Skatteudvalget 2019-20
L 48 Bilag 24
Offentligt
2146164_0001.png
Til lovforslag nr.
L 48
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. februar 2019
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, kildeskatteloven,
skatteindberetningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love
(Implementering af skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler, justering af definitionen af
fast driftssted, fradrag for endelige underskud i udenlandske datterselskaber m.v., tydeliggørelse af muligheden for
skønsmæssige ansættelser ved transfer pricing-forhøjelser og ændring af opbevaringsperiode for grundlaget for indberetning af
finansielle konti m.v.)
[af skatteministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 9 ændringsforslag til lovfor‐
slaget.
2. Indstillinger
<>
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflok‐
kurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivel‐
sen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 1
1)
I det under
nr. 19
foreslåede
§ 32, stk. 15,
indsættes
som
4. pkt.:
»Indkomsten efter dette stykke kan ikke overstige moder‐
selskabets andel af datterselskabets samlede skattepligtige
indkomst.«
[Et valg om alene at medregne datterselskabets CFC-ind‐
komst frem for datterselskabets samlede indkomst kan ikke
medføre øget CFC-beskatning]
2)
I det under
nr. 19
foreslåede
§ 32, stk. 18,
ændres i
3.
pkt.
»stk. 5, 3.-5. pkt.« til: »stk. 5, nr. 3, 3.-5. pkt.«
[Rettelse af henvisningsfejl]
Til § 3
3)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 2, stk. 1, nr. 7, 1. pkt.,
ændres »stk. 8« til: »stk.
13«.«
[Indsættelse af manglende konsekvensændring]
Til § 8
4)
I
stk. 1
ændres »januar« til: »juli«.
[Ændring af ikrafttrædelsestidspunkt som konsekvens af
rykning af tidsplan for lovforslaget]
5)
I
stk. 2
ændres »§ 7, nr. 1, 2 og 5,« til: »§ 7, nr. 1,« og
»januar« ændres til: »juli«.
DokumentId
Journalnummer
L 48 - 2019-20 - Bilag 24: 2. udkast til betænkning
2146164_0002.png
2
[Ændring af virkningstidspunkt som konsekvens af rykning
af tidsplan for lovforslaget]
6)
Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 01.
§ 7, nr. 2, 5 og 7, har virkning for indkomstår,
der påbegyndes den 1. januar 2020 eller senere.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
[Fastholdelse af lovens virkningstidspunkt i relation til lov‐
forslagets bestemmelser om indsendelse af transfer pricing-
dokumentation]
7)
I
stk. 4,
der bliver stk. 5, ændres fire steder »januar« til:
»juli«.
[Justering af overgangsbestemmelse som konsekvens af
ændret ikrafttrædelsestidspunkt]
8)
I
stk. 4, 1. pkt.,
der bliver stk. 5, 1. pkt., indsættes efter
»afskrivningslovens § 40, stk. 2,«: »hvis afkast er omfattet
af selskabsskattelovens § 32, stk. 5,«.
[Justering af overgangsregel, således at der alene fastsættes
indgangsværdi for immaterielle aktiver, der er CFC-aktiver]
9)
I
stk. 4,
der bliver stk. 5, indsættes efter 1. pkt. som nyt
punktum:
»Skal kun en del af afkastet af et immaterielt aktiv med‐
regnes ved opgørelsen af CFC-indkomsten efter selska‐
bsskattelovens § 32, stk. 5, nr. 3, 3.-5. pkt., opgøres anskaf‐
felsessummen efter 1. pkt. kun for en forholdsmæssig del af
aktivet.«
[Justering af overgangsregel, således at der for immaterielle
aktiver, hvis afkast delvist er CFC-indkomst, kun fastsættes
en indgangsværdi for en forholdsmæssig del af aktivets sam‐
lede værdi]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er ved den foreslåede bestemmelse i selskabsskatte‐
lovens § 32, stk. 15, jf. lovforslagets § 1, nr. 19, foreslået en
lempelse i forhold til de gældende CFC-regler, hvorved mo‐
derselskabet gives mulighed for at vælge kun at medregne
datterselskabets CFC-indkomst – og ikke datterselskabets
samlede skattepligtige indkomst – ved sin indkomstopgørel‐
se. Valget vil skulle omfatte alle datterselskaber i en kon‐
cern, og valget vil desuden skulle være bindende i 5 år.
Det vil kunne forekomme, at et datterselskab har positiv
CFC-indkomst, mens den øvrige indkomst, der indgår i dat‐
terselskabets samlede skattepligtige indkomst, er negativ. I
sådanne tilfælde vil CFC-indkomsten i datterselskabet være
højere end datterselskabets samlede skattepligtige indkomst.
Det vil være i strid med formålet bag bestemmelsen i sel‐
skabsskattelovens § 32, stk. 15, såfremt et moderselskab i
disse tilfælde ville skulle medregne en indkomst i dattersel‐
skabet, som overstiger datterselskabets samlede skattepligti‐
ge indkomst.
