Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 68 Bilag 26, L 68 A Bilag 26, L 68 B Bilag 26
Offentligt
2149293_0001.png
Til lovforslag nr.
L 68
Folketinget 2019-20
Betænkning afgivet af Social- og Indenrigsudvalget den 6. februar 2020
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service
(Ro og stabilitet for udsatte børn og unge og styrkelse af forældres retssikkerhed i anbringelsessager)
[af social- og indenrigsministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Dansk Folkepartis og Enhedsli-
stens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.
1, og social- og indenrigsministeren har stillet ændringsfor-
slag nr. 2-9.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget til
vedtagelse.
Et
flertal
i udvalget (S, V, RV og KF) indstiller lovfor-
slag A og B til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF, SF, EL, ALT, NB og LA)
indstiller lovforslag B til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag. Mindretallet indstiller det under A nævnte
lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for ændringsforslag nr. 2-6 til det under A nævnte
lovforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet
Socialistisk Folkepartis, Enhedslistens og Alternativets
medlemmer af udvalget har, som det blev nævnt under 1.
behandling af lovforslaget, problemer med den del af lovfor-
slaget, der omhandler tvangsfuldbyrdelse. Tvangsfuldbyr-
delse skal ske til barnets bedste og så skånsomt som muligt
for barnet. SF, EL og ALT mener ikke, at det står klart, i
hvilke tilfælde tvangsfuldbyrdelse kan tages i anvendelse, på
trods af ministerens svar på de spørgsmål og det samråd, der
har været under udvalgets behandling af lovforslaget. SF,
EL og ALT kan ikke se, at der er en sikring af, at tvangs-
fuldbyrdelsen kun sker, hvis det ville være til skade for bar-
net ikke at gøre det, hvis behovet for ændret støtte er betyde-
ligt og akut - og der samtidig ikke er andre muligheder. På
den baggrund kan SF, EL og ALT ikke støtte den del af lov-
forslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF og EL), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige
udvalg):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om social service (Ro
og stabilitet for udsatte børn og unge og fuldbyrdelse af
tvangsmæssige afgørelser om ændret anbringelsessted uden
samtykke)« omfattende § 1, nr. 3-7, 9 og 10, og § 2, stk. 1, 4
og 5.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om social service
(Styrkelse af forældres retssikkerhed i anbringelsessager,
hensyn til barnets skolegang ved valg af anbringelsessted og
ophævelse af adgang til at fastsætte regler om anbragte
børns og unges egenbetaling m.v.)« omfattende § 1, nr. 1, 2,
8, 11 og 12, og § 2, stk. 1-3 og 6.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Af
social- og indenrigsministeren,
tiltrådt af
udvalget:
AX024249
L 68a - 2019-20 - Bilag 26: Betænkning afgivet den 6. februar 2020
2149293_0002.png
2
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 1
2)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 167, stk. 4,
ændres »§ 68, stk. 12 og 14,« til: »§ 68,
stk. 11 og 13,«.«
[Konsekvensændring]
Til § 2
3)
I
stk. 1
ændres »1. januar« til: »1. marts«, og efter
»2020« indsættes: », jf. dog stk. 01«.
[Udskudt ikrafttræden]
4)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 01.
§ 1, nr. 3-7, træder i kraft den 1. juli 2020.«
[Udskudt ikrafttræden for visse bestemmelser]
5)
I
stk. 4, 1. pkt.,
ændres »Loven« til: »Lovens § 1, nr.
3-6,«, og efter »ikrafttræden« indsættes: », jf. stk. 01«.
[Præcisering som følge af udskudt ikrafttræden for visse be-
stemmelser]
6)
I
stk. 5, 1. pkt.,
ændres »Loven« til: »Lovens § 1, nr.
9,«.
[Præcisering som følge af udskudt ikrafttræden for visse be-
stemmelser]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 2
7)
I
stk. 1
ændres »1. januar« til: »1. marts«.
