Skatteudvalget 2019-20
L 48 Bilag 14
Offentligt
2136005_0001.png
L 48: CFC-regler
Konsekvenser for Ørsted
Karl Berlin
15. januar 2020
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136005_0002.png
Opsummering af Ørsteds kommentarer
Ørsted og
vindmølleindustrien står for en relativ stor andel af Danmarks årlige eksport,
og
Ørsted bidrog
inkl. medarbejderskatter
med næsten 20 mia. kr.
til den danske stat
i 2018.
Ørsted er en virksomhed i stigende international konkurrence med andre virksomheder om prisen på havvind i
ekstremt konkurrenceprægede udbud.
De foreslåede CFC-reglers brede karakter kombineret med fraværet af en substanstest medfører, at
helt
almindelig driftsaktivitet kan blive omfattet af CFC-reglerne.
For et stort havvindmølleprojekt
i Storbritannien
skønnes meromkostningen til dansk CFC-indkomst
at udgøre
op til 1 mia. kr.
nominelt over projektets levetid.
Den meromkostning, som risikoen for CFC-beskatning af Ørsteds udenlandske vindprojekter vil føre til,
gør at
Ørsted ikke kan konkurrere på lige fod
med internationale konkurrenter i forhold til prissætning ved udbud.
Alene i EU har Kommissionen en vision om, at der frem mod 2050 skal etableres, hvad der svarer til over 500
havvindmølleparker på samme størrelse (+800MW) som den kommende danske park, Thor.
Den manglende substanstest
vil føre til flere tabte udbud for Ørsted og i sidste ende tab af danske
arbejdspladser og lavere skatteprovenu.
Ørsted foreslår en modifikation til L 48 i form af en
substanstest,
der
vil sikre, at CFC-reglerne målrettes det
formål som reglerne skal varetage;
nemlig, at mobile-indkomster ikke kan flyttes til datterselskaber uden
substans beliggende i lavskattelande.
2
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136005_0003.png
Vindmølleindustriens eksport udgør en stor del af Danmarks økonomi
3
Kilde: Branchestatistik, Vindmølleindustriens eksport 2017, DAMVAD Analytics og Vindmølleindustrien (nu: Wind
Denmark)
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136005_0004.png
Ørsteds årlige skattebetaling i Danmark
20 mia. kr. fra Ørsted og medarbejdere til staten
Bidrag fra Ørsted og medarbejdere til staten
Årligt bidrag, kr.
Ørsted er blandt Danmarks største skattebetalere.
Ørsted og dets medarbejdere bidrog i 2018 med
17,8
mia. kr.
i direkte skatte- og afgiftsbetalinger til den
danske stat.
Ørsted betalte i 2018 1,9 mia. kr. i udbytte til den
danske stat, således at det samlede bidrag til den
danske statskasse
udgjorde ca. 19,8 mia. kr.
i 2018.
12,9 mia.
Selskabsskat
Skat for medarbejdere
Kildeskatter på udbytte
Moms, afgifter
4
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136005_0005.png
Ørsted er en international virksomhed forankret i Danmark
Ørsted er i det seneste årti gået fra primært at være
et dansk energi- og forsyningsselskab til i dag at
være en international udvikler af grøn energi.
Ørsteds aktiver og ansatte,
ultimo 2018
Udlandet
Danmark
Ved udgangen af 2018 var 74% af Ørsteds aktiver
placeret udenfor Danmark. Udviklingen er særligt
drevet af voksende global efterspørgsel efter grøn
havvindenergi.
27%
Ørsted er fortsat et dansk forankret energiselskab.
F.eks. var 73% af vores medarbejdere ansat i
Danmark ved udgangen af 2018.
74%
73%
26%
Aktiver
(98,86 mia. kr.)
Ansatte
(6.079)
5
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136005_0006.png
Stærk konkurrence har medført store prisfald for grøn energi
Levelised cost of electricity (LCOE)
EUR/MWh, 2018-priser, Nordvesteuropa
2019
-66%
2012
2019
2019
2019
2019
2019
180€
Atom
101€
Kul
72€
Naturgas
59€
Sol
46€
Landvind
167€
Havvind
56€
Havvind
6
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136005_0007.png
L 48 hæmmer Ørsteds internationale konkurrenceevne
Meromkostninger pga. manglende substanstest
På området for grøn energi er konkurrencen i de
senere år blevet intensiveret, og mange koncerner
investerer kraftigt i denne branche, herunder RWE,
Vattenfall og Iberdrola.
