Skatteudvalget 2019-20
L 48
Offentligt
2117713_0001.png
4. december 2019
J.nr. 2019 - 6665
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 48 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, kildeskatteloven,
skatteindberetningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love (Implementering af
skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler, justering af
definitionen af fast driftssted, fradrag for endelige underskud i udenlandske datterselska-
ber m.v., tydeliggørelse af muligheden for skønsmæssige ansættelser ved transfer pricing-
forhøjelser og ændring af opbevaringsperiode for grundlaget for indberetning af finan-
sielle konti m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 25 af 20. november 2019. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Marie Bjerre (V).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om, at fraværet af en substanstest enten er eller kan være et brud på EU-retten m.v., til skatteministeren
2117713_0002.png
Spørgsmål
I flere høringssvar, jf. bilag 1, angives det, at fraværet af en substanstest enten er eller kan
være et brud på EU-retten, idet de foreslåede regler reelt (om ikke formelt) forskelsbe-
handler mellem udenlandske datterselskaber (med substans) og danske datterselskaber,
hvilket kan skabe tvivl om overensstemmelse med EU-retten, som kan medføre ustabili-
tet og retsusikkerhed. På den baggrund bedes ministeren oplyse, hvad ministeren har
gjort for at sikre, at dette ikke er tilfældet.
Svar
Med lovforslaget foreslås det at implementere skatteundgåelsesdirektivets model a for
CFC-regler, men det foreslås dog, at direktivets undtagelsesbestemmelse i form af en sub-
stanstest ikke indføres i dansk ret.
De danske CFC-regler er bygget op omkring en model, hvor der sker CFC-beskatning af
alle datterselskaber med tilstrækkelig stor CFC-indkomst, uanset hvor de er hjemmehø-
rende.
Udformningen af de gældende regler er sket med udgangspunkt i EU-Domstolens dom af
12. september 2006 i sag C-196/04, Cadbury Schweppes, som fastslog, at CFC-regler, der
behandler udenlandske og nationale datterselskaber forskelligt, strider mod EU-retten,
medmindre de kun finder anvendelse på kunstige arrangementer. De danske CFC-regler
blev kort efter dommen, ved lov nr. 540 af 6. juni 2007, ændret og bygget op omkring en
model, hvor der sker CFC-beskatning af alle datterselskaber med tilstrækkelig stor CFC-
indkomst, uanset hvor de er hjemmehørende. Dette blev vurderet
og vurderes fortsat
nødvendigt for at sikre, at de danske regler er robuste.
De danske CFC-regler har således allerede i en lang årrække været bygget op omkring
denne model, der indebærer, at der ikke sker nogen forskelsbehandling baseret på, om
moderselskabet ejer et dansk datterselskab, et udenlandsk datterselskab inden for
EU/EØS eller et udenlandsk datterselskab uden for EU/EØS.
Vedtagelsen af skatteundgåelsesdirektivet har ikke betydning for, om den danske model
for CFC-beskatning er forenelig med EU-retten. Den danske model for CFC-beskatning
er overordnet uændret ved forslaget, og der er således ikke grundlag for at hævde, at de
foreslåede CFC-regler medfører ustabilitet eller retsusikkerhed som følge af tvivl om
overensstemmelse med EU-retten.
Side 2 af 2