[Udskudt ikrafttræden]
8)
I
stk. 2, 1. pkt.,
ændres »Loven« til: »Lovens § 1, nr.
1,«.
[Præcisering]
9)
I
stk. 3, 1. pkt.,
ændres »Loven« til: »Lovens § 1, nr.
2,«.
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to forslag.
Det ene forslag (A) har til formål at sikre ro og stabilitet
for udsatte børn og unge og give kommunerne mulighed for
at fuldbyrde tvangsmæssige afgørelser om ændret anbringel-
sessted uden samtykke.
Det andet forslag (B) har til formål at styrke forældres
retssikkerhed i anbringelsessager, sikre hensynet til barnets
skolegang ved valg af anbringelsessted og ophæve adgangen
til at fastsætte regler om anbragte børn og unge under 18 års
egenbetaling for døgnophold m.v.
Til nr. 2
Det følger af § 167, stk. 4, i lov om social service, jf. lov-
bekendtgørelse nr. 798 af 7. august 2019 med senere æn-
dringer (herefter serviceloven), at afgørelser om efterværn
efter servicelovens § 76 eller opretholdt anbringelse efter
servicelovens § 76 a, der træffes i medfør af reglerne i ser-
vicelovens § 68, stk. 12 og 14, inden den unge fylder 18 år,
kan indbringes af den unge for Ankestyrelsen efter reglerne
i lov om retssikkerhed og administration på det sociale om-
råde, jf. bekendtgørelse nr. 826 af 16. august 2019 med se-
nere ændringer.
Med ændringsforslaget foreslås det, at henvisningen til §
68, stk. 12 og 14, i servicelovens § 167, stk. 4, ændres til §
68, stk. 11 og 13.
Ændringsforslaget er en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 1, nr. 9. Med lovforslagets § 1, nr. 9, vil ser-
vicelovens § 68, stk. 11-14, blive stk. 10-13. Det er derfor
nødvendigt at ændre henvisningen i servicelovens § 167,
stk. 4.
Der er alene tale om en konsekvensændring. Der er såle-
des ikke tilsigtet nogen indholdsmæssig ændring af retstil-
standen.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 2, stk. 1, foreslås det, at loven skal
træde i kraft den 1. januar 2020. Lovforslaget var imidlertid
ikke færdigbehandlet og vedtaget af Folketinget til ikrafttræ-
den den 1. januar 2020. Der er derfor behov for at ændre det
foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt.
Med ændringsforslag nr. 3 foreslås det at ændre tidspunk-
tet for lovens ikrafttræden fra den 1. januar 2020 til den 1.
marts 2020, jf. dog nedenfor under nr. 4. Ændringsforslaget
vil medføre, at lovforslagets § 1, nr. 9 og 10, vil træde i kraft
den 1. marts 2020. Dette vil også omfatte den overgangsbe-
stemmelse, der knytter sig til § 1, nr. 9 (lovforslagets § 2,
stk. 5).
Der er af social- og indenrigsministeren stillet yderligere
et ændringsforslag (ændringsforslag nr. 2), hvor det foreslås
at indsætte et nyt nummer efter § 1, nr. 10, i lovforslaget
(konsekvensrettelse). Såfremt det pågældende ændringsfor-
slag vedtages, vil det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt ef-
ter nr. 3 også omfatte denne bestemmelse.
Undtaget fra det ikrafttrædelsestidspunkt, der foreslås
med nr. 1, er de dele af lovforslaget, som vedrører ændrin-
ger af § 64 i lov om social service (herefter serviceloven)
om fuldbyrdelse af afgørelser og adgang til hjemmet (lov-
forslagets § 1, nr. 3-7), da flere af disse ændringer også har
betydning for erhvervslivet og derfor først skal træde i kraft
den 1. juli 2020, jf. nedenfor under nr. 4.
