Miljø- og Fødevareudvalget 2019-20
L 63 Bilag 1
Offentligt
2105450_0001.png
08K
Miljø- og Fødevareministeriet
Ressourcer og Forsyning
mfvmmfvm.dk
cc: fjecmfvm.dk og lefre(ämfvm.dk
København, den 16. september 2019
Hering vedr, forbud mod gratis udlevering af bæreposer og forbud mod udleve
ring af tynde plastikbæreposer
Miljø- og Fødevareministeriet har den 27. august 2019 offentliggjort en høring vedr.
ovennævnte.
De Samvirkende Købmænd, DSK, der repræsenterer mere end 1400 dagligvarebu
tikker takker for modtagelsen og muligheden for at afgive kommentarer.
Med lovforslaget foreslås forbud mod gratis udlevering af bæreposer, uanset materiale
og størrelse samt forbud mod udlevering af tynde plastikbæreposer de såkaldte ‘knit
reposer.” Lovforslaget indeholder også en hiemmel til fastsættelse af minimumspris for
bæreposer mv.
Endelig fremgår det, at brugen af de helt tynde plastikbæreposer uden hank fortsat
tillades af hensyn til hygiejne og forebyggelse af madspild, da netop disse poser i alt-
overvejende grad anvendes i fødevarebutikker til især kød, frugt, grønt og fisk.
DSK hilser initiativerne i regeringens udspil velkommen.
Konkret bemærkning:
I
§
51 a kan sætningen eventuelt forkortes til “Bæreposer med hank må ikke udleve
res gratis.’ Derved undgås risiko for omgåelse, hvis nogle vil uddele gratis bærepo
ser med hank i f.eks. indkøbscentre, i gågade-miljøer, på messer eller lignende.
Med venlig hilsen
Claus Bøgelund Nielsen
Islands Brygge 26
De Samvirkende Købmænd
DK-2300 Københavns ITIf. +453962 16 [email protected]
I
vwv.dsk.dk
CVR nr.152320131 Danske Bank4IBO-41102123I3
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105450_0002.png
Til:
Cc:
Fra:
Tit&:
E-mailtitel:
Sendt:
Miljø- og fødevareministeriet ([email protected])
Frank Jensen ([email protected]), Lea Kholghi Frederiksen ([email protected])
Sine Beuse Fauerby ([email protected])
Danmarks Naturfredningsforening journalnummer 2019-5277 Høringssvar ang. bæreposer
journalnummer 2019-5277 Høringssvar ang. bæreposer
20-09-2019 09:47:00
-
Hermed fremsendes Danmarks Naturfredningsforenings høringssvar ang. lovforslag om bæreposer
Til [email protected] med cc. til [email protected] og [email protected]
Journalnunimer 2019-5277
I Danmarks Naturfredningsforening
(DN)
stotter vi dette lovforslag. I DN er
vi
store tilhængere afet forbud
mod
bæreposer siint udlevering af tvtde plastikbæreposer,
de såka]dte knitrepuser.
gratis
udlevering af
For os er det især vigtigt, at dette forbud omfatter a]le bæreposer uanset materiale
og
sturrelse. Det er utrolig
vigtigt,
at det nuværende
p[astposeforbrag ikke bare bliver erstattet afd forbrug at
papir.
stof, biohaseret eller såka]dte hionedbrvdelige poser. Det er det
uonskede overforbrug, vi skal have et opgor med. Derudover er det utrolig positivt, at lovforslaget indeholder hjemmel til fastsættelse
af
minim:imspris for bæreposer mv. Denne
minimunispris
ska] se]vfo]ge]ig være
i
en
storreise, der
får
en red betydning,
forbrugei
reduceres.
Vi er dog forundrede over, at der stadig ti]]ades brug af de tynde plastilibæreposer uden hank. Er der undersnge]ser af danskernes brug
afdisse poser,
som ligger ti]
grund for denne fritage]se? Bruges disse poser primært
Ii] fx at fragte inst,
frugt hjem og så kommes de
i
et fad? Så har posen ve] ikke nogen
egentlig betydning ift.
madspi]d? Og er tiet undersogt. om der er a]ternativer, som kan ]ose et evt.
hensyn
ti]
hygiejne?
Vi
g!æder os over,
at man
er opmærksom på en evt, kommende stigning
i
forbruget af poser uden hank, og
vi
opfordrer
ti],
at dette er en
udvikling, man vil fo]ge tæt.
Derudover
5å vt gerne, at
det provenu, der kommer ind for sa]g af poser. bliver brugt til investeringer
i
hdndtering af plastaffald samt
nin stillingen ti] cirku]ær okonomi.
P vegne af DN
Sine Beuse Fauerby
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105450_0003.png
Plastindustrien.
Brorcbeforen’n9en Fn, danske plantvirksornheder
Horingssvar fra Plastindustrien:
LOVFORSLAG OM FORBUD MOD GRATIS UDLEVERING AF
BÆREPOSER OG FORBUD MOD UDLEVERING AF TYNDE
PLASTIKBÆREPOSER
København, 10. september 2019
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105450_0004.png
B ranch efa ren
i
Plastindustrien.
en for don ske pia
stv rkso m beder
Indledningsvis vil Plastindustrien gerne kvittere for muligheden for at kommentere på udkast til
lovforslag om forbud mod gratis udlevering af bæreposer og forbud mod udlevering af gratis
plastbæreposer.
Plastindustrien er af den klare opfattelse, at plast er et værdifuldt materiale, som ikke hører til i
naturen, og som i videst mulige omfang skal tænkes ind i et cirkulært kredsløb.
På den baggrund har vi taget ntiativ til bla. Forum for cirkulær plastemballage, hvor fokus er at
gøre emballageforbruget cirkulært og herigennem gøre Danmark til en international rollemodel for
fremtidens plastemballage.
Dertil er Plastindustrien involveret i en række projekter, der skal øge genanvendelsen samt
forhindre, at plasten ender i naturen
Plastic Forum.
Derfor er vi også tilfredse med udkastets overordnede formål om at begrænse plastforurening.
Dertil er det positivt, at dele af lovforslaget retter sig bredt mod det generelle bæreposeforbrug og
ikke kun mod specifikke materialer, således at der dannes grundiag for at vælge det miljømæssigt
bedste materiale.
