Skatteudvalget 2019-20
L 48 Bilag 16
Offentligt
2142501_0001.png
30. januar 2020
J.nr. 2019-6665
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 48 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, kildeskatteloven,
skatteindberetningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love. (Implementering
af skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaterne CFC-regler, justering af
definitionen af fast driftssted, fradrag for endelige underskud i udenlandske datterselska-
ber m.v., tydeliggørelse af muligheden for skønsmæssige ansættelser ved transfer pricing-
forhøjelser og ændring af opbevaringsperiode for grundlaget for indberetning af finan-
sielle konti m.v.).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 2. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 48 - 2019-20 - Bilag 16: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2142501_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, kildeskatteloven, skatteind-
beretningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love
(Implementering af skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemssta-
ternes CFC-regler, justering af definitionen af fast driftssted, fradrag for ende-
lige underskud i udenlandske datterselskaber m.v., tydeliggørelse af muligheden
for skønsmæssige ansættelser ved transfer pricing-forhøjelser og ændring af op-
bevaringsperiode for grundlaget for indberetning af finansielle konti m.v.) (L 48)
Til § 1
1)
I de under
nr. 19
foreslåede
stk. 14-18
indsættes i
stk. 15
som
4. pkt.:
»Indkomsten efter dette stykke kan ikke overstige moderselskabets andel af datter-
selskabets samlede skattepligtige indkomst.«
[Et valg om alene at medregne datterselskabets CFC-indkomst frem for dattersel-
skabets samlede indkomst kan ikke medføre øget CFC-beskatning]
Til § 3
2)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I
§ 2, stk. 1, nr. 7, 1. pkt.,
ændres »stk. 8« til: »stk. 13«.
[Indsættelse af manglende konsekvensændring]
Til § 8
3)
I
stk. 1
ændres »januar« til: »juli«.
[Ændring af ikrafttrædelsestidspunkt som konsekvens af rykning af tidsplan for
lovforslaget]
4)
I
stk. 2
ændres »§ 7, nr. 1, 2 og 5,« til: »§ 7, nr. 1,« og »januar« ændres til:
»juli«.
[Ændring af virkningstidspunkt som konsekvens af rykning af tidsplan for lov-
forslaget]
Side 2 af 7
L 48 - 2019-20 - Bilag 16: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2142501_0003.png
5)
Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 4.
§ 7, nr. 2, 5 og 7, har virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1.
januar 2020 eller senere.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
[Fastholdelse af lovens virkningstidspunkt i relation til lovforslagets bestemmelser
om indsendelse af transfer pricing-dokumentation]
6)
I
stk. 4, 1. pkt.,
der bliver stk. 5, 1. pkt., indsættes efter »afskrivningslovens
§ 40, stk. 2«: », hvis afkast er omfattet af selskabsskattelovens § 32, stk. 5,«.
[Justering af overgangsregel, således at der alene fastsættes indgangsværdi for im-
materielle aktiver, der er CFC-aktiver]
7)
I
stk. 4, 1., 3., 5.
og
6. pkt.,
der bliver stk. 5, 1., 3., 5. og 6. pkt., ændres »ja-
nuar« til: »juli«.
[Justering af overgangsbestemmelse som konsekvens af ændret ikrafttrædelsestids-
punkt]
8)
I
stk. 4,
der bliver stk. 5, indsættes efter 1. pkt.:
»Skal kun en del af afkastet af et immaterielt aktiv medregnes ved opgørelsen af
CFC-indkomsten efter selskabsskattelovens § 32, stk. 5, 3.-5. pkt., opgøres anskaf-
felsessummen efter 1. pkt. kun for en forholdsmæssig del af aktivet.«
[Justering af overgangsregel, således at der for immaterielle aktiver, hvis afkast
delvist er CFC-indkomst, kun fastsættes en indgangsværdi for en forholdsmæssig
del af aktivets samlede værdi]
Side 3 af 7
L 48 - 2019-20 - Bilag 16: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2142501_0004.png
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er ved den foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 15, jf. lov-
forslagets § 1, nr. 19, foreslået en lempelse i forhold til de gældende CFC-regler,
hvorved moderselskabet gives mulighed for at vælge kun at medregne dattersel-
skabets CFC-indkomst
og ikke datterselskabets samlede skattepligtige indkomst
ved sin indkomstopgørelse. Valget vil skulle omfatte alle datterselskaber i en
koncern, og valget vil desuden skulle være bindende i 5 år.
