Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
1240 København K
L 49 - forslag til lov om ændring af skatteindberet-
ningsloven, skattekontrolloven, kildeskatteloven, lig-
ningsloven og pensionsbeskatningsloven
Finans Danmark vil gerne takke for, at Skatteministeriet har udsendt bekendtgø-
relsen i høring samtidig med lovforslagets behandling i Folketinget. Finans Dan-
mark ser dog et behov for at rejse yderligere spørgsmål til lovforslaget særligt set i
lyset af svarene, der er afgivet i høringsskemaet.
28. november 2019
Dok. nr. FIDA-483742746-687159-v1
Kontakt Kasper Svendsen
Notat
Efter en nærmere gennemgang af lovforslaget med de indkomne høringssvar
samt bekendtgørelsen er det desværre fortsat uklart og vanskeligt at fastslå helt
centrale begreber og dermed om:
•
•
•
noget er en ordning
en ordning er grænseoverskridende
en ordning indeholder mindst ét kendetegn.
Hvad er ordning?
Ifølge direktivet er en ordning også en række ordninger, og en ordning kan om-
fatte flere trin eller dele.
I lovforslagets bemærkninger nævnes, at en ordning kan være enhver transak-
tion, plan, handling, operation, aftale, tildeling, forståelse, løfte, tilsagn eller begi-
venhed. Det nævnes også, at begrebet omfatter en aftale, et skema, en plan
eller en forståelse, hvad enten den er retligt bindende eller ej. Det fremgår vi-
dere, at definitionen er så bred, at definitionen i sig selv ikke er det væsentligste
element i definitionen af indberetningspligtige grænseoverskridende ordninger.
Denne brede definition betyder, at man reelt ikke afgrænser definitionen af ord-
ninger.
For Finans Danmarks medlemmer kunne dette i praksis betyde, at f.eks. en helt
generisk ratepensionsordning efter afsnit 1 i pensionsbeskatningsloven kunne
tænkes omfattet, fordi den kan anses som en ordning. I det følgende vil vi vende
tilbage til eksemplet med en ratepension for at forsøge, at anskueliggøre hvor
vanskeligt det vil være at anvende reglerne i praksis.
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk