Skatteudvalget 2019-20
L 49 Bilag 4
Offentligt
2111544_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
1240 København K
25. november 2019
L 49 - forslag til lov om ændring af
skatteindberetningsloven, skattekontrolloven,
kildeskatteloven, ligningsloven og
pensionsbeskatningsloven
FSR
danske revisorer vil gerne kvittere for, at skatteministeren i lovforslaget
har søgt at skabe større klarhed over en række af definitionerne vedrørende
indberetningen af oplysninger mv., samt lyttet til nogle af de bekymringer som
FSR
danske revisorer havde i forhold til høringsudkastet.
FSR
danske revisorer vil også kvittere for, at Skatteministeriet har udsendt
bekendtgørelsen i høring samtidig med lovforslagets behandling i Folketinget.
FSR
danske revisorer har dog følgende spørgsmål til selve lovforslaget og til en
række af de høringssvar, der er afgivet:
I høringsfasen har FSR
danske revisorer blandt andet spurgt ind til
rækkevidden af begrebet ”safe harbours”, der er et kendetegn
i kategori E.
Skatteministeriet har i den forbindelse svaret:
”En
dansk koncern, der ikke opfylder størrelsesgrænserne i skattekontrollovens §
40 og dermed er fritaget fra at udarbejde transfer pricing dokumentation, er
omfattet af kendetegnet om ”safe harbour” i kategori E i bilaget til direktivet. Det
skal imidlertid hertil bemærkes, at fritagelsen alene er en administrativ lettelse,
idet en sådan dansk koncern fortsat skal opgøre den skattepligtige indkomst i
overensstemmelse med armslængdeprincippet, hvorfor lettelsen normalt ikke
indebærer en skattefordel. Det betyder, at det normalt ikke indebærer, at der
skal ske indberetning.”
Skatteministeriet henviser i ovenstående citat til, at der normalt ikke skal ske
indberetning, fordi fritagelsen for at udarbejde transfer pricing dokumentation
normalt ikke indebærer en skattefordel. FSR
danske revisorer skal uddybende
høre, om det er Skatteministeriets
opfattelse, at der ved vurderingen af en ”safe
harbour” regel skal indlægges et kriterie om, at den pågældende ”safe harbour”
regel skal indebære en skattefordel for skatteyderen, og at dette er årsagen til,
FSR
danske
revisorer
Kronprinsessegade 8
DK - 1306 København K
Telefon +45 3393 9191
[email protected]
www.fsr.dk
CVR. 55 09 72 16
Danske Bank
Reg. 9541
Konto nr. 2500102295
L 49 - 2019-20 - Bilag 4: Henvendelse af 25/11-19 fra FSR - danske revisorer om spørgsmål til selve lovforslaget og til en række af de høringssvar, der er afgivet
2111544_0002.png
at der i denne situation ikke skal ske indberetning. Det skal understreges, at FSR
danske revisorers opfattelse, at det er et naturligt kriterie at indlægge i
forbindelse med vurderingen af en ”safe harbour” regel og derfor er enige i, at
der ikke skal foretages indberetning i denne beskrevne situation.
FSR
danske revisorer skal derfor også høre skatteministeren om dette kan
udstrækkes til også
at gælde ved vurderingen af SEL § 11 som en ”safe harbour”
regel. Hvis en virksomhed holder sig indenfor 4 til 1 reglen vil der ikke ske
begrænsning i retten til at fradrage renter. Hvis en virksomhed ikke holder sig
indenfor 4 til 1 reglen vil der heller ikke ske begrænsning i retten til at fradrage
renter, hvis virksomheden godtgør, at lignende finansiering kan opnås mellem
uafhængige parter. På den baggrund kan SEL § 11 derfor også primært betragtes
som en administrativ lettelse. Alternativt medfører dette, at virksomheder, der
holder sig indenfor 4 til 1 reglen, henset til den meget brede definition af en
ordning, skal indberette alle mellemværender med et andet udenlandsk
koncernselskab, der eksempelvis opstår som følge af almindelig samhandel,
medmindre der betales kontant.
