Skatteudvalget 2019-20
L 49 Bilag 5
Offentligt
2114802_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
1240 København K
L 49 - forslag til lov om ændring af skatteindberet-
ningsloven, skattekontrolloven, kildeskatteloven, lig-
ningsloven og pensionsbeskatningsloven
Finans Danmark vil gerne takke for, at Skatteministeriet har udsendt bekendtgø-
relsen i høring samtidig med lovforslagets behandling i Folketinget. Finans Dan-
mark ser dog et behov for at rejse yderligere spørgsmål til lovforslaget særligt set i
lyset af svarene, der er afgivet i høringsskemaet.
28. november 2019
Dok. nr. FIDA-483742746-687159-v1
Kontakt Kasper Svendsen
Notat
Efter en nærmere gennemgang af lovforslaget med de indkomne høringssvar
samt bekendtgørelsen er det desværre fortsat uklart og vanskeligt at fastslå helt
centrale begreber og dermed om:
noget er en ordning
en ordning er grænseoverskridende
en ordning indeholder mindst ét kendetegn.
Hvad er ordning?
Ifølge direktivet er en ordning også en række ordninger, og en ordning kan om-
fatte flere trin eller dele.
I lovforslagets bemærkninger nævnes, at en ordning kan være enhver transak-
tion, plan, handling, operation, aftale, tildeling, forståelse, løfte, tilsagn eller begi-
venhed. Det nævnes også, at begrebet omfatter en aftale, et skema, en plan
eller en forståelse, hvad enten den er retligt bindende eller ej. Det fremgår vi-
dere, at definitionen er så bred, at definitionen i sig selv ikke er det væsentligste
element i definitionen af indberetningspligtige grænseoverskridende ordninger.
Denne brede definition betyder, at man reelt ikke afgrænser definitionen af ord-
ninger.
For Finans Danmarks medlemmer kunne dette i praksis betyde, at f.eks. en helt
generisk ratepensionsordning efter afsnit 1 i pensionsbeskatningsloven kunne
tænkes omfattet, fordi den kan anses som en ordning. I det følgende vil vi vende
tilbage til eksemplet med en ratepension for at forsøge, at anskueliggøre hvor
vanskeligt det vil være at anvende reglerne i praksis.
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
L 49 - 2019-20 - Bilag 5: Henvendelse af 28/11-19 fra Finans Danmark om definition på skatteordningen
2114802_0002.png
Det skal i øvrigt bemærkes, at man i bekendtgørelsens § 13 ikke har medtaget
bemærkninger til direktivteksten som med held kunne være medtaget for der-
med at bidrage til afgrænsningen af begrebet ordninger.
Er en ordning grænseoverskridende?
Definitionen på en grænseoverskridende ordning er en ordning i mere end én
medlemsstat eller en medlemsstat og et tredjeland, hvor mindst en af følgende
betingelser er opfyldt:
-
Ikke alle deltagerne i ordningen er hjemmehørende i den samme jurisdik-
tion.
-
En eller flere af deltagerne i ordningen er samtidig skattemæssigt hjem-
mehørende i mere end en jurisdiktion m.v.
Det er ikke klart defineret, hvad der skal forstås ved ”deltagerne”.
I eksemplet
med en ratepension kan man spørge, om det er udbyderen af ratepensionen,
dvs. pengeinstituttet, er det kontohaveren, er det den begunstigede, er det ind-
skyderen, f.eks. kontohaverens arbejdsgiver?
Vi opfordrer til at begrebet ”deltagerne” defineres
så klart som muligt, idet det er
afgørende for det helt centrale begreb om, hvorvidt en ordning kan anses som
grænseoverskridende eller ej.
28. november 2019
Dok. nr. FIDA-483742746-687159-v1
Notat
Vi opfordrer også til at det præciseres, hvornår målingen, af om deltagerne er
hjemmehørende i samme jurisdiktion m.v., skal foretages. Er der tale om en statisk
måling eller dynamisk måling?
Indeholder en ordning mindst 1 kendetegn - De enkelte kendetegn er stadig be-
hæftet med betydelig usikkerhed
Hele kapitel 3 i bekendtgørelsen er en opremsning af de enkelte kendetegn som
i sin nuværende udformning ikke bidrager til afgrænsningen af kendetegnene
og som alene fremstår som en gentagelse af direktivteksten.