Der vil kunne forekomme, at et datterselskab har positiv CFC-indkomst, mens den
øvrige indkomst, der indgår i datterselskabets samlede skattepligtige indkomst, er
negativ. I sådanne tilfælde vil CFC-indkomsten i datterselskabet være højere end
datterselskabets samlede skattepligtige indkomst. Det vil være i strid med formålet
bag bestemmelsen i selskabsskattelovens § 32, stk. 15, såfremt et moderselskab i
disse tilfælde ville skulle medregne en indkomst i datterselskabet, som overstiger
datterselskabets samlede skattepligtige indkomst.
Det foreslås derfor ved ændringsforslaget, at det i den i lovforslagets § 1, nr. 19,
foreslåede bestemmelse i selskabsskattelovens § 32, stk. 15, fastsættes, at indkom-
sten, som moderselskabet vil skulle medregne efter det foreslåede stykke, ikke kan
overstige moderselskabets andel af datterselskabets samlede skattepligtige ind-
komst.
Til nr. 2
I kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 7, 1. pkt., henvises til bestemmelsen i lovens § 2,
stk. 8. Lovforslagets § 3, nr. 3, indebærer, at § 2, stk. 8, bliver § 2, stk. 13.
Det forslås derfor ved ændringsforslaget, at henvisningen til stk. 8 i kildeskattelo-
vens § 2, stk. 1, nr. 7, ændres til en henvisning til stk. 13. Der er således tale om en
konsekvensrettelse.
Til nr. 3
Ved § 8, stk. 1, i lovforslaget er det foreslået, at loven træder i kraft den 1. januar
2020.
Det foreslås ved ændringsforslaget, at loven træder i kraft den 1. juli 2020. Bag-
grunden for ændringsforslaget er, at lovforslaget ikke blev vedtaget før den 1. ja-
nuar 2020.
Til nr. 4
Side 4 af 7
L 48 - 2019-20 - Bilag 16: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2142501_0005.png
Ved § 8, stk. 2, i lovforslaget er det foreslået, at § 1, nr. 8 og 10-19, §§ 2, 4 og 5 og
§ 7, nr. 1, 2 og 5, har virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2020
eller senere.
Det foreslås ved ændringsforslaget, at lovens § 1, nr. 8 og 10-19, og §§ 2, 4, og 5,
og § 7, nr. 1, skal have virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. juli 2020
eller senere.
Baggrunden for ændringsforslaget er, at lovforslaget ikke blev vedtaget før den 1.
januar 2020.
Lovforslagets § 7, nr. 2 og 5, vedrører den foreslåede pligt til at indsende doku-
mentation for transaktioner mellem interesseforbundne parter. Efter lovforslaget
foreslås det, at skal disse bestemmelser har virkning for indkomstår, der påbegyn-
des den 1. januar 2020 eller senere. Det vil betyde, at bestemmelserne første gang
har virkning for skattepligtige 60 dage efter fristen for indgivelse af oplysnings-
skemaet 2020. Fristen for indgivelsen af oplysningsskemaet 2020 for indkomstår,
der er påbegyndt den 1. januar 2020 eller senere, udløber tidligst den 30. juni
2021.
Da bestemmelserne således allerede efter det ved lovforslaget foreslåede virk-
ningstidspunkt først vil få virkning efter det i ændringsforslag nr. 4 foreslåede
ikrafttrædelsestidspunkt, foreslås det, at det i lovforslaget foreslåede virkningstids-
punkt opretholdes. Med henblik herpå foreslås det, at henvisningen til lovforsla-
gets § 7, nr. 2 og 5, udgår af lovforslagets § 8, stk. 2, og at der i stedet fastsættes en
særlig bestemmelse om virkningstidspunktet for disse bestemmelser, jf. ændrings-
forslag nr. 5.
Til nr. 5
Ved § 8, stk. 2, i lovforslaget er det foreslået, at bl.a. lovens § 7, nr. 1, 2 og 5, har
virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2020 eller senere. Virk-
ningstidspunktet i lovforslagets § 8, stk. 2, foreslås imidlertid ændret til ind-
komstår, der påbegyndes den 1. juli 2020 eller senere, jf. ændringsforslag nr. 4.
Lovforslagets § 7, nr. 2 og 5, vedrører den foreslåede pligt til at indsende doku-
mentation for transaktioner mellem interesseforbundne parter. Efter lovforslaget
foreslås det som nævnt, at bestemmelserne har virkning for indkomstår, der påbe-
gyndes den 1. januar 2020 eller senere. Det vil betyde, at de første gang har virk-
ning for skattepligtige 60 dage efter fristen for indgivelse af oplysningsskemaet
2020, som er tidligst den 30. juni 2021. Der er derfor i relation til disse bestemmel-
ser ikke grundlag for at udskyde det ved lovforslaget foreslåede virkningstids-
punkt.