I forlængelse heraf noterer vi også, at udkastet medtager viden fra rapporter og undersøgelser
tilvejebragt af bla. DTU og The Nudging Company. En afgørende forudsætning for at vælge de
miljømæssige rigtige løsninger er et højt vidensniveau, så vi kan prioritere og sætte ind, hvor der er
størst effekt.
bla. CIRKLA
Akademi for plastgenanvendelse og Ocean
Danmark har godt styr på plastposerne
Vores vurdering er, at analysen af de miljømæssige konsekvenser af lovforslaget fremstår en
anelse overfladisk og kortfattet uden for alvor at tage højde for det datagrundlag
afsnit
jf.
ovenstående
der bliver introduceret.
Set fra et miljøbeskyttelsesperspektiv er plastposer i naturen
heldigvis
-
sjældent et problem
Danmark, hvilket bla. er dokumenteret i rapporten fra The Nudging Company.
I afsnittet ‘Plastikposerne ender i forbrændingsanlægget
ikke
i naturen’ er Hold Danmark Rent
citeret for følgende om mængden af plastposer i naturen:
“Plastposer udgør således en overraskende lille andel af det samlede plastaifald, der er blevet
optalt.”
\‘cstct’bii,iide
ib.
3.
1620 Koiwnhii
\
nvw.p1ast.dk
Mzul: pdp1ast.dk
fl’i,’toti
3330
8630
C\R;
2/5
114882—’
nt•.
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105450_0005.png
Broncheforeninyen for danske plasivirknombeder
Plastindustrien.
Ud fra en livscyklusbetragtning har studier endvidere vist, at plast ofte er den miljømæssigt set
bedste løsning
dette gør sig også gældende i forhold til brugen af bæreposer i en dansk kontekst.
Nedenstående tekst er fra Miljøstyrelsens hjemmeside (marts 2018), og den blev publiceret i
forbindelse med offentliggørelsen af DTU’s videnskabelige rapport ‘Life Cycle Assessment of
grocery carrier bags’:
“Ved en livscyklusvurdering ser man på den samlede miljøbelastning ved produktion, brug og
senere affaldsbehandling af et produkt. Det kan virke overraskende, at plastbæreposer er det mest
miljøvenlige valg. Men stofposer belaster miljøet langt mere ved produktionen, fordi
bomuldsproduktion kræver mange ressourcer og lægger beslag på et stod areal. Tilsvarende er
der ved de andre posetyper forskellige miljøbelastninger, der er større end miljøbelastningen fra
plastbæreposer”
Dermed kan det siges, at Danmark overordnet set i forvejen har godt styr på plastposerne, men der
skal dog ikke være tvivl om, at det er vigtigt at genbruge sin bærepose
uanset materialetype
flest mulige gange, og naturligvis sørge for. at den aldrig ender i naturen.
Substitutionsudviklingen skal følges
Lovforslaget indeholder et specifikt forslag om et forbud mod tynde plastposer, som typisk bliver
anvendt i forbindelse med take-away levering og indkøb af varer i kiosker.
Det skønnes, at dette forbud kan medføre et stigende forbrug af tykkere plastposer, da
substitutionen må forventes at gå i retning mod alternativerne, der er nemmere at genanvende.
Denne form for substitution anser Plastindustrien som fornuftig, men der bør holdes øje med
udviklingen i forhold til at kortlægge, hvorvidt der bliver substitueret til mindre bæredygtige
alternativer i form af feks. bomuldposer og papirsposer.
I en sidebemærkning skal det nævnes, at vi mener, at det er positivt, når forslaget tager hensyn til
forebyggelse af madspild og sikker omgang med fødevarer ved ikke at lade plastposer med en
vægtykkelse under 15 mikrometer være omfattet af forbuddet.
Plastindustrien efterlyser fokus på cirkulær økonomi
Desuden mener vi, at forslaget er utilstrækkeligt, når det kommer til at fremme den cirkulære
økonomi og skabe et øget marked for genanvendelse.
Cirkulær økonomi nævnes gentagne gange som et bærende element i nærværende forslag. Dog
begrænser forslaget sig til at fokusere på mindre forbrug og forebyggelse af plast i naturen, mens
\‘i’stsi’Isi’ogadi’ LE. 3.
1620
Kobcriha’n
\
www.plast.dk
Mail: [email protected]
‘fclct’oii
3330
8630
CVR:
11488277
3/5
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105450_0006.png
Pkistindustrien.
Brancineforeninyen far danske plosivirksomheder
grundlæggende elementer som design til genanvendelse og forbedret affaldshåndtering, herunder
en ensretning af kommunernes indsamlingssystemer, ikke bringes spil.
På trods at, at dette er centrale aspekter, der bør medtages, hvis ambitionen om omstillingen til en
cirkulær økonomi for alvor skal indfries.
Højere afgifter
er
ikke den rette vej at gå
Nærværende lovforslag knytter sig i høj grad til den aktuelle debat om en fordobling al den
eksisterende plastposeafgift. der blev startet på foranledning af statsministerens nylige udmelding.
Derfor finder vi det relevant at nævne, at et enigt Folketing i februar 2019 bakkede op om
plasthandlingsplanen. hvor et centralt element er, at Dansk Erhverv. COOP og andre butikskæder
har indgået en aftale om at halvere poseforbruget frem mod 2023.
Plastindustrien mener, at det virker drastisk at foreslå en fordobling af plastposeafgiften uden at
tage højde for, hvad der allerede er igangsat af virkemidler og aftaler. Højere plastafgifter vil
automatisk føre til brug alternativer materialer, som ikke nødvendigvis er bedre i et grønt perspektiv,
hvilket tidligere er blevet belyst i høringssvaret.
Tal fra Skatteministeriet viser, at danskernes forbrug af plastposer allerede giver staten et
betragteligt årligt afgiftsprovenu: I 2015 var det på 194 millioner kroner, i 2016 var det på 184
millioner kroner, og 2017 var det på 178 millioner kroner, I dag går indtægterne direkte ind i den
samlede skatte- og afgiftspulje. og pengene bliver anvendt på tværs af politiske områder
Hvis vii Danmark skal være b!andt de bedste til cirkulær økonomi. så er der behov for at finde
løsninger, der for alvor skubber til plastgenanvendelsen. Derfor bør vi bruge afgiftsindtægterne på
netop den indsats.
I Plastindustrien foreslår vi med andre ord at etablere en uafhængig plastfond, der har til formål at
understøtte den grønne omstilling. Fonden skal uddele midler til både forskning, pilotprojekter og
mere langvarige indsatser, der eksempelvis er drevet af virksomheder, ngo’er, borgergrupper og
myndigheder.
Vi skal ikke kigge langt for at finde eksempler på, at en sådan målretning af afgiftsindtægter kan
være en stor succes. Tilbage i år 2002 valgte Irland at indføre en afgift på plastposer Afgiften
genererede et stort millionbeløb, som ubeskåret gik til at oprette og drive en grøn fond.
