Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 68 Bilag 25, L 68 A Bilag 25, L 68 B Bilag 25
Offentligt
2146679_0001.png
Til lovforslag nr.
L 68
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den XX. februar 2020
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service
(Ro og stabilitet for udsatte børn og unge og styrkelse af forældres retssikkerhed i anbringelsessager)
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Dansk Folkepartis og Enhedsli‐
stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1, og social- og indenrigsministeren har stillet ændringsfor‐
slag nr. 2-9.
2. Indstillinger
[... ]
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin‐
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF og EL), tiltrådt af
<>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om social service (Ro
og stabilitet for udsatte børn og unge og fuldbyrdelse af
tvangsmæssige afgørelser om ændret anbringelsessted uden
samtykke)« omfattende § 1, nr. 3-7, 9 og 10, og § 2, stk. 1, 4
og 5.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om social service
(Styrkelse af forældres retssikkerhed i anbringelsessager,
hensyn til barnets skolegang ved valg af anbringelsessted og
ophævelse af adgang til at fastsætte regler om anbragte
børns og unges egenbetaling m.v.)« omfattende § 1, nr. 1, 2,
8, 11 og 12, og § 2, stk. 1-3 og 6.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Af
social- og indenrigsministeren,
tiltrådt af <>:
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 1
2)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 167, stk. 4,
ændres »§ 68, stk. 12 og 14,« til: »§ 68,
stk. 11 og 13,«.«
[Konsekvensændring]
Til § 2
3)
I
stk. 1
ændres »1. januar« til: »1. marts«, og efter
»2020« indsættes: », jf. dog stk. 2«.
[Udskudt ikrafttræden]
4)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
DokumentId
Journalnummer
L 68 - 2019-20 - Bilag 25: 3. udkast til betænkning
2146679_0002.png
2
»Stk. 2.
§ 1, nr. 3-7, træder i kraft den 1. juli 2020.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.
[Udskudt ikrafttræden for visse bestemmelser]
5)
I
stk. 4, 1. pkt.,
der bliver stk. 5, 1. pkt., ændres »Lo‐
ven« til: »Lovens § 1, nr. 3-6«, og efter »ikrafttræden« ind‐
sættes: », jf. stk. 2«.
[Præcisering som følge af udskudt ikrafttræden for visse be‐
stemmelser]
6)
I
stk. 5, 1. pkt.,
der bliver stk. 6, 1. pkt., ændres »Lo‐
ven« til: »Lovens § 1, nr. 9«.
[Præcisering som følge af udskudt ikrafttræden for visse be‐
stemmelser]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 2
7)
I
stk. 1
ændres »1. januar« til: »1. marts«.
[Udskudt ikrafttræden]
8)
I
stk. 2, 1. pkt.,
ændres »Loven« til: »Lovens § 1, nr.
1«.
[Præcisering]
9)
I
stk. 3, 1. pkt.,
ændres »Loven« til: »Lovens § 1, nr.
2«.
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to forslag.
Det ene forslag (A) indeholder forslag til ændringer af
lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 7. au‐
gust 2019 med senere ændringer, og har til formål at sikre ro
og stabilitet for udsatte børn og unge og give kommunerne
mulighed for at fuldbyrde tvangsmæssige afgørelser om
ændret anbringelsessted uden samtykke når det i helt særlige
tilfælde er nødvendigt af hensyn til barnets eller den unges
bedste.
Det andet forslag (B) har til formål at styrke forældres
retssikkerhed i anbringelsessager, sikre hensynet til barnets
skolegang ved valg af anbringelsessted og ophæve adgangen
til at fastsætte regler om anbragte børn og unge under 18 års
egenbetaling for døgnophold m.v.
Til nr. 2
Det følger af § 167, stk. 4, i lov om social service, jf. lov‐
bekendtgørelse nr. 798 af 7. august 2019 med senere æn‐
dringer (herefter serviceloven), at afgørelser om efterværn
efter servicelovens § 76 eller opretholdt anbringelse efter
servicelovens § 76 a, der træffes i medfør af reglerne i ser‐
vicelovens § 68, stk. 12 og 14, inden den unge fylder 18 år,
kan indbringes af den unge for Ankestyrelsen efter reglerne
i lov om retssikkerhed og administration på det sociale om‐
råde, jf. bekendtgørelse nr. 826 af 16. august 2019 med se‐
nere ændringer.
Med ændringsforslaget foreslås det, at henvisningen til §
68, stk. 12 og 14, i servicelovens § 167, stk. 4, ændres til §
68, stk. 11 og 13.
Ændringsforslaget er en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 1, nr. 9. Med lovforslagets § 1, nr. 9, vil ser‐
vicelovens § 68, stk. 11-14, blive stk. 10-13. Det er derfor
nødvendigt at ændre henvisningen i servicelovens § 167,
stk. 4.