Ændringsforslaget skal sikre, at de dele af lovforslaget,
som ikke vedrører ændringer af § 64 i serviceloven om fuld-
byrdelse af afgørelser og adgang til hjemmet, hurtigt kan
træde i kraft. Dette skal ses, i lyset af at det i satspuljeaftalen
for 2019, som lovforslaget udmønter, var forudsat, at lovæn-
dringerne skulle træde i kraft den 1. januar 2020.
L 68a - 2019-20 - Bilag 26: Betænkning afgivet den 6. februar 2020
2149293_0003.png
3
Til nr. 4
De dele af lovforslaget, der vedrører gennemførelse af af-
gørelser om ændret anbringelsessted uden samtykke (lovfor-
slagets § 1, nr. 3-6), har betydning for erhvervslivet og er
derfor omfattet af retningslinjerne om fælles ikrafttrædelses-
datoer for erhvervsrettet regulering. Bestemmelserne har
bl.a. betydning for private opholdssteder. Dette medfører, at
disse bestemmelser tidligst kan træde i kraft den 1. juli
2020.
Lovforslagets § 1, nr. 7, har ikke betydning for erhvervs-
livet, men skal af lovtekniske grunde og af hensyn til imple-
menteringen og administrationen af bestemmelsen træde i
kraft samtidig med de øvrige foreslåede ændringer af ser-
vicelovens § 64.
Med ændringsforslag nr. 4 foreslås det derfor at indsætte
et nyt stykke efter lovforslagets § 2, stk. 1, som skal fastsæt-
te, at lovforslagets § 1, nr. 3-7, skal træde i kraft den 1. juli
2020. Forslaget vil medføre, at de ændringer af § 64 i ser-
viceloven om fuldbyrdelse af afgørelser og adgang til hjem-
met, som følger af lovforslagets § 1, nr. 3-7, først vil træde i
kraft den 1. juli 2020.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 2, stk. 4, 1. pkt., foreslås det, at lo-
ven ikke skal finde anvendelse ved fuldbyrdelse af afgørel-
ser, som er truffet før lovens ikrafttræden. For fuldbyrdelse
af sådanne afgørelser vil de hidtil gældende regler finde an-
vendelse, jf. lovforslagets § 2, stk. 4, 2. pkt.
Da det med ændringsforslag nr. 3 og 4 foreslås, at loven
skal træde i kraft den 1. marts 2020, dog således at lovens §
1, nr. 3-7, først skal træde i kraft den 1. juli 2020, er der be-
hov for en præcisering af den foreslåede overgangsbestem-
melse. Det skal sikre, at det vil blive helt tydeligt, hvilken
bestemmelse i lovforslaget overgangsbestemmelsen vedrø-
rer, og dermed hvilket ikrafttrædelsestidspunkt der henvises
til.
Med ændringsforslag nr. 5 foreslås det derfor at præcise-
re ordlyden af lovforslagets § 2, stk. 4, 1. pkt., så det vil
fremgå, at lovens § 1, nr. 3-6, ikke vil finde anvendelse ved
fuldbyrdelse af afgørelser, som er truffet før lovens ikraft-
træden, jf. det foreslåede nye stk. 01.
For fuldbyrdelse af sådanne afgørelser vil de hidtil gæl-
dende regler finde anvendelse, jf. lovforslagets § 2, stk. 4, 2.
pkt.
Ved »lovens ikrafttræden« skal her forstås den 1. juli
2020 som foreslået i ændringsforslag nr. 4.
Der er alene tale om en præcisering som følge af æn-
dringsforslag nr. 3 og 4. Der er således ikke tilsigtet nogen
indholdsmæssig ændring af bestemmelsen.
Til nr. 6
Med lovforslagets § 2, stk. 5, 1. pkt., foreslås det, at lo-
ven ikke skal finde anvendelse på begæringer efter § 68, stk.
6-10, i serviceloven, der er indgivet før lovens ikrafttræden.