\‘t’stcrlsnr,4udc iE, 3.
1620
KoIncnhau
V
nnnv.plast.dk
Mai!: [email protected]
ieleI’on:
3330
$63o
(‘\‘R: ii88r’
4/5
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105450_0007.png
Plastindustrien.
Branchefarenrn9en for danske plostvirklomheder
Af ru nding
Afslutningsvis skal vi naturligvis nævne, at vii Plastindustrien står til fuld rådighed for yderligere
spørgsmål eller kommentarer, såfremt dette måtte blive relevant.
Endelig henviser vi også til høringssvaret fra Dansk Industri, der supplerer nærværende
høringssvar.
Med venhg hflsen,
Christina Busk.
miljøpolitisk chef i brancheforeningen Plastindustrien
cbplast.dk —3330 8630
\cstesI
15
5Ud c
i
E. 3.
i 620 Koix
ii
hin
ii
www. plast. (1k
\IoI: [email protected]
IcIohiii;
3330
$630
Ok:
54882”
5/5
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105450_0008.png
Miljø- og fødevareministeriet ([email protected])
Hanne Damsted Vilsbøll ([email protected]), Forbrugerrådet, Claus Jørgensen ([email protected]), Forbrugerradet, hovedadresse
(hoeringerfbrdk), Frank Jensen ([email protected]), Lea Kholghi Frederiksen ([email protected])
Forbrugerrådet, Claus Jørgensen (cj©fbrdk)
Fra:
Titel:
SV: Høring vedr, udkast til lovforslag om bæreposer, journalnummer 2019-5277
Sendt: 24-09-2019 14:33:41
Kære Frank Jensen og Lea Kholghi Frederiksen
Hermed fremsendes Forbrugerrådet Tænks svar på ‘Høringen af udkast til lovforslag om forbud mod gratis udlevering af bæreposer
og forbud mod udlevering af tynde plastikbæreposer’
Forbrugerrådet Tænk støtter op om hensigten i lovforslaget, nemlig minimeringen af brug og smid væk plast. Forventningen er, at
forbruget af letvægtsplastbæreposer vil falde. Forbrugerrådet Tænk er enige i, at mindre brug af plastbæreposer vil gavne miljøet,
og kan derfor bakke op om lovforslaget.
Til:
Cc:
Med venlig hilsen
Vagn JelsØe
Vicedirektør
Claus Jørgensen
Projektchef
T
+45 7741 7722
/
M
+45 2222 7455/ kemi.tænk.d
Fra: Pia Saxild På vegne at Forbrugerrådet Tænk Hoeringer
Sendt:
29.
august 2019 09:25
Til: Pia Saxild
Emne: VS: Høring vedr. ud<ast til lovforslag om bærepose journalnummer 2019-5277
Fra:
Lea Kholghi Frederiksen [mailto:lefre©mfvm.dk]
Sendt:
28. august 2019 17:28
Cc:
Frank Jensen
Emne:
Høring vedr udkast til lovforslag om bæreposer journahummer 2019-5277
Til rette vedkommende,
Hermed fremsendes:
1) Høringsbrev vedr udkast til lovforslag om bæreposer
2) Udkast til lovforslag om bæreposer
3) Horings!iste
Lovforslaget er sendt i høring hos de Øarte der fremgår af vedlagte horingsliste og er samtidigt offentliggjort på horingsportalen
v.wtoegsportalen.dk
Høringssvar bedes sendt til [email protected] med cc. til fjelmfvm.dk og [email protected] senest i
26. september 2019. I
horingssvar bedes angivet journalnummer
2019-5277
emnefeltet.
Venlig hilsen
AC-Fuldmæglig
I
Ressourcer og Forsyning
+4522 1431 271 [email protected]
Miljø- og Fodevareministeriet
Departementel
I
Slolsholmsgade 1211216 København Kl Tlf. +45381421 421 [email protected]
Facebook
I
Twitter
I Instagrarn I
Linkedln
Lea Kholghi Frederiksen
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105450_0009.png
DANSK ERHVERV
Borgen
DK1211 Koba’hav, K
www.danskerhverv.dk
nfo@danskerhvervdk
T. .45 3314 6000
ER
I—lUE RI
Miljø- og Fodevareministeriet
Slotsbolmsgade
12
1216 København K
mfvm@nifvdk
[email protected]
[email protected]
Jouriialnummer
2019-5277
24.
september
2019
1-loringsudkast til lovforslag om forbud mod gratis udlevering af bæreposer og
forbud mod udlevering af tynde plastikbæreposer
Dansk Erhverv har folgende kommentarer til udkast til lovforslag om forbud mod gratis udlevering
afbæreposer og forbud mod udlevering af tynde plastikbæreposer.
Generelle kommentarer
Udkast til lovforslaget foreslår forbud mod gratis udlevering af bæreposer, uanset materiale og stør
relse samt forbud mod udlevering af tynde plastikbæreposer, de såkaldte “knitreposer”.
Endvidere indeholder lovforslaget hjemmel til fastsættelse af minimumspris for bæreposer.
Dansk Erhverv bakker op om et forbud mod udlevering af gratis bæreposer uanset materiale, og
således ikke kun plastikhæreposer. Det er vigtigt, at lovforslaget ikke forbyder brugen af helt tynde
plastikhæreposer uden hank af hensyn til hygiejne og forebyggelse af madspild, dvs, at fisk, kod og
frugt fortsat kan pakkes og udleveres i en tynd plastikpose.
Bæreposer uanset materialer udgør en storre miljobelastning. hvis posen ikke genbruges, hvorfor
det er fornuftigt at give incitamenter til at anvende holdbare materialer. Plast til bæreposer er i
mange henseender et bedre miljomæssigt valg end brug af andre materialer set i et livscyklusper
spektiv. Det er positivt, at lovforslaget giver mulighed for at erhvervslivet får fleksibilitet til at vælge
de materialer, der passer bedst til forskellige varesalg, forskellige salgssituationer og forretnings-
modeller. Fx kan papirsposer udleveret i en dagligvarebutik gå i stykker, når væsker siver fra varer
og posen bliver vanskelig at genbruge.
Det fremgår ikke af udkastet. hvornår en bærepose er omfattet af lovbekendtgorelsen. Det er vigtigt,
at det afklares og der fremkommer en mere præcis definition for, hvornår en bærepose ikke længere
er en bærepose, så producenter af bæreposer kan innovere fremtidens bæreposer.
