Skatteudvalget 2019-20
L 48 Bilag 14
Offentligt
2136003_0001.png
Sune Hein Bertelsen
Høring om CFC-skat
(lovforslag L 48)
15.
jan.
20
Lovforslag om CFC-skat (L 48)
Konsekvenser for danske koncerner
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136003_0002.png
Sune Hein Bertelsen
Høring om CFC-skat
(lovforslag L 48)
15.
jan.
20
Overblik - disposition
Problemet i en nøddeskal
Hvorfor vedtager alle andre lande substansundtagelse?
Fælles ønske om robuste skatteregler
Lovforslag har meget større praktisk betydning end gældende CFC-regler
Lovforslag (og teknisk gennemg.) undervurderer negative konsekvenser
Nødvendigt at afklare forholdet til EU-retten
Skadeligt ikke at koordinere med OECD-aftale og evt. nyt EU-direktiv
2
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136003_0003.png
Sune Hein Bertelsen
Høring om CFC-skat
(lovforslag L 48)
15.
jan.
20
Problemet i en nøddeskal
Eksempel
International standard
(”territorial-princip”)
Historisk fokus med CFC-skat:
Løsrevet udflytning af patenter
og finansiel indkomst
CFC-indkomsten medregnes i
hovedsædets indkomst
Lovforslag rammer også alm.
erhvervsaktivitet
Substanstestundtagelse
friholder alm. erhvervsaktivitet
(”Væsentlig økonomisk aktivitet, der
understøttes af personale, udstyr, aktiver og
lokaler”, EU-direktivets
Artikel 7)
3
DK
hovedsæde
DK selskabsskat af
dansk indkomst
Udbytte fra
datterselskab
normalt skattefrit
UK
UK selskabsskat af
datterselskab
UK indkomst
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136003_0004.png
Sune Hein Bertelsen
Høring om CFC-skat
(lovforslag L 48)
15.
jan.
20
Hvorfor vedtager alle andre lande
substansundtagelse?
Ekstra hovedsæde CFC-skat på aktivitet i udenlandske datterselskaber
skader datterselskabets konkurrenceevne i udlandet ->
Udenlandske virksomheder udkonkurrerer CFC-beskattede
datterselskaber i den hårde internationale konkurrence ->
Hovedsæde-landet og koncerner med hovedsæde dér mister
indkomst, jobs og skat uden substansundtagelse
OECD, Tax Effects on Foreign Direct Investment
No. 17 (2007) s. 20:
“Virtually all OECD countries are willing to accept the basic international competitiveness
argument that a domestic parent company with a foreign subsidiary located in a given host
country to serve markets in that country and possibly other countries should not be subject to
current home country tax on foreign active business profits derived from that location. This
argument has been accepted by most countries for many years, often from the outset when their
international tax rules were first introduced.”
4
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136003_0005.png
Sune Hein Bertelsen
Høring om CFC-skat
(lovforslag L 48)
15.
jan.
20
Fælles ønske om robuste regler
Danske virksomheder bakker op om robuste regler, så der
konkurreres på forretning ikke skat (”level
playing field”)
Danske virksomheder bakker op om historisk styrkelse af
internationale regler de seneste år (OECD og EU)
-
-
-
-
Exitbeskatning
Transfer pricing
Generel omgåelsesklausul
Skatteoptimering indenfor eksisterende CFC-regler ikke konstateret
(DK tiltrækker ikke virksomheder drevet af skatteplanlægning)
5
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136003_0006.png
Sune Hein Bertelsen
Høring om CFC-skat
(lovforslag L 48)
15.
jan.
20
Lovforslag har
meget
større betydning end
gældende CFC-regler
Medregning af IP udvides
Grænse sænkes
Aktivtest
afskaffes
Mere end 10% skal efter
gældende regler være CFC-
aktiver i form af finansielle
aktiver og immaterielle aktiver
Ingen substansundtagelse
Lovforslagets punktvise regler
- dækker ikke alm. erhvervsakt.
- skaber forvridning
50%
33%
IP
IP
6
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136003_0007.png
Sune Hein Bertelsen
Høring om CFC-skat
(lovforslag L 48)
15.
jan.
20
Lovforslag har
meget
større betydning end
gældende CFC-regler
DK virksomheder F&U tunge Rammer brancher vilkårligt
Immaterielle anlægsaktiver som andel af de samlede bruttoinvesteringer
Immaterielle rettigheder som andel af alle aktiver
Målt på mængden af forbrugt kapital i årets priser
Pct.
70
60
50
40
30
Pct.
