Skatteudvalget 2019-20
L 48
Offentligt
2120614_0001.png
9. december 2019
J.nr. 2019 - 6665
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 48 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, kildeskatteloven,
skatteindberetningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love (Implementering af
skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler, justering af
definitionen af fast driftssted, fradrag for endelige underskud i udenlandske datterselska-
ber m.v., tydeliggørelse af muligheden for skønsmæssige ansættelser ved transfer pricing-
forhøjelser og ændring af opbevaringsperiode for grundlaget for indberetning af finan-
sielle konti m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 13. november 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om ministeren ønsker at ramme dansk erhvervslivs konkurrenceevne, til skatteministeren
2120614_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, om ministeren ønsker at ramme dansk erhvervslivs konkurren-
ceevne, når ministeren har valgt at overimplementere EU-direktiverne ATAD I og II
kombineret med en bibeholdelse af danske CFC-regler, som går videre end kravet efter
EU-retten.
Svar
Lovforslaget er baseret på en balance, hvor der er taget udgangspunkt i, at Danmark er
og fortsat skal være
foregangsland i kampen mod skatteundgåelse. Derfor er forslaget
baseret på, at implementeringen af direktivets minimumskrav bygger på de eksisterende
danske CFC-regler, hvor reglerne anvendes på alle datterselskaber, uanset hvor de er be-
liggende. Det betyder, at det ved anvendelsen af reglerne er uden betydning, om et datter-
selskab er beliggende i fx Danmark, et andet EU-land eller et tredjeland.
Det har ved lovforslagets udformning været målsætningen, at Danmark ikke unødigt bør
stille danske virksomheder dårligere konkurrencemæssigt. Dette er bl.a. i det af regeringen
fremsatte forslag søgt opnået ved at foreslå, at der sker en målretning af reglerne om be-
skatning af indkomst fra immaterielle aktiver, så de kun fører til beskatning i netop de til-
fælde, hvor hensynet bag reglerne begrunder det, dvs. hvor immaterielle aktiver faktisk
har flyttet beskatningsland i forhold til det land, hvor aktiverne er blevet oparbejdet. End-
videre er der foreslået en særlig opkøbsregel i selskabsskattelovens § 32, stk. 17, der vare-
tager hensynet til, at danske koncerner ikke stilles dårligere i den internationale konkur-
rence ved opkøb af selskaber.
Der er således ved lovforslagets udformning taget særlige hensyn med henblik på at
undgå at ramme dansk erhvervslivs konkurrenceevne.
Side 2 af 2