Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 68 Bilag 20, L 68 A Bilag 20, L 68 B Bilag 20
Offentligt
2135979_0001.png
Social- og Indenrigsudvalget
Vedrørende L68
Mariager 14/1 2020
Lovhjemmel om grundlæggende retsgarantier i sager om adskillelse af børn og forældre
Da regeringen ikke har italesat nogle retsgarantier i sager om adskillelse af børn og forældre, vil vi i
Foreningen Klip
Forældre til anbragte børn vise hvordan helt grundlæggende retsgarantier kan indføres i
loven. Nedenfor er Servicelovens §§ 50a, 50b og 50c i sin nuværende ordlyd med det uønskede
gennemstreget. Vi vil gennemgå hvorfor dens ordlyd ikke er tilstrækkelig til at sikre grundlæggende
retsgarantier. Vores forklaringer herpå er skrevet med
grønt,
og vi angiver hvad loven i stedet bør
indeholde med
fed skrift.
Det gør vi fordi vi har oplevet i medierne, at regeringen i sine italesættelser af
retssikkerhed ikke kommer ind på de grundlæggende retsprocessuelle retsgarantier, jf.
Menneskerettighedskonventionens artikel 6 og 8 i samhørighed specifikt i sager om adskillelse af børn og
forældre. Det vil vi hjælpe med at sikre i nedenstående gennemgang.
Servicelovens § 50a
Uvildige undersøgelser
§ 50a.
Kommunalbestyrelserne i
Regionen
skal oprette et børnehus
højt kvalificerede faglige
teams
i hver region,
uden politikere
til undersøgelse af et barns eller ungs forhold, når barnet eller den
unge har været udsat for overgreb, ved mistanke herom
overgreb eller ved undersøgelser til brug i
sager i Børnedomstolen.
Undersøger og indstiller skal adskilles, jf. det akkusatoriske princip, som
Foreningen Klip
Forældre til anbragte børn har mindet regeringen om er en del af de grundlæggende
retsgarantier, som sikrer retssikkerhed:
https://www.ft.dk/samling/20191/lovforslag/L68/bilag/13/2125588.pdf
Stk. 2.
Social- og indenrigsministeren kan fastsætte nærmere regler om børnehusets indretning
regionens
drift, finansiering og opgaver m.v.
Stk. 3.
Undersøgelser efter stk. 1 kan regionen søge statslig refusion på efter satserne for
forebyggende foranstaltninger efter Servicelovens § 52a.
Dette for at sikre barnets tilstrækkelig
relevante undersøgelser.
Den ønskede ændring, der giver uvildige undersøgelser
Servicelovens § 50a
Uvildige undersøgelser
§ 50a.
Regionen skal oprette højt kvalificerede faglige teams i hver region, til undersøgelse af et barns
eller ungs forhold, når barnet eller den unge har været udsat for overgreb, ved mistanke om overgreb eller
ved undersøgelser til brug i sager i Børnedomstolen.
Stk. 2.
Social- og indenrigsministeren kan fastsætte nærmere regler regionens drift, finansiering og
opgaver m.v.
Stk. 3.
Undersøgelser efter stk. 1 kan regionen søge statslig refusion på efter satserne for forebyggende
foranstaltninger efter Servicelovens § 52a
Servicelovens § 50b
overgreb på børn og omsorgspersoner
§ 50 b.
Når et barn eller en ung har været udsat for overgreb, eller ved mistanke herom, skal
kommunalbestyrelsen til brug for den børnefaglige undersøgelse efter § 50 benytte det børnehus, som
kommunen er tilknyttet, jf. § 50 a
. fagpersoner med speciale i vold mod børn til både barn og
forældres forhold.
De nuværende børnehus har hverken tilstrækkelig indsigt i voldsramte børn eller
familier. Det sænker forældres og børns retssikkerhed, at blive vurderet af nogle uden tilstrækkelig
kendskab til den situation og den belastning familien står i.