Dansk Erhverv har arbejdet for, at forhuddet mod uddeling af gratis bæreposer bliver et initiativ i
den danske Plasthandlingsplan for at sikre en svnliggorelse over for forbrugerne, at poser udgor en
ressource og har en reel værdi. Dansk Erhverv har samtidig foreslået, at forbuddet mod gratis ud
deling af poser kobles til et partnerskab med Miljo- og Fodevareministeriet, der informerer
jPzdanskerhvervcIk
JLZ
Side 112
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105450_0010.png
DANSK ERHVERV
forbrugere om unodvendigt forbrug af bæreposer mcd et eksplicit mål om at nedbringe forbruget
med
50
pct, inden
2023.
Dansk Erhven mener, at lovforslaget og partncrskabet hænger sammen
for, at målet om
50
pct. kan indfries.
Lovforslaget nævnerdirekte, at “formålet eret skridt i retning mod etablering afcirkulærokono;ni
for bæreposer, hvor design og produktion afplastik og plastikprodukterfi’emnzer muligheden for
genbrug. reparation og genanvendelse. og hvor der ndt’ikles og bruges mere bæredygtige mate
mialer og produkter’ Dansk Erhverv mener ikke, at intentionen om cirkulær økonomi og oget gen-
anvendelse indfries, hvis regeringen indforer hojere danske plastafgifter, som ikke skelner og dif
fcrcntierer mellem
fly
og genanvendt plast på fx bæreposer. Når regeringen foreslår en fordobling
af plastafgiften, mindskes miljogevinsten. fordi incitamenter til at bruge genanvendt plast mind
skes og der sker et storre skifte til fx papirsposer.
.
Specifikke kommentarer
Lovforslaget vil forbyde de tynde “knitreposer’. der har en tykkelse mellem
15-30
my med den be
grundelse, at disse sjældent genbruges og derfor skal begrænses. Forslaget kan have den effekt, at
nogle virksomheder vil skifte over til tykkere plastbæreposer, fx lige over
30
my, og dermed vil
plastforbruget øges, eller der vil ske et skift til papirsposer, som ikke kan genhruges og samlet har
en større miljobelastning.
Udkastet til lovforslag indeholder en hjemmel til at indføre minimumspriser for bæreposer, men
uden konkrete retningslinjer for, hvad der skal fastlægge prisen. I dag tagcr dagligvarehandlen mel
lem
2,50-4,00
kr. for en bærepose. En lovdikteret pris bor ligge i omegnen af dette niveau for at
sikre, at alle uddelingssteder bidrager til et mere hæredvgtigt forbrug og for at sikre lige konkur
renceforhold, Dog anbefaler Dansk Erhverv, at MF’VM gennemfører en markedsanalyse for at af
dække pdsstrukturcn for bæreposer inden en fastlæggelse af en minimumspris.
Med venlig hilsen
Jakob Zeuthen
Miljopolitisk chef
Side
2/2
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105450_0011.png
Røde Kors
Blegdamsvej 27
2100 København Ø
Tlf. 3525 9200
[email protected]
CVR-nr.: 20 70 02 11
Miljø- og Fødevareministeriet
mfvm @ mfvm d k
26. september 2019
Høring af udkast til lovforslag om forbud mod gratis udlevering at bæreposer og forbud mod
udlevering at tynde plastikbæreposer
At
sikre mindre spild at plastik er en fælles udfordring for hele Danmark. Derfor understotter Røde Kors
Miljø- og Fødevareministeriets onske om at mindske mængden at plastikaffald, og samtidig fremelske
mere bæredygtige alternativer.
Rode Kors butikkerne har 1,500,000 ekspeditioner om året. Langt de fleste kunder onsker en pose til
deres køb. Røde Kors køber pt. majsposer. Valget af poser skifter fra hver gang vi lægger en ordre, da
der hele tiden kommer mere bæredygtige og miljovenlige alternativer p markedet. Vi motiverer desu
den vores frivillige norklere til at sy net at de tekstiler, som ikke kan genbruges. Men selvom vi har
5.000 nørklere, s kan de ikke producere mere end estimeret 5.000 stk. om ket.
Røde Kors er som andre humanitære genbrugsforretninger fritaget for moms. Med denne fritagelse
kommer også en række forpligtigelser. Det betyder, at vi ikke m sælge effekter, som ikke er doneret.
Derfor m vi ikke sælge poser. Vi sælger norklernes produkter, da det er donerede materialer, som er
upcyclet af frivillige.
Det er en forudsætning for Røde Kors butikkernes momsfritagelse, at de kun sælger dorierede varer, og
at hele overskuddet gr til velgørende formål, og butikkerne drives at frivillige. I dag er det sådan, at
bæreposerne købes af butikkerne og gives gratis til kunderne ved køb at fx toj og køkkenudstyr mv.,
ligesom det sker i andre butikker. Det er en praksis, som er i fuld overensstemmelse med momsfritagel
sens vilkr, jf. momslovens
§
13.
Derfor anbefaler Røde Kors en undtagelsesbestemmelse i det fremsendte lovforslag, der siger, at butik
ker kan undtages fra forbuddet mod gratis udlevering af bæreposer, hvis anden lovgivning umuliggør et
salg at indkøbte poser.
Venlig hilsen
Anders Ladekarl,
Generalsekretær
Altid til stede
rødekors.dk
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105450_0012.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Mio- og fodevareministeriet ([email protected])
Frank Jensen ([email protected]), Lea Kholgii Frederiksen ([email protected])
‘Jens Birkeholm (jb©dansk-detail.dk ljb@oarsk-delai;.dk)
Jnr. 2019-5277. høring vedr udkast til lovforslag om bæreposer
26-09-2019 11:04:16
Til rette vedkommende,
Dansk Detail, der er brancheorganisationer for ca. 1600 tøj-, sko- og møbelbutikker, takker for muligheden for at knytte
kommentarer til det fremsatte lovforslag vedrørende bæreposer.
Overordnet er Dansk Detail enig i formålet med lovforslaget, herunder Ønsket om at reducere mængderne af poser i samfundet,
særligt plasticposerne.
Vore medlemsvirksomheder anvender ikke de sårkaldte knitre-poser, og vi har derfor ingen kommentarer til forbuddet mod disse
med tilhørende undtagelser.
I langt de fleste af vore medlemsvirksomheder anvendes helt klassiske plastbæreposer eller poser af kraftigere papir eller karton
som en væsentlig del af butikkens profilering i forhold til omverdenen. Flere butikker har på eget initiativ gennemført forsøg, hvor
det med relativt simple mdier er lykkedes at reducere mængden af poser, feks, blot ved at spørge kunden, om hun
/
han ønsker en
bærepose. Det har medført reduktioner i forbruget på 50-60%.
