Erhvervsudvalget 2019-20
L 46 Bilag 9
Offentligt
2115302_0001.png
Til lovforslag nr.
L 46
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 28. november 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om betalinger,
lov om kapitalmarkeder, lov om investeringsforeninger m.v. og selskabsloven
og forskellige andre love
(Direkte debitering, håndtering af erstatningskrav i henhold til en byggeskadeforsikring tegnet i Qudos Insurance A/S,
whistleblowerordning for virksomheder med begrænset tilladelse, revisors meddelelsespligt til Finanstilsynet og ændring af
procedure ved indløsning af minoritetsaktionærer m.v.)
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 6 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Erhvervsministeren har i orientering af 25. november
2019, jf. L 46 – bilag 9 til udvalget, anmodet om, at der dis-
penseres fra reglen i Folketingets forretningsorden om, at
der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse til dets
vedtagelse, jf. Folketingets forretningsorden § 13, stk. 1.
Udvalget
indstiller, at lovforslaget kommer til 3. behand-
ling tidligere end 30 dage efter lovforslagets fremsættelse.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme for de stillede æn-
dringsforslag.
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflok-
kurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivel-
sen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre og Det Konservative Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget er optagede af at sikre den bedste konkurrence, og
at konkurrencereglerne samtidig fremmer innovation og ud-
vikling af nye produkter. Derfor er det vigtigt, at konkurren-
cesituationen ikke vurderes for et meget snævert defineret
marked, men for et marked af forskellige produkter og løs-
ninger. Det er vigtigt for V og KF, at den kommende analy-
se fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen foretages på et
objektivt og uvildigt grundlag, og at den tager fremtidige
markedsudviklinger i betragtning og ikke baseres udeluk-
kende på historiske forhold. V og KF ser frem til yderligere
drøftelser med aftalepartnerne, når analysen præsenteres i
sommeren 2020.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at hvad
angår lovforslaget i sin helhed, henviser EL til partiets egne
bemærkninger i salen under førstebehandlingen. EL er posi-
tivt indstillet over for hovedindholdet i lovforslaget, heri-
blandt delene om direkte debiteringsløsninger, whistleblo-
werordning, den politiske aftale om det konkursramte Qudos
Insurance A/S og ikke mindst forpligtelsen for udbydere af
boliglån til at udlevere standardiserede nøgletalsskemaer.
Men EL er betænkelig ved – og vil gerne markere et forbe-
hold over for – den del, som omhandler tavshedspligt for
personer, som medvirker til aktiviteter i henhold til lov om
EKF Danmarks Eksportkredit. I en tid, hvor andre OECD-
landes eksportkreditvirksomheder arbejder på at øge trans-
AX023903
L 46 - 2019-20 - Bilag 9: Betænkning afgivet 28/11-19
2115302_0002.png
2
parensen, er det uhensigtsmæssigt, at EKF Danmarks Eks-
portkredit gør det stik modsatte. Det synes EL er stærkt be-
kymrende, især i en tid, hvor det bør være muligt for myn-
dighederne, pressen og offentligheden at monitorere EKF’s
projektfinansieringer. Ud fra en samlet bedømmelse mener
EL ikke desto mindre, at de øvrige elementer i lovforslaget
er for vigtige, til at lovforslaget forkastes. Derfor indstiller
EL lovforslaget til vedtagelse.
Liberal Alliance
Liberal Alliances medlem af udvalget bemærker, at LA
ikke tilslutter sig lovforslaget, da LA mener, at lovforslaget
bryder med danske virksomheders retssikkerhed, og at lov-
forslaget vil kunne påvirke markedsudviklingen negativt.
Lovforslaget bunder i et politisk ønske fra regeringen om at
sænke prisen for produktet Betalingsservice, som vurderes
at eksistere på et fiktivt selvstændigt marked for direkte de-
bitering. LA kan konstatere, at lovforslaget bygger på en ud-
okumenteret påstand fra Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen om, at konkurrencesituationen på betalingsmarkedet ik-
ke har ændret sig siden 2014. Konkurrence- og Forbruger-
styrelsens notat fra den 10. september 2019 refererer således
til en analyse, der er baseret på data for perioden 2009-2012.
LA kan konstatere, at konkurrenceloven allerede i dag giver
mulighed for, at konkurrencemyndighederne kan gribe ind i
markedet, hvis en dominerende virksomhed misbruger sin
stilling ved eksempelvis at opkræve for høje priser. LA fin-
der det stærkt kritisabelt, at lovforslaget nu giver myndighe-
derne mulighed for at diktere priser i markedet uden at åbne
en konkurrencesag, eller uden at der er tale om virksomhe-
der eller produkter med dominerende stilling. LA vurderer
ligeledes, at lovforslaget sender et ærgerligt signal til virk-
somheder, der ønsker at investere i Danmark, og at forslaget
kan bremse fremtidig innovation og konkurrence inden for
betalingsindustrien og bidrage til at fastholde den eksister-
ende markedsstruktur. LA kan derfor ikke støtte lovforsla-
get.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 167, stk. 5, 1. pkt.,
ændres »251« til: »251, stk. 1,«.«
[Konsekvensrettelse på grund af det foreslåede § 1, nr. 13]
2)
I den under
nr. 15
foreslåede
§ 347 d
ændres »§ 64, stk.
1-5« til: »§ 64, stk. 1-4«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 7
3)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 1, stk. 7, 1. pkt.,
ændres », 50-59, 81,« til: »og 50-59,
§ 81, stk. 1-4, §§«.«
[Lovteknisk korrektion]
4)
Nr. 10
affattes således:
»10.
