Skatteudvalget 2019-20
L 48 Bilag 15
Offentligt
2142018_0001.png
28. januar 2020
Til Skatteministeren
c.c. Folketingets Skatteudvalg
L48 - CFC beskatning af "sikringsakter" vedrørende erhvervsmæssig gæld
Kan Skatteministeren bekræfte, at en urealiseret gevinst på et udenlandsk datterselskabs
rentesikringskontrakt ("sikringsakt") vedrørende datterselskabets erhvervsmæssig gæld med
L48 kan medføre CFC beskatning hos det danske moderselskab af den urealiserede gevinst,
uanset at datterselskabet ikke besidder CFC aktiver herunder finansielle aktiver og immateri-
elle aktiver, og at denne CFC beskatning kan ende med at være en permanent skatteudgift
for det danske moderselskab, uanset at der i rentesikringskontraktens levetid ikke er en
samlet gevinst/tab på denne?
Eksempel
Datterselskabet har i år 1 indgået en rentesikringskontrakt (fra variabel til lang fast rente)
vedrørende sin variabel forrentet erhvervsmæssige gæld, der vedrører langfristet finansie-
ring af datterselskabets fabriksbygninger og produktionsapparat eller en samlet gæld på 1
mia.kr.
Datterselskabets indtjening er under pres som følge af stigende råvarepriser og vigende pri-
ser på selskabets produkter.
I år 1 udgør datterselskabets skattepligtige indkomst efter danske skatteregler 0 og CFC ind-
komsten -30 mio.kr. fra renteudgifter på den erhvervsmæssige gæld excl. urealiseret gevinst
på den indgåede rentesikringskontrakt.
Den urealiserede gevinst på rentesikringskontrakten forudsættes at udgøre 50 mio.kr. i år 1.
Gevinsten forudsættes modsvaret af et tab på 50 mio.kr. på rentesikringskontrakten i år 2,
hvor kontrakten afvikles. Den faktiske realiserede gevinst/tab på rentesikringskontrakten ud-
gør således 0.
Datterselskabet har ikke skattepligtig CFC indkomst i år 2 bortset fra renteudgifter på 30
mio.kr på sin erhvervsmæssige gæld og tabet på 50 mio.kr. på rentesikringskontrakten. Det
danske moderselskab undergives således ikke CFC beskatning i år 2.
Datterselskabet har ikke betalt skat i udlandet hverken i år 1 eller 2, da indkomsten i udlan-
det har udgjort 0 både i år 1 og 2, og da rentesikringskontrakten i udlandet beskattes efter
realisationsprincippet, og hvor den realiserede gevinst er 0.
L 48 - 2019-20 - Bilag 15: Henvendelse af 28/1-20 fra KPMG Acor Tax om finansielle og immaterielle aktiver
2142018_0002.png
28. januar 2020
Datterselskabet har ingen finansielle aktiver og de finansielle aktiver udgør således under 10
pct. af selskabets samlede aktiver efter den i dag gældende aktivtest, hvorefter der ikke skal
ske CFC beskatning.
Spørgsmål
Kan Skatteministeren med foranstående forudsætninger bekræfte, at efter ophævelse af ak-
tivtesten vil det danske moderselskab blive CFC beskattet af datterselskabets urealiseret ge-
vinst på 50 mio.kr. på rentesikringskontrakten i år 1?
Den skattepligtige CFC indkomst vil dog kunne nedbringes til 20 mio.kr. efter fradrag af dat-
terselskabets renteudgifter ved anvendelse af den foreslåede stk. 15.
Kan Skatteministeren samtidigt bekræfte, at det danske moderselskab ikke opnår fradrag for
datterselskabets modsvarende tab på rentesikringskontrakten i år 2, og at det danske mo-
derselskab således ender med at betale CFC skat af datterselskabets "sikringsakt" vedrø-
rende sin erhvervsmæssige gæld og tilmed af en "sikringsakt", der realiseres uden at der
samlet har været tale om en gevinst eller tab på denne, og hvor CFC beskatningen er en
følge af udsving i markedsrenten på lånefinansiering, som hverken moderselskabet eller dat-
terselskabet har haft indflydelse på?
Er Skatteministeren enig i, at denne CFC beskatning er en uhensigtsmæssig merbeskatning
og meget langt væk fra formålet med CFC reglerne, og at denne merbeskatning kunne und-
gås ved samme lavskattetest og substanstest, der allerede gælder for CFC beskatning af fysi-
ske personer?
Jeg ved, at Skatteministeren er enig i, at skatteomgåelse er et brud på samfundskontrakten,
men det må også gælde den anden vej, nemlig at Skatteministeren ikke lukker øjnene og
bryder samfundskontrakten ved at tillade en beskatning af indkomst, der reelt ikke er oppe-
båret, og som skatteyderen herudover ikke har haft indflydelse på, og hvor beskatningen til-
med er helt uden formål i reglerne.
Ovenstående eksempel så sent i lovgivningsprocessen er desværre ikke et enkeltstående til-
fælde men dog repræsentativ og tjener som efterlyst dokumentation for det absurde og
stærkt bekymrende af en kompleksitet, som nok de færreste kan overskue følgerne af her-
under embedsværket og virksomhedernes skatterådgivere.
Med venlig hilsen
Peter Rose Bjare
Partner
2