Lovforslaget omfatter bæreposer med hank, uanset materiale, og langt de fleste af de poser, der anvendes af vore
medlemsvirksomheder, genbruges ganske mange gange til nye indkøb mm. for ofte til sidst at blive brugt som affaldsposer. Så de
har en ganske lang levetid, når de først er udleveret til kunden.
Ligeledes omfatter lovforslaget udlevering af bæreposer med hank til forbrugeren, uanset om det sker ved en handel i en fysisk
butik eller ved en handel i netbutik. Imidlertid anvender langt de flest netbutikker ikke bæreposer med hank til emballeringen,
herunder forsendelsen af varen til kunden. Hvis der anvendes plastemballage, så anvendes der ofte en kraftig plastpose, som
forbrugeren også kan anvende ved en eventuel returnering af varen til butikken. Denne posetype anvendes efter vore oplysninger
faktisk kun 2 gange, nemlig til forsendelse til kunden og til en eventuel returnering. Derefter kasseres den, hvillet står i modsætning
til det antal gange en traditionel plastbærepose anvendes. Denne posetype kan feks. ikke bruges som affaldspose hos forbrugeren.
Situationen er dermed den, at lovforslaget ikke tager hensyn til, at fysiske butikker og netbutikker anvender forskellig
plastemballage til den samme vare, alt efter om den handles i en fysisk butik eller i en netbutik, der i parentes bemærket kan været
drevet og ejet at den samme fysiske butik. Der er dermed lagt op til en forskelsbehandling at fysiske butikker og netbutikker.
Dansk Detail skal derfor opfordre tl, at der sker en l’gestilling af de to butikstyper i relation til det fremsatte lovforslag, således at
forslaget om forbud mod udlevering af gratis bæreposer udvides til også at gælde poser af feks. kraftig plastic, der anvendes af
netbutikker til fremsendelse og returnering af varer, uanset om den kraftige pose har hank eller ej.
Såfremt der måtte være spørgsmål, er De velkommen til at kontakte undertegnede.
De bedste hilsner
Jens Birkeholm
direktør
Dansk Detail
I
CVR 15266414
Skobranchen.dk
I
www.skobranchen.dk
Men’s Fashion World
I
CVR 11683800
I
CVR 55172528
To’dbodgade 55B, 1253 København K. j Tlf.
Persondatapolitik
+
45262042 66
This e-mail is only for the use of ts intended recipient. Its contents are subject to a duty of confidence ard may be privileged. Dansk
Detail does not guarantee that this e-mail has not been intercepted and amended or that it is virus-free.
Fra: Lea Kholghi Frederiksen <[email protected]>
Sendt: 28. august 2019 17:28
Cc: Frank Jensen <[email protected]>
Emne: Høring vedr, udkast til lovforslag om bæreposer, journalnummer 2019-5277
Til rette vedkommende,
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105450_0013.png
Hermed fremsendes:
1. Høringsbrev vedr, udkast til lovforslag om bæreposer
2. Udkast til lovforslag om bæreposer
3. Horingsflste
Lovfors’aget er sendt i høring hos de parter, der fremgår at vedlagte høringsliste og er samtidigt offentliggjort på horingsportalen
wvw.hoeringsporta’en.ck
Høringssvar bedes sendt til mfvm©rnfvrn.dk med cc. til [email protected] og [email protected] senest d.
26. september 2019. I
høringssvar bedes angivet journalnummer
2019-5277 i
emnefeltet.
VenI.g
bi’sen
Lea KholgIii Frederiksen
AC-Fuidmægtig
I
Ressourcer og
Forsyning
+4522 1431 211
[email protected]
Miljø- og Fødevareministeriet
Deparlementel
I
Slotsholmsgade 1211216 København Kl Tlf. +45381421 421 [email protected]
I
vnv.nifvm.dk
Facebock
I
Twilter
I
lnstagran’
I Linkedin
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105450_0014.png
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Frederiksberg d. 26. september 2019
ISOBRO’s høringssvar om forbud mod gratis udlevering af bæreposer mm.
Journal nr.
2019-5277
ISOBRO, der repræsenterer de frivillige organisationer, som har bidraget til øget genbrug via nu
1.000 frivillige genbrugsbutikker og 4.000 genbrugscontainere fordelt over hele landet, takker
for det fremsendte lovforslag om forbud mod gratis udlevering af bæreposer og mod tynde
plastikposer. ISOBRO har stor forståelse for hensigten med lovforslaget, og mange frivillige
genbrugsbutikker arbejder allerede i dag på at reducere brugen af bæreposer, ligesom mange
butikker prioriterer at købe bæredygtige bæreposer.
Hensigterne er vi således enige om, men lovforslaget overser, at anden lovgivning lægger hin
dringer i vejen for, at de momsfritagede frivillige genbrugsbutikker kan leve op til lovforslagets
krav om, at kunderne skal betale for bæreposerne. Momslovens § 13, stk. 18 fastslår nemlig, at
de momsfritagede frivillige genbrugsbutikker kun må sælge brugte varer, der er leveret veder
lagsfrit, og at butikken kun må beskæftige ulØnnet frivillig arbejdskraft. I dag er det sådan, at
bæreposerne altovervejende købes af genbrugsbutikkerne, og det vil også være virkeligheden
fremover. Derfor har de momsfritagede frivillige genbrugsbutikker ingen mulighed for at tage
betaling for poserne, fordi det vil være et salg af varer, som der er betalt for, hvilket er ufor
eneligt med momslovens § 13, stk. 18.
Det er svært for ikke at sige umuligt at drive butik i dagens Danmark uden mulighed for at
tilbyde en bærepose i de situationer, hvor det er nødvendigt, og det har næppe heller været
Miljø- og Fødevareministeriets hensigt. Derfor er der et stærkt behov for at finde en løsning.
Man kan ikke finde en løsning i momsloven, da momslovens § 13 er resultatet af en lang og
tung proces med FU-kommissionen, og en justering vil derfor betyde en ny og ligeså tung FU-
proces, hvor resultatet i øvrigt vil være ganske uforudsigeligt. Den eneste farbare vej er derfor
en undtagelsesbestemmelse i det fremsendte udkast til lovforslag.
-
ISOBRO ser pt. to muligheder:
1.