Skatteministeriet har i besvarelsen vedrørende spørgsmålet om SEL § 11 anført,
at ”hvorvidt der skal ske indberetning i en situation, hvor en dansk virksomhed
opfylder 4 til 1 regler, vil afhænge af, hvorvidt de øvrige kriterier
er opfyldt.”
FSR
danske revisorer skal bede skatteministeren bekræfte, at de øvrige
kriterier, der er tale om, er at der er tale om en grænseoverskridende ordning,
idet kriteriet om den ”primære fordel” ikke gælder for kategori E?
Skatteministeriet har i besvarelsen af Danske Advokaters spørgsmål om
”immaterielle aktiver, der er svære at værdiansætte” anført følgende:
”Det
skal hertil bemærkes, at kendetegnene i punkt 2 i kategori E omfatter en
ordning, der indebærer en overførsel af immaterielle aktiver, der er svære at
værdiansætte. En overdragelse af aktier i et selskab ændrer normalt ikke
aktiviteten i selskabet og selskabets aktiver og passiver. Aktierne kan imidlertid
som følge af det immaterielle aktiv - være svære at værdiansætte, hvorfor en
koncernintern overførsel af aktier, hvorved der overføres et immaterielt aktiv,
der er svært at værdiansætte, vil være omfattet.”
FSR
danske revisorer skal bede skatteministeren bekræfte, at der i den
pågældende situation er en forudsætning for indberetning,
at det ”immaterielle
aktiv, der er svært at værdiansætte” i sig selv overføres koncerninternt. Med
andre ord, hvis det ”immaterielle aktiv, der er svært at værdiansætte” stadig
ejes af det overførte selskab og ikke skal henføres til et fast driftssted i udlandet
Side 2
L 49 - 2019-20 - Bilag 4: Henvendelse af 25/11-19 fra FSR - danske revisorer om spørgsmål til selve lovforslaget og til en række af de høringssvar, der er afgivet
2111544_0003.png
medfører overdragelsen af aktierne i selskabet ikke, at der skal foretages
indberetning efter dette kendetegn? Efter FSR
danske revisorers opfattelse,
forudsætter en indberetning efter punkt 2, kategori E, at der foretages en
koncernintern grænseoverskridende overførsel af selve aktivet.
Tilsvarende gør sig efter FSR
danske revisorer gældende for i forhold til punkt
3 i kategori E, hvor Skatteministeriet i høringssvaret fra Danske Advokater har
anført følgende:
”Kendetegnene
i punkt 3 i kategori E omfatter en ordning, som indebærer en
koncernintern, grænseoverskridende overførsel af funktioner og/eller risici
og/eller aktiver, hvis overdragerens eller overdragerens forventede årlige
indtægter herved halveres. En koncernintern overførsel af aktier, hvorved der
overføres funktioner og/eller risici og/eller aktiver, der opfylder disse kriterier vil
være omfattet.”
Tilsvarende må det her være en forudsætning for indberetning, at funktioner,
aktiver eller risici i sig selv er overført koncerninternt. I modsat fald skal FSR
danske revisorer anmode skatteministeren oplyse, hvor hjemlen til at fordre
indberetning af en indirekte overdragelse efter punkt 2 eller 3 i kategori E
fremgår?
Skatteministeriet har i forbindelse med besvarelsen af Advokatrådets høringssvar
vedrørende en kapitalfond i Luxembourg, svaret:
”Under
forudsætning af, at den beskrevne struktur er omfattet af kendetegn D,
stk. 2, om uigennemskuelig juridisk eller reel ejerskabskæde, vil de danske
rådgivere ved etablering af strukturen eller ændring af strukturen være
indberetningspligtige.”
FSR
danske revisorer skal i den forbindelse høre følgende:
Hvis de ultimative reelle ejere er identificeret efter hvidvaskreglerne, og
identifikationen er understøttet af kontroloplysninger, vil dette så være
tilstrækkeligt til, at kriteriet i punkt 2 Kategori D kan anses for ikke at være
opfyldt?