Det foreslås derfor ved ændringsforslaget, at det i den i
lovforslagets § 1, nr. 19, foreslåede bestemmelse i selska‐
bsskattelovens § 32, stk. 15, fastsættes, at indkomsten, som
moderselskabet vil skulle medregne efter det foreslåede
stykke, ikke kan overstige moderselskabets andel af datter‐
selskabets samlede skattepligtige indkomst.
Til nr. 2
Der er i forslaget til selskabsskattelovens § 32, stk. 18, 3.
pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 19, henvist til stk. 5, 3.-5. pkt.
Det foreslås, at der i stedet henvises til stk. 5, nr. 3, 3.-5. pkt.
Der er således tale om rettelse af en henvisningsfejl.
Til nr. 3
I kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 7, 1. pkt., henvises til
bestemmelsen i lovens § 2, stk. 8. Lovforslagets § 3, nr. 3,
indebærer, at § 2, stk. 8, bliver § 2, stk. 13.
Det forslås derfor ved ændringsforslaget, at henvisningen
til stk. 8 i kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 7, ændres til en
henvisning til stk. 13. Der er således tale om en konsekvens‐
rettelse.
Til nr. 4
Ved § 8, stk. 1, i lovforslaget er det foreslået, at loven
træder i kraft den 1. januar 2020.
Det foreslås ved ændringsforslaget, at loven træder i kraft
den 1. juli 2020. Baggrunden for ændringsforslaget er, at
lovforslaget ikke blev vedtaget før den 1. januar 2020.
Til nr. 5
Ved § 8, stk. 2, i lovforslaget er det foreslået, at § 1, nr. 8
og 10-19, §§ 2, 4 og 5 og § 7, nr. 1, 2 og 5, har virkning for
indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2020 eller senere.
Det foreslås ved ændringsforslaget, at lovens § 1, nr. 8 og
10-19, og §§ 2, 4, og 5 og § 7, nr. 1, skal have virkning for
indkomstår, der påbegyndes den 1. juli 2020 eller senere.
Baggrunden for ændringsforslaget er, at lovforslaget ikke
blev vedtaget før den 1. januar 2020.
Lovforslagets § 7, nr. 2 og 5, vedrører den foreslåede
pligt til at indsende dokumentation for transaktioner mellem
interesseforbundne parter. Efter lovforslaget foreslås det, at
disse bestemmelser har virkning for indkomstår, der påbe‐
gyndes den 1. januar 2020 eller senere. Det vil betyde, at be‐
stemmelserne første gang har virkning for skattepligtige 60
dage efter fristen for indgivelse af oplysningsskemaet 2020.
Fristen for indgivelsen af oplysningsskemaet 2020 for ind‐
komstår, der er påbegyndt den 1. januar 2020 eller senere,
udløber tidligst den 30. juni 2021.
Da bestemmelserne således allerede efter det ved lovfor‐
slaget foreslåede virkningstidspunkt først vil få virkning ef‐
ter det i ændringsforslag nr. 4 foreslåede ikrafttrædelsestids‐
punkt, foreslås det, at det i lovforslaget foreslåede virknings‐
tidspunkt opretholdes. Med henblik herpå foreslås det, at
henvisningen til lovforslagets § 7, nr. 2 og 5, udgår af lov‐
forslagets § 8, stk. 2, og at der i stedet fastsættes en særlig
bestemmelse om virkningstidspunktet for disse bestemmel‐
ser, jf. ændringsforslag nr. 6.
Til nr. 6
Ved § 8, stk. 2, i lovforslaget er det foreslået, at bl.a. lo‐
vens § 7, nr. 1, 2 og 5, har virkning for indkomstår, der på‐
begyndes den 1. januar 2020 eller senere. Virkningstids‐
punktet i lovforslagets § 8, stk. 2, foreslås imidlertid ændret
L 48 - 2019-20 - Bilag 24: 2. udkast til betænkning
2146164_0003.png
3
til indkomstår, der påbegyndes den 1. juli 2020 eller senere,
jf. ændringsforslag nr. 5.
Lovforslagets § 7, nr. 2 og 5, vedrører den foreslåede
pligt til at indsende dokumentation for transaktioner mellem
interesseforbundne parter. Efter lovforslaget foreslås det
som nævnt, at bestemmelserne har virkning for indkomstår,
der påbegyndes den 1. januar 2020 eller senere. Det vil bety‐
de, at de første gang har virkning for skattepligtige 60 dage
efter fristen for indgivelse af oplysningsskemaet 2020, som
er tidligst den 30. juni 2021. Der er derfor i relation til disse
bestemmelser ikke grundlag for at udskyde det ved lovfor‐
slaget foreslåede virkningstidspunkt.
Det foreslås derfor ved ændringsforslaget, at lovens § 7,
nr. 2, 5 og 7, har virkning for indkomstår, der påbegyndes
den 1. januar 2020 eller senere. Den foreslåede bestemmelse
vil indebære, at det i lovforslaget foreslåede virkningstids‐
punkt opretholdes i relation til bestemmelserne i lovforsla‐
gets § 7, nr. 2 og 5.
