Skatteudvalget 2019-20
L 48
Offentligt
2119384_0001.png
6. december 2019
J.nr. 2019 - 6665
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 48 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, kildeskatteloven,
skatteindberetningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love (Implementering af
skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler, justering af
definitionen af fast driftssted, fradrag for endelige underskud i udenlandske datterselska-
ber m.v., tydeliggørelse af muligheden for skønsmæssige ansættelser ved transfer pricing-
forhøjelser og ændring af opbevaringsperiode for grundlaget for indberetning af finan-
sielle konti m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 10 af 15. november 2019.
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have, hvis ikrafttrædelsen udskydes til f.eks. den 1. juli 2020, til skatteministeren
2119384_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvilke konsekvenser det vil have, hvis ikrafttrædelsen udskydes til
f.eks. den 1. juli 2020.
Svar
Den umiddelbare konsekvens af, at lovens ikrafttrædelse og virkningstidspunkt udskydes
til f.eks. 1. juli 2020, vil være, at de foreslåede regler først vil have virkning for ind-
komstår, der påbegyndes den pågældende dato eller senere.
Det bemærkes, at den del af lovforslaget, der vedrører fradrag for endelige underskud, fo-
reslås at have virkning med tilbagevirkende kraft fra og med indkomståret 2019, da de
danske regler har været i strid med EU-retten. Selv om lovens ikrafttrædelsestidspunkt
udskydes, kan dette særskilte virkningstidspunkt dog opretholdes, da der er tale om en
lempelse for skatteyderne.
For så vidt angår den udestående implementering af skatteundgåelsesdirektivets mini-
mumskrav til medlemsstaternes CFC-regler, var fristen for gennemførelse af denne del af
direktivet i dansk ret den 31. december 2018.
EU-Kommissionen har på den baggrund indledt en traktatkrænkelsesprocedure ved
fremsendelse af en åbningsskrivelse af 30. januar 2019 og efter dansk besvarelse herpå,
fremsendte EU-Kommissionen sin begrundede udtalelse af 25. juli 2019.
I regeringens svar på den begrundede udtalelse blev det oplyst, at et udkast til lovforslag,
der bl.a. indeholder bestemmelser, der vil sikre fuld implementering af direktivets artikel 7
og 8, ville blive sendt i offentlig høring den 12. september 2019 og forventedes fremsat
Nov I og vedtaget i indeværende år.
Det er uvist, hvornår EU-Kommissionen vil reagere, såfremt lovforslag L 48 ikke vedta-
ges i indeværende år.
EU-Kommissionen kan vælge at anlægge traktatkrænkelsessag ved EU-Domstolen, og
EU-Kommissionen vil i givet fald efter fast praksis nedlægge påstand om en fast bøde
(der for Danmarks vedkommende som minimum udgør 1.315.000 euro) samt tvangsbø-
der, indtil implementeringen er gennemført. Den faste bøde kan kræves betalt, selv om
implementering gennemføres inden domsafsigelsen.
Side 2 af 2