Skatteudvalget 2019-20
L 48
Offentligt
2110381_0001.png
22. november 2019
J.nr. 2019 - 6665
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 48 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, kildeskatteloven,
skatteindberetningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love (Implementering af
skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler, justering af
definitionen af fast driftssted, fradrag for endelige underskud i udenlandske datterselska-
ber m.v., tydeliggørelse af muligheden for skønsmæssige ansættelser ved transfer pricing-
forhøjelser og ændring af opbevaringsperiode for grundlaget for indberetning af finan-
sielle konti m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 18. november 2019.
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/11-19 fra KPMG Acor Tax om immaterielle aktiver, til skatteministeren
2110381_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. november 2019 fra KPMG Acor Tax,
jf. L 48 - bilag 6.
Svar
KPMG Acor Tax (KPMG) anmoder om stillingtagen til følgende eksempel i relation til
anden indkomst fra immaterielle aktiver i form af knowhow, jf. forslaget til selskabsskat-
telovens § 32, stk. 5, nr. 3:
Et dansk moderkontor udfører en rådgivningsopgave i udlandet vedrørende en anlægsop-
gave, der giver fast driftssted i byggeperioden, som fx er på 24 måneder. En ikke uvæsent-
lig del af rådgivningsopgaven består i, at nøglemedarbejdere med særlige fagkompetencer
udsendes fra Danmark til at yde rådgivning på "byggepladsen".
KPMG beder om, at det bekræftes, at det kan lægges til grund, at uanset at en ikke uvæ-
sentlig del af det samlede rådgivningshonorar indeholder vederlæggelse for rådgivnings-
virksomhedens særlige fagkompetencer, og en ikke uvæsentlig del heraf skal henføres til
arbejde udført fra det faste driftssted med deraf følgende beskatning i det faste driftssted,
så vil ingen del af vederlæggelsen indeholde anden indkomst fra immaterielle aktiver i
form af knowhow, dvs. at ingen del af vederlæggelsen vil udgøre CFC-indkomst.
KPMG beder om, at det bekræftes, at dette følger af, at der ikke er sket overførsel af be-
skatningssted for moderkontorets knowhow, som stadig skal beskattes i Danmark, og at
der ved allokeringen af det samlede rådgivningshonorar (indkomsten) mellem Danmark
og det faste driftssted således skal tages højde for, at Danmark har beskatningsretten til
moderkontorets knowhow.
Kommentar
Overordnet bemærkes, at lovforslaget er baseret på en balance, hvor der er taget udgangs-
punkt i, at Danmark er
og fortsat skal være
foregangsland i kampen mod skatteundgå-
else. Derfor er forslaget baseret på, at implementeringen af direktivets minimumskrav
bygger på de eksisterende danske CFC-regler, hvor reglerne anvendes på alle datterselska-
ber, uanset hvor de er beliggende.
Samtidig har det ved lovforslagets udformning været målsætningen, at Danmark ikke
unødigt bør stille danske virksomheder dårligere konkurrencemæssigt. Denne målsætning
er bl.a. i det af regeringen fremsatte forslag søgt varetaget ved en målretning af reglerne
om beskatning af indkomst fra immaterielle aktiver, så de kun fører til beskatning i netop
de tilfælde, hvor hensynet bag reglerne begrunder det, dvs. hvor immaterielle aktiver fak-
tisk har flyttet beskatningsland i forhold til det land, hvor aktiverne er blevet oparbejdet.
I relation til det konkrete eksempel, som KPMG opstiller, kan KPMGs forståelse af de
foreslåede regler bekræftes.
Side 2 af 3
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/11-19 fra KPMG Acor Tax om immaterielle aktiver, til skatteministeren
2110381_0003.png
Det bemærkes, at vurderingen er baseret på, at der i det af KPMG skitserede eksempel
umiddelbart ikke ses at være foretaget en flytning af immaterielle aktiver fra hovedkonto-
ret til det faste driftssted, der kan medføre, at indkomsten fra sådanne aktiver skal med-
regnes til CFC-indkomsten i det faste driftssted.
I det skitserede eksempel vil indkomsten fra udnyttelse af hovedkontorets knowhow der-
for blive beskattet i Danmark, da der tages højde for dette ved allokeringen af indkom-
sten mellem hovedkontoret og det faste driftssted.
Side 3 af 3