§ 145, stk. 7, 2. pkt.,
affattes således:
»Virksomheder har dog ret til egenacces i sager, hvori der
er eller vil blive truffet afgørelse efter stk. 1, jf. § 8 i lov om
offentlighed i forvaltningen.««
[Lovteknisk korrektion]
Til § 19
5)
I
stk. 6
indsættes efter »i lov om betalinger«: », jf. den-
ne lovs § 7, nr. 5«.
[Lovteknisk korrektion]
6)
Stk. 7
affattes således:
»Stk. 7.
Erhvervsministeren fremsætter senest i folke-
tingsåret 2021-22 forslag om revision af § 122, stk. 2, i lov
om betalinger, jf. denne lovs § 7, nr. 5.«
[Lovteknisk justering af bestemmelsen om lovrevision]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås i § 1, nr. 13, i det fremsatte lovforslag at ind-
sætte et stk. 2 i § 251 i lov om finansiel virksomhed.
I § 167, stk. 5, 1. pkt., i lov om finansiel virksomhed er
der en henvisning til § 251. Med indsættelse af et stk. 2 i §
251 i lov om finansiel virksomhed skal denne henvisning
rettelig være § 251, stk. 1, således at der ikke skabes tvivl
om, hvilken bestemmelse der henvises til.
Som konsekvens heraf ændres henvisningen i § 167, stk.
5, 1. pkt., i lov om finansiel virksomhed fra § 251 til § 251,
stk. 1.
Der er alene tale om en konsekvensrettelse som følge af
lovforslagets § 1, nr. 13.
Til nr. 2
Det foreslås i § 1, nr. 15, i det fremsatte lovforslag at ind-
sætte en § 347 d i lov om finansiel virksomhed. I den fore-
slåede bestemmelse henvises til § 64, stk. 1-5, i lov om fi-
nansiel virksomhed.
§ 64, stk. 5, i lov om finansiel virksomhed blev ophævet
ved lov nr. 552 af 7. maj 2019.
Med ændringsforslaget ændres henvisningen fra § 64,
stk. 1-5, til § 64, stk. 1-4.
Der er alene tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 3
Det foreslås i § 7, nr. 1, i det fremsatte lovforslag at præ-
cisere en henvisning fra § 81 til § 81, stk. 1-4.
I forbindelse med udformningen af lovforslaget er der ik-
ke indsat et paragraftegn foran »81«.
Med ændringsforslaget indsættes det manglende para-
graftegn.
Der er alene tale om en lovteknisk ændring.
L 46 - 2019-20 - Bilag 9: Betænkning afgivet 28/11-19
2115302_0003.png
3
Til nr. 4
Det foreslås i § 7, nr. 10, i det fremsatte lovforslag at
ændre § 145, stk. 7, 2. pkt. Den korrekte lovtekniske metode
er at nyaffatte bestemmelsens 2. pkt.
Med ændringsforslaget foretages derfor en nyaffattelse af
§ 145, stk. 7, 2. pkt.
Der er alene tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 5
Det foreslås i § 7, nr. 5, i det fremsatte lovforslag at ind-
sætte en ny § 122, stk. 2, i lov om betalinger. Som følge her-
af bliver stk. 2 til stk. 3.
Bestemmelsen i § 122, stk. 2, i lov om betalinger, der
med lovforslaget bliver stk. 3, er en bemyndigelsesbestem-
melse.
Det foreslås i § 19, stk. 6, i det fremsatte lovforslag, at
regler fastsat i medfør af § 122, stk. 2, i lov nr. 652 af 8. juni
2017 om betalinger forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af forskrifter udstedt i medfør af § 122, stk. 3, i lov
om betalinger.
I det fremsatte lovforslag er der ikke henvist til lovforsla-
gets § 7, nr. 5, som indfører den nye § 122, stk. 2, og flytter
det eksisterende stk. 2 til stk. 3. Det er en fejl.
Med ændringsforslaget indsættes der i lovforslagets § 19,
stk. 6, en henvisning til lovforslagets § 7, nr. 5.
Der er alene tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 6
Med lovforslagets § 19, stk. 7, blev det foreslået, at §
122, stk. 2, i lov om betalinger, jf. lovforslagets § 7, nr. 5,
skulle evalueres senest 2 år efter ikrafttræden.
Med ændringsforslaget præciseres det, at erhvervsmini-
steren senest 2 år efter ikrafttræden fremsætter forslag om
revision af § 122, stk. 2, i lov om betalinger, jf. lovforslagets
§ 7, nr. 5. Det sker på baggrund af aftale om styrkelse af
indgrebsmulighederne over for gebyrer m.v. på betalingsser-
viceløsninger, som er indgået mellem regeringen (Socialde-
mokratiet) og Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Konservative og Alter-
nativet.
Der er alene tale om en lovteknisk ændring.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. november og var til 1.
behandling den 12. november 2019. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 9. septem-
ber dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag 39,
folketingsåret 2018-19, 2. samling. Den 6. november 2019
sendte erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 19 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Thomas Jensen (S) Henrik Møller (S)
Kasper Roug (S)
nfmd.
Malte Larsen (S) Orla Hav (S) Rasmus Stoklund (S) Katrine Robsøe (RV) Ida Auken (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Victoria Velasquez (EL) Rune Lund (EL) Uffe Elbæk (ALT)
Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
fmd.
Anne Honoré Østergaard (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Peter Juel-Jensen (V) Tommy Ahlers (V) Hans Kristian Skibby (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Mona Juul (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Rasmus Jarlov (KF) Alex Vanopslagh (LA)
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
48
43
16
16
14
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
4
3
1
1
1
L 46 - 2019-20 - Bilag 9: Betænkning afgivet 28/11-19
2115302_0004.png
4
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
13
12
5
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1