Side 5 af 7
L 48 - 2019-20 - Bilag 16: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2142501_0006.png
Det foreslås derfor ved ændringsforslaget, at lovens § 7, nr. 2, 5 og 7, har virkning
for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2020 eller senere. Den foreslåede be-
stemmelse vil indebære, at det i lovforslaget foreslåede virkningstidspunkt opret-
holdes i relation til bestemmelserne i lovforslagets § 7, nr. 2 og 5.
Lovforslagets § 7, nr. 7, var ved en fejl ikke medtaget i opregningen i lovforslagets
§ 8, stk. 2, men virkningstidspunktet for denne bestemmelse skal efter sammen-
hængen i bestemmelserne være det samme som for de øvrige bestemmelser om
pligt til indsendelse af transfer pricing-dokumentation.
Til nr. 6
Den foreslåede overgangsregel i lovforslagets § 8, stk. 4, der bliver stk. 5, skal
sikre, at de foreslåede CFC-regler kun får virkning for immaterielle aktiver, der
har været genstand for en grænseoverskridende flytning efter lovens ikrafttrædelse.
Dette opnås ved, at der vil kunne foretages afskrivninger på grundlag af en ind-
gangsværdi for de pågældende aktiver svarende til handelsværdien på tidspunktet
for lovens ikrafttræden.
Det er blevet påpeget, at formuleringen af lovforslagets § 8, stk. 4, indebærer, at
der vil skulle opgøres en anskaffelsessum for alle immaterielle aktiver omfattet af
afskrivningslovens § 40, stk. 2, som datterselskabet ejer, og at der vil skulle føres
særskilte afskrivningssaldi for alle disse aktiver.
Dette er imidlertid unødvendigt og kan medføre, at overgangsreglen ikke vil kunne
opfylde formålet om, at der ved hjælp af afskrivninger på den fastsætte indgangs-
værdi vil kunne ske en neutralisering af den CFC-beskatning, der ellers vil kunne
opstå som følge af, at de ændrede CFC-regler får virkning for immaterielle aktiver,
der har været genstand for en grænseoverskridende flytning før lovens ikrafttræ-
den.
Det foreslås derfor ved ændringsforslaget, at det i overgangsbestemmelsen i § 8,
stk. 4, indsættes i 1. pkt., at der alene skal fastsættes en indgangsværdi for immate-
rielle aktiver, der er CFC-aktiver. Forslaget vil således sikre, at overgangsreglen
kan opfylde sit sigte.
Til nr. 7
Den foreslåede overgangsregel i lovforslagets § 8, stk. 4, der bliver stk. 5, skal
sikre, at de foreslåede CFC-regler kun får virkning for immaterielle aktiver, der
har været genstand for en grænseoverskridende flytning efter lovens ikrafttrædelse.
Side 6 af 7
L 48 - 2019-20 - Bilag 16: Ændringsforslag, fra skatteministeren
2142501_0007.png
Dette opnås ved, at der vil kunne foretages afskrivninger på grundlag af en ind-
gangsværdi for de pågældende aktiver svarende til handelsværdien på tidspunktet
for lovens ikrafttræden.
Da ikrafttrædelsestidspunktet ved ændringsforslag nr. 1 foreslås udskudt fra den 1.
januar 2020 til den 1. juli 2020, foreslås det ved ændringsforslaget, at datoerne i
lovforslagets § 8, stk. 4, ændres tilsvarende.
Til nr. 8
Det foreslås, at der i tilfælde, hvor kun en del af afkastet af et immaterielt aktiv
skal medregnes ved opgørelsen af CFC-indkomsten efter selskabsskattelovens §
32, stk. 5, 3.-5. pkt., kun skal opgøres en anskaffelsessum efter lovforslagets § 8,
stk. 4, 1. pkt., der bliver stk. 5, 1. pkt., for en forholdsmæssig del af aktivet.
Forslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 6. Forslaget vil sikre, at
der i medfør af den særlige overgangsregel kun kan foretages skattemæssige af-
skrivninger på handelsværdien ved lovens ikrafttræden i relation til den forholds-
mæssige del af et immaterielt aktiv, hvis afkast delvist er CFC-indkomst.
Side 7 af 7