For sådanne begæringer vil de hidtil gældende regler finde
anvendelse, jf. lovforslagets § 2, stk. 5, 2. pkt.
Da det med ændringsforslag nr. 3 og 4 foreslås, at loven
skal træde i kraft den 1. marts 2020, dog således at lovens §
1, nr. 3-7, først skal træde i kraft den 1. juli 2020, er der be-
hov for en præcisering af den foreslåede overgangsbestem-
melse. Det skal sikre, at det vil blive helt tydeligt, hvilken
bestemmelse i lovforslaget overgangsbestemmelsen vedrø-
rer, og dermed hvilket ikrafttrædelsestidspunkt der henvises
til.
Med ændringsforslag nr. 6 foreslås det derfor at præcise-
re ordlyden af lovforslagets § 2, stk. 5, 1. pkt., så det vil
fremgå, at lovens § 1, nr. 9, ikke vil finde anvendelse på be-
gæringer efter § 68, stk. 6-10, i serviceloven, der er indgivet
før lovens ikrafttræden. For sådanne begæringer vil de hidtil
gældende regler finde anvendelse, jf. lovforslagets § 2, stk.
5, 2. pkt. Ved »lovens ikrafttræden« skal her forstås den 1.
marts 2020 som foreslået i ændringsforslag nr. 3.
Der er alene tale om en præcisering som følge af æn-
dringsforslag nr. 3 og 4. Der er således ikke tilsigtet nogen
indholdsmæssig ændring af bestemmelsen.
Ad ændringsforslag nr. 2-6
Økonomiske og administrative konsekvenser for det of-
fentlige
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag skønnes
at medføre merudgifter på 0,8 mio. kr. i 2020, hvoraf 0,6
mio. kr. vedrører staten, og 0,2 mio. kr. vedrører kommuner-
ne. De økonomiske konsekvenser for kommunerne skal for-
handles med kommunerne.
Forslaget berører ikke regioner. Der er ingen økonomiske
og administrative konsekvenser for regionerne.
Til nr. 7
Med lovforslagets § 2, stk. 1, foreslås det, at loven skal
træde i kraft den 1. januar 2020. Lovforslaget var imidlertid
ikke færdigbehandlet og vedtaget af Folketinget til ikrafttræ-
den den 1. januar 2020. Der er derfor behov for at ændre det
foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt.
Med ændringsforslaget foreslås det at ændre tidspunktet
for lovens ikrafttræden fra den 1. januar 2020 til den 1.
marts 2020. Ændringsforslaget vil medføre, at lovforslagets
§ 1, nr. 1, 2, 8, 11 og 12, vil træde i kraft den 1. marts 2020.
Dette vil også omfatte de overgangsbestemmelser, der knyt-
ter sig til § 1, nr. 1, 2 og 12 (lovforslagets § 2, stk. 2, 3 og
6).
Ændringsforslaget skal sikre, at det under B nævnte for-
slag hurtigt kan træde i kraft. Dette skal ses, i lyset af at det i
satspuljeaftalen for 2019, som lovforslaget udmønter, var
forudsat, at lovændringerne skulle træde i kraft den 1. januar
2020.
Til nr. 8
Med lovforslagets § 2, stk. 2, 1. pkt., foreslås det, at lo-
ven ikke skal finde anvendelse på psykologiske undersøgel-
ser af forældremyndighedsindehaveren, der før lovens
ikrafttræden er iværksat som led i en børnefaglig undersø-
gelse efter § 50 i serviceloven. For sådanne undersøgelser
foreslås det, at de hidtil gældende regler vil finde anvendel-
se, jf. lovforslagets § 2, stk. 2, 2. pkt.
Det fremgår ikke klart af lovforslagets § 2, stk. 2, hvilke
ændringer i lovforslagets § 1 den foreslåede overgangsbe-
stemmelse vedrører.
