Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 68 Bilag 18, L 68 A Bilag 18, L 68 B Bilag 18
Offentligt
Social- og Indenrigsudvalget
Vedrørende L68
Mariager 14/1 2020
Lovhjemmel på de forebyggende foranstaltninger
Nedenfor er Servicelovens § 52a i sin nuværende ordlyd med det uønskede gennemstreget. Vi vil
gennemgå hvorfor dens ordlyd ikke er tidssvarende, indholdet, det juridiske og begreber som ikke bør
være længere. Vores forklaringer herpå er
skrevet med grønt,
og vi angiver hvad loven i stedet bør
indeholde med
fed skrift.
Det gør vi fordi vi har oplevet i medierne, at regeringen i sine udmeldinger ikke
varetager barnets ret til et familieliv, jf. Menneskerettighedskonventionens artikel 8, men taler om barnet
som en plante der kan rives op med rødder og omplantes i jord med mere gødning fra Servicelovens §
176, og så forventes barnet at blomstre. Men barnet har ikke vist sig at blomstre af at blive revet op ved
sine rødder, og blomsten visner da også ved at flytte blomsten op, i stedet for at gøde den familie barnet
er født ind i. Bestemmelsen omhandler også indsatser overfor børn med handicaps, hvorfor
Handicapkonventionens artikel 30, stk. 2 om barnets ret til udvikling af sit potentiale bliver taget med af
os. Vi vil hjælpe med at vise hvordan lovhjemlen og refusionen kan sikre barnet at blive ved sin familie i
nedenstående.
Servicelovens § 52a
–
Børns trivsel og familiestøttende tiltag
§ 52a.
Kommunalbestyrelsen
skal
her bør fremgå en garanti til at sikre barnets ret til at værne om
barnets familieliv, som Danmark har inkorporeret at ville efterleve, jf. Menneskerettighedskonventionens
artikel 8
træffe afgørelse om at yde økonomisk støtte til forældremyndighedsindehaveren, når det må
anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til et barns eller en ungs særlige
for så kan børn ikke
adskilles fra deres forældre, der er udsat for de udhulede ydelser fra Aktivloven
behov for støtte, jf. dog
stk. 2. Der kan
skal
ydes økonomisk støtte til:
1) Udgifter i forbindelse med foranstaltninger efter § 52, stk. 3, eller efter §§ 13 og 14 i lov om
bekæmpelse af ungdomskriminalitet, eller hvis støtten erstatter en ellers mere indgribende og
omfattende foranstaltning efter § 52, stk. 3, eller efter §§ 13 og 14 i lov om bekæmpelse af
ungdomskriminalitet.
2) Udgifter, der bevirker, at en anbringelse
adskillelse mellem barn og forældre
uden for hjemmet
kan undgås,
det er ikke hjemmet, men relationen, der er det vigtige at værne om her
eller at en
genforening af barn og forældre
hjemgivelse kan
det har Menneskerettighedsdomstolen i
Strassburg gjort rede for, at staten er forpligtet til, jf. Lobben vs. Norge, afgørelse af 9/10 2019
fremskyndes.
Herunder vejledning i forældrerollen, praktisk støtte og andre nødvendige
hjælpeforanstaltninger til en almindelig hverdag på trods af handicap.
Barnets ret til sine
forældre understøtter dette.
3) Udgifter, der kan bidrage til en stabil kontakt mellem forældre og barn under barnets anbringelse
uden for hjemmet.
Dette vil sikre barnet ro, stabilitet og kontinuitet trods adskillelsen mellem barn og
forældre.
Stk. 2.
Støtte efter stk. 1, nr. 1, kan kun ydes, når forældremyndighedsindehaveren ikke selv har
tilstrækkelige midler til det.
Stk. 3. Kommunerne kan få statslig refusion for stk. 1, for at give kommunerne et økonomisk
incitament til at understøtte familier, på trods af behov for støtte til at være en harmonisk
familie. Satserne for statslig refusion til de forebyggende foranstaltninger udgør 50 procent
for årlige beløb på 100.000-400.000 kr. Satsen for forebyggende foranstaltninger udgør 75
procent for årlige beløb på 400.000-800.000 kr. Satsen for forebyggende foranstaltninger
udgør 100 procent for årlige beløb på mere end 800.000 kr.
Den større refusion på forebyggende
foranstaltninger svarer til, at kommuner kan få refusion på ALLE udgifter til familien ved adskillelse mellem
barn og forældre i dag, jf. Servicelovens § 176. Ved større refusion til hjemmeboende børn end børn der er
adskilt fra deres familie, gives et incitament til at understøtte relationen mellem barn og forældre, adskilt
eller ej.
1