30
25
20
15
10
5
0
1995
Danmark
20
10
0
2000
USA
2005
EU28
2010
Tyskland
2015
Spanien
Private erhverv
Kilde: Danmarks Statistik
Industri
Kilde: Copenhagen Economics, Eurostat, Verdensbanken
7
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136003_0008.png
Sune Hein Bertelsen
Høring om CFC-skat
(lovforslag L 48)
15.
jan.
20
Lovforslag undervurderer negative
konsekvenser
Figur fra teknisk gennemgang
over-simplificerer
Alvorlige indlåsningseffekter
Kontraktsforskning i koncern
Lovforslaget vil stå i vejen for
rationelle forretningsmæssige
dispositioner og dermed svække
dansk erhvervsliv
Koncernintern kontraktsforskning
fx dansk hovedsæde til datter
Aktiver flyttet efterfølgede,
fx som led i driftsoptimering
8
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136003_0009.png
Sune Hein Bertelsen
Høring om CFC-skat
(lovforslag L 48)
15.
jan.
20
Lovforslag undervurderer negative
konsekvenser
Reglerne vil desuden stå i vejen for
opkøb i udlandet,
fordi det vil
være nødvendigt ud fra et forsigtighedsprincip at forudsætte potentiel
CFC-skat
Hensigten
ifølge lovforarbejder er ikke at skade dansk erhvervslivs
konkurrenceevne, men lovforarbejder tager klare forbehold
-
ved lovforslagets udformning været
målsætningen,
at Danmark ikke
unødigt
bør stille danske virksomheder dårligere konkurrencemæssigt …
Ikke klare svar i lovforarbejder om forretningsmæssig konsekvenser
9
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136003_0010.png
Sune Hein Bertelsen
Høring om CFC-skat
(lovforslag L 48)
15.
jan.
20
Nødvendigt at afklare forholdet til EU-retten
Der er rejst spørgsmål om, at CFC-reglerne i lovforslaget kan være i
strid med den EU-traktatsikrede frie etableringsret og EU-reglerne
om forskelsbehandling mv.
Fordi de gældende CFC-regler har meget begrænset betydning for
dansk koncerner er spørgsmålet ikke prøvet for domstolene.
Forholdet til EU-retten bør afklares autoritativt, inden regler af stor
betydning for danske koncerner evt. vedtages.
Usikkerhed om reglerne vil i sig selv skade danske koncerner.
10
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136003_0011.png
Sune Hein Bertelsen
Høring om CFC-skat
(lovforslag L 48)
15.
jan.
20
Skadeligt ikke at koordinere med OECD-aftale
og evt. nyt EU-direktiv
Der arbejdes i OECD med vedtagelse nye CFC-lignende regler
benævnt Global Anti-Base
Erosion Proposal (“GloBE”) eller BEPS 2.0
GloBE udspringer af arbejdet med beskatning af digital økonomi, men
har først fået selvstændig fokus fra begyndelsen af 2019 (tidsmæssigt
efter fremsættelsen af L 28 2018-19 som i vidt omfang videreføres i
det aktuelle lovforslag)
Der arbejdes for en aftale i OECD i løbet af 2020, og Tyskland
overvejer som formandskab for EU-Rådet at koordinere implemtering
i EU-landene igennem EU-direktiv.
Det vil være skadeligt for dansk erhvervsliv, hvis der vedtages danske
CFC-regler uden at sikre koordinering med OECD- og EU-regler.
11
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136003_0012.png
Sune Hein Bertelsen
Høring om CFC-skat
(lovforslag L 48)
15.
jan.
20
Anbefaling
De eksisterende danske CFC-regler erstattes med reglerne i EU-
skatteundgåelsesdirektivet inkl. substansundtagelsen.
Det skrives ind i lovforslaget, at det følges op med en justering, når de
nye OECD-regler og eventuelt et nyt EU-direktiv foreligger.
Skatteminister nedsætter en følgegruppe med eksperter og
erhvervsrepræsentanter, som i fællesskab med ministeriet kan følge
udviklingen vedr. danske koncerners internationale aktivitet samt
analysere konsekvenserne af arbejdet i OECD og EU.
Konsekvenserne af en aftale i OECD kan blive af historiske
dimensioner for skatteprovenu, virksomheders indretning og jobs.
12
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136003_0013.png
Sune Hein Bertelsen
Høring om CFC-skat
(lovforslag L 48)
15.
jan.
20
Tak for opmærksomheden
Sune Hein Bertelsen
Tlf. 2246 7888
[email protected]
13