Lovforslagets § 7, nr. 7, var ved en fejl ikke medtaget i
opregningen i lovforslagets § 8, stk. 2, men virkningstids‐
punktet for denne bestemmelse skal efter sammenhængen i
bestemmelserne være det samme som for de øvrige bestem‐
melser om pligt til indsendelse af transfer pricing-dokumen‐
tation.
Til nr. 7
Den foreslåede overgangsregel i lovforslagets § 8, stk. 4,
der bliver stk. 5, skal sikre, at de foreslåede CFC-regler kun
får virkning for immaterielle aktiver, der har været genstand
for en grænseoverskridende flytning efter lovens ikrafttræ‐
delse. Dette opnås ved, at der vil kunne foretages afskrivnin‐
ger på grundlag af en indgangsværdi for de pågældende ak‐
tiver svarende til handelsværdien på tidspunktet for lovens
ikrafttræden.
Da ikrafttrædelsestidspunktet ved ændringsforslag nr. 4
foreslås udskudt fra den 1. januar 2020 til den 1. juli 2020,
foreslås det ved ændringsforslaget, at datoerne i lovforsla‐
gets § 8, stk. 4, ændres tilsvarende.
Til nr. 8
Den foreslåede overgangsregel i lovforslagets § 8, stk. 4,
der bliver stk. 5, skal sikre, at de foreslåede CFC-regler kun
får virkning for immaterielle aktiver, der har været genstand
for en grænseoverskridende flytning efter lovens ikrafttræ‐
delse. Dette opnås ved, at der vil kunne foretages afskrivnin‐
ger på grundlag af en indgangsværdi for de pågældende ak‐
tiver svarende til handelsværdien på tidspunktet for lovens
ikrafttræden.
Det er blevet påpeget, at formuleringen af lovforslagets §
8, stk. 4, indebærer, at der vil skulle opgøres en anskaffel‐
sessum for alle immaterielle aktiver omfattet af afskriv‐
ningslovens § 40, stk. 2, som datterselskabet ejer, og at der
vil skulle føres særskilte afskrivningssaldi for alle disse akti‐
ver.
Dette er imidlertid unødvendigt og kan medføre, at over‐
gangsreglen ikke vil kunne opfylde formålet om, at der ved
hjælp af afskrivninger på den fastsætte indgangsværdi vil
kunne ske en neutralisering af den CFC-beskatning, der el‐
lers vil kunne opstå som følge af, at de ændrede CFC-regler
får virkning for immaterielle aktiver, der har været genstand
for en grænseoverskridende flytning før lovens ikrafttræden.
Det foreslås derfor ved ændringsforslaget, at det i over‐
gangsbestemmelsen i § 8, stk. 4, indsættes i 1. pkt., at der
alene skal fastsættes en indgangsværdi for immaterielle akti‐
ver, der er CFC-aktiver. Forslaget vil således sikre, at over‐
gangsreglen kan opfylde sit sigte.
Til nr. 9
Det foreslås, at der i tilfælde, hvor kun en del af afkastet
af et immaterielt aktiv skal medregnes ved opgørelsen af
CFC-indkomsten efter selskabsskattelovens § 32, stk. 5, nr.
3, 3.-5. pkt., kun skal opgøres en anskaffelsessum efter lov‐
forslagets § 8, stk. 4, 1. pkt., der bliver stk. 5, 1. pkt., for en
forholdsmæssig del af aktivet.
Forslaget skal ses i sammenhæng med ændringsforslag
nr. 8. Forslaget vil sikre, at der i medfør af den særlige over‐
gangsregel kun kan foretages skattemæssige afskrivninger
på handelsværdien ved lovens ikrafttræden i relation til den
forholdsmæssige del af et immaterielt aktiv, hvis afkast del‐
vist er CFC-indkomst.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. november 2019 og var
til 1. behandling den 15. november 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og medarbejdere fra Skatteministeriet
har den 12. december 2019 foretaget en teknisk gennem‐
gang af dele af lovforslaget over for udvalget.
Høring
Udvalget har den 15. januar 2020 afholdt en høring om
lovforslaget. Materialet fra høringen er omdelt som bilag 12
og 14.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 12. septem‐
ber 2019 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag
41, folketingsåret 2018-19, 2. samling. Den 6. og 11. no‐
vember 2019 sendte skatteministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <23> bilag på lov‐
forslaget.
L 48 - 2019-20 - Bilag 24: 2. udkast til betænkning
2146164_0004.png
4
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <11>
skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <56> spørgs‐
mål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, [som ministe‐
ren har besvaret. ]
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Jens Joel (S) Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen (S) Kasper Sand Kjær (S)
Malte Larsen (S)
fmd.
Thomas Jensen (S) Troels Ravn (S) Kathrine Olldag (RV) Katrine Robsøe (RV) Carl Valentin (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Rune Lund (EL) Victoria Velasquez (EL) Susanne Zimmer (ALT) Louise Schack Elholm (V)
Anne Honoré Østergaard (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Lars Christian Lilleholt (V)
nfmd.
Torsten Schack Pedersen (V)
Marie Bjerre (V) Morten Dahlin (V) Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) René Christensen (DF)
Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Ole Birk Olesen (LA)
Nye Borgerlige, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
43
16
16
14
13
12
5
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1