Skatteudvalget 2019-20
L 48
Offentligt
2142461_0001.png
30. januar 2020
J.nr. 2019 - 10994
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 48 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, kildeskatteloven,
skatteindberetningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love. (Implementering
af skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler, justering
af definitionen af fast driftssted, fradrag for endelige underskud i udenlandske dattersel-
skaber m.v., tydeliggørelse af muligheden for skønsmæssige ansættelser ved transfer pri-
cing-forhøjelser og ændring af opbevaringsperiode for grundlaget for indberetning af fi-
nansielle konti m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 48 af 27. januar 2020. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 48: Spm., om provenutabet fra sådan tabt selskabsskat og tabte skatteindtægter fra lønninger til danske virksomheders medarbejdere indgår i Skatteministeriets provenuestimat, til skatteministeren
2142461_0002.png
Spørgsmål
Ørsted, Novo Nordisk og Danfoss påpegede alle i deres høringssvar og i deres
præsentationer for Skatteudvalget ved høringen den 15. januar 2020, at fraværet
af en substanstest vil påvirke deres konkurrenceevne, og dermed deres evne til at
tjene penge fremadrettet samt opretholde og skabe nye arbejdspladser i Danmark.
Vil ministeren oplyse, om provenutabet fra sådan tabt selskabsskat og tabte skatteindtæg-
ter fra lønninger til danske virksomheders medarbejdere indgår i Skatteministeriets prove-
nuestimat? I bekræftende fald bedes ministeren oplyse, i hvilket omfang de indgår. I be-
nægtende fald bedes ministeren oplyse, hvorfor de ikke indgår?
Svar
Som nærmere redegjort for i besvarelsen af spørgsmål 22 vil effekten af de foreslåede ju-
steringer af selskabsskatten afhænge af den enkelte multinationale koncerns konkrete for-
hold. Det vurderes dog, at lovforslaget samlet set ikke vil medføre en generel svækkelse af
dansk erhvervslivs konkurrenceevne. Lovforslaget vurderes derfor ikke samlet set at på-
virke hverken beskæftigelsen i Danmark eller det samlede selskabsskattegrundlag.
Side 2 af 2