Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 68 Bilag 21, L 68 A Bilag 21, L 68 B Bilag 21
Offentligt
Der tillades offentliggørelse af dokumentet
Høringssvar til L 68: Forslag til lov om ændring af lov om social service.
(Ro og stabilitet for udsatte børn og styrkelse af forældrenes retssikkerhed i anbringelsessager).
af Hanne Ziebe, advokat (H)
Mine generelle bemærkninger til forslaget:
Det forudsættes i bemærkningerne til lovforslaget at :
”Den
foreslåede ordning vil ikke ændre på de skærpede indholdsmæssige og processuelle krav, der
gælder, når der træffes afgørelse om at anbringe et barn eller den ung uden for hjemmet efter
servicelovens § 58, herunder også ved genbehandlinger af anbringelsessagen efter de fastsatte
genbehandlingsfrister, jf. nedenfor.
”
jf. pkt. 2.1.2, 15. afsnit.
Det er ikke min opfattelse, at forudsætningen om, at
”skærpede
indholdsmæssige og processuelle
krav”, der angives at skulle gælde i tvangsfjernelsessager, er korrekt. Det er derimod min
opfattelse, at de processuelle krav er meget svækkede og uden reelt indhold Jeg har følgende
bemærkninger om de eksisterende processuelle krav:
- Tidspunktet for møde i Børn- og unge- udvalget (B/U) og i Ankestyrelsen (AS) aftales ikke
familien eller familiens advokat men blot fastsat af myndighederne. Kan advokaten ikke møde på
det fastsatte tidspunkt, må familien ud og finde en advokat eller møde uden.
- Sagsakter sendes først til advokaten 7 dage før mødet, hvorfor der i praksis ikke er mulighed for at
indhente yderligere sagsakter.
- Den afsatte tid til møderne i B/U og i AS er omkring 20 min.
- AS indleder gerne sine møder med at oplyse, at
”udvalget
har læst sagens akter, så vi vil bare
gerne høre, hvad der er sket siden sidst.” Dermed opfordres advokaten til ikke at kommentere
indholdet af sagsakterne.
- Retsmøderne er meget korte, og der sker oftest meget sumerisk behandling af sagen.
I de seneste sager, jeg har deltaget i, har tidsforbruget været mellem 36
–
41 minutter med et
gennemsnit på 39 minutter for en almindelig hovedforhandling af en anbringelsessag.
- Normalt imødekommes anmodninger om vidneførsel ikke. Advokaterne tillades ikke en gang at
afhøre de fagpersoner, der har udfærdiget de erklæringer mv., der indgår i sagen.
Jeg er opmærksom på, at lovforslaget ikke indeholder en gennemgang af, hvorvidt lovforslaget
lever op til kravene i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Dette ville efter min
opfattelse være yderst relevant.