Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 68 Bilag 15, L 68 A Bilag 15, L 68 B Bilag 15
Offentligt
Social- og Indenrigsudvalget
Vedrørende L68
Mariager 5/1 2020
Når relationer er for svære at være i
Det virker på de fleste mennesker som, at de godt kan forestille sig, at det er svært for børn og forældre at
blive adskilt. Alligevel fremhæves unge menneskers udtalelser om ikke at ville have en relation til deres
forælder af Social- og Indenrigsminister, Astrid Krag. Vi vil i Foreningen Klip - Forældre til anbragte børn
gerne afdække de følelser, der ligger bag en afstandtagen til egne forældre eller børn
–
for det sker også, at
myndighederne gør det at oppebære relationen til barnet så ydmygende og vanskeligt for forælderen, at
forælderen trækker sig fra samvær med eget barn.
Vi indeholder som mennesker mange egenskaber og hvis et barn har svært ved at indgå i relationen med
sine forældre, så vil det være i barnets tarv at støtte relationen mellem barn og forælder, ved at reflektere
med positive narrativer for at barnet får fokuseret på det positive i relationen. Det har man en interesse i at
gøre som myndighed, fordi forælderen er en del af barnet og det at forstå en del af en selv positivt er
vigtigt for barnets selvforståelse og videre udvikling.
Vi har fulgt godt med i, at Social- og Indenrigsminister, Astrid Krag i sine dialoger med unge mennesker,
med knap så megen livserfaring, ikke efterspørger de positive narrativer. Det finder vi afstumpet og
manipulatorisk, at bruge meget unge menneskers manglende indsigt til at skabe negative narrativer om os
forældre til anbragte børn. Astrid Krag ville nok også blive stødt, hvis en politiker havde udstillet Astrids
børns manglende udvikling til at sige noget negativt om Astrid. Vi er i Foreningen Klip
–
Forældre til
anbragte børn, blevet stødt over Social- og Indenrigsminister, Astrid Krags underlødige tilgang til dette
meget sårbare emne, hvor Astrid udstiller vores familieliv. Astrid Krag kunne have spurgt hvad disse unge
mennesker synes deres forældres positive egenskaber er, hvad der skulle til for at gøre samværene positive
eller hvad det unge menneske manglede i sine samvær med forælderen som barn for at gøre samværet
godt. Astrid Krags lobbyarbejde med disse unge mennesker er da også i strid med retspraksis fra
Menneskerettighedsdomstolen, jf. Johansen vs. Norge, afgørelse af 7/8 1996:
Præmis 78:
”The
Court considers that taking a child into care should normally be regarded as a
temporary
measure
to be discontinued as soon as circumstances permit and that
any measures of implementation of
temporary care should be consistent with the ultimate aim of reuniting the natural parent and the child
(see, in particular, the above-mentioned Olsson (no. 1) judgment, p. 36, para. 81). In this regard, a fair
balance has to be struck between the interests of the child in remaining in public care and those of the parent
in being reunited with the child (see, for instance, the above-mentioned Olsson (no. 2) judgment, pp. 35-36,
para. 90; and the above-mentioned Hokkanen judgment, p. 20, para. 55). In carrying out this balancing
exercise, the Court will attach particular importance to the best interests of the child, which, depending on
their nature and seriousness, may override those of the parent.
In particular, as suggested by the
Government, the parent cannot be entitled under Article 8 of the Convention (art. 8) to have such
measures taken as would harm the child's health and development.”
(Vores fremhævning) Jf.
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22itemid%22:[%22001-58059%22]}
For at nedsætte samvær skal begrundelsen være, at barnets sundhed eller udvikling vil være i fare, hvis
samværet ikke nedsættes. Det overordnede mål skal være at genforene barn og forældre. Når man læser
1