Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20, Social- og Indenrigsudvalget 2019-20
L 68 , L 68 A , L 68 B
Offentligt
2143439_0001.png
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2019 - 9054
Doknr.
194384
Dato
18-02-2020
Folketingets Social- og Indenrigsudvalg har d. 7. januar 2020 stillet følgende spørgs-
mål nr. 32 (L 68) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 32:
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. januar 2020 fra Foreningen Klip,
jf. L 68 -
bilag 16.”
Svar:
Henvendelsen, der henvises til, vedrører en ulykkelig sag, hvor en mor er uenig i an-
bringelsen af hendes børn uden for hjemmet. Jeg finder det rigtigst ikke at kommente-
re på udvalgte sagsakter i sager, jeg ikke har nærmere kendskab til, og som efter det
oplyste har være behandlet ved Ankestyrelsen og retten.
Men jeg vil gerne understrege, at kommunerne er forpligtede til at iværksætte den
rette hjælp til børn og unge, som har behov for særlig støtte, herunder på grund af
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Støtten skal altid iværksættes med henblik
på at sikre barnets eller den unges bedste.
Det kræver naturligvis en grundig og saglig sagsoplysning, hvor kommunalbestyrelsen
som led i den børnefaglig undersøgelse skal afdække ressourcer og problemer hos
barnet eller den unge, familien og netværket.
Kommunen skal inddrage de fagfolk, som allerede har viden om barnets eller den un-
ges og familiens forhold. Hvis det er nødvendigt, skal kommunen lade barnet eller den
unge undersøge af en læge eller en autoriseret psykolog. Med lovforslagets § 1, nr. 1,
bliver det endvidere et krav, at hvis kommunen som led i den børnefaglige undersøgel-
se iværksætter en psykologisk undersøgelse af forældremyndighedsindehaveren, skal
denne ligeledes gennemføres af en autoriseret psykolog.
Den børnefaglige undersøgelse skal resultere i en begrundet stillingtagen til, om der er
behov for at iværksætte foranstaltninger, og i givet fald af hvilken art.
Ved anbringelse uden samtykke er der en række skærpede indholdsmæssige og pro-
cessuelle krav, der skal sikre, at sagen er tilstrækkeligt oplyst, og at grudlaget for an-
bringelse er opfyldt. Dette er uddybende beskrevet i mit tidligere oversendte svar på
SOU L 68 - spm. 18, som vedlægges til udvalgets orientering.
Jeg kan endvidere oplyse, at kommunalbestyrelsen ved valg af konkret anbringelses-
sted altid skal vælge det anbringelsessted, som bedst kan imødekomme barnets eller
den unges støttebehov. Hvis barnet eller den unge har søskende, der er anbragt uden
L 68b - 2019-20 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/1-20 fra Foreningen Klip, til social- og indenrigsministeren
2143439_0002.png
for hjemmet, skal kommunalbestyrelsen vælge samme anbringelsessted, med mindre
de øvrige søskendes eller barnets eller den unges behov eller andre væsentlige forhold
taler imod dette.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2