Der er i bekendtgørelsen flere steder, hvor teksten fraviger direktivteksten, og
dette bidrager ikke til en øget forståelse eller afklaring.
Der findes i alt 15 kendetegn i bilag IV, som er inddelt i 5 kategorier. En række af
kendetegnene må der kun tages hensyn til,
hvis ”kriteriet om det primære for-
mål” er opfyldt.
I relation til eksemplet med en generisk ratepension oprettet i et pengeinstitut
kan man umiddelbart overveje to kendetegn.
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
2
L 49 - 2019-20 - Bilag 5: Henvendelse af 28/11-19 fra Finans Danmark om definition på skatteordningen
2114802_0003.png
Under kategori A.3. findes ordninger, der i væsentlig grad bygger på standardise-
ret dokumentation og/eller struktur, og som er tilgængelig for mere end én rele-
vant skatteyder uden i væsentlig grad at skulle tilpasses til gennemførelsen.
Det kunne tænkes, at en ratepension opfylder kravene nævnt i dette kendetegn
dog inden vurderingen af, om kriteriet om det primære formål er opfyldt.
Under kategori B. (særlige kendetegn i forbindelse med kontrollen af, om kriteriet
om det primære formål er opfyldt) 2. en ordning, der bevirker, at en indtægt om-
dannes til kapital, gaver eller andre former for indkomst, som beskattes lavere el-
ler helt er fritaget fra beskatning.
En generisk ratepension kunne umiddelbart tænkes at opfylder kravene nævnt i
dette kendetegn inden vurderingen af, om kriteriet om det primære formål er
opfyldt. Det kunne antages, at selv om pensionsudbetalinger som udgangspunkt
er skattepligtige, så er der typisk tale om en beskatning, som er lavere end fra-
dragsværdien ved indbetaling. Det skyldes, at indkomsten på pensionsudbeta-
lingstidspunktet typisk er lavere end på indbetalingstidspunktet. De kan også
være afgiftspligtige eller helt undtaget fra dansk beskatning ved udbetaling,
f.eks. som følge af at pensionen betales som engangssum til de efterladte efter
kontohaverens død, eller som følge af at kontohaveren på udbetalingstidspunk-
tet er emigreret og på udbetalingstidspunktet bor i et land, hvormed Danmark
har indgået en DBO, som alene sikrer (en lav) beskatning i bopælslandet.
28. november 2019
Dok. nr. FIDA-483742746-687159-v1
Notat
For at et kendetegn i kategori A og B må tillægges vægt kræves, at det pri-
mære formål eller et af de vigtigste formål som under hensyn til alle relevante
forhold og omstændigheder en person med rimelighed kan forvente at opnå
ved en ordning, består i at opnå en skattefordel.
En ratepension er et produkt, som udbydes af de fleste danske pengeinstitutter.
Det er vores vurdering, at det primære formål med pensionsordninger generelt
set er at sikre finansiering for personer i den 3. alder. Vi må dog konstatere, at lov-
giver gennem fradragsmuligheder for indskud på pensionsordninger har skabt et
skattemæssigt incitament til denne form for opsparing frem for andre former for
opsparing. Det er derfor vores vurdering, at indskydere på pensionsordninger
med rimelighed kan forvente at opnå en skattefordel ved at indskyde på rate-
pension. Det er imidlertid usikkert, om denne generelle fordel er et af de vigtigste
formål. Hertil kommer, at der allerede sker indberetninger om udbetalinger fra
pensionsordninger m.m. efter skatteindberetningslovens kapitel 2. Det er Finans
Danmarks opfattelse, at en dobbelt indberetning både efter skatteindberet-
ningsloven og efter DAC 6 ikke er en ønskelig situation for hverken Skattestyrelsen
eller pengeinstitutterne. Skatteministeriet kunne derfor med fordel bekræfte
dette.
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
3
L 49 - 2019-20 - Bilag 5: Henvendelse af 28/11-19 fra Finans Danmark om definition på skatteordningen
2114802_0004.png
Med venlig hilsen
Kasper Svendsen
Direkte: 30161007
Mail: [email protected]
Notat
28. november 2019
Dok. nr. FIDA-483742746-687159-v1
Finans Danmark
|
Amaliegade 7
|
1256 København K
|
www.finansdanmark.dk
4