Til lovforslag nr.
L 46
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 28. november 2019
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om betalinger,
lov om kapitalmarkeder, lov om investeringsforeninger m.v. og selskabsloven
og forskellige andre love
(Direkte debitering, håndtering af erstatningskrav i henhold til en byggeskadeforsikring tegnet i Qudos Insurance A/S,
whistleblowerordning for virksomheder med begrænset tilladelse, revisors meddelelsespligt til Finanstilsynet og ændring af
procedure ved indløsning af minoritetsaktionærer m.v.)
[af erhvervsministeren (Simon Kollerup)]
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 6 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Dispensation fra Folketingets forretningsorden
Erhvervsministeren har i orientering af 25. november
2019, jf. L 46 – bilag 9 til udvalget, anmodet om, at der dis-
penseres fra reglen i Folketingets forretningsorden om, at
der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse til dets
vedtagelse, jf. Folketingets forretningsorden § 13, stk. 1.
Udvalget
indstiller, at lovforslaget kommer til 3. behand-
ling tidligere end 30 dage efter lovforslagets fremsættelse.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af LA) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme for de stillede æn-
dringsforslag.
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflok-
kurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivel-
sen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Venstre og Det Konservative Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget er optagede af at sikre den bedste konkurrence, og
at konkurrencereglerne samtidig fremmer innovation og ud-
vikling af nye produkter. Derfor er det vigtigt, at konkurren-
cesituationen ikke vurderes for et meget snævert defineret
marked, men for et marked af forskellige produkter og løs-
ninger. Det er vigtigt for V og KF, at den kommende analy-
se fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen foretages på et
objektivt og uvildigt grundlag, og at den tager fremtidige
markedsudviklinger i betragtning og ikke baseres udeluk-
kende på historiske forhold. V og KF ser frem til yderligere
drøftelser med aftalepartnerne, når analysen præsenteres i
sommeren 2020.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at hvad
angår lovforslaget i sin helhed, henviser EL til partiets egne
bemærkninger i salen under førstebehandlingen. EL er posi-
tivt indstillet over for hovedindholdet i lovforslaget, heri-
blandt delene om direkte debiteringsløsninger, whistleblo-
werordning, den politiske aftale om det konkursramte Qudos
Insurance A/S og ikke mindst forpligtelsen for udbydere af
boliglån til at udlevere standardiserede nøgletalsskemaer.
Men EL er betænkelig ved – og vil gerne markere et forbe-
hold over for – den del, som omhandler tavshedspligt for
personer, som medvirker til aktiviteter i henhold til lov om
EKF Danmarks Eksportkredit. I en tid, hvor andre OECD-
landes eksportkreditvirksomheder arbejder på at øge trans-
AX023903