En undtagelsesbestemmelse i det fremsendte lovforslag, der siger, at butikker kan und-
tages fra forbuddet mod gratis udlevering af bæreposer, hvis anden lovgivning umulig
gør et salg af de indkøbte bæreposer. Så vidt ISOBRO ved, er det kun de frivillige butik
ker, der mødes med sådant et krav, og med en årlig omsætning på ca. 600 mio. kr. vil
det således være en undtagelse uden nævneværdig negativ effekt, især fordi de frivilli
ge butikker i forvejen forsøger at nedbringe brugen af bæreposer i situationer, hvor det
er muligt uden gener for kunderne.
ISOBRO, Peter Bangs
vej
58, 2000 Frederiksberg telf. 38484680
www.isobro.dk email:[email protected]
-
-
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105450_0015.png
2. Alternativt kunne være en undtagelsesbestemmelse, der gør det muligt for alle butikker
at udlevere en bærepose gratis, hvis der er tale om en bæredygtig bærepose. Det vil i
givet fald være Miljø- og Fødevareministeriet, som skal udvælge en eller flere bærepo
ser, som kan udleveres gratis, på grundlag af en analyse at posernes miljøpåvirkning set
ud fra en livstidscyklus.
ISOBRO foretrækker første løsning, som er mest enkel og forudsigelig, og som også friholder
ministeriet for byrden ved, med regelmæssige mellemrum, at skulle pege på de mest bæredyg
tige bæreposer, som i givet fald vil kunne udleveres gratis. ISOBRO bidrager gerne med yderli
gere oplysninger eller forslag, hvis der opstår behov herfor.
Med venlig hilsen
ISOBRO
Mette Groverrnann
Generalsekretær
ISOBRO, Peter Bangs Vej 5B, 2000 Frederiksberg telf. 384846 SD
www.isobro.dk email:[email protected]
-
-
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105450_0016.png
Dato
26septen’ber 2O9
Mijo- og Fodevareministeriet
Departementet
Slotholmsgade 12
1216 København K
cc:
Landbrug&Fodevarer FrnbA
Axelborg,Axeltora 3
DK1609 København
V
T •53339000
F •533394]JL1
E inforMf.dk
W wvni.tf.dk
CVR DK25 5295 29
Landbrug & Fødevarers bemærkninger til udkast at lov om ændring at lov om
miljøbeskyttelse og lov om afgift at visse emballager, poser, engangsservice og pvc-folier;
“Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
20181852
at 30. maj 2018 om ændring at
direktiv 94/62/EF om emballage og emballageaffald, EU-Tidonde 2018, nr. L 150, s. 141,”,
Journalnummer 201 9-5277
Miljøstyrelsen har den 27. august 2019 udsendt udkast til forslag om ændring af lov om afgift at
visse emballager, poser, engangsservice og pvc-toNer med høringsfrist den 26. september 2019.
Det er positivt at madspid og bevarelsen af hygiejneniveauet prioriteres i forbindelse med
lovforslaget. Det er fornuftigt at regulere forbruget at plastik i hverdagssituationer. og samtidig
fastholde en hensigtsmæssig brug af tynde plastposer til frugt, grønt og kød, da denne anvendelse
bidrager til en høj fødevaresikkerhed og lavere grad at madspild.
Da vii Danmark bar et effektivt affaldshåndteringssystern, mener vi, at der er mere at hente i et
øget fokus på brag af b:ooaserede råstoffer til produkton af p;astbæreposer, øer kan sikre et lavere
klimaaftryk. Det kunne yderligere overve;es at fjer»e afgiften på poser lavet at mere miljørigtige
alternativer, såsom bioplast.
Specielt de meget lette plasiposer til frugt og grønt (under 15 im tykkelse) som ifølge
overvejelserne på side 5 ikke kan genanvendes skulle gerne prioriteres, når det omhandler
-
-
brugen af mere miljørigtige råstoffer til produktionen af disse, og burde netop være biobaserede.
Derudover vil Landbrug & Fødevarer gerne støtte op om en prioritering af affaldshåndteringen, så vi
i he1ere grad kan genanvende plastbæreposer, fx som led i implementeringen af EU’s
emballagedirektiv og det udvidede producentansvar.
Hvis der er spo’gsmål eller probemsti’lirger. der ønskes uddybet. står vi naturligvis til rådighed.
Med venlig hilsen
1-lenrik Borg Kristensen
Cherkonsulenl
Miljø. Klima & Bæredygtighed
D
M
E
+45 3339 4656
+4530703119
[email protected]
Christine Wiinstedt Olsgaard
Prakikant
Mitjø. Klima & Bæredygtighed
E
[email protected]
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105450_0017.png
O0
I
Miljø- og Fodevarerninisteriets departement
ii
l\
ni dk
AU. m :n
CC. Lea Kholghi Frederiksen
(lefreà mfrmd.dk) og Frank Jensen
25.
september
2019
LOBU
DI-2019-00924
Deres jottrnalnr. 2Oig-5r7
Dansk Industri
Contederalion of Danish Industry
Heringssvar vedrørende udkast til lovforslag om forbud mod gratis
udlevering af bæreposer og forbud mod udlevering af tynde
plastikbæreposer
lovforslaget om reduktion af forbruget af bæreposer.
DI
vil gerne indledningsvist takke for muligheden for at afgive horingssvar vedrørende
Der henvises flere steder i lovforslagets bemærkninger til målsætningen om at fremme
cirkulær økonomi og at fjerne plast fra naturen. DI er meget enig i begge målsætninger.
Cirkulær økonomi er en vigtig dagsorden for danske virksomheder og efter vores mening
bl.a. en af de vigtige trædesten til at nå Danmarks ambitiøse klimamål. Ligeledes bakker
vi fuldt og helt op om synspunktet om, at plast ikke horer hjemme i naturen.
DI anerkender, at forbud mod tynde plastposer vil betyde, at færre tynde plastposer pr.
definition vil lande i naturen eller andre steder, Ligeledes er det ikke usandsynligt, at krav
om betaling for bæreposer i detailhandlen vil reducere forbruget. Vi tvivler dog på, at
plastbæreposer skulle være det største problem inden for kategorien henkastet affald i
Danmark, og samtidig er vores prioritet, når det gælder om at fremme eirkulær okonomi.
genanvendelse.
Dl vurderer således, at der er andre indsatser, regeringen med fordel kunne prioritere.
særligt i lyset
af,
at Danmark allerede på nuværende tidspunkt som det fremgår af
forslaget lever op til vores EU-forpligtelser på området. Særligt mener vi, at regeringen
bor prioritere ensretning af indsamlingskriterier for husholdningsaffald samt generelt en
ny organisering af affaldssektoren.