Markedet for havvind
og øvrige grønne
energiløsninger - er i dag karakteriseret ved en
ekstrem priskonkurrence, hvor pris ofte er den eneste
afgørende faktor.
De foreslåede CFC-reglers brede karakter kombineret
med fraværet af en substanstest medfører, at
helt
almindelig driftsaktivitet kan blive omfattet af CFC-
reglerne.
CFC-udgift på op til 1 mia. kr. per udbud for Ørsted
For et stort vindmølleprojekt i UK skønnes
meromkostningen til dansk CFC-indkomst at udgøre
op til 1 mia. kr. nominelt over projektets levetid. Ved
forberedelse af et bud på vindmølleprojektet ville
Ørsted være nødt til at tage denne omkostning i
betragtning.
En sådan omkostning skal vores konkurrenter ikke
inkludere, og dermed stilles Ørsted væsentligt ringere
i sådanne budrunder end vores udenlandske
konkurrenter.
Den meromkostning, som risikoen for CFC-beskatning
af Ørsteds udenlandske vindprojekter fører til, gør at
Ørsted ikke kan konkurrere på lige fod med vores
internationale konkurrenter.
Den nuværende udformning af L 48 risikerer at føre til
flere tabte udbud og at Ørsted mister sin globale
lederrolle indenfor grøn vindenergi med
tab af danske
arbejdspladser og skatteprovenu
til følge.
Iberdrola
Meromkostning
til CFC på op til
1.000 mio. kr.
Ingen
meromkostning
til CFC
Ingen
meromkostning
til CFC
Ingen
meromkostning
til CFC
RWE
Vattenfall
7
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136005_0008.png
CFC-reglerne vil stille Ørsted markant dårligere ved udbud
Fremtidige perspektiver for udbud
Ørsted har i øjeblikket en global markedsandel på
omkring 30% af de cirka 33GW havvind, der er
etableret eller under opførelse verden over.
Alene i Europa har EU-Kommissionen en vision om
etablering af i alt 450GW havvind frem mod 2050.
Det svarer rundt regnet til, at der frem mod 2050 skal
etableres over 500 havvindmølleparker på samme
størrelse (+800MW) som Thor, der er den næste danske
havvindmøllepark i udbud.
Sammenholdes dette med eventuel manglende
substanstest på CFC-området står det klart, at Ørsted
i en lang række udbudssituationer vil være dårligere
stillet end konkurrenterne, hvilket må forventes at føre
til færre vundne udbud med tab af arbejdspladser og
skatteprovenu fra Ørsted til følge.
Ulige konkurrencesituation
Virksomhed
Land
Substanstest
Ørsted
Vattenfall
RWE
Iberdrola
DEME
SSE
Shell
Danmark
Sverige
Tyskland
Spanien
Belgien
UK
Holland
8
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136005_0009.png
Foreslåede modifikationer af L 48
Indførelse af en substanstest
Indførelse af en substanstest vil sikre, at CFC-reglerne
målrettes det formål som reglerne skal varetage;
nemlig, at mobile-indkomster ikke kan flyttes til
datterselskaber uden substans beliggende i
lavskattelande.
Hvad indeholder en substanstest?
Krav om at aktiviteten i et datterselskab skal
understøttes af
Relevant, kvalificeret personale, ledelse og
funktioner
Aktiver til at understøtte forretningsaktiviteten.
Tilstrækkelig med finansiel kapacitet til at udføre
den pågældende aktivitet.
Denne information skal allerede udarbejdes og sendes
til Skattestyrelsen som led i multinationale koncerners
udarbejdelse af transfer pricing-dokumentation og
såkaldt Country by Country Reporting.
Videre noteres at ligningslovens
§
3 allerede i dag
forhindrer transaktioner, hvor hovedformålet eller et af
hovedformålene er at opnå en skattefordel.
9
L 48 - 2019-20 - Bilag 14: Meddelelse om præsentationer fra den åbne høring om implementeringen af skatteundgåelsesdirektivets CFC-regler (lovforslag nr. L 48) afholdt den 15. januar 2020
2136005_0010.png
Tak for opmærksomheden!
Karl Berlin, Skattechef, Ørsted
Tlf. 99 55 87 01
[email protected]
10