Side 3
Skatteministeriet har vedrørende Finans Danmarks høringssvar vedrørende
leasingforhold svaret følgende:
”Den
situation, hvor man beskattes af samme indkomst i flere lande (f.eks. hvor
en indkomst fra et fast driftssted beskattes, hvor det faste driftssted er
beliggende, og i det land, hvor skatteyderen er skattemæssigt
L 49 - 2019-20 - Bilag 4: Henvendelse af 25/11-19 fra FSR - danske revisorer om spørgsmål til selve lovforslaget og til en række af de høringssvar, der er afgivet
2111544_0004.png
hjemmehørende) og derved foretager fradrag for samme afskrivninger i flere
lande, er ikke omfattet af kendetegnet i kategori C, stk. 2.
Kendetegnet er således i bemærkningerne til lovforslaget illustreret med et
eksempel, hvor to forskellige juridiske enheder har ret til afskrivning på samme
aktiv.”
FSR
danske revisorer skal bede skatteministeren bekræfte, at det tilsvarende
gælder at der ikke skal foretages indberetning efter kendetegnet i punkt 2,
kategori C, for et dansk selskab, der CFC beskattes af indkomsten i et
udenlandsk datterselskab, eller hvor det er valgt international sambeskatning?
Skatteministeriet anfører også i høringssvarene, at eksempelvis anvendelse af
ligningslovens § 7 P eller KSL §§ 48 E-F, kan resultere i en indberetningspligt
efter MDR-reglerne. For begge regelsæt gælder, at Skattestyrelsen gennem
anden indberetning opnår information om reglernes anvendelse.
For KSL § 48 E-F gælder, at arbejdsgivervirksomheden skal tilmelde sig til
registrering i Erhvervssystemet inden 8 dage efter at indeholdelsespligten er
indtrådt (kildeskattebekendtgørelsen § 16, stk. 3, jf. stk. 1). Meddelelsen skal
indeholde oplysninger om arbejdsgiverens navn og adresse, medarbejderens
navn, adresse og cpr. nr. og ansættelsesperioden. Til brug for registrering af
anvendelse af beskatningsreglerne i KSL § 48 E-F anvendes blanket 01.012, som
sendes enten fysisk eller elektronisk til Skattestyrelsen. Kopi af
ansættelseskontrakten og eventuel anden dokumentation for at betingelserne for
at anvende ordningen er opfyldt, skal fremsendes sammen med blanketten. For
LL § 7 P gælder en markeringsordning ved tildeling og en indberetningspligt i
forbindelse tegning/erhvervelse af aktier.
Allerede gennem det nuværende indberetningssystem vil Skattestyrelsen opnå
fuld indsigt i ordningernes anvendelse. Af hensyn til at undgå unødigt
dobbeltarbejde både for borgere, virksomheder, deres rådgivere og for
Skattemyndighederne, skal vi opfordre skatteministeren til at overveje, om vi
kan undgå unødig administration ved enten:
Side 4
At præcisere, at der ikke skal ske indberetning af almindelige
skatteordninger, der gælder for et stort antal skatteydere, og hvor
anvendelsen tydeligt er forudsat af lovgiver i forbindelse med
reglernes indførsel, eller
At præcisere, at der ikke skal ske indberetning efter MDR-reglerne, når
Skattemyndighederne på anden vis er fuldt og behørigt orienteret
eksempelvis gennem forudgående ansøgning fra borger/virksomhed og
L 49 - 2019-20 - Bilag 4: Henvendelse af 25/11-19 fra FSR - danske revisorer om spørgsmål til selve lovforslaget og til en række af de høringssvar, der er afgivet
2111544_0005.png
meddelt tilladelse fra Skattestyrelsen, som tilfældet er ved brug
eksempelvis reglen i KSL § 48E-F.
Side 5
Vi står naturligvis gerne til rådighed for en eventuel uddybning af ovenstående.
Med venlig hilsen
Klaus Okholm
Formand for Skatteudvalget
Mette Bøgh Larsen
Skattechef