Lovforslaget nævner det faktum, at plasthæreposer ofte fra et miljomæssigt synspunkt er
det bedste valg. Derfor er det også positivt, at lovforslaget gælder bæreposer generelt, ikke
plastbæreposer specifikt. Man kan imidlertid få det indtryk, at lovforslaget samlet set
primært er en indsats “imod” plast. Fra DI skal lyde en opfordring til at have en nuanceret
tilgang til valg af hæreposer i forbindelse med evt, kommende oplysnings- og
oprnærksomhedskampagne herom.
Afslutningsvis skal DI takke for, at tynde poser, der har fodevarehygiejnisk formål, er
H. C. Andersens Boulevard 18
1787 København V
Danmark
lilli 11111111111111111 IIIIIIUIN I
(.45) 3377
3317
di,didk
didk
CVR 160)1593
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105450_0018.png
undtaget fra forslagets forbud, og vi skal opfordre til, at begrebet “salgssted” defineres
yderligere, da der blandt vores medlemmer er eksempler på, at der er butikker, hvor
varerne afhentes, men hvor betalingen foregår ad andre kanaler.
Med venlig hilsen
Louise Bünemann
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105450_0019.png
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Sendt:
Miljø- og fødevareministeriet ([email protected])
Frank Jensen (FJE@mfvm,dk), Lea Kholghi Frederiksen (lefre@mfvmdk)
Natasha Carstens ([email protected])
SV. journalnummer 2019-5277 Hørir.gssvar arg. bæreposer
26-09-2019 15:11:27
Hermed fremsendes Det økologiske Råds høringssvar ang. lovforslag om bæreposer, Til orientering er vores høriigssvar ens med
Danmarks Naturfredningsforenings horingssvar, på
nær
sidste afsnit om provenu.
Til mfvmmfvm.dk med cc. til e©mfvm.dk og [email protected]
Journalnummer 2019-5277
Det Økologiske Råd stotter delle lovforslag. Det Økologiske Råd erstor tilhængeraf et forbud mod gratis udlevering af bæreposer saint
udlevering af tynde plastikbæiepnser, de såkaldte knitreposer.
For os
er
det især vigtigt, at dette forbud omfatter alle bæreposer uanset materiale og storrelse.
Det
er
utrolig vigtigt, at det nuværende plastposeforbrug ikke bare bliver erstattet af et forbrug af papir,
stof,
biobaseret eller såkaldte
bionedbrvdelige poser.
Det er det uonskede overforbrug, vi skal have et opgor med.
Derudover er det utrolig positivt, at lovforslaget indeholder hjemmel til fastsættelse af minirnumspris for bæreposer med videre. Denne
minimumspris skal selvfolgelig være i en storrelse, der får en reel betydning, så forbruget reduceres.
Vi er dog forundrede over,
at
der stadig tillades brug af de tynde plastikbæreposer uden bank.
Er der undersogelser af danskernes brug af disse poser, som ligger til grund for denne fritagelse? flrnges disse poser primært til
eksempelvis at fragte
io
stykker frugt hjem og så kommes de i et fad? Sfl har posen vel ikke nogen egentlig betydning ift. madspild? Er
det undersogt, om der er alternativer, som kan lose et evt, hensyn nI hygiejne?
Vi glæder os over, at man er opimerksom på en eventuel kommende stigning i forbrugel af poser uden hank, og vi opfordrer til, at dette
er en udvikling, man vil folge tæt.
Det Økologiske Råd så gerne, al det pi’o;’enu, der kommer ind for salg af poser, bliver brugt til investeringer i genanvendelse af
plastaffald saint omstillingen til cirkulær okonomi.
På vegne af Det Økologiske Råd:
Venlig hilsen! Kind Regards
Natasha M. Carstens
Konsulent / Consullant. Cand Techn
Soc.
Phone: +4533181934! +45 2839 2889
en.
[email protected]
4
DET
ØKOLOGISKE
RÅD
Kompagnistraede 22, 3. floor, 1208 Copenhagen K, Denmark
.ecocounci[.dk
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105450_0020.png
Plastic Change
26-09-2019
Høringssvar vedr, lovforslag om forbud mod gratis udlevering af
bæreposer og forbud mod udlevering af tynde plastikbæreposer
Plastic Change støtter lovforslaget om forbud mod gratis udlevering at bæreposer og forbud mod
udlevering at tynde plastikbæreposer.
Baggrund
En dansker producerer i gennemsnit 2,17 kg affald om dagen. For at sætte dette i perspektiv
producerer en europæer i gennemsnit 1,18 kg om dagen, mens en indoneser i gennemsnit
producerer under 1 kg affald om dagen (0,68).i Problemet er, at vii Danmark har en “brug og smid
væk”-kultur, som resulterer i et stort overforbrug at engangsprodukter. Plastikposer er et at de
produkter, som der findes flest at på Europas strande, og plastik udgør et særligt problematisk
materiale itt. både natur, sundhed og klima.2 Nærværende lovforslag er således et godt sted at
starte. Det er imidlertid afgørende, at danskernes overtorbrug at engangsplastik ikke bare bliver
erstattet at et overforbrug at et andet engangsmateriale som feks. papir, stof, biobasseret plastik
eller såkaldt bionedbrydelig plastik. Vi skal selve “brug og smid væk”-kulturen til livs, og i stedet
overgå til en cirkulær tankegang, hvor genbrug er i fokus.
Kommentarer til nærværende lo4orsag
Med afsæt i dette er det især positivt, at forbuddet mod gratis udlevering at bæreposer gælder
alle bæreposer, uanset posens materiale og størrelse, da dette jf. ovenstående er hensigtsmæssigt
itt. en reel omstilling til cirkulær økonomi, I samme ombæring vil vi gerne understrege vigtigheden
at, at formuleringen “udlevering at gratis bæreposer” heller ikke ditterentierer itt. måden
udlerveringen foregår på og/eller formålet med udleveringen Feks. er gratis udlevering at
bæreposer til affald i DSB5 toge ikke mindre uhensigtsmæssige end t.eks. gratis udlevering at
bæreposer til tøj mv. i detailhandlen. Derudover er vi glade for, at lovforslaget indeholder
hjemmel til at fastsætte en minimumspris på bæreposer. Forudsætningen tor at lovforslagets
i
2
https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/30317
http://www.europarl.europa.eu/news/da/headlines/society/20181005ST015110/plastik-i-havet-
takta-konsekvenser-og-nye-eu-regler
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105450_0021.png
Plastic Change
26-09-2019
formål indfries er selvsagt, at denne pris har en størrelse, der reelt mindsker danskernes
bæreposeforbrug. Med andre ord bør minimumsprisen give forbrugeren incitament til at investere
i en genbrugelig bærepose fremfor engangsbæreposer. I tråd med dette anbefaler vi, at
indtjeningen fra salget af bæreposerne investeres i omstillingen til en cirkulær økonomi, der følger
EU’s affaldshierarki om forebyggelse og genbrug. Dette kun evt, foregå vha, en udvidet
prod u centa nsva rsordni ng.
