1
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kongens Lyngby, 9. december 2019
Spørgsmål til Skatteministeriet vedrørende L 48 - Forslag til lov om ændring af
selskabsskatteloven, kildeskatteloven, skatteindberetningsloven, skattekontrolloven
og forskellige andre love.
I forbindelse med fremsættelsen af L 48 skal vi hermed venligst anmode Skatteministeriet om at besvare
nedenstående spørgsmål vedrørende den foreslåede SEL § 31 E om fradrag for endelige tab samt visse
overordnede spørgsmål vedrørende ændringerne af de danske CFC-regler i SEL § 32.
Vi tillader os samtidig at fremkomme med nogle generelle og specifikke kommentarer vedrørende
forslaget.
1. Generelle kommentarer
Vi finder det særdeles glædeligt, at EU-domstolens langvarige praksis vedrørende fradrag for endelige
tab nu implementeres i dansk ret. Det har taget sin tid, uagtet at denne praksis i sin essens faktisk er
relativ enkel. EU-domstolens praksis blev allerede statueret d. 13. december 2005 ved C-446/03
Marks
& Spencer
og sagen verserede og blev diskuteret samtidig med indførelsen af de nuværende danske
sambeskatningsregler.
Det følger helt grundlæggende efter EU-domstolens faste praksis om fradrag for endelige tab, at et
moderselskab - med et datterselskab eller et fast driftssted inden for EU/EØS - skal have adgang til
fradrag for tab i datterselskabet/det faste driftssted på samme måde, som havde datterselskabet/det
faste driftssted været etableret i Danmark.
I Danmark gives moderselskabet adgang til fradrag i moderselskabets indkomst for tab i danske
datterselskaber/faste driftssteder efter sambeskatningsreglerne i SEL § 31, hvorfor et moderselskab
med tab i udenlandske datterselskaber/faste driftssteder (EU/EØS) i udgangspunktet ligeledes skal
have ret til fradrag i moderselskabets indkomst, jf. EU-domstolens praksis.
CORIT ADVISORY P/S
LYNGBY HOVEDGADE 17, 2ND FLOOR
DK-2800 KONGENS LYNGBY
CVR.-NO.:34085307