet, Akademisk Arkitektfor-
ening, Akademikernes Centralorganisation, Andelskassen, Arbejderbevæ-
gelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), Arbejds-
markedets Tillægspension (ATP), CBS, CEPOS, Computershare, Danish
Venture Capital and Private Equity Association (DVCA), Danmarks Nati-
onalbank, Danmarks Skibskredit A/S, Dansk Aktionærforening, Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening,
Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Forening for International Motorkø-
retøjsforsikring (DFIM), Dansk Industri, Dansk Iværksætterforening,
Dansk Investor Relations Forening
DIRF, Dansk Kredit Råd, Dansk Ma-
nagement Råd, Dansk Metal, Dansk Pantebrevsforening, Dansk Standard,
Danske Advokater, Danske Maritime, Danske Rederier, Danske Regioner,
Datatilsynet, Den Danske Aktuarforening, Den Danske Dommerforening,
Domstolsstyrelsen, Den Danske Finansanalytikerforening, Den danske
Fondsmæglerforening, Digitaliseringsstyrelsen, Det nationale netværk af
virksomhedsledere, De Økonomiske Råds sekretariat (DØRS), Drivkraft
Danmark, Ejendomsforeningen, Energy Supply DK, Erhvervsstyrelsen,
Experian, Fagbevægelsens Hovedorganisation, FDFA
Foreningen af
Danske Forsikringsmæglere og ForsikringsAgenturer, FDIH
Foreningen
for Distance- og Internethandel, Finans Danmark, Finans og Leasing, Fi-
nansforbundet, Finanshuset i Fredensborg A/S, Finansiel Stabilitet, Finans-
sektorens Arbejdsgiverforening, First North, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet Tænk, Forbrugsforeningen, Foreningen af Forretningsfø-
rere for Udenlandske Forsikringsselskaber, Foreningen af Interne Reviso-
rer v/ Kim Stormly Hansen, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen for
platformsøkonomi, FOREX, Forsikring & Pension, Forsikringsforbundet,
Forsikringsmæglerforeningen v/ Direktør Flemming Kosakewitsch, FSR
danske revisorer, Garantiformuen, Garantifonden for indskydere og inve-
storer, Garban-Intercapital Scandinavia, HK, Horesta Arbejdsgiverorgani-
sation, Håndværksrådet, Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisa-
tion (ISOBRO), Oxfam IBIS, Intertrust (Denmark), ISACA Denmark
Chapter, IT-branchen, KommuneKredit, Kommunernes Landsforening,
Komiteen for god selskabsledelse, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
L 46 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
20/20
Kuratorforeningen, Københavns Universitet, Landbrug & Fødevarer,
Landsdækkende banker, Landsforeningen af forsvarsadvokater, Landsfor-
eningen for Bæredygtigt Landbrug, Ledernes Hovedorganisation, Liberale
Erhvervs Råd, Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD),
Moderniseringsstyrelsen, Mybanker, NASDAQ Copenhagen A/S, Nets
A/S, Nordic Blockchain Association, Nævnenes Hus, Parcelhusejernes
Landsforening, Patent- og Varemærkestyrelsen, PostNords Juridiske afde-
ling, Revisornævnet, Rigsrevisionen, Rigsadvokaten, Roskilde Universi-
tetscenter, Skattestyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen, Skibs- og Bådebyggeriets
Arbejdsgiverforening, Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og Internati-
onal Kriminalitet (SØIK), Syddansk Universitet, Søfartsstyrelsen, Tele-
kommunikationsindustrien i Danmark, Udbetaling Danmark, VP Securities
A/S, Western Union, Thomson Reuters Nordic, Transparency International
Danmark, Ørsted, Færøernes Hjemmestyre via Rigsombudsmanden i Fæ-
røerne og Grønlands Selvstyre via Rigsombudsmanden i Grønland.