Stk. 2. Kvinder og mænds ophold på krisecentre og reaktioner på vold skal ikke kunne
misbruges imod forældrene i Børnedomstolen.
Dette ses desværre i alt for stor udstrækning, at den
besværlige forælder, der søger støtte ved kommunen, bliver adskilt fra sine børn og ingen af dem får
støtte til traumer grundet volden eller adskillelsen.
1
L 68 - 2019-20 - Bilag 20: Henvendelse af 15/1-20 fra Foreningen Klip
2135979_0002.png
Den ønskede ændring, der giver beskyttelse af familier ramt af vold
Servicelovens § 50b
overgreb på børn og omsorgspersoner
§ 50 b.
Når et barn eller en ung har været udsat for overgreb, eller ved mistanke herom, skal
kommunalbestyrelsen til brug for den børnefaglige undersøgelse efter § 50 benytte fagpersoner med
speciale i vold mod børn til både barn og forældres forhold.
Stk. 2. Kvinder og mænds ophold på krisecentre og reaktioner på vold skal ikke kunne misbruges imod
forældrene i Børnedomstolen.
Servicelovens § 50c
Udveksling af oplysninger
§ 50c.
Under behandlingen af en sag, hvor et børnehus benyttes,
undersøgelser betalt af regionen
pågår,
jf. § 50 a.
stk. 3,
da kommuner ikke skal kunne betale sig til at kunne tvangsfjerne børn fra
uønskede borgere i kommunen
kan politiet og anklagemyndigheden og sundhedsmyndigheder og
autoriserede sundhedspersoner og den kommunale myndighed
og forældermyndighedsindehaveren
for vi forældre skal have indsigt i egen sag omhandlende vores børn og have mulighed for at kunne
forsvare os!
indbyrdes udveksle oplysninger om rent private forhold vedrørende barnets eller den unges
personlige og familiemæssige omstændigheder, hvis udvekslingen må anses for nødvendig af hensyn til
oplysning af sagen vedrørende den unges sundhed og udvikling.
stk. 2. Forældermyndighedsindehaver skal orienteres om udveksling af disse
personfølsomme oplysninger og gives mulighed for at give partshøring.
Mange ved ikke hvad der
foregår før de søger aktindsigt og det er ikke tilstrækkeligt, når kommunen påtænker at indstille til
Børnedomstolen.
Den ønskede ændring, der giver adgang til at forsvare sig og blive hørt
Servicelovens § 50c
Udveksling af oplysninger
§ 50c.
Under behandlingen af en sag, hvor undersøgelser betalt af regionen pågår, jf. § 50 a. stk. 3, kan
politiet og anklagemyndigheden og sundhedsmyndigheder og autoriserede sundhedspersoner og den
kommunale myndighed og forældermyndighedsindehaveren indbyrdes udveksle oplysninger om rent
private forhold vedrørende barnets eller den unges personlige og familiemæssige omstændigheder, hvis
udvekslingen må anses for nødvendig af hensyn til oplysning af sagen vedrørende den unges sundhed og
udvikling.
stk. 2. Forældermyndighedsindehaver skal orienteres om udveksling af disse personfølsomme
oplysninger og gives mulighed for at give partshøring
Sammenfattende
I ovenstående gives bud på at indføre grundlæggende retsgarantier, som kræver uvildige
undersøgelser, retten til at kunne forsvare sig og retten til at kende til det vi forældre skal forsvare
os overfor. Med det hav af embedsmænd regeringen har ansat til at varetage enhver opgave, så vil
det undre om dette ikke er blevet gjort opmærksom på mange gange før. Vi ser derfor frem til at
vores Grundlovssikrede ret til en retfærdig rettergang sikres i loven og udføres i praksis. Alt andet vil
være tilfældig frihedsberøvelse efter Grundlovens § 71.
Venlig hilsen
Kristina Kiettelmann Jensen
bestyrelsesmedlem i Foreningen Klip
Forældre til anbragte børn
Vejrmøllegården 20
9550 Mariager
Tlf: 60677647
2