Der er alene tale om en konsekvensændring. Der er såle‐
des ikke tilsigtet nogen indholdsmæssig ændring af retstil‐
standen.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 2, stk. 1, foreslås det, at loven skal
træde i kraft den 1. januar 2020. Lovforslaget var imidlertid
ikke færdigbehandlet og vedtaget af Folketinget til ikrafttræ‐
den den 1. januar 2020. Der er derfor behov for at ændre det
foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt.
Med ændringsforslag nr. 3 foreslås det at ændre tidspunk‐
tet for lovforslagets ikrafttræden fra den 1. januar 2020 til
den 1. marts 2020, jf. dog nedenfor under nr. 4. Ændrings‐
forslaget vil medføre, at lovforslagets § 1, nr. 9 og 10, vil
træde i kraft den 1. marts 2020. Dette vil også omfatte den
overgangsbestemmelse, der knytter sig til § 1, nr. 9 (lovfor‐
slagets § 2, stk. 5, der som følge af ændringsforslag nr. 2 vil
blive § 2, stk. 6).
Der er af social- og indenrigsministeren stillet yderligere
et ændringsforslag (konsekvensrettelse), hvor det foreslås at
indsætte et nyt nummer efter § 1, nr. 10, i lovforslaget. Så‐
fremt det pågældende ændringsforslag vedtages, vil det fore‐
slåede ikrafttrædelsestidspunkt efter nr. 3 også omfatte den‐
ne bestemmelse.
Undtaget fra det ikrafttrædelsestidspunkt, der foreslås
med nr. 1, er de dele af lovforslaget, som vedrører ændrin‐
ger af § 64 i lov om social service (herefter serviceloven)
om fuldbyrdelse af afgørelser og adgang til hjemmet (lov‐
forslagets § 1, nr. 3-7), da flere af disse ændringer også har
betydning for erhvervslivet og derfor først skal træde i kraft
den 1. juli 2020, jf. nedenfor under nr. 4.
Ændringsforslaget skal sikre, at de dele af lovforslaget,
som ikke vedrører ændringer af § 64 i serviceloven om fuld‐
byrdelse af afgørelser og adgang til hjemmet, hurtigt kan
træde i kraft. Dette skal ses i lyset af, at det i satspuljeaftalen
for 2019, som lovforslaget udmønter, var forudsat, at lovæn‐
dringerne skulle træde i kraft den 1. januar 2020
Til nr. 4
De dele af lovforslaget, der vedrører gennemførelse af af‐
gørelser om ændret anbringelsessted uden samtykke (lovfor‐
slagets § 1, nr. 3-6), har betydning for erhvervslivet og er
derfor omfattet af retningslinjerne om fælles ikrafttrædelses‐
datoer for erhvervsrettet regulering. Bestemmelserne har
bl.a. betydning for private opholdssteder. Dette medfører, at
disse bestemmelser tidligst kan træde i kraft den 1. juli
2020.
L 68 - 2019-20 - Bilag 25: 3. udkast til betænkning
2146679_0003.png
3
Lovforslagets § 1, nr. 7, har ikke betydning for erhvervs‐
livet, men skal af lovtekniske grunde og af hensyn til imple‐
menteringen og administrationen af bestemmelsen træde i
kraft samtidig med de øvrige foreslåede ændringer af ser‐
vicelovens § 64.
Med ændringsforslag nr. 4 foreslås det derfor at indsætte
et nyt stk. 2 efter lovforslagets § 2, stk. 1, som skal fastsæt‐
te, at lovforslagets § 1, nr. 3-7, skal træde i kraft den 1. juli
2020. Forslaget vil medføre, at de ændringer af § 64 i ser‐
viceloven om fuldbyrdelse af afgørelser og adgang til hjem‐
met, som følger af lovforslagets § 1, nr. 3-7, først vil træde i
kraft den 1. juli 2020.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 2, stk. 4, 1. pkt., der som følge af
ændringsforslag nr. 4 vil blive § 2, stk. 5, 1. pkt., foreslås
det, at loven ikke skal finde anvendelse ved fuldbyrdelse af
afgørelser, som er truffet før lovens ikrafttræden. For fuld‐
byrdelse af sådanne afgørelser vil de hidtil gældende regler
finde anvendelse. jf. lovforslagets § 2, stk. 4, 2. pkt., der vil
blive § 2, stk. 5, 2. pkt.
Da det med ændringsforslag nr. 3 og 4 foreslås, at loven
skal træde i kraft den 1. marts 2020, dog således at lovens §
1, nr. 3-7, først skal træde i kraft den 1. juli 2020, er der be‐
hov for en præcisering af den foreslåede overgangsbestem‐
melse. Det skal sikre, at det vil blive helt tydeligt, hvilken
bestemmelse i lovforslaget overgangsbestemmelsen vedrø‐
rer, og dermed hvilket ikrafttrædelsestidspunkt der henvises
til.
Med ændringsforslag nr. 5 foreslås det derfor at præcise‐
re ordlyden af lovforslagets § 2, stk. 4, 1. pkt., der vil blive §
2, stk. 5, 1. pkt., så det vil fremgå, at lovens § 1, nr. 3-6, ik‐
ke vil finde anvendelse ved fuldbyrdelse af afgørelser, som
er truffet før lovens ikrafttræden, jf. det foreslåede nye stk.
2.
For fuldbyrdelse af sådanne afgørelser vil de hidtil gæl‐
dende regler finde anvendelse, jf. lovforslagets § 2, stk. 4, 2.
pkt., der vil blive § 2, stk. 5, 2. pkt.
Ved »lovens ikrafttræden« skal her forstås den 1. juli
2020, som foreslået i ændringsforslag nr. 4.
Der er alene tale om en præcisering som følge af æn‐
dringsforslag nr. 3 og 4. Der er således ikke tilsigtet nogen
indholdsmæssig ændring af bestemmelsen.
Til nr. 6
Med lovforslagets § 2, stk. 5, 1. pkt., der som følge af
ændringsforslag nr. 4 vil blive § 2, stk. 6, 1. pkt., foreslås
det, at loven ikke skal finde anvendelse på begæringer efter
§ 68, stk. 6-10, i serviceloven, der er indgivet før lovens
ikrafttræden. For sådanne begæringer vil de hidtil gældende
regler finde anvendelse, jf. lovforslagets § 2, stk. 5, 2. pkt.,
der vil blive § 2, stk. 6, 2. pkt.
Da det med ændringsforslag nr. 3 og 4 foreslås, at loven
skal træde i kraft den 1. marts 2020, dog således at lovens §
1, nr. 3-7, først skal træde i kraft den 1. juli 2020, er der be‐
hov for en præcisering af den foreslåede overgangsbestem‐
melse. Det skal sikre, at det vil blive helt tydeligt, hvilken
bestemmelse i lovforslaget overgangsbestemmelsen vedrø‐
rer, og dermed hvilket ikrafttrædelsestidspunkt der henvises
til.
Med ændringsforslag nr. 6 foreslås det derfor at præcise‐
re ordlyden af lovforslagets § 2, stk. 5, 1. pkt., der vil blive §
2, stk. 6, 1. pkt., så det vil fremgå, at lovens § 1, nr. 9, ikke
vil finde anvendelse på begæringer efter § 68, stk. 6-10, i
serviceloven, der er indgivet før lovens ikrafttræden. For så‐
danne begæringer vil de hidtil gældende regler finde anven‐
delse, jf. lovforslagets § 2, stk. 5, 2. pkt., der vil blive § 2,
stk. 6, 2. pkt. Ved ’lovens ikrafttræden’ skal her forstås den
1. marts 2020, som foreslået i ændringsforslag nr. 3.
Der er alene tale om en præcisering som følge af æn‐
dringsforslag nr. 3 og 4. Der er således ikke tilsigtet nogen
indholdsmæssig ændring af bestemmelsen.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det of‐
fentlige
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag skønnes
at medføre merudgifter på 0,8 mio. kr. i 2020, hvoraf 0,6
mio. kr. vedrører staten og 0,2 mio. kr. vedrører kommuner‐
ne. De økonomiske konsekvenser for kommunerne skal for‐
handles med kommunerne.
Forslaget berører ikke regioner. Der er ingen økonomiske
og administrative konsekvenser for regionerne.
Til nr. 7
Med lovforslagets § 2, stk. 1, foreslås det, at loven skal
træde i kraft den 1. januar 2020. Lovforslaget var imidlertid
ikke færdigbehandlet og vedtaget af Folketinget til ikrafttræ‐
den den 1. januar 2020. Der er derfor behov for at ændre det
foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt.
Med ændringsforslag nr. 1 foreslås det at ændre tidspunk‐
tet for lovforslagets ikrafttræden fra den 1. januar 2020 til
den 1. marts 2020. Ændringsforslaget vil medføre, at lovfor‐
slagets § 1, nr. 1, 2, 8, 11 og 12, vil træde i kraft den 1.
marts 2020. Dette vil også omfatte de overgangsbestemmel‐
ser, der knytter sig til § 1, nr. 1, 2, 9 og 12 (lovforslagets §
2, stk. 2, 3 og 6).
Ændringsforslaget skal sikre, at det under B nævnte for‐
slag hurtigt kan træde i kraft. Dette skal ses i lyset af, at det i
satspuljeaftalen for 2019, som lovforslaget udmønter, var
forudsat, at lovændringerne skulle træde i kraft den 1. januar
2020.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det of‐
fentlige
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag skønnes
at medføre mindre udgifter på 0,2 mio. kr. i 2020 for kom‐
munerne. Forslaget medfører ikke ændringer i de statslige
udgifter.
De økonomiske konsekvenser for kommunerne skal for‐
handles med kommunerne.
Forslaget berører ikke regioner. Der er ingen økonomiske
og administrative konsekvenser for regionerne.
Til nr. 8
Med lovforslagets § 2, stk. 2, 1. pkt., foreslås det, at lo‐
ven ikke skal finde anvendelse på psykologiske undersøgel‐
ser af forældremyndighedsindehaveren, der før lovens
ikrafttræden er iværksat som led i en børnefaglig undersø‐
L 68 - 2019-20 - Bilag 25: 3. udkast til betænkning
2146679_0004.png
4
gelse efter § 50 i serviceloven. For sådanne undersøgelser
foreslås det, at de hidtil gældende regler vil finde anvendel‐
se, jf. lovforslagets § 2, stk. 2, 2. pkt.
Det fremgår ikke klart af lovforslagets § 2, stk. 2, hvilke
ændringer i lovforslagets § 1 den foreslåede overgangsbe‐
stemmelse vedrører.
Med ændringsforslag nr. 8 foreslås det derfor at præcise‐
re ordlyden af lovforslagets § 2, stk. 2, 1. pkt., så det vil
fremgå, at lovens § 1, nr. 1, ikke vil finde anvendelse på
psykologiske undersøgelser af forældremyndighedsindeha‐
veren, der før lovens ikrafttræden er iværksat som led i en
børnefaglig undersøgelse efter § 50 i serviceloven. Ved ’lo‐
vens ikrafttræden’ skal her forstås den 1. marts 2020, som
foreslået i ændringsforslag nr. 7.
Der er alene tale om en præcisering. Der er således ikke
tilsigtet nogen indholdsmæssig ændring af bestemmelsen.
Til nr. 9
Med lovforslagets § 2, stk. 3, 1. pkt., foreslås det, at lo‐
ven ikke skal finde anvendelse på indstillinger om anbrin‐
gelse uden for hjemmet efter § 58, jf. § 59, i serviceloven,
som er forelagt til afgørelse i børn og unge-udvalget før lo‐
vens ikrafttræden. For sådanne indstillinger skal de hidtil
gældende regler finde anvendelse, jf. lovforslagets § 2, stk.
3, 2. pkt.
Det fremgår ikke klart af lovforslagets § 2, stk. 3, hvilke
ændringer i lovforslagets § 1 den foreslåede overgangsbe‐
stemmelse vedrører.
Med ændringsforslag nr. 9 foreslås det derfor at præcise‐
re ordlyden af lovforslagets § 2, stk. 3, 1. pkt., så det vil
fremgå, at lovens § 1, nr. 2, ikke vil finde anvendelse på ind‐
stillinger om anbringelse uden for hjemmet efter § 58, jf. §
59, i serviceloven, som er forelagt til afgørelse i børn og un‐
ge-udvalget før lovens ikrafttræden. For sådanne indstillin‐
ger vil de hidtil gældende regler finde anvendelse, jf. lovfor‐
slagets § 2, stk. 3, 2. pkt. Ved »lovens ikrafttræden« skal her
forstås den 1. marts 2020, som foreslået i ændringsforslag
nr. 7.
Der er alene tale om en præcisering. Der er således ikke
tilsigtet nogen indholdsmæssig ændring af bestemmelsen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november 2019 og var
til 1. behandling den 26. november 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og Inden‐
rigsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud‐
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin‐
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [4] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
28. august 2019 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del –
bilag 40, folketingsåret 2018-19, 2. samling. Den 20. no‐
vember 2019 sendte social- og indenrigsministeren hørings‐
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [24] bilag på lovfor‐
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget [17] skrift‐
lige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgetsarbejdet modtaget 1 deputa‐
tion, der mundligt har redegjort for deres holdning til lovfor‐
slaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til social- og indenrigs‐
ministeren til mundtlig besvarelse, som ministeren har be‐
svaret i et lukket samråd.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 38 spørgsmål
til social- og indenrigsministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Stoklund (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Kathrine Olldag (RV)
Trine Torp (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Jette Gottlieb (EL)
Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT) Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Karen Ellemann (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Stén Knuth (V) Karina Adsbøl (DF)
nfmd.
Liselott Blixt (DF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 68 - 2019-20 - Bilag 25: 3. udkast til betænkning
2146679_0005.png
5
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
42
16
16
14
13
13
5
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1