Skatteudvalget 2019-20
L 48
Offentligt
2119888_0001.png
6. december 2019
J.nr. 2019 - 6665
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 48 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, kildeskatteloven,
skatteindberetningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love (Implementering af
skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler, justering af
definitionen af fast driftssted, fradrag for endelige underskud i udenlandske datterselska-
ber m.v., tydeliggørelse af muligheden for skønsmæssige ansættelser ved transfer pricing-
forhøjelser og ændring af opbevaringsperiode for grundlaget for indberetning af finan-
sielle konti m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 9 af 15. november 2019. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Lise Bo Nielsen
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvorledes lovforslaget adskiller sig fra lovforslag nr. L 28 B om implementering af CFC-reglerne i direktivet om skatteundgåelse (folketingsåret 2018-19, 1. samling), til skatteministeren
2119888_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorledes lovforslaget adskiller sig fra lovforslag nr. L 28 B
om implementering af CFC-reglerne i direktivet om skatteundgåelse (folketingsåret
2018-19, 1. samling).
Svar
Lovforslaget er baseret på en balance, hvor der er taget udgangspunkt i, at Danmark er
og fortsat skal være
foregangsland i kampen mod skatteundgåelse. Derfor er forslaget
baseret på, at implementeringen af direktivets minimumskrav bygger på de eksisterende
danske CFC-regler, hvor reglerne anvendes på alle datterselskaber, uanset hvor de er be-
liggende. Det betyder, at det ved anvendelsen af reglerne er uden betydning, om et datter-
selskab er beliggende i fx Danmark, et andet EU-land eller et tredjeland.
Det har ved lovforslagets udformning været målsætningen, at Danmark ikke unødigt bør
stille danske virksomheder dårligere konkurrencemæssigt. Dette er bl.a. i det af regeringen
fremsatte forslag søgt opnået ved at foreslå, at der sker en målretning af reglerne om be-
skatning af indkomst fra immaterielle aktiver, så de kun fører til beskatning i netop de til-
fælde, hvor hensynet bag reglerne begrunder det, dvs. hvor immaterielle aktiver faktisk
har flyttet beskatningsland i forhold til det land, hvor aktiverne er blevet oparbejdet. End-
videre er der foreslået en særlig opkøbsregel i selskabsskattelovens § 32, stk. 17, der vare-
tager hensynet til, at danske koncerner ikke stilles dårligere i den internationale konkur-
rence ved opkøb af selskaber.
Den centrale forskel mellem denne regerings forslag (L 48) og den tidligere regerings for-
slag (L 28 B) er således hovedsageligt, at der er foreslået en række lempelser i relation til
reglerne for, hvilke immaterielle aktiver der er CFC-aktiver. Med regeringens forslag mål-
rettes reglerne, således at indkomst fra immaterielle aktiver kun skal medregnes til CFC-
indkomsten, i det omfang aktiver har skiftet beskatningssted, hvor der er særlig risiko for
skatteundgåelse.
Forskellene mellem de to lovforslag i relation til CFC-beskatning af indkomst fra immate-
rielle aktiver er skitseret nedenfor i tabel 1.
Side 2 af 3
L 48 - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om, hvorledes lovforslaget adskiller sig fra lovforslag nr. L 28 B om implementering af CFC-reglerne i direktivet om skatteundgåelse (folketingsåret 2018-19, 1. samling), til skatteministeren
2119888_0003.png
Tabel 1. Beskatning af immaterielle aktiver efter CFC-reglerne
Beskatning
CFC-indkomst
L 28 B
- Royalties og al anden indkomst
fra immaterielle aktiver.
L 48
- Indkomst fra immaterielle aktiver,
der er erhvervet fra et andet land.
- Indkomst fra immaterielle aktiver,
der er udviklet ved forskning af kon-
cernforbundne selskaber i andre
lande.
(Er et immaterielt aktiv erhvervet, er
der altid fradrag/afskrivninger på an-
skaffelsessummen)
Ikke CFC-ind-
komst
- Indkomst fra egen-oparbejdede
immaterielle aktiver, der er opar-
bejdet efter koncernforbindelse.
-
”Step up” på afskrivningsberetti-
get anskaffelsessum ved indirekte
erhvervelse af immaterielle aktiver
(opkøb af eksterne selskaber).
- Indkomst fra egen-oparbejdede im-
materielle aktiver.
- Indkomst fra immaterielle aktiver
oparbejdet i samme land.
- Indkomst fra immaterielle aktiver,
der er udviklet ved forskning fra uaf-
hængige.
- Indkomst fra immaterielle aktiver,
der er ejet af et selskab på opkøbs-
tidspunktet, hvis selskabets aktiver
ikke i overvejende grad er CFC-akti-
ver (mere end 50 pct.), dvs. finan-
sielle aktiver og overførte immateri-
elle aktiver.
Skatteministeriet
Derudover er der foreslået en generel lempelse, der ikke kun vedrører indkomst fra im-
materielle aktiver. Denne lempelse består i, at CFC-beskatningen efter de gældende regler
omfatter hele datterselskabets indkomst, mens det ved L 48 foreslås, at en dansk koncern
kan vælge, om den vil beskattes af hele indkomsten i koncernens datterselskaber, eller om
kun datterselskabernes CFC-indkomst skal beskattes. Denne lempelse for virksomhe-
derne kan gennemføres, uden at det svækker reglernes beskyttelsesniveau.
Side 3 af 3