Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 68 Bilag 27, L 68 A Bilag 27, L 68 B Bilag 27
Offentligt
Servicelovens § 176 a. I de tilfælde, hvor kommunens udgifter til hjælp og støtte
efter loven til personer, som er under 18 år, eller som modtager støtte efter § 76, i en
konkret sag overstiger en årlig udgift på 710.000 kr., refunderer staten 25 pct. af den
del af kommunens udgifter, som ligger over dette beløb. For den del af udgifterne,
der overstiger 1.420.000 kr. årligt, udgør statsrefusionen 50 pct.
Stk. 2. Refusionsgrænserne og -beløbene i stk. 1 gælder ligeledes for en
kommunes samlede udgifter til hjælp og støtte, hvis 4 eller flere børn i samme
husstand er anbragt efter § 52, stk. 3, nr. 7, eller har ophold i et anbringelsessted
efter § 76, stk. 3, nr. 1 eller 3.
Stk. 3. Social- og integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om
statsrefusionen efter stk. 1 og 2.
2.4.2. Social- og Integrationsministeriets overvejelser
Regeringen ønsker at gennemføre en justering af den nuværende statslige
refusionsordning, så kommunerne får en lidt højere refusion i de særligt dyre
enkeltsager på området for udsatte børn og unge og ved anbringelser af store
søskendeflokke.
2.4.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at beløbsgrænserne for den generelle refusion ændres for
kommunernes udgifter til hjælp og støtte efter serviceloven til børn og unge under 18
år samt til unge, der modtager støtte efter lovens § 76, (efterværn). Med den
foreslåede ændring tilbageføres beløbsgrænserne for statsrefusionen for hjælp og
støtte til børn og unge efter serviceloven til det niveau, der ved refusionsordningens
indførelse gjaldt for 2009, opregnet med satsreguleringsprocenten til 2012-priser og
afrundet til nærmeste 10.000 kr. Ordningen foreslås indført i en ny § 176 a, stk. 1 i
serviceloven.
Formålet med den foreslåede justering af refusionsordningen i § 176 a, stk. 1, er at
sikre, at den enkelte kommunes økonomi bliver mindre belastet, når kommunen
eksempelvis anbringer et barn uden for hjemmet, og at kommunerne i fællesskab
bærer en større del af udgifterne. Ordningen vurderes ikke at fratage kommunerne
det samlede ansvar for udgiftsudviklingen på området og indebærer uændrede
offentlige udgifter, da ordningen finansieres af kommunerne under ét ved regulering
af bloktilskuddet.
Med ordningen sikres kommunerne refusion på 25 pct. for den del af de samlede
udgifter til børn og unge, der overstiger 710.000 kr. årligt, og 50 pct. for den del af de
samlede udgifter, der overstiger 1.420.000 kr. Det foreslås samtidig, at de angivne
refusionsgrænser justeres en gang årligt med satsreguleringsprocenten. Beløbene
afrundes til nærmeste 10.000 kr.
Forslaget skal ses i forlængelse af regeringsgrundlaget »Et Danmark, der står
sammen«, hvor det fremgår, at »strukturen og finansieringen på
anbringelsesområdet overvejes«.
Det foreslås samtidig, at der indføres en refusionsordning, der giver kommunerne
mulighed for at få refusion for de samlede udgifter til hjælp og støtte efter
serviceloven til anbragte børn i en enkelt familie, når der er tale om anbringelse af 4