Vi stiller os imidlertid kritiske overfor, at meget tynde plastikposer uden hank er undtaget fra
forbuddet. Er der undersøgelser vedr, danskernes brug at disse poser, madspild og/eller hygiejne,
som understøtter dette valg? Det er vores opfattelse, at disse poser primært bruges til at bære 10
stk. frugt eller en allerede emballeret kødbakke med hjem, hvorefter posen smides ud, og varerne
hhv, kommes i et fad eller lægges i køleskabet. På baggrund af dette har plastikposerne funktion af
midlertidig opbevaring, og altså ingen reel betydning ft. hverken madspild eller hygiejne.
Derudover henviser vi til at problemer med utæt emballage ift. kød, fjerkræ og fisk løses ved at re
designe de relevante produkters emballage. I forlængelse af dette noterer vi os, at man er
opmærksom på, at indførelsen af dette lovforslag kan medføre en stigning i forbruget af meget
tynde poser uden hank, hvilket vi jf. ovenstående opfordrer til, at man undgår ved ikke at undtage
disse plastikposer fra forbuddet.
Forslag tU videre arbejde
Fremover anbefaler vi, at man ser nærmere på såkaldte tynde og meget tynde poser af andre
materialer. Feks. er tynde og meget tynde poser af papir og blandede materialer problematiske.
Papir er uhensigtsmæssigt, fordi det er meget porøst, og derfor ikke egner sig til genbrug, mens
blandede materialer er svære at skille ad, og derfor sjældent bliver genanvendt. Derudover kan et
entydigt fokus på plastik medføre, at forhandlere mv. overgår til et andet materiale for ikke at
være underlagt lovgivningen, hvilket som beskrevet indledningsvist ikke er formålstjenligt ift. at
sætte ind mod “brug og smid væk”-kulturen.
For at samle op anskuer Plastic Change lovforslaget som et vigtigt skridt i den rigtige retning, men
mener også, at det har nogle udfordringer, herunder især undtagelsen af meget tynde plastikposer
uden hank fra forbuddet.
L 63 - 2019-20 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
2105450_0022.png
(LJ
wwr
WWF Verdensnaturfonden
Svanevej 12
2400 København NV
Tit. 35363635
[email protected]
vmw.vnjf.dk
for a living planet
2019-5277
Horingssvar journalnummer
Horing af udkast til lovforslag om forbud mod gratis udlevering af
bæreposer og forbud mod udlevering af tynde plastikbæreposer
W4TF
Verdensnaturfonden (WWF) støtter lovforslag om forbud mod gratis udlevering af bæreposer, som et
stærkt værktøj til at nedbringe ressourcer brugt til engangs-forbrug og dermed reduktion af klimabelastning
og affaldsmængden.
For WWF’s opbakning til lovforslaget gælder det særligt at der ikke specificeres et særligt materiale da dette
understotter en generel ressource reduktion og forebygger at forbruget skiftes fra ét engangsmateriale til et
andet, der også bar negative miljomæssige aftryk.
I kampen mod plastikforurening bliver der dagligt præsenteret nye alternative materialer som f.eks.
biobaseret- og såkaldt bionedbn’delig plastik, hvor miljoeffekten både i produktion og i affaldshåndteringen
samt brugernes tilpassede adfærd ikke er afdækket.
Et lovforslag, der er materiale-neutralt, vil sikre at det er det uhensigtsmæssige overforbrug, som der reguleres
imod og vil skabe den ønskede adfærdsændring med folgende positive miljoeffekt.
Vi ser desuden meget positivt på, at lovforslaget indeholder hjemmel til fastsættelse af minimumspris for
bæreposer, da WWF’s erfaringer sammen med detailkæden H&M viser 6o% reduktion ved introduktion af ef
en pris på poserne. Dette er samstemmende med erfaringer fra både Danmark og andre lande viser en reel
adfærdsændring, når der kommer pris på bæreposer.
Vi opfordrer til, at provenuet der kommer fra salg af bæreposer, bliver brugt til investeringer i
affaldsminimering og cirkulær økonomi for husholdningsaffaldet.
Det ses desuden som en styrke i forslaget, at det også gælder et forbud mod de tynde plastikbæreposer under
um, som har lille eller ingen genbrugsværdi. Derfor undrer vi os også over at de tynde plastikposer uden
hank undtages fra forbuddet, da man må formode at et forbud mod andre poser vil få netop bruget af disse
poser til at stige. Hensynet til hygiejne og forebyggelse af madspild synes ikke veldokumenteret til at undtage
disse poser fra et forbud. Desuden er forbruget af disse poser højst sandsynligt oppe på flere hundrede
millioner i dansk detail handel og anvendes til en række formål, herunder hjembringelse af varer. Der bor
udarbejdes en undersøgelse af hvad disse posers hovedformål er. Er det at bringe lossalgs-frugt hjem? Er det
til indpakning og levetidsforlængelse affrugt&gront? Er det for at undgå kondensfugt fra kole- og frysevarer?
Er det for at samle få varer i én bære-enhed ved kassen?
Og kan disse formål opfyldes på andre måder? Feks. særlig indretning af indkobsvogne til los frugt og grønt,
genbrugsposer eller ændret forbrugeradfærd.
30
Da plastikposer kan produceres meget billigt under de nuværende forhold, vil vi desuden gøre opmærksom på,
at uden en oplysningsindsats og incitamenter for adfærdsændring kan en høj pris for engangsposer skubbe
forbruget over på de tykkere og mere ressourcekrævende poser, der er designet til genbrug, for at udfylde
forbrugernes vane med at kobe poser til spontan-indkob. Med andre ord; hvis poser til både engangs- og
flergangs brug koster 5 kr, så opfylder lovforslaget ikke sit formål om overordnet reduktion af plastikmateriale.
Vi glæder os over ministeriets betragtning om at effekten af lovforslaget, potentielt kan medføre øget
plastildorbrug, idet der i et vist omfang må forventes en substitution i retning mod tykkere bæreposer, og vi
opfordrer til at det er en udvikling, man vil folge tæt for at sikre at lovforslaget opnår den ønskede reduktion af
det samlede materialeforbrug til bæreposer samt reduktion af affald.