Skatteudvalget 2019-20
L 48 Bilag 3
Offentligt
2103010_0001.png
11. november 2019
J.nr. 2019 - 6665
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges supplerende høringsskema samt det modtagne sup-
plerende høringssvar vedrørende L 48 - forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven,
kildeskatteloven, skatteindberetningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love
(Implementering af skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-
regler, justering af definitionen af fast driftssted, fradrag for endelige underskud i uden-
landske datterselskaber m.v., tydeliggørelse af muligheden for skønsmæssige ansættelser
ved transfer pricing-forhøjelser og ændring af opbevaringsperiode for grundlaget for ind-
beretning af finansielle konti m.v.)
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 48 - 2019-20 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103010_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Finans Danmark
Finans Danmark henviser til for-
slaget til selskabsskattelovens § 32,
stk. 2, hvorefter finansielle selska-
ber omfattet af direktiv
2016/1164/EU alene er omfattet
af skattepligten, hvis mere end 1/3
af CFC-indkomsten hidrører fra
transaktioner med moderselskabet
eller dets tilknyttede personer.
Det er Finans Danmarks opfat-
telse, at
begrebet ”indkomsten” i
den eksisterende dispensations-
praksis forstås som de positive ele-
menter i CFC-indkomsten, således
at opgørelsen af, om selskabet kan
tildeles dispensation, opgøres på
dette grundlag.
Finans Danmark beder om, at det
bekræftes, at CFC- indkomsten i
lovforslaget og ”indkomsten” un-
der den eksisterende dispensati-
onspraksis skal forstås på samme
måde.
Finans Danmark bemærker, at hvis
opgørelsen ikke kan ske alene på
grundlag af de positive elementer i
CFC-indkomsten, kan der opstå en
situation, hvor fx en udenlandsk
bankfilial bliver omfattet af reg-
lerne, selv om filialen har en sam-
let negativ CFC-indkomst hidrø-
rende fra koncerninterne transakti-
oner.
Det er Finans Danmarks opfat-
telse, at dette resultat strider imod
intentionen med CFC-reglerne, da
der i denne situation ikke er flyttet
indkomst (men udgifter) til en an-
den enhed end moderselskabet.
Det bemærkes, at den gældende
dispensationsmulighed foreslås op-
hævet. I stedet foreslås det at ind-
føre en generel objektiv undtagelse
for finansielle selskaber i overens-
stemmelse med skatteundgåelses-
direktivets regler.
Det følger af den foreslåede be-
stemmelse i selskabsskattelovens §
32, stk. 2, at CFC-reglerne kun vil
skulle finde anvendelse på finan-
sielle selskaber, hvis mere end 1/3
af det finansielle selskabs CFC-
indkomst hidrører fra transaktio-
ner med moderselskabet eller dets
tilknyttede personer (herefter om-
talt som tilknyttede personer).
Det følger heraf, at det finansielle
selskab (datterselskabet) først skal
opgøre CFC-indkomsten efter det
foreslåede stk. 5.
Er CFC-indkomsten positiv, skal
datterselskabet opdele indtægter
og udgifter alt efter, om de hidrø-
rer fra transaktioner med 1) til-
knyttede personer eller 2) uaf-
hængige parter.
Er CFC-indkomsten hidrørende
fra transaktioner med tilknyttede
personer negativ, som anført i Fi-
nans Danmarks eksempel, vil der
ikke ske CFC-beskatning.
Er CFC-indkomsten hidrørende
fra transaktioner med tilknyttede
personer positiv, vil der kun ske
CFC-beskatning, hvis denne udgør
mere end 1/3 er datterselskabets
samlede CFC-indkomst.
Side 2 af 3
L 48 - 2019-20 - Bilag 3: Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2103010_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Finans Danmark beder om, at det
bekræftes, at fx en bankfilial i en
sådan situation ikke vil være om-
fattet af CFC-beskatning.
Side 3 af 3