L 68a - 2019-20 - Bilag 26: Betænkning afgivet den 6. februar 2020
2149293_0004.png
4
Med ændringsforslaget foreslås det derfor at præcisere
ordlyden af lovforslagets § 2, stk. 2, 1. pkt., så det vil frem-
gå, at lovens § 1, nr. 1, ikke vil finde anvendelse på psykolo-
giske undersøgelser af forældremyndighedsindehaveren, der
før lovens ikrafttræden er iværksat som led i en børnefaglig
undersøgelse efter § 50 i serviceloven. Ved »lovens ikraft-
træden« skal her forstås den 1. marts 2020 som foreslået i
ændringsforslag nr. 7.
Der er alene tale om en præcisering. Der er således ikke
tilsigtet nogen indholdsmæssig ændring af bestemmelsen.
Til nr. 9
Med lovforslagets § 2, stk. 3, 1. pkt., foreslås det, at lo-
ven ikke skal finde anvendelse på indstillinger om anbrin-
gelse uden for hjemmet efter § 58, jf. § 59, i serviceloven,
som er forelagt til afgørelse i børn og unge-udvalget før lo-
vens ikrafttræden. For sådanne indstillinger skal de hidtil
gældende regler finde anvendelse, jf. lovforslagets § 2, stk.
3, 2. pkt.
Det fremgår ikke klart af lovforslagets § 2, stk. 3, hvilke
ændringer i lovforslagets § 1 den foreslåede overgangsbe-
stemmelse vedrører.
Med ændringsforslaget foreslås det derfor at præcisere
ordlyden af lovforslagets § 2, stk. 3, 1. pkt., så det vil frem-
gå, at lovens § 1, nr. 2, ikke vil finde anvendelse på indstil-
linger om anbringelse uden for hjemmet efter § 58, jf. § 59, i
serviceloven, som er forelagt til afgørelse i børn og unge-ud-
valget før lovens ikrafttræden. For sådanne indstillinger vil
de hidtil gældende regler finde anvendelse, jf. lovforslagets
§ 2, stk. 3, 2. pkt. Ved »lovens ikrafttræden« skal her forstås
den 1. marts 2020 som foreslået i ændringsforslag nr. 7.
Der er alene tale om en præcisering. Der er således ikke
tilsigtet nogen indholdsmæssig ændring af bestemmelsen.
Ad ændringsforslag 7-9
Økonomiske og administrative konsekvenser for det of-
fentlige
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag skønnes
at medføre mindre udgifter på 0,2 mio. kr. i 2020 for kom-
munerne. Forslaget medfører ikke ændringer i de statslige
udgifter.
De økonomiske konsekvenser for kommunerne skal for-
handles med kommunerne.
Forslaget berører ikke regioner. Der er ingen økonomiske
og administrative konsekvenser for regionerne.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november 2019 og var
til 1. behandling den 26. november 2019. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og Inden-
rigsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og indenrigsministeren sendte den
28. august 2019 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del –
bilag 40, folketingsåret 2018-19, 2. samling. Den 20. no-
vember 2019 sendte social- og indenrigsministeren hørings-
svarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 25 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 22 skriftli-
ge henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgetsarbejdet modtaget 1 deputa-
tion, der mundligt har redegjort for sin holdning til lovfor-
slaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til social- og indenrigs-
ministeren til mundtlig besvarelse, som ministeren har be-
svaret i et lukket samråd.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 38 spørgsmål
til social- og indenrigsministeren til skriftlig besvarelse, som
ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Stoklund (S) Rasmus Helveg Petersen (RV) Kathrine Olldag (RV)
Trine Torp (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Pernille Skipper (EL)
Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT) Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Karen Ellemann (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Stén Knuth (V) Karina Adsbøl (DF)
nfmd.
Liselott Blixt (DF)
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
L 68a - 2019-20 - Bilag 26: Betænkning afgivet den 6. februar 2020
2149293_0005.png
5
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
48
42
16
16
14
13
13
5
